Πώς να αντιμετωπίσετε την απώλεια

Σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας βιώνουμε περιόδους ευτυχίας, αμφιβολίας, απελπισίας καθώς και θλίψης. Αν και δεν είμαστε πάντα προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουμε την απώλεια, αυτή αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ζωής. Πρέπει να μάθουμε να αφήνουμε πίσω μας κάποια πράγματα μερικές φορές, ακόμα και αν πρόκειται για τους σημαντικότερους ανθρώπους της ζωής μας, όμως αυτό μπορεί να είναι απίστευτα δύσκολο. Στο άρθρο αυτό, θα σας δώσουμε μερικές συμβουλές για το πώς να αντιμετωπίσετε την απώλεια.

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη απώλειας. Η αλλαγή σχολείου, όταν οι γονείς χωρίζουν, η απώλεια μιας θέσης εργασίας, όταν φεύγετε μακριά από ανθρώπους που αγαπάτε… Όμως η δυσκολότερη είναι η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου. Ίσως έχετε ακούσει για τα διαφορετικά στάδια του πένθους, που περιγράφουν τη φυσική σειρά σταδίων που όλοι περνάμε όταν κάποιο κοντινό μας πρόσωπο πεθαίνει. Περιλαμβάνουν τα εξής συναισθήματα:

  • Άρνηση: το άτομο αρνείται να πιστέψει ή να αποδεχτεί αυτό που έχει συμβεί.
  • Θυμός: το άτομο που αντιμετωπίζει την απώλεια αισθάνεται θυμό για την όλη κατάσταση και τη χρονική περίοδο που σχετίζονται με τον πρόσωπο που έχασε.
  • Διαπραγμάτευση: το άτομο αρχίζει να καταλαβαίνει γιατί συνέβησαν έτσι τα πράγματα και προσπαθεί να βρει έναν τρόπο να συνεχίσει.
  • Θλίψη: η περίοδος της συνειδητοποίησης του ότι η απώλεια είναι οριστική -πρόκειται για ένα από τα κρισιμότερα στάδια του πένθους.
  • Κατάθλιψη: μπορεί να είναι το πιο χρονοβόρο στάδιο και το δυσκολότερο να ξεπεραστεί.
  • Αποδοχή: όταν το άτομο που πενθεί βγαίνει από την κατάθλιψη και αρχίζει να καταλαβαίνει ότι η ζωή συνεχίζεται, παρά την απώλεια που αντιμετώπισε.

Μερικές φορές δεν είναι απαραίτητο να περάσει κανείς και από τα έξι στάδια με τη σειρά που αναφέρονται εδώ, όμως γενικά πρόκειται για μια προοδευτική πορεία που μας επιτρέπει να προχωρήσουμε σιγά-σιγά προς την αποδοχή και το ξεπέρασμα του πένθους μας. Προφανώς, πάντα θα θυμόμαστε το πρόσωπο ή την κατάσταση που χάσαμε με λύπη και νοσταλγία, όμως τα συναισθήματα αυτά σταδιακά γίνονται λιγότερο οδυνηρά. Ο χρόνος είναι η μόνη πραγματική θεραπεία για τις καταστάσεις αυτές, όμως θα θέλαμε επίσης να μοιραστούμε μαζί σας μερικές συμβουλές που ίσως σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε την απώλεια και να αισθανθείτε καλύτερα συναισθηματικά.

Εκφράστε τα συναισθήματά σας

Μην ανησυχείτε αν μια μέρα είστε θυμωμένοι, την επόμενη αισθάνεστε έτοιμοι να αποδεχτείτε την κατάσταση και την άλλη μέρα απλώς θέλετε να κλάψετε. Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου δεν είναι κάτι που συμβαίνει πολύ συχνά, έτσι είναι σημαντικό να εκφράσετε τα συναισθήματά σας -όποια κι αν είναι- και να ξέρετε ότι, κρατώντας τα μέσα σας, απλώς προκαλείτε περισσότερο πόνο και ψυχολογικό ή σωματικό κακό στον εαυτό σας. Η ψυχική υγεία συνδέεται πολύ στενά με τη σωματική υγεία.

Κάντε μια λίστα με τα καλά πράγματα στη ζωή σας

2-lista

Όταν αισθάνεστε κατάθλιψη μπορεί να νομίζετε ότι η ζωή σας δεν έχει νόημα ή ότι σας συμβαίνουν μόνο άσχημα πράγματα, όμως μην πιστέψετε ότι όλα τελείωσαν. Κρατήστε ημερολόγιο ή κάντε μια λίστα με τα σημαντικά πράγματα στη ζωή σας -το/τη σύντροφό σας, την επαγγελματική ζωή σας, τη δουλειά σας, τα αδέλφια σας, τους γονείς σας, τους φίλους σας… και έχετε υπόψη σας το ρητό για το μισογεμάτο ή το μισοάδειο ποτήρι -θα συνειδητοποιήσετε ότι, ακόμα και αν χάσατε κάποιον, υπάρχουν τόσα πολλά άλλα πράγματα γύρω σας που μπορούν να σας κάνουν ευτυχισμένους.

Προσπαθήστε να μην αποστασιοποιηθείτε από την οικογένεια και τους φίλους σας. Είναι εκείνοι που θα σας δώσουν την αγάπη που χρειάζεστε και θα είναι πάντα εκεί για να μιλήσετε για τον άνθρωπο που χάσατε. Μιλήστε για τα συναισθήματά σας και μπορείτε επίσης να βρείτε έναν καλό ψυχολόγο -θα καταλάβει τι περνάτε και μπορεί να σας βοηθήσει να το αντιμετωπίσετε.

Μην επιτρέπετε στον εαυτό σας να αισθάνεται πικρία

3-zeugari

Μερικές φορές οι άνθρωποι που πενθούν βρίσκονται σε εσωτερική μάχη για χρόνια, φορώντας πάντα μαύρα και αποφεύγοντας κάθε ευκαιρία να απολαύσουν τη ζωή και να μοιραστούν χαρές με άλλους. Μην πέσετε σε αυτή την παγίδα -προσπαθείτε να ασχολείστε με πράγματα που σας ανεβάζουν τη διάθεση, σας ενθαρρύνουν και ακόμα και αποσπούν την προσοχή σας από τη θλίψη.

Μην παραμελείτε την υγεία σας

4-ypnos

Σε περιόδους κατάθλιψης είναι φυσιολογικό να χάνουμε την επιθυμία να φάμε και να κοιμηθούμε, και γενικά παραμελούμε την εμφάνισή μας. Όμως είναι κρίσιμο να θυμάστε ότι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεστε αυτή τη στιγμή είναι μια ασθένεια ή κάποιο άλλο πρόβλημα, γι αυτό να τρώτε καλά, να κοιμάστε πολύ, να αποφεύγετε το οινόπνευμα και τον καπνό, και να μην παίρνετε αντικαταθλιπτικά χωρίς συνταγή γιατρού.

Να θυμάστε…

Είναι δύσκολο να ξεπεράσουμε την απώλεια κάποιου που αγαπάμε, αλλά όχι αδύνατο. Αποδεχτείτε τα συναισθήματα που βιώνετε στην πορεία της διαδικασίας και ακολουθήστε τις συμβουλές μας -να θυμάστε ότι ο στόχος σας είναι να ξεπεράσετε το πένθος σας και να ξέρετε ότι δεν θα αισθάνεστε για πάντα αυτό τον πόνο.