Ροή: ένας υπέροχος τρόπος καταπολέμησης του άγχους

Επειδή το άγχος θέτει το σώμα σας σε κατάσταση συναγερμού για την αποφυγή κάποιας απειλής, είναι σημαντικό να μάθετε να επεξεργάζεστε τα πράγματα στη ζωή και να τα αφήνετε να ρέουν. Καταπολεμήστε το άγχος σήμερα!

Η ροή είναι μια απλή και υπέροχη προσέγγιση στην καθημερινή σας ζωή η οποία σας επιτρέπει να καταπολεμάτε το άγχος αλλά και να δίνετε αμέριστη προσοχή στον εαυτό σας προκειμένου να είστε πιο ευτυχισμένοι.

Ο Mihály Csikszentmihályi, ένας από τους πιο φημισμένους ειδικούς στο χώρο της ψυχολογίας της ευτυχίας, είναι εκείνος που επινόησε τον όρο «ροή» («flow»).

Χάρη στα πολλά βιβλία του και σε άλλες εργασίες που δίνουν έμφαση στην ανάγκη επίτευξης καταστάσεων ηρεμίας και θετικών εμπειριών, εκατομμύρια άνθρωποι έχουν καταφέρει να αισθάνονται πιο εστιασμένοι και χαλαροί στα πλαίσια της εργασίας και των ευθυνών τους.

Σήμερα στην ιστοσελίδα μας θέλουμε να σας προσκαλέσουμε να μάθετε λίγα περισσότερα πράγματα για αυτή την ενδιαφέρουσα τάση, έτσι ώστε να μπορέσετε να την ενσωματώσετε σταδιακά στη ζωή σας λύνοντας τον πνιγηρό κόμπο του άγχους.

Ροή, μια κατάσταση εσωτερικής ηρεμίας για την επίτευξη της χαράς της ζωής

Για τον Mihály Csikszentmihályi η ευτυχία στην πραγματικότητα είναι μια κατάσταση «ροής». Πρόκειται δηλαδή για την επίτευξη μιας κατάστασης εσωτερικής αρμονίας στα πλαίσια της οποίας βρίσκεστε σε ειρήνη με κάτι συγκεκριμένο.

Αν σκεφτείτε για μια στιγμή τι είναι πραγματικά το άγχος, θα συνειδητοποιήσετε ότι είναι το αντίθετο της «ροής». Είναι το να είστε παγιδευμένοι, εγκαταλειμμένοι και δεμένοι από έναν αριθμό διαφορετικών συνθηκών.

Για να το θέσουμε διαφορετικά, γίνεστε αιχμάλωτοι των φόβων, των ανησυχιών ή των ευθυνών σας.

  • Το άγχος σας εμποδίζει να προχωρήσετε. Τη μια μέρα μετά την άλλη είστε δέσμιοι των ίδιων πραγμάτων.
  • Το άγχος σας κάνει να πιστεύετε ότι δεν θα φτάσετε ποτέ αυτό στο οποίο στοχεύετε: δεν έχετε αρκετό χρόνο.
  • Οι ώρες της μέρας δεν φτάνουν ποτέ για να φτάσετε και να επιτύχετε τους στόχους σας.
  • Ο εγκέφαλός σας επεξεργάζεται το άγχος προετοιμάζοντας το σώμα σας για να ξεφύγει ή για να γλιτώσει από κάτι που θεωρείται απειλητικό.
  • Ο νους σας δεν μπορεί πλέον να κατανοήσει την ανάπαυση και την εσωτερική ισορροπία επειδή δεν του επιτρέπεται να χαλαρώσει. Βρίσκεστε πάντα σε εγρήγορση, σε ένταση και το βλέμμα σας εστιάζει στο αύριο και σε όσα πρέπει να επιτύχετε.

Μην παραλείψετε να διαβάσετε το άρθρο: Δοκιμάστε αυτήν την ιαπωνική τεχνική χαλάρωσης.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν σαφώς εχθρούς της έννοιας της ροής, την οποία θα εξηγήσουμε παρακάτω.

2-antanaklasi-nerou-se-limni

Μάθετε να απολαμβάνετε ό,τι κάνετε

Γνωρίζετε ότι υπάρχουν αμέτρητες διαφορετικές τεχνικές για να καταπολεμήσετε το άγχος. Όμως ένα πράγμα είναι σαφές: κανένας δεν μπορεί απλώς να αφήσει τη δουλειά του ούτε να πετάξει έξω την οικογένειά του.

Πρόκειται για δύο τομείς στους οποίους σχεδόν πάντα επικεντρώνονται το άγχος, η ένταση και οι ανησυχίες.

Μπορείτε να κάνετε ασκήσεις αναπνοής, να πάτε περιπάτους, ακόμα και να δοκιμάσετε να πάρετε συνταγογραφημένα φάρμακα από το γιατρό σας για να μειώσετε το άγχος, όμως μια διανοητική προσέγγιση που σας επιτρέπει να βλέπετε την πραγματικότητά σας με διαφορετικό τρόπο είναι πάντα πιο αποτελεσματική.

Για το λόγο αυτό πρέπει να δοκιμάσετε να μάθετε τη ροή…

  • Η κίνηση της ροής υποδηλώνει ότι πρέπει να προσεγγίζετε τα πράγματα διαφορετικά και να μάθετε να τα απολαμβάνετε. Σημαίνει, πάνω απ’όλα, ότι πρέπει να επιβραδύνετε το ρυθμό και να είστε παρόντες. Για να το πετύχετε αυτό, πρέπει επίσης να μάθετε να θέτετε προτεραιότητες.
  • Ένα άτομο που μαθαίνει τη ροή επιτυγχάνει μια θετική συναισθηματική κατάσταση και μέγιστη συγκέντρωση. Αισθάνεται καλά για ό,τι κάνει, γεγονός που του επιτρέπει να απελευθερώσει την ένταση ώστε να απομακρυνθεί από το άγχος.

Σας προτείνουμε επίσης να διαβάσετε το άρθρο: Το περπάτημα κάνει καλό στον εγκέφαλο.

Πώς να αρχίσετε να κάνετε τα πράγματα να ρέουν

Ας ξεκαθαρίσουμε ότι δεν είναι δυνατόν να αρχίσετε τη ροή στην εργασία σας μέσα σε μια νύχτα, αν έχετε πολύ άγχος. Ιδανικά θα πρέπει να ξεκινήσετε από άλλους τομείς της ζωής σας για να φτάσετε σε αυτή την κατάσταση ηρεμίας.

Αφού ξεκινήσετε, μπορείτε να επεκτείνετε το εύρος της. Ακολουθούν μερικά παραδείγματα:

  • Βρείτε ένα χόμπι που σας αρέσει και ταιριάζει στην προσωπικότητά σας. Οι άνθρωποι που ζωγραφίζουν, για παράδειγμα, φτάνουν σε αυτή την κατάσταση ηρεμίας και γαλήνης πολύ γρήγορα και επιπλέον πρόκειται για κάτι ευχάριστο.

Η ακουαρέλα, το σκίτσο με κάρβουνο ή ακόμα και τα μάνταλα μπορούν οπωσδήποτε να αποτελέσουν μια πολύ θεραπευτική δραστηριότητα. Ιδανικά θα πρέπει να βρίσκετε χρόνο για να επιδίδεστε σε αυτή κάθε μέρα για μία ώρα τουλάχιστον.

  • Μια άλλη επιλογή που συνήθως έχει καλά αποτελέσματα είναι η πρακτική που είναι γνωστή ως «flow yoga» (γιόγκα ροής). Αυτό το είδος γιόγκα ξεκίνησε στην Ινδία αλλά έγινε γρήγορα δημοφιλές στις Ηνωμένες Πολιτείες και έπειτα στον υπόλοιπο κόσμο.

Η γιόγκα ροής είναι περισσότερο εντατική και απαιτητική σωματικά, περιλαμβάνοντας φυσικούς ήχους ή μάντρας, εξασφαλίζοντας δύναμη, ευλυγισία και ισορροπία. Εξασφαλίζει πολλή ενέργεια και συνήθως ολοκληρώνεται με μια τελική χαλάρωση που σας συνδέει με τον εσωτερικό εαυτό σας.

3-yoga-stin-ammo

Η ροή στην καθημερινή σας ζωή και στην καταπολέμηση του άγχους

Οι δραστηριότητες όπως η γιόγκα και ο σχεδιασμός μάνταλα ή οποιαδήποτε άλλη εργασία σας χαλαρώνει και σας επιτρέπει να εστιάσετε, θα σας βοηθήσουν να μάθετε σταδιακά να επιτυγχάνετε αυτή την κατάσταση ηρεμίας και σε άλλους τομείς της ζωής σας.

Διαβάστε επίσης το άρθρο: 5 συμβουλές για πνευματική χαλάρωση και αισιοδοξία.

  • Με τη σειρά της η ροή θα σας επιτρέψει να επιτύχετε τα πράγματα που βάλατε στην άκρη ή να αντιμετωπίσετε όσα σας πληγώνουν και σας εμποδίζουν. Θα μάθετε να βάζετε προτεραιότητες και να καταπολεμάτε το άγχος και την ανησυχία.
  • Πάντα βοηθάει το να οραματίζεστε την καθημερινή ζωή σας ως ένα φύλλο που κυλάει πάνω στον ποταμό, οδηγούμενο από το χαλαρωτικό μουρμούρισμα του νερού.
  • Η πορεία του χαρακτηρίζεται από καθαρή ισορροπία -δεν υπάρχει καμία υπερβολή και καμία έλλειψη. Αν υπάρξει κάποια υπερβολή, το φύλλο θα βυθιστεί.
  • Το άγχος, για παράδειγμα, σας κάνει να βυθίζεστε. Για να επιστρέψετε στην επιφάνεια και να κινηθείτε ελεύθερα, πρέπει να το απελευθερώσετε απολαμβάνοντας κάθε λεπτό του ταξιδιού σας.

Αν το συγκεκριμένο θέμα σας ενδιαφέρει, μάθετε περισσότερα από βιβλία όπως το «Ροή, η Ψυχολογία της Ευτυχίας» του Mihály Csikszentmihályi.