Οι βλαβερές επιπτώσεις του θυμού στην υγεία

Όταν θυμώνουμε, οι μυς και οι αρθρώσεις συσφίγγονται, το αίμα κυκλοφορεί με πιο αργό ρυθμό και η λειτουργία του εγκεφάλου μας όπως επίσης και η ισορροπία των νεύρων, των ορμονών και του καρδιαγγειακού μας σύστηματος μεταβάλλονται.
thumos

Εκτός από το ότι ποτέ δεν είναι καλό να είμαστε θυμωμένοι με κάποιον ή με τον ίδιο μας τον εαυτό, οι βλαβερές επιπτώσεις του θυμού μπορούν επίσης να καταστρέψουν το σώμα. Υπάρχει μια στενή σχέση ανάμεσα στα συναισθήματά μας και στον τρόπο που αντιδρά το σώμα μας σε αυτά. Στο παρακάτω άρθρο, θα ανακαλύψετε τι μπορεί να κάνει ο θυμός στην υγεία μας και ελπίζουμε μετά από αυτό να σταματήσετε να είστε κατσουφιασμένοι.

Ο θυμός (ή ευερεθιστότητα) και ο φόβος είναι τα δυο χειρότερα συναισθήματα για το σώμα μας, την καρδιά και το μυαλό μας. Θεωρείται ότι αυτά αποτελούν την αιτία όλων των κακών (τουλάχιστον των περισσοτέρων) συμπεριλαμβανομένων και μερικών ασθενειών. Ενώ αρκετά παραμένουν ακόμη άγνωστα, κάποιες έρευνες προσδιόρισαν τι συμβαίνει με το θυμό και αξίζει να μάθουμε τι έχει επιβεβαιωθεί μέχρι στιγμής.

Αποφύγετε το θυμό για να ζήσετε καλύτερα και πολύ περισσότερο

Ζώντας μια ευτυχισμένη ζωή είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε τον πόνο, τα παθογόνα και τις ασθένειες. Χαλαρώστε και προσπαθήστε να μην εκνευρίζεστε ή να βγαίνετε έξω από τα ρούχα σας καθώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην υγεία σας. Δεν είναι ενδεικτικό μόνο της θετικής στάσης και της κατάλληλης αγωγής αλλά η αποφυγή του θυμού μπορεί να είναι το καλύτερο φάρμακο για το σώμα σας όταν έχετε πληγωθεί. Την ώρα που είστε θυμωμένοι, οι μυς και οι αρθρώσεις τεντώνονται (ή συσφίγγονται), η κυκλοφορία του αίματος επιβραδύνεται και η φυσική ισορροπία του νευρικού, του καρδιαγγειακού και του ορμονικού σας συστήματος διαταράσσονται, η πίεση του αίματος αυξάνεται μαζί με τους παλμούς της καρδιάς και την τεστοστερόνη, η λειτουργία του εγκεφάλου μεταβάλλεται (ιδιαίτερα στους κροταφιαίους και μετωπιαίους λοβούς) και παράγεται υπερβολική ποσότητα χολής η οποία καταλήγει σε μέρη του σώματος που δεν θα έπρεπε.

thumos

Έχει αποδειχτεί ότι ο θυμός και η ευερεθιστότητα προκαλεί τα εξής συμπτώματα:

Αρρυθμία

Το σωματικό και πνευματικό στρες που παράγει ο θυμός μπορεί να προκαλέσει καρδιακή προσβολή ή οποιαδήποτε άλλη πάθηση που σχετίζεται με αυτόν το μυ.

Φθορά του ήπατος

Και της χοληδόχου κύστης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο θυμός προκαλεί την έκκριση περισσότερης χολής σε αντίθεση με τις φυσιολογικές συνθήκες. Αυτή η ουσία αποβάλλεται από τη χοληδόχο κύστη η οποία με τη σειρά της έρχεται αντιμέτωπη με ασυνήθιστα επίπεδα στρες σε περιόδους άγχους.

Μυϊκοί πόνοι

Είτε είστε θυμωμένοι με το αφεντικό σας, το συνάδελφό σας, τα παιδιά σας ή με την κίνηση όταν πάτε στη δουλειά το σώμα σας αποβάλλει μια ορμόνη, τη λεγόμενη αδρεναλίνη, η οποία παράγεται όταν αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση φόβου. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μυϊκούς πόνους ή σπασμούς όπως επίσης και σε πονοκεφάλους. Οι ώμοι, ο λαιμός και η πλάτη επωμίζονται αυτό το βάρος καθώς αυτά τα σημεία του σώματος φέρουν την περισσότερη ένταση.

tsakomoi

Διάρροια

Ο θυμός μπορεί να προκαλέσει αυτό που είναι γνωστό ως σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε κολίτιδα ή διάρροια. Το στρες, ο φόβος, η ένταση και ο θυμός μπορούν να προκαλέσουν εντερικές διαταραχές.

Γαστρίτιδα

Αυτή είναι μια από τις πιο κοινές συνέπειες του θυμού και τα συμπτώματα είναι πασίγνωστα: γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, πόνο και αίσθηση καύσου στο στομάχι. Τα οξέα στομάχου δημιουργούν φλεγμονή στα τοιχώματα του στομαχικού βλεννογόνου όταν αντιμετωπίζετε πολλαπλά επεισόδια θυμού. Έτσι, όταν θυμώνετε πολύ συχνά όχι μόνο μπορεί να προκληθεί γαστρίτιδα αλλά και έλκος στομάχου.

Δερματίτιδα

Ο θυμός αποτελεί τη βασική αιτία της φαγούρας, των εξανθημάτων και του κνησμού. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε περιόδους έντασης, στρες, νευρικότητας, άγχους και φόβου. Αν έχετε κάποιο τραύμα, μπορεί να μολυνθεί ή να γίνει ακόμη χειρότερα καθώς ένα ευερέθιστο άτομο θα ενοχλεί πολύ συχνότερα το τραύμα του.

knhsmos

Θυμός, ευερεθιστότητα και υγεία

Φυσικά υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θυμώνουν πιο εύκολα ενώ άλλοι τείνουν να είναι πιο ήρεμοι. Αυτά τα συναισθήματα επηρεάζουν όχι μόνο τον ίδιο μας τον εαυτό αλλά και τους άλλους γύρω μας όπως αναφέραμε παραπάνω.

Υπάρχουν διάφορες αιτίες του θυμού και αυτό εξαρτάται κυρίως από την προσωπικότητα του ατόμου. Το μόνο βέβαιο είναι ότι μια σειρά προβλημάτων ή αποτυχιών στη ζωή μπορεί να μας κάνουν να χάσουμε τον έλεγχο των συναισθημάτων μας. Ο θυμός είναι μια αντίδραση του μυαλού που το επιβεβαιώνει ότι είναι σωστή και γι’ αυτό το λόγο ένα άτομο που είναι θυμωμένο μπορεί για παράδειγμα να φωνάξει.

Ο θυμός μπορεί να προέλθει επίσης από μια απειλή, στρες ή από γεγονότα που μπορεί να κάνουν το άτομο να χάσει τον έλεγχο. Παράλληλα, η καταπίεση του θυμού δεν κάνει ποτέ καλό καθώς μπορεί να επηρεάσει τόσο τη ψυχολογική όσο και τη σωματική μας υγεία.

iremia

Πώς μπορούμε να αποφύγουμε το θυμό;

Οι ψυχολόγοι αναφέρουν ότι το κλειδί είναι ο αυτοέλεγχος. Ο γρήγορος ρυθμός της καθημερινότητας μάς κάνει να θυμώνουμε για τα πιο απλά πράγματα – δεν δίνουμε αρκετό χρόνο στον εαυτό μας για να «ηρεμήσει». Σαν να αρχίζει να συνωμοτεί ολόκληρο το σύμπαν για να απελευθερώσουμε την οργή μας. Ο χρόνος που χρειαζόμαστε για να πάμε στη δουλειά, οι εκνευριστικές καθημερινές εργασίες, τα οικονομικά προβλήματα, οι ανησυχίες μας για τη σχέση μας και τα προσωπικά προβλήματα δεν πρέπει να γίνονται αιτίες για να είμαστε θυμωμένοι. Αν και αυτό μπορεί να φαίνεται πιο εύκολο από ότι στην πράξη, προσπαθήστε αλλάζοντας σιγά-σιγά τις καθημερινές σας συνήθειες. Είναι σημαντικό να κάνετε ένα δεκάλεπτο διάλειμμα για να χαλαρώνετε το μυαλό σας. Πώς; Δοκιμάστε το διαλογισμό ή τη γιόγκα, κάντε ασκήσεις αναπνοής ή απλά πιείτε μια κούπα τσάι, πάρτε ένα καλό βιβλίο να διαβάσετε και καθήστε στην αυλή και ακούστε το κελάηδημα των πουλιών.

galini

Ένα ιδανικό μέρος για να χαλαρώνετε είναι ένα καθαρό και τακτοποιημένο δωμάτιο που έχετε αρωματίσει με ένα χαλαρωτικό άρωμα με θυμίαμα ή αιθέρια έλαια. Βάλτε λίγη χαλαρωτική μουσική. Οι ήχοι της φύσης, η κλασική μουσική ή η μουσική που χρησιμοποιείται για διαλογισμό αποτελούν όλες εξαιρετικές επιλογές. Κλείστε τα μάτια σας, πάρτε μια βαθιά ανάσα από τη μύτη σας και αφήστε τα να σας ηρεμήσουν.

Σε περίπτωση που παρατηρήσετε ότι ο θυμός σας αρχίζει να αυξάνεται, προσπαθήστε να ανακτήσετε αυτό το αίσθημα γαλήνης. Άλλη μια χρήσιμη τεχνική είναι να αναπνέετε αργά και σταθερά ενώ μετράτε αντίστροφα από το δέκα μέχρι το ένα. Κάντε ό,τι καλύτερο μπορείτε για να μην αντιδράσετε τη στιγμή που αισθάνεστε επιθετικοί και η ευερεθιστότητα ή ο θυμός θα αρχίσει σιγά-σιγά να υποχωρεί.