5 πράγματα που ίσως να μη γνωρίζετε για τη χοληστερίνη

Η πρώτη αιτία θανάτου εξακολουθεί να είναι η καρδιακή νόσος και οι επιπλοκές της. Η απλή προσοχή στη διατροφή δεν αρκεί για να έχετε μια ισορροπημένη χοληστερίνη. Μάθετε σε αυτό το άρθρο για τις διάφορες κοινές παρανοήσεις σχετικά με τη χοληστερίνη.

Μερικές φορές η διάγνωση υψηλής χοληστερίνης προκαλεί έκπληξη. Πώς γίνεται να έχετε υψηλά επίπεδα χοληστερίνης αφού τρώτε σωστά και δεν είστε υπέρβαροι;

Πολλοί άνθρωποι δεν κατανοούν πραγματικά αυτήν την πάθηση. Η υψηλή χοληστερίνη δεν εμφανίζεται μόνο στους υπέρβαρους ανθρώπους ή σε ανθρώπους κάποιας ορισμένης ηλικίας.

Ο σιωπηλός εχθρός της καρδιάς σας εμφανίζεται όταν δεν το περιμένετε. Το χειρότερο είναι ότι δεν βλέπετε τη χοληστερίνη, καθώς δεν προκαλεί συμπτώματα πριν από το πρώτο προειδοποιητικό σημάδι: ανακοπή καρδιάς, καρδιακή προσβολή

Χρειάζεται να κάνετε τακτικά προληπτικές εξετάσεις. Δεν έχει σημασία αν είστε 20, 40 ή 60 ετών. Εξάλλου ενημέρωση σημαίνει το να έχετε τα εργαλεία που χρειάζεστε για να διαχειριστείτε αυτές τις παθήσεις.

Μην ξεχνάτε ότι η πρώτη αιτία θανάτου εξακολουθεί να είναι η καρδιακή νόσος και οι επιπλοκές της.

Ας δούμε μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία.

1. Από πού προέρχεται η χοληστερίνη;

Έχουμε συνηθίσει να ακούμε τον όρο «χοληστερίνη», όμως τι πραγματικά είναι; Από πού προέρχεται;

Να τι πρέπει να γνωρίζετε:

  • Καταρχάς είναι σημαντικό να ξέρετε ότι η χοληστερίνη δεν είναι κάτι κακό. Η υπερβολική παρουσία της πράγματι δεν είναι καλή, όμως αυτό το είδος λίπους είναι απαραίτητο για τον σχηματισμό των κυττάρων του σώματός σας.
  • Όταν παράγεται υπερβολική ποσότητα χοληστερίνης, πρέπει να αποθηκευτεί κάπου. Οι αρτηρίες σας είναι μία από τις προτιμώμενες «αποθήκες» και ως αποτέλεσμα η χοληστερίνη γίνεται επικίνδυνη.
  • Χοληστερίνη παράγεται και στο συκώτι. Αυτό αποτελεί πρόβλημα, καθώς χοληστερίνη λαμβάνεται επίσης από τις τροφές.
  • Με άλλα λόγια, υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους το σώμα σας λαμβάνει χοληστερίνη: από το συκώτι σας και από τις «ανθυγιεινές τροφές» που σας αρέσουν τόσο πολύ.

Πρέπει να αρχίσουμε να ελέγχουμε την πρόσληψη τροφών που αυξάνουν τα επίπεδα της χοληστερίνης. Αυτό συνιστάται ακόμα και για τα παιδιά.

2. «Καλή» χοληστερίνη και «κακή» χοληστερίνη

Ακούμε επίσης πολύ για την καλή και την κακή χοληστερίνη. Το κλειδί είναι η διατήρηση μιας σωστής ισορροπίας ανάμεσα στις δύο και ειδικά το να μην ξεπερνιέται ποτέ το όριο των 200 mg/dl.

Ας δούμε λεπτομερώς ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο είδη χοληστερίνης:

  • Καλή χοληστερίνη ή HDL: Είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά της χοληστερίνης από τις αρτηρίες στο συκώτι προκειμένου να αποβληθεί. Έτσι, αν έχετε υψηλό επίπεδο HDL, δεν υπάρχει κίνδυνος.

Αυτό είναι κάτι θετικό εφόσον το επίπεδο της κακής χοληστερίνης σας δεν ξεπερνά ποτέ τα 200 mg/dl.

  • Κακή χοληστερίνη ή LDL: Η δουλειά αυτού του τύπου χοληστερίνης, από την άλλη πλευρά, είναι να μεταφέρει τη χοληστερίνη από το συκώτι σε άλλα όργανα. Είναι μια σημαντική δουλειά, επειδή αυτό που προσπαθεί να κάνει είναι να επιδιορθώσει τις μεμβράνες των κυττάρων.

Ωστόσο υπάρχει πρόβλημα αν η ποσότητά της είναι υπερβολική. Σε αυτήν την περίπτωση, αρχίζει να συσσωρεύεται.

3. Χοληστερίνη και γενετικοί παράγοντες

Το οικογενειακό ιστορικό υπερχοληστερολαιμίας είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε. Μιλάμε για μια πάθηση που μεταφέρεται από τους γονείς στα παιδιά και μπορεί να προκαλέσει καρδιακές προσβολές σε πολύ μικρές ηλικίες, για παράδειγμα.

  • Δεν πρόκειται για ατεκμηρίωτη πληροφορία. Είναι μια πολύ σημαντική πραγματικότητα που θα πρέπει να συζητήσετε με τον γιατρό σας, αν οι γονείς σας έχουν ή είχαν υψηλή χοληστερίνη.
  • Η οικογενής υπερχοληστερολαιμία οφείλεται σε ένα ελάττωμα στο χρωμόσωμα 19. Αυτή η μικρή μεταβολή καθιστά το σώμα σας ανίκανο να αποβάλει την κακή χοληστερίνη ή LDL, έτσι αυτή συνεχίζει να συσσωρεύεται.
  • Η οικογενής υπερχοληστερολαιμία δυσκολεύει επίσης τη μείωση των επιπέδων χοληστερίνης. Υπάρχει αντίσταση. Ωστόσο η φαρμακευτική αγωγή μπορεί να έχει καλά αποτελέσματα.
  • Η πάθηση αυτή μπορεί να προκαλέσει καρδιακές προσβολές σε ανθρώπους κάτω των 40 ετών. Το πρόβλημα μπορεί να αποβεί μοιραίο χωρίς καν να το συνειδητοποιείτε, αν δεν εξετάζετε περιοδικά τα επίπεδα χοληστερίνης σας.

 

Σας προτείνουμε να διαβάσετε το άρθρο: 8 εγχύματα για μείωση της χοληστερίνης.

 

4. Φυτικές στερόλες και χοληστερίνη

Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η κατανάλωση των κλασικών προϊόντων με φυτικές στερόλες που βρίσκουν στο σούπερ μάρκετ θα λύσει το πρόβλημα της υψηλής χοληστερίνης τους.

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι: οι φυτικές στερόλες βοηθούν αλλά δεν αποτελούν τη λύση.

Μας λένε ότι η κατανάλωση 1,5 με 2,4 γραμμαρίων φυτικών στερολών κάθε μέρα συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων της χοληστερίνης στο αίμα κατά 7% με 10% μέσα σε τρεις εβδομάδες.

Όμως για να εξασφαλίσουμε μια σωστή ισορροπία όσον αφορά στη χοληστερίνη πρέπει να κάνουμε περισσότερα.

5. Μερικές φορές η σωστή διατροφή δεν αρκεί

Η αύξηση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών δεν αρκεί αν, για παράδειγμα, συνεχίζετε να καπνίζετε. Η μείωση της ποσότητας της ζάχαρης και των κορεσμένων λιπών που καταναλώνετε δεν αρκεί αν εξακολουθείτε να είστε υπέρβαροι. Να θυμάστε τα εξής:

  • Όταν οι αρτηρίες σας έχουν ήδη σκληρύνει από την αθηρωματική πλάκα, θα πρέπει να εφαρμόσετε και άλλες στρατηγικές για να εξασφαλίσετε ισορροπία στο εσωτερικό του σώματός σας.
  • Η καλή διατροφή θα πρέπει να συνοδεύεται από άσκηση, σωματική δραστηριότητα και αλλαγή κάποιων ανθυγιεινών συνηθειών.
  • Είναι επίσης σημαντικό να κόψετε το κάπνισμα, να έχετε έναν δραστήριο τρόπο ζωής και να γνωρίζετε πόσες θερμίδες θα πρέπει να καταναλώνετε ανάλογα με το σώμα σας και το επίπεδο της σωματικής σας δραστηριότητας.

Μη διστάζετε να ρωτήσετε τον γιατρό σας σχετικά με αυτά τα θέματα. Η φροντίδα της χοληστερίνης σας είναι ζωτικής σημασίας.

Μην το αναβάλλετε για αύριο.

Ίσως σας αρέσουν