Διαβήτης και υπέρταση: τι μπορείτε να τρώτε;

Αν έχετε διαβήτη και υπέρταση, είναι σημαντικό να αρχίσετε να καταναλώνετε τροφές που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε και τις δύο διαταραχές, αλλά και να αποφεύγετε τις τροφές που μπορεί να σας βλάψουν.

Πολλοί άνθρωποι υποφέρουν από αυτές τις δύο ασθένειες και ίσως πιστεύουν ότι είναι πολύ δύσκολο να ακολουθήσουν μια διατροφή που αποκλείει το αλάτι και τη ζάχαρη.

Όμως η τήρηση μιας υγιεινής διατροφής που ανταποκρίνεται στις ανάγκες και των δύο παθήσεων είναι εφικτή. Στο σημερινό άρθρο θέλουμε να σας παρουσιάσουμε τις τροφές που μπορείτε να τρώτε αν πάσχετε από διαβήτη και υπέρταση.

Συμβουλές για ανθρώπους που πάσχουν από διαβήτη και υπέρταση

Στηθοσκόπιο

Είναι πολύ σημαντικό να σέβεστε τις συστάσεις του γιατρού σας αναφορικά με το τι μπορείτε να τρώτε και τι όχι, ή σχετικά με τις τροφές που είναι καλύτερο να μειώσετε και να αποφεύγετε.

Πέρα από τις τροφές που τρώτε, υπάρχουν και ορισμένες συνήθειες που μπορούν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής ή μια ζωή στα πλαίσια της οποίας τα συμπτώματα του διαβήτη και της υπέρτασης δεν σας επιτρέπουν να επιδίδεστε στις καθημερινές σας δραστηριότητες.

Ακολουθούν μερικές συστάσεις που θα πρέπει να θυμάστε:

  • Αποφύγετε τις κακές συνήθειες στην καθημερινότητά σας, όπως την καθιστική ζωή και το κάπνισμα. Μην πίνετε οινοπνευματώδη ποτά, επειδή περιέχουν πολλή ζάχαρη.
  • Μην καταναλώνετε επεξεργασμένες τροφές, τροφές σε άλμη ή καπνιστά κρέατα.
  • Μειώστε την ποσότητα του αλατιού στα γεύματά σας και αποφεύγετε να βάζετε την αλατιέρα στο τραπέζι. Αντί για αλάτι χρησιμοποιείτε βότανα όπως η ρίγανη και το δεντρολίβανο για να καρυκεύσετε τα πιάτα σας.
  • Πίνετε δέκα ποτήρια νερό τη μέρα (τα πρώτα πέντε το πρωί).
  • Καταρτίστε ένα πλάνο διατροφής με τη βοήθεια ενός ειδικού. Μασάτε αργά κάθε μπουκιά φαγητού και δίνετε στον εαυτό σας τριάντα λεπτά για να ολοκληρώσετε το γεύμα σας.
  • Τρώτε τρία γεύματα τη μέρα, ένα κάθε έξι ώρες, με μικρά σνακ ανάμεσά τους. Μετράτε τις αναλογίες τροφών και τις ποσότητες που καταναλώνετε σε καθημερινή βάση.
  • Να είστε πειθαρχημένοι όσον αφορά στη ρουτίνα σας και στον τρόπο ζωής σας. Σημειώνετε σε ένα τετράδιο τα γεύματά σας και τις διαθέσεις ή τα συμπτώματά σας.
  • Μετράτε τη γλυκόζη και την αρτηριακή σας πίεση την ίδια ώρα κάθε μέρα (για παράδειγμα, μετά το πρωινό, πριν το μεσημεριανό, ή μετά από έναν σύντομο υπνάκο).

Τι θα πρέπει να περιλαμβάνει μια δίαιτα για τον διαβήτη και την υπέρταση;

Επειδή και οι δύο αυτές διαταραχές μπορούν να εμφανιστούν μαζί αλλά και σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, είναι καλή ιδέα να συνηθίσετε να ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή.

Αν πάσχετε και από διαβήτη και από υπέρταση, πρέπει να είστε προσεκτικοί με τις τροφές και τα ποτά που επιλέγετε, και ειδικά με την ποσότητά τους.

Η διατροφή σας θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από μικρή κατανάλωση νατρίου, λιπαρών και υδατανθράκων. Αυτός είναι ο γενικός κανόνας. Όσο για τις τροφές που δεν θα πρέπει να ξεχνάτε ποτέ, περιλαμβάνουν τις παρακάτω.

 

Μην παραλείψετε να διαβάσετε το άρθρο: 7 φυσικές θεραπείες για τον έλεγχο της υπέρτασης.

 

Τροφές πλούσιες σε διαλυτές ίνες

Ψωμί ολικής άλεσης

Οι τροφές αυτές διατηρούν τα επίπεδα των λιπών σταθερά και μπορούν να υποκαταστήσουν το αλάτι. Ταυτόχρονα οι φυτικές ίνες βοηθούν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας και εξισορροπούν την πίεση του αίματος.

Μεταξύ των τροφών που μπορούν να εξασφαλίσουν πολλές φυτικές ίνες και λιπαρά οξέα Ωμέγα-3 (που συνιστώνται για τους ανθρώπους με διαβήτη και υπέρταση), βρίσκουμε τις εξής:

  • Δημητριακά (πλήρη σιτηρά, βρώμη, κριθάρι, πίτουρο σταριού, σιτάρι ολικής άλεσης)
  • Φασόλια και αρακά
  • Καρότα
  • Ξηροί καρποί
  • Σολομός
  • Έλαιο λιναρόσπορου
  • Τόφου

Λαχανικά

Μια καλή διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει πάντα λαχανικά, ειδικά αν έχετε διαβήτη και υπέρταση. Πρέπει να τα μαγειρεύετε χωρίς αλάτι (ή με πολύ μικρή ποσότητα).

Τρώγονται καλύτερα ωμά, ατμόβραστα ή ψητά και καρυκευμένα με βότανα.

Μη σταματάτε ποτέ να τρώτε:

  • Σκόρδο και κρεμμύδι
  • Μαρούλι, λάχανο και μπρόκολο
  • Ραπανάκια
  • Σέσκουλο και σπανάκι
  • Σέλινο και γογγύλια
  • Τομάτες
  • Μελιτζάνες

Φρούτα

Επικρατεί η κοινή παρανόηση ότι οι διαβητικοί δεν μπορούν να τρώνε φρούτα επειδή είναι γλυκά. Όμως, με εξαίρεση τις μπανάνες και εφόσον καταναλώνονται με μέτρο, όλα τα άλλα φρούτα επιτρέπονται.

Συνιστούμε να τρώτε τα εξής φρούτα:

  • Πορτοκάλια
  • Μανταρίνια
  • Γκρέιπφρουτ
  • Φράουλες
  • Μήλα
  • Αχλάδια
  • Καρπούζι

Ψάρια

Ψάρι με λαχνικά

Η κατανάλωση ψαριών τρεις φορές την εβδομάδα κάνει καλό στην υγεία σας και είναι ιδανική για ανθρώπους με διαβήτη και υψηλή αρτηριακή πίεση.

Τα καλύτερα είναι τα λιπαρά ψάρια, επειδή εξασφαλίζουν λιπαρά οξέα Ωμέγα-3 που μειώνουν τα προβλήματα της καρδιάς και περιέχουν βιταμίνες, αντιοξειδωτικές ουσίες και μεταλλικά στοιχεία.

Συνιστώνται για όλα σας τα κύτταρα και όλα σας τα όργανα, διατηρώντας τα σε καλή κατάσταση.

Μεταξύ των καλύτερων ψαριών είναι τα εξής:

  • Σολομός
  • Σαρδέλες
  • Σκουμπρί
  • Τόνος
  • Μπακαλιάρος
  • Λαβράκι

 

Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Διαβάστε το άρθρο: Πώς επηρεάζει ο διαβήτης το πεπτικό σύστημα;

 

Γαλακτοκομικά προϊόντα

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα φημίζονται για τη μεγάλη ποσότητα ασβεστίου τους, ενώ δεν περιέχουν τόσα λίπη όσο άλλα προϊόντα. Έτσι, καταναλώνοντάς τα αποφεύγετε το υπερβολικό βάρος ενώ ελέγχετε το σάκχαρο στο αίμα σας.

Μη διστάζετε να καταναλώνετε τα παρακάτω (όλα αποβουτυρωμένα):

Προσοχή με τις επεξεργασμένες και τις κατεψυγμένες τροφές, επειδή συνήθως περιέχουν πολύ αλάτι.

Θα πρέπει επίσης να προσέχετε με τις τροφές που περιέχουν λίγη ζάχαρη, επειδή μπορεί να περιέχουν πολύ νάτριο (όπως οι νιφάδες βρώμης για το πρωινό, για παράδειγμα).

Να δίνετε μεγάλη προσοχή όταν αγοράζετε τρόφιμα και να διαβάζετε τις ετικέτες όλων των προϊόντων που επιλέγετε. Στην αρχή θα πάρει χρόνο, όμως στη συνέχεια θα ξέρετε τι πρέπει να φάτε και τι όχι.

Καταρχάς, να επιλέγετε περισσότερες τροφές από το τμήμα φρούτων και λαχανικών από ό,τι από οποιοδήποτε άλλο τμήμα , έτσι θα είναι πιο εύκολο για σας να αγοράζετε υγιεινές τροφές.

Υγιεινές τροφές

Μην ξεχνάτε ότι, πέρα από το να τρώτε υγιεινές τροφές, πρέπει να ασκείστε τρεις φορές την εβδομάδα.

Χωρίς να πρέπει να κάνετε πολύ δύσκολες ή πολύ εντατικές ασκήσεις, βάλτε στην άκρη τον καθιστικό τρόπο ζωής σας και τις κακές συνήθειες, αν θέλετε να ζείτε καλά ακόμα και αν έχετε διαβήτη και υπέρταση.

Τέλος, συμμορφωθείτε με όλες τις συστάσεις του γιατρού σας (ή του διατροφολόγου σας).

Θέστε τους ό,τι ερωτήσεις έχετε, ακόμα και εκείνες των οποίων οι απαντήσεις σάς φαίνονται προφανείς. Κρατάτε ένα αρχείο καταγραφής όσων τρώτε ώστε να μπορεί ο γιατρός σας να αξιολογεί πότε τρώτε σωστά.

 

 

Ίσως σας αρέσουν