Ενισχύστε τη μνήμη σας φροντίζοντας τα συναισθήματά σας

Η μνήμη και τα συναισθήματα συνδέονται πολύ στενά μεταξύ τους.

Είναι, μάλιστα, τόσο αλληλοεξαρτώμενα που παράγοντες σαν το άγχος μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την εγκεφαλική λειτουργία όπως τον ιππόκαμπο στο φλοιό του εγκεφάλου. Ο ιππόκαμπος είναι η περιοχή που συνδέει τη συναισθηματική μας μνήμη.

Είτε το πιστεύουμε είτε όχι, το να φροντίζει κάποιος να υπάρχει ισορροπία μεταξύ συναισθημάτων όπως του άγχους, της παρακίνησης, της ηρεμίας και της αισιοδοξίας μπορεί να έχει απίστευτη επίδραση στη μνήμη του.

Επιπλέον, μέσα στη μέρα είναι πιθανό να εκτελούμε συγκεκριμένες εργασίες που επηρεάζουν την ποιότητα της μνήμης μας.

Παρακάτω, θα εξηγήσουμε περισσότερα για το πώς συνδέονται η μνήμη και τα συναισθήματά μας.

Φροντίστε τα συναισθήματα για καλή υγεία

Αυτό που χρειάζεται να θυμόμαστε είναι ότι ο εγκέφαλός μας συχνά είναι σε θέση να ανακαλέσει έντονα συναισθηματικά γεγονότα, αρνητικά ή θετικά.

Αξίζει, ωστόσο, να αναφέρουμε πως η ανθρώπινη μνήμη δεν λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί μια μηχανή, όπως ο υπολογιστής λόγου χάρη.

Οι αναμνήσεις μας δεν είναι ποτέ ολότελα ακριβείς. Για παράδειγμα, συχνά ξεχνάμε ή προσθέτουμε λεπτομέρειες, ώστε οι αναμνήσεις καταλήγουν να μην είναι μια αληθινή αντανάκλαση της πραγματικότητας.

Δυστυχώς, όλοι γνωρίζουμε πως η μνήμη μας εξασθενεί όσο μεγαλώνουμε. Αν και αυτό είναι αναπόφευκτο, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε διάφορες τεχνικές για να επιβραδύνουμε αυτή την τάση της μνήμης μας να επιδεινώνεται.

Ένας τρόπος για το επιτύχουμε αυτό είναι μέσα από τα θετικά συναισθήματα. Παρακάτω θα εξηγήσουμε πώς μπορούμε να εκτελέσουμε μια ενδιαφέρουσα άσκηση που βασίζεται στα θετικά συναισθήματα. Αυτή η άσκηση θα βελτιώσει τη μνήμη σας αλλά και την ποιότητα της ζωής σας γενικότερα.

τακτοποιήστε τα συναισθήματά σας

Η μνήμη και τα συναισθήματα «σκουριάζουν» από τη ρουτίνα

Υπάρχουν συγκεκριμένες στερεοτυπικές συνήθειες που επηρεάζουν τη μνήμη μας. Για παράδειγμα, το καθημερινό πρωινό ξύπνημα ακριβώς την ίδια ώρα, η συγκεκριμένη ίδια στροφή που κάνουμε με το αυτοκίνητο για τη δουλειά, η εκτέλεση των ίδιων οικιακών εργασιών κάθε μέρα. Όλα είναι ενδεικτικά ενεργειών που επηρεάζουν τη μνήμη του εγκεφάλου.
Ένα ακόμα παράδειγμα περιλαμβάνει τη διάθεση ελεύθερου χρόνου σε δραστηριότητες που δεν κινητοποιούν τον εγκέφαλο και δεν μας παρέχουν καν ψυχαγωγία και τέρψη.
  • Αν εκτελείτε και εσείς κάτι από τα παραπάνω και αναγνωρίζετε πως η ρουτίνα κυριαρχεί στη ζωη σας, αλλά δεν σκοπεύετε να αλλάξετε τα πράγματα, τότε η εγκεφαλική σας λειτουργία πρόκειται να δεχτεί ισχυρό πλήγμα.
  • Ένας εγκέφαλος που βρίσκεται συνεχώς εκτεθειμένος σε καταστάσεις ρουτίνας μπαίνει σε «λειτουργία πτήσης». Αυτό συμβαίνει γιατί σταματά να λαμβάνει ερεθίσματα που κινητοποιούν την προσοχή του. Με άλλα λόγια, ένας εγκέφαλος σε τέτοια κατάσταση έχει τόσο συνηθίσει σε αυτές τις εργασίες ρουτίνας που απλώς αποσυνδέεται.
  • Όταν ο εγκέφαλός μας μπαίνει σε λειτουργία πτήσης το νευρικό μας σύστημα αρχίζει να εξασθενίζει. Για να το πούμε αλλιώς, σταδιακά πέφτουμε σε μια αδράνεια που επηρεάζει ευθέως τη μνήμη μας.

Αυτό προκαλεί απώλεια ευκινησίας και εγρήγορσης στον εγκέφαλό μας. Πριν ακόμα το συνειδητοποιήσουμε καταλήγουμε να ξεχνάμε τόσα πολλά πράγματα.

  • Η ρουτίνα, όπως θα έχετε παρατηρήσει τουλάχιστον σε μία περίσταση, είναι ο εχθρός των συναισθημάτων μας. Μας κάνει να φαινόμαστε σαν κάποιος να μας «έχει βγάλει από την πρίζα».

Πώς θα ξεφύγετε από τη ρουτίνα

Ένας τρόπος για να ξαναμπούμε σε λειτουργία και να ξεφύγουμε από τη στασιμότητα που επιφέρει η ρουτίνα στη ζωή μας είναι να δοκιμάσουμε κάτι καινούριο. Ακόμα και η πιο μικρή κίνηση μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Φυσικά, είναι αναπόφευκτο να μην μπορούμε ολότελα να ξεφύγουμε από τη ρουτίνα. Είναι αυτονόητο πως δεν αλλάζει η καθημερινή ανάγκη να πάμε στη δουλειά, να κρατήσουμε το σπίτι καθαρό και να φροντίσουμε όσα έχουμε.

η ρουτίνα καταστρέφει τη μνήμη

Παρ’ όλα αυτά, είναι σημαντικό να αφιερώνετε καθημερινά μία με τρεις ώρες στον εαυτό σας. Σε αυτό το διάστημα χρειάζεται να κάνετε διαφορετικά πράγματα. Για παράδειγμα, μπορείτε να πιείτε καφέ σε ένα μέρος όπου δεν έχετε ξαναπάει, να αγοράσετε ένα νέο βιβλίο ή απλώς να περάσετε χρόνο με έναν φίλο.

Κάντε κάτι καινούριο και ενδιαφέρον κάθε μέρα.

 Ζήστε στο παρόν

  • Περισσότερο απ’ όλα, η μνήμη μάς καλεί επιτακτικά να εστιάσουμε στο «εδώ και τώρα». Όταν τα συναισθήματά μας επικεντρώνονται στη θλίψη του χθες ή στο άγχος του αύριο, το παρόν γίνεται θαμπό και αυτό επηρεάζει την ποιότητα των αναμνήσεών μας.

Για παράδειγμα, μπορεί να ξεχάσουμε γεγονότα, λέξεις, εργασίες που έχουμε ήδη εκτελέσει, ακόμα και συζητήσεις που έχουμε κάνει.

Θα σας δώσουμε ένα παράδειγμα για να το κατανοήσετε καλύτερα.

Ας πούμε πως σκέφτεστε κάποιον που αγαπάτε και έπειτα σκέφτεστε τι θα θέλατε να του πείτε. Σκέφτεστε επίσης όσα σας έχει κάνει ή όσα έχετε πει. Βυθίζεστε τόσο πολύ σε αυτές τις σκέψεις που καταλήγετε να ξεχνάτε τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας.

Ο εγκέφαλός σας είναι προφανώς υγιής και δουλεύει μια χαρά, αλλά το πρόβλημα είναι με τον συναισθηματικό σας κόσμο.

Μάθετε να εστιάζετε στο παρόν για να μπορέσετε να άρετε τα συναισθηματικά βάρη από πάνω σας. Δραπετεύστε από οτιδήποτε σας βασανίζει και προσπαθείτε πάντοτε να κάνετε τη στιγμή που ζείτε ευχάριστη. Μόνο έτσι η μνήμη σας θα αρχίσει να επαναλειτουργεί όπως πρέπει.

βρείτε χρόνο για γαλήνη

Το δικαίωμα και η υποχρέωση για εσωτερική γαλήνη

Μερικές φορές έχουμε την αίσθηση πως δεν έχουμε σε τίποτα τον έλεγχο της ζωής μας. Ή αισθανόμαστε πως οι υποχρεώσεις, η ρουτίνα και η οικογένεια μας πιέζουν τόσο πολύ που δεν μπορούμε να αναπνεύσουμε.

Αυτή η προσωπική πίεση επηρεάζει την εσωτερική μας γαλήνη. Κάποιος που δεν μπορεί να επικεντρωθεί στην αυτοεκτίμησή του, στην ταυτότητά του και στον έλεγχο της ζωής του, παρουσιάζει προβλήματα και στην ικανότητα της μνήμης.

  • Γι’ αυτόν το λόγο, είναι απαραίτητο να εστιάζετε στον εαυτό σας. Είναι ζωτικής σημασίας να βρείτε το λεπτό και ιδανικό εκείνο σημείο όπου θα είστε ικανοποιημένοι με όσα σας περιβάλλουν. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, πρέπει να απολαμβάνετε την ηρεμία του προσωπικού σας χώρου παρέα με τους ανθρώπους που αγαπάτε.

Το ευτυχισμένο μυαλό συνεπάγεται μια δυνατή μνήμη.

 

Ίσως σας αρέσουν