Καραντίνα: Γιατί πρέπει να κάνετε μπάνιο κάθε μέρα

2 Μαΐου 2020
Η κρίση του κορωνοϊού έχει αναγκάσει εκατομμύρια κόσμο σε απομόνωση. Γιατί λοιπόν κάποιος να πρέπει να κάνει μπάνιο κάθε μέρα ενώ δεν βγαίνει έξω;

Ο κόσμος έχει παραλύσει από την πανδημία του κορωνοϊού που συνεχίζει να εξαπλώνεται με ταχύ ρυθμό σε ολόκληρο τον κόσμο. Με τον περιορισμό στο σπίτι ως ένα από τα βασικά μέτρα κοινωνικής απομόνωσης, μπορεί συχνά να αναρωτιέστε γιατί πρέπει να κάνετε μπάνιο καθημερινά, ακόμη και αν δεν βγαίνετε από το σπίτι.

Η ρουτίνα μας έχει διαταραχθεί και δεν κάνουμε όσα θα κάναμε σε μια κανονική ημέρα. Αυτό είναι το πρόβλημα. Δεν υπάρχουν πλέον “κανονικές” ημέρες και δεν θα έχουμε τέτοιες μέχρι το τέλος της καραντίνας.

Σε ορισμένες χώρες, ο περιορισμός ή η καραντίνα είναι υποχρεωτική και έχει γίνει νομικό μέτρο. Δεν μπορείτε να το παραβιάσετε, καθώς θα παραβιάσετε τον νόμο. Σε άλλα μέρη, υπάρχουν ελαφρύτεροι περιορισμοί που δεν εμποδίζουν τη δημόσια κίνηση. Ωστόσο, μειώνουν τις ώρες εργασίας και ενθαρρύνουν την τηλεργασία.

Σε αυτές τις συνθήκες, μπορεί να περνάτε ένα μεγάλο μέρος της ημέρας μέσα στο σπίτι. Μπορεί να αναρωτιέστε εάν είναι πραγματικά σημαντικό να κάνετε μπάνιο καθημερινά, ακόμη και αν δεν βγαίνετε έξω. Για να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση, πρέπει πρώτα να καταλάβουμε τι συμβαίνει με το σώμα όταν δεν πλενόμαστε τακτικά.

Δείτε ακόμα: Κορωνοϊός: Πώς να μην κολλήσετε όταν ψωνίζετε

Τι συμβαίνει με το σώμα αν δεν κάνετε μπάνιο καθημερινά;

Το ανθρώπινο σώμα περνάει μια σειρά αλλαγών όταν δεν κάνετε μπάνιο συχνά. Αυτές τείνουν να είναι επιβλαβείς. Ακόμη και αν δεν γυμνάζεστε ή δεν έρχεστε σε επαφή με τον έξω κόσμο, αυτές οι αλλαγές συμβαίνουν.

Ένας από αυτούς είναι ότι ο μεταβολισμός σας επιβραδύνεται. Το μπάνιο διεγείρει την παραγωγή ενέργειας από τα κύτταρα του σώματος, και αυτά, με τη σειρά τους, θέτουν σε κίνηση διάφορες ενεργειακές διεργασίες που διαφορετικά κλείνουν.

Τα ντους απομακρύνουν επίσης τον νεκρό ιστό. Το δέρμα βρίσκεται σε μια συνεχή διαδικασία αντικατάστασης κυττάρων. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται απόπτωση και πρόκειται για τον προγραμματισμένο κυτταρικό θάνατο που επιτρέπει σε νέα κύτταρα να αντικαταστήσουν τα νεκρά. Το πλύσιμο ανοίγει στο δρόμο σε νέα κύτταρα.

Τέλος, υπάρχει το πιο προφανές αποτέλεσμα: η μυρωδιά. Ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει από την εφίδρωση, όπως θα περίμενε κανείς. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι, αν δεν πλενόμαστε συχνά, αφήνουμε τα βακτήρια να κάθονται στο δέρμα μας. Όταν συσσωρεύονται, οι μεταβολικές διαδικασίες τους, καθώς και ο συσσωρευμένος νεκρός ιστός αποσυντίθενται. Αν το παραμελήσετε τότε θα οδηγηθείτε σε μια κατάσταση που είναι γνωστή ως δερματίτιδα. 

Πότε να κάνετε μπάνιο
Η καλή υγιεινή κατά τη διάρκεια της καραντίνας βοηθά την υγεία του δέρματος

Δερματίτιδα

Η δερματίτιδα είναι μια ασθένεια που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, τη δεκαετία του 1980. Το κύριο σύμπτωμα για όσους υποφέρουν από αυτήν είναι ο σχηματισμός χρωματισμένων πλακών στο δέρμα. Αυτές οι πλάκες αρχίζουν να συσσωρεύουν μια άσχημη μυρωδιά καθώς περνούν οι μέρες. Ο λόγος για την οσμή δεν είναι ο ιδρώτας, αλλά μάλλον η σήψη των βακτηρίων και των συσσωρευμένων νεκρών ιστών.

Διαβάστε επίσης: Κορωνοϊός: Πώς να καθαρίσετε το κινητό σας

Παρόλο που είναι σπάνιο να εμφανιστεί αυτή η κατάσταση σε άτομα χωρίς ψυχιατρικές διαταραχές, παρατηρήθηκε στις εφηβικές ομάδες επειδή παραμελούν την υγιεινή τους σε ακραία επίπεδα. Η καραντίνα είναι απίθανο να οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση, αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η έλλειψη υγιεινής μπορεί να οδηγήσει σε ασθένεια.

Πόσες φορές πρέπει να κάνετε μπάνιο την ημέρα;

Καλή υγιεινή στην καρανίνα
Η έλλειψη υγιεινής μπορεί να οδηγήσει σε δερματοπάθειες.

Σίγουρα δεν είναι υγιές να κάνετε μπάνιο αρκετές φορές την ημέρα από το φόβο συσσώρευσης βακτηρίων. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να κάνετε μπάνιο συνέχεια. Μπορούμε να το κάνουμε αυτό εξαιτίας των κινδύνων μόλυνσης, ή λόγω πλήξης.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι το ντους κάθε μέρα δεν είναι αντιπαραγωγικό, εκτός αν το κάνουμε υπερβολικά. Εάν το παρακάνουμε, τότε μπορεί να αφαιρέσουμε το στρώμα λίπους που χρησιμοποιείται από την επιδερμίδα για να διατηρεί τη θερμοκρασία του σώματος και να μας προστατεύει από εξωτερικούς παράγοντες.

Η διατήρηση της υγιεινής είναι απαραίτητη στο βαθμό που το απαιτεί το σώμα μας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ειδικοί συνιστούν να κάνετε ένα ντους κάθε μέρα, ακόμη και αν δεν βγείτε από το σπίτι. Με αυτόν τον τρόπο, θα ενεργοποιήσετε το μεταβολισμό σας, θα διατηρήσετε το δέρμα σας καθαρό από το νεκρό ιστό και θα αποτρέψετε τη συσσώρευση βακτηριδίων.

Αξίζει να σας υπενθυμίσουμε ότι, στην περίοδο του κορωνοϊού, το πλύσιμο των χεριών είναι ένα τελείως διαφορετικό θέμα. Η υγιεινή των χεριών πρέπει να γίνεται πολλές φορές την ημέρα και με σαπούνι για να σταματήσει η εξάπλωση του COVID-19. Ακόμα και πριν την πανδημία, το σωστό πλύσιμο των χεριών ήταν μέρος του νοσοκομειακού πρωτοκόλλου για οποιοδήποτε ιό ή βακτήρια.

Η σημασία της υγιεινής

Ο περιορισμός ή η αυτοαπομόνωση από το κορωνοϊό θα μας αλλάξει σωματικά και διανοητικά, αλλά συνήθειες όπως το ντους είναι πολύ χρήσιμες. Εάν κατορθώσουμε να δημιουργήσουμε τακτικά προγράμματα και δραστηριότητες, τότε θα ξεπεράσουμε τον περιορισμό με πιο οργανωμένο τρόπο και με λιγότερες παρενέργειες.

Το να κάνετε ένα ντους καθημερινά, ακόμα και αν δεν έχετε βγει από το σπίτι, μπορεί να είναι ένα από τα σημαντικά καθήκοντα για να δημιουργήσετε μια υγιή καθημερινή ρουτίνα.

  • Faílde, Rosa Meijide. “20. Afecciones dermatológicas y cosmética dermotermal.” Técnicas y Tecnologías en Hidrología Médica e Hidroterapia (2006): 175.
  • Poskitt, L., et al. “‘Dermatitis neglecta’: unwashed dermatosis.” British Journal of Dermatology 132.5 (1995): 827-829.
  • González-Consuegra, Renata Virginia, Diana Carolina Pérez-Valderrama, and Luisa Fernanda Valbuena-Flor. “Prevención de lesiones de piel: educación en el equipo de salud y familiares de personas hospitalizadas.” Revista de la Facultad de Medicina 64.2 (2016): 229-238.
  • Fick, Sylvina Alvarado. “Implementación de estrategia multimodal en higiene de manos en un hospital pediátrico.” Benessere. Revista de Enfermería 3.1 (2019).