Προλαμβάνει η κατανάλωση γαλακτοκομικών την οστεοπόρωση;

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι, για να προλάβουμε την οστεοπόρωση, θα πρέπει να πίνουμε περισσότερο γάλα, καθώς αυτό περιέχει ασβέστιο που προστατεύει τα οστά. Γιατί όμως τότε, σε πολλούς πολιτισμούς στους οποίους οι άνθρωποι δεν καταναλώνουν γάλα ή τα προϊόντα του, τα ποσοστά της οστεοπόρωσης είναι στην πραγματικότητα πολύ χαμηλότερα από ότι στο δικό μας πολιτισμό; Αυτό μας κάνει να θέλουμε να διαπιστώσουμε αν πράγματι ισχύει αυτή η σχέση.

Γιατί συνιστάται το γάλα;

Υπάρχουν μερικοί πραγματικοί λόγοι για τους οποίους το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα πάντα συνιστώνται για την υγεία των οστών και την πρόληψη της οστεοπόρωσης. Αυτό οφείλεται στη μεγάλη ποσότητα ασβεστίου που εξασφαλίζουν, 120 mg για κάθε 100 γραμμάρια. Επίσης, η λακτόζη (το σάκχαρο στο γάλα) που περιέχουν βελτιώνει την απορρόφηση του ασβεστίου από το σώμα.

Από την άλλη πλευρά, πρόκειται για μια φυσική τροφή που είναι εύκολο να βρεθεί, παρόλο που η ποιότητα του γάλακτος που πωλείται σήμερα είναι πολύ χαμηλότερη από ότι μερικές δεκαετίες πριν.

gala-3

Ποια είναι τα μειονεκτήματα;

Παρά το μεγάλο πλεονέκτημα του ασβεστίου, η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν τρία σημαντικά μειονεκτήματα.

1. Το πρώτο είναι ότι η απορρόφηση του ασβεστίου δεν είναι τόσο μεγάλη όσο μοιάζει λόγω των άλλων συστατικών του γάλακτος, όπως οι πρωτεΐνες του, η ορμόνη τριασβέστιο και η αναλογία ασβεστίου/φωσφόρου.

2. Από την άλλη πλευρά, οι πρωτεΐνες αυτές κάνουν το αίμα όξινο. Αυτή η οξινοποίηση αφαιρεί μέταλλα από τα οστά σας επειδή το σώμα, για να αποκαταστήσει την ισορροπία και να κάνει το αίμα πιο αλκαλικό, πρέπει να χρησιμοποιήσει ένα μέρος από τα μέταλλα αυτά.

3. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι οι οποίοι αντιμετωπίζουν διαφορετικά επίπεδα δυσανεξίας στη λακτόζη χωρίς να το ξέρουν. Η δυσανεξία αυτή βλάπτει την υγεία των εντέρων σας, ερεθίζοντάς τα και μειώνοντας την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.

Συνοπτικά θα λέγαμε ότι το ασβέστιο που αναφέραμε ως ένα κύριο πλεονέκτημα στην πραγματικότητα δεν απορροφάται σωστά από το σώμα σας. Γι αυτό βρίσκουμε υψηλά ποσοστά οστεοπόρωσης σε ανθρώπους που κατανάλωναν γαλακτοκομικά προϊόντα όλη τους τη ζωή. Για το λόγο αυτό, προτείνουμε να αναζητήσετε άλλες πηγές ασβεστίου οι οποίες είναι πιο εύπεπτες και να βρείτε τροφές που περιέχουν άλλα μέταλλα τα οποία συνεισφέρουν στη σωστή απορρόφηση και εναπόθεση του ασβεστίου.

tyria-classes

 Εναλλακτικές πηγές ασβεστίου

  • Σουσάμι: περιέχει περισσότερο ασβέστιο από το γάλα και είναι πολύ πιο εύπεπτο. Μπορείτε να το φάτε ωμό ή ως γκομάσιο (τριμμένο και καβουρδισμένο με αλάτι), ως λάδι και ως ταχίνι (πολτός από σουσάμι). Μπορείτε επίσης να αναμείξετε το ταχίνι με νερό, λεμόνι, κανέλα και μέλι για να φτιάξετε το δικό σας ρόφημα από σουσάμι.
  • Μαγειρεμένα καρότα: είναι πολύ πλούσια σε ασβέστιο από ότι όταν είναι ωμά.
  • Θαλασσινά φύκια: είναι επίσης πολύ πλούσια σε πολλά άλλα μέταλλα. Μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε για να μαγειρέψετε φαγητά της κατσαρόλας και να καρυκεύσετε σάλτσες και σαλάτες. Προτείνουμε το φύκι σπιρουλίνα λόγω των πολλών ιδιοτήτων του.
  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά: ειδικά το μπρόκολο.
  • Μάκα: περιέχει μεγάλη ποσότητα ασβεστίου και σιδήρου και ρυθμίζει επίσης αποτελεσματικά τις ορμόνες. Οι άνθρωποι με υπέρταση και οι άνθρωποι με υπερδιεγερμένο ανοσοποιητικό σύστημα θα πρέπει να είναι προσεκτικοί.
  • Μείγμα κανέλας: πολύ πλούσιο σε ασβέστιο, θα πρέπει όμως να το καταναλώνετε σε μικρές ποσότητες και σε συνδυασμό με εγχύματα ή ροφήματα λαχανικών ή φρούτων, έτσι ώστε να μην προκαλέσει οξινοποίηση.
  • Εκουιζέτο: δεν προτείνουμε αυτό το φαρμακευτικό φυτό για την περιεκτικότητά του σε ασβέστιο αλλά επειδή είναι πολύ πλούσιο σε πυρίτιο, το οποίο σας βοηθάει να απορροφήσετε αποτελεσματικότερα το ασβέστιο. Μπορείτε να καταναλώνετε δύο ή τρία φλιτζάνια την ημέρα.
  • Νερό με θαλασσινό αλάτι: ένα φυσικό και ισορροπημένο συμπλήρωμα που περιέχει όλα τα μέταλλα που χρειάζεστε σε σωστές αναλογίες. Μπορείτε να το βρείτε σε καταστήματα βοτάνων και ειδών διαίτης. Συνιστούμε την κατανάλωση μιας κουταλιάς της σούπας πριν από κάθε γεύμα.

brokolo-3

Ποιες τροφές αφαιρούν το ασβέστιο;

Όσο σημαντική είναι η κατανάλωση πηγών ασβεστίου, τόσο σημαντική είναι επίσης η αποφυγή των τροφών που το αφαιρούν. Δείτε τα παρακάτω παραδείγματα:

  • Λευκή ζάχαρη
  • Επεξεργασμένο ή επιτραπέζιο αλάτι
  • Εμφιαλωμένα ποτά
  • Κρέας
  • Καφές και μαύρο τσάι
  • Οινοπνευματώδη ποτά