Συνήθειες που βλάπτουν το εντερικό σύστημα

Φλεγμονές, αέρια, κοιλιακή πίεση Τα έντερα επιτελούν μια πολύ σημαντική λειτουργία στο σώμα μας, ενώ γεγονός αποτελεί ακόμη το ότι σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με το άγχος και το στρες. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία τους, προβλήματα που μερικές φορές μπορούν να προκαλέσουν ακόμη και αυτό που είναι γνωστό ως σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου. Τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό; Για ποιες συνήθειες που βλάπτουν το εντερικό σας σύστημα θα πρέπει να είστε ενήμεροι;

Ποιες είναι λοιπόν οι συνήθειες που βλάπτουν το εντερικό σύστημα;

1. Υψηλά επίπεδα άγχους

Θα πρέπει να το λάβετε πολύ σοβαρά υπόψη. Ο ρυθμός ζωής που ακολουθείτε, η βιασύνη, η ανησυχία, το άγχος και το στρες επηρεάζουν άμεσα την υγεία του στομάχου και των εντέρων σας. Ορισμένοι επιστήμονες αναφέρονται σε αυτά ακόμη και ως «δεύτερος εγκέφαλος». Ουσιαστικά, σε εκείνο το σημείο συντίθενται οι νευροδιαβιβαστές και, για το λόγο αυτό, είναι πολύ σημαντικό να χαρίσετε στη ζωή σας ηρεμία και ισορροπία. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το υψηλό επίπεδο άγχους μπορεί να προκαλέσει ακόμη και σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Θα πρέπει, λοιπόν, να έχετε στο μυαλό σας τα εξής:

  • Προκαλεί μεταβολές στο αυτόνομο νευρικό σας σύστημα. Επηρεάζει τη σωστή κίνηση των εντέρων σας, την επιτάχυνση ή τη μείωση του ρυθμού λειτουργίας τους.
  • Προκαλεί μεταβολές στο ενδοκρινικό σας σύστημα. Προκαλεί αύξηση στην παραγωγή των ορμονών που σχετίζονται με το στρες, όπως η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη, η οποία προκαλεί προβλήματα στην πέψη της τροφής.
  • Κατάχρηση στην κατανάλωση τροφής. Η συνήθεια ορισμένων ανθρώπων να τρώνε παραπάνω προκειμένου να διαχειριστούν τα νεύρα και το άγχος είναι πολύ γνωστή. Αυτό προκαλεί συσσώρευση των τροφών προς αφομοίωση, καθώς τα έντερα δεν μπορούν να τις χειριστούν τόσο γρήγορα. Προκαλούνται, επομένως, προβλήματα στην πέψη και στην απορρόφηση της τροφής.

Να θυμάστε ότι ο τρόπος ζωής σας και τα συναισθήματά σας επηρεάζουν άμεσα το σώμα σας, ειδικά το έντερό σας. Διαμορφώστε μια χαλαρή και με πιο αργούς ρυθμούς καθημερινότητα, απολαύστε τη ζωή σας και τους αγαπημένους σας με ηρεμία.

2. Μια ακατάλληλη και λάθος δίαιτα

2.1 Αποφύγετε τα τηγανητά και μεταποιημένα τρόφιμα, το πρόχειρο φαγητό και τις τροφές πλούσιες σε λίπη

Χάμπουργκερ, τηγανητές πατάτες, τηγανητό κοτόπουλο με πάρα πολύ λάδι, πίτσα, ροδέλες κρεμμυδιού Όλοι ξέρουμε τι είναι το fast food, ωστόσο συχνά καταφεύγουμε σε αυτό λόγω έλλειψης χρόνου ή απλά επειδή μας αρέσει. Όμως, πόσες φορές σας έχει συμβεί, για παράδειγμα, να έχετε στομαχόπονο αμέσως αφού χωνέψετε; Τα τρόφιμα αυτά διαθέτουν ελάχιστες διαλυτικές φυτικές ίνες. Εκτός από αυτό, όταν τα καταναλώσετε σε μεγάλες ποσότητες διεγείρειται η εντερική οδός και μπορεί να προκαλέσει τόσο διάρροια, όσο και δυσκοιλιότητα.

  • Συμβουλή: Χρησιμοποιείστε τον φούρνο για μαγείρεμα, καθώς έτσι θα χρησιμοποιήσετε και λιγότερο λάδι στο φαγητό. Όταν, για παράδειγμα, μαγειρεύετε λαχανικά, να τα κάνετε στον ατμό. Σε ότι αφορά το λάδι, το πιο υγιεινό που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είναι σε κάθε περίπτωση το ελαιόλαδο.

2.2 Αποφύγετε το κόκκινο κρέας

Για ποιον λόγο να αποφύγετε το κόκκινο κρέας; Κυρίως γιατί είναι δύσκολο στη χώνεψη, είναι πολύ πλούσιο σε λίπη και συχνά δεν γνωρίζετε την προέλευσή του. Συχνό φαινόμενο αποτελεί η γενετική τροποποίηση των ζώων έτσι ώστε να αναπτύσσονται γρήγορα, δημιουργώντας έτσι κρέας γεμάτο τοξίνες, το οποίο δεν συνιστάται καθόλου.

  • Μια συμβουλή για την υγεία: Προτείνεται το άπαχο κρέας, όπως για παράδειγμα το κρέας από κοτόπουλο ή γαλοπούλα. Όταν αγοράζετε τέτοιου είδους κρέας, να διερευνάτε πάντα την προέλευσή του και το πού μεγάλωσαν τα ζώα. Όταν το μαγειρεύετε να αποφεύγετε το τηγάνισμά του. Είναι προτιμότερο να εφαρμόζετε απλές συνταγές στη σχάρα ή στο φούρνο.

2.3 Αποφύγετε τα γαλακτοκομικά προϊόντα

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορούν επίσης να προκαλέσουν το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου. Σε γενικές γραμμές, πολλά από τα γαλακτοκομικά προϊόντα σας κάνουν να αισθάνεστε άσχημα και δεν χωνεύονται εύκολα. Περιέχουν, επίσης, λίπος και λακτόζη, που προκαλούν σοβαρά πεπτικά προβλήματα, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν σε διάρροια, καθώς και δυσκοιλιότητα. Είναι, λοιπόν, καλύτερο να αποφεύγονται τα γαλακτοκομικά προϊόντα όσο το δυνατόν περισσότερο. 

  • Μια συμβουλή για την υγεία: Είναι απλό· μπορείτε απλά να αντικαταστήστε το αγελαδινό γάλα με φυσικά και υγιεινά υποκατάστατα, όπως το γάλα βρώμης, γάλα ρυζιού, γάλα αμυγδάλου, γάλα καρύδας, ή ακόμα και γάλα φιστικιού. Είναι εύκολο να τα βρείτε στα σούπερ μάρκετ, ενώ μπορείτε να τα φτιάξετε ακόμα και οι ίδιοι. Αξίζει να κάνετε μια δοκιμή.

3. Λήψη φαρμάκων

Υπάρχουν πολλές μελέτες που υποστηρίζουν ότι τα διάφορα προβλήματα υγείας στα έντερα σας, όπως για παράδειγμα αυτό του συνδρόμου του ευερέθιστου εντέρου, σχετίζονται με τη χρήση αντιβιοτικών. Επιπλέον, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν την ασθένεια αυτή ακριβώς αφού υπέστησαν κάποια σοβαρή λοίμωξη. Η αυξημένη χρήση αυτού του είδους φαρμακευτικής αγωγής βλάπτει απευθείας το εντερικό σύστημα.

Όμως, γιατί συμβαίνει αυτό; Τα αντιβιοτικά δεν κάνουν διάκριση μεταξύ καλών και κακών βακτηρίων. Η λειτουργία τους είναι ουσιαστικά να μας απαλλάξουν από κάθε μικροοργανισμό που συναντούν, γεγονός που αποτελεί και τον λόγο που προκαλούν σοβαρές ανισορροπίες στην εντερική χλωρίδα.

Ωστόσο θα πρέπει γενικότερα να είστε προσεκτικοί, καθώς το ίδιο πράγμα μπορεί να συμβεί και με άλλα φάρμακα, όπως για παράδειγμα αυτά που χρησιμοποιείτε για τη δυσκοιλιότητα ή τη διάρροια. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πάντα καλύτερο να καταφεύγετε σε φυσικές θεραπείες πριν κάνετε χρήση φαρμάκων. Προκειμένου βέβαια να είστε και πιο ήρεμοι, θα πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε το γιατρό σας για την επιλογή τους και αυτός θα σας ενημερώσει για τις δευτερογενείς επιδράσεις του φαρμάκου που παίρνετε.