Ποια είναι τα σημάδια της υψηλής χοληστερίνης;

Μετά την ηλικία των είκοσι είναι σημαντικό να κάνετε περιοδικούς προληπτικούς ελέγχους και εξετάσεις για να βεβαιωθείτε ότι τα επίπεδα χοληστερίνης σας είναι ασφαλή και ότι δεν διατρέχετε κάποιον κίνδυνο.

Η χοληστερίνη είναι ένα είδος λίπους που είναι παρόν σε όλα τα κύτταρα του σώματος και είναι απαραίτητο για τη βέλτιστη σωματική λειτουργία. Το συκώτι εκκρίνει τη μεγαλύτερη ποσότητα χοληστερίνης, όμως αυτή απορροφάται επίσης από κάποιες τροφές που την περιέχουν.

Η κύρια λειτουργία της χοληστερίνης είναι η συμβολή της στο σχηματισμό του χολικού οξέος, το οποίο ευθύνεται για την πέψη των λιπών. Είναι επίσης υπεύθυνη για το σχηματισμό ορισμένων σεξουαλικών και θυρεοειδικών ορμονών.

Όμως, επειδή είναι απαραίτητη σε τόσα όργανα, μπορεί να γίνει πραγματικά φονική αν δεν ελέγχεται σωστά.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι πολλοί άνθρωποι αυτή τη στιγμή αγνοούν το γεγονός ότι έχουν υψηλά επίπεδα χοληστερίνης, κάτι που επίσης συμβαίνει με πολλές άλλες ασθένειες. Αρχικά, είναι εύκολο να περάσει απαρατήρητη επειδή δεν υπάρχουν συμπτώματα.

Το συγκεκριμένο γεγονός θα μπορούσε ακολούθως να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στο συκώτι, αλλά ακόμα πιο σοβαρά στο καρδιαγγειακό σύστημα.

Η υψηλή χοληστερίνη θα σας θέσει σε μεγάλο κίνδυνο για αρτηριοσκλήρωση, η οποία εμφανίζεται όταν η χοληστερίνη και άλλα λιπίδια συσσωρεύονται στα τοιχώματα των αρτηριών εμποδίζοντας τη σωστή κυκλοφορία του αίματος.

Λόγω των κινδύνων που αυτό συνεπάγεται και της δυσκολίας εντοπισμού της, πρέπει οπωσδήποτε να γνωρίζετε ποια είναι τα συμπτώματα ώστε να παραμένετε σε εγρήγορση.

Συμπτώματα της υψηλής χοληστερίνης

kaki-holisterini

Μετά την ηλικία των είκοσι όλοι πρέπει να αρχίσουν να κάνουν προληπτικές ιατρικές εξετάσεις που περιλαμβάνουν αναλύσεις αίματος για τον έλεγχο των επιπέδων της χοληστερίνης.

Πρόκειται για κάτι σημαντικό επειδή τα συμπτώματα της χοληστερίνης συχνά κάνουν καιρό να εμφανιστούν, γεγονός που καθιστά δύσκολο τον έλεγχό της.

Προς το παρόν δεν γνωρίζουμε κάποιο ενδεικτικό σύμπτωμα που βοηθά στο να διαπιστώσουμε ότι βρισκόμαστε σε κίνδυνο χωρίς να χρειαστεί να κάνουμε αναλύσεις αίματος. Ωστόσο, οι ειδικοί έχουν συνδέσει την παρουσία ορισμένων συμπτωμάτων με τον κίνδυνο εμφάνισης υψηλής χοληστερίνης:

  • Αίσθηση βάρους και πόνος στο συκώτι και στη χοληδόχο κύστη.
  • Πολύ ξηρό στόμα συνοδευόμενο από δυσάρεστη αναπνοή.
  • Βάρος στο στομάχι και δυσκολία ολοκλήρωσης ορισμένων πεπτικών διεργασιών, ειδικά μετά την κατανάλωση τροφών με πολλά λιπαρά.
  • Ρέψιμο, αέρια και δυσπεψία μετά το φαγητό.
  • Δυσκολία στις εντερικές κινήσεις με τάση για δυσκοιλιότητα.
  • Έντονη επιθυμία για ύπνο μετά από τα κύρια γεύματα.
  • Κνίδωση ή φαγούρα στο δέρμα.
  • Πονοκέφαλοι ή ημικρανίες.
  • Απώλεια ισορροπίας και ίλιγγος.
  • Φλεγμονή και μούδιασμα στα άκρα.
  • Δυσκολίες στην όραση.
  • Ταραχή μετά την κίνηση ή τη σωματική δραστηριότητα.

diavitis-typou-2

Αυτή η ομάδα συμπτωμάτων γενικά συγχέεται με πιο κοινές παθήσεις της υγείας, οι οποίες γενικά μπορεί να εξαφανιστούν από μόνες τους.

Όμως, αν δεν βεβαιωθείτε ότι τα παραπάνω προβλήματα δεν συνδέονται με τη χοληστερίνη, η κατάσταση συχνά επιδεινώνεται σε σοβαρό βαθμό προκαλώντας βλάβες που είναι δύσκολο ή αδύνατο να αποκατασταθούν.

Τα καλά νέα είναι ότι όλα αυτά μπορούν να προληφθούν με τη βοήθεια μιας απλής εξέτασης αίματος και με την υιοθέτηση μερικών υγιεινών συνηθειών στη ζωή σας, οι οποίες συνεισφέρουν στη φυσική σταθεροποίηση της χοληστερίνης ενώ ταυτόχρονα βελτιώνουν τη λειτουργία του συκωτιού.

Πώς να ελέγξετε τη χοληστερίνη στο σπίτι

frouta

Αν και στις περισσότερες περιπτώσεις θα χρειαστεί να ακολουθήσετε κάποια φαρμακευτική αγωγή για τη μείωση της υψηλής χοληστερίνης, έχει επίσης αποδειχτεί ότι δεν χρειάζονται όλοι φάρμακα για να ισορροπήσουν τα επίπεδά της.

Είτε λαμβάνετε φάρμακα είτε όχι, είναι πάντα καλύτερο να αποφεύγετε την κατανάλωση τροφών που περιέχουν πολλά λιπαρά και πολλές θερμίδες, όπως οι εξής:

  • Επεξεργασμένα κρέατα.
  • Κόκκινα κρέατα.
  • Αλλαντικά.
  • Πρόχειρες τροφές.
  • Γλυκά.
  • Επεξεργασμένες τροφές.
  • Κρέμα γάλακτος.
  • Βούτυρο και μαγιονέζα.
  • Κρόκοι αβγών.

Αντί να καταναλώνετε τις παραπάνω τροφές, πρέπει να βασίζετε τη δίαιτά σας σε τροφές με υψηλή διατροφική αξία, όπως οι εξής:

  • Φρέσκα φρούτα.
  • Λαχανικά.
  • Όσπρια.
  • Πλήρη δημητριακά.
  • Γαλακτοκομικά με λίγα λιπαρά.
  • Ελαιόλαδο.
  • Άπαχα κρέατα.
  • Λιπαρά ψάρια.
  • Σπόροι chia ή λιναρόσπορος.

Πρέπει επίσης να αλλάξετε τον τρόπο με τον οποίο μαγειρεύετε το φαγητό. Αποφεύγετε το τηγάνισμα και αντί αυτού επιλέξτε το ψήσιμο χωρίς λάδι. Βράζετε και ψήνετε στη σχάρα τις τροφές σας.

Εφόσον γνωρίζετε πόσο επικίνδυνη μπορεί να είναι η υψηλή χοληστερίνη, είναι σημαντικό να βελτιώσετε τις συνήθειές σας και να κάνετε ό,τι μπορείτε για να διατηρείτε σε έλεγχο τα επίπεδά της.

Αν και αρχικά μπορεί να μη φαίνεται να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την υγεία σας, με τον καιρό ο κίνδυνος μεγαλώνει και η υψηλή χοληστερίνη θα συνεχίσει να επιδρά στο σώμα σας, οδηγώντας σε πιο σοβαρές ασθένειες αργότερα. Προσοχή λοιπόν!