7 ενδιαφέροντα πράγματα που συμβαίνουν όταν κοιμάστε βαθιά

25 Μάρτιος, 2019
Σε αντίθεση με ό,τι μπορεί να νομίζετε, όταν κοιμάστε το σώμα σας δεν παραμένει ανενεργό. Ξέρετε τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών; Μπορεί να ξαφνιαστείτε!

Ένα από τα βασικά πράγματα που χρειάζεται το σώμα μας είναι τουλάχιστον οχτώ ώρες ύπνου κάθε μέρα. Όταν κοιμάστε βαθιά, το σώμα σας ανανεώνει τα επίπεδα της ενέργειάς του για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στην καινούργια ημέρα που έρχεται με την καλύτερη δυνατή σωματική και πνευματική απόδοση.

Ωστόσο, αυτό που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι άνθρωποι, είναι ορισμένα ενδιαφέροντα πράγματα που διαδραματίζονται εκείνο το διάστημα που επηρεάζουν τη συνολική υγεία σας και την ποιότητα ζωής σας.

Αν πιστεύετε ότι το σώμα σας απενεργοποιεί όλες τις διαδικασίες του όταν ξεκουράζεστε, τότε κάνετε λάθος. Αν και μπορεί να μην το αντιλαμβάνεστε πάντα, το σώμα σας είναι συγχρονισμένο με τις λειτουργίες του και είναι απασχολημένο με την εκτέλεση μερικών πραγματικά ασυνήθιστων εργασιών.

Στο σημερινό άρθρο θα σας αποκαλύψουμε όλα τα πράγματα που συμβαίνουν όταν κοιμάστε βαθιά. Σίγουρα θα μείνετε έκπληκτοι!

1. Η κίνηση των ματιών αυξάνεται

7 ενδιαφέροντα πράγματα που συμβαίνουν όταν κοιμάστε βαθιά

Περνάμε από πέντε στάδια κατά τον κύκλο του ύπνου και το πέμπτο είναι το βαθύτερο στάδιο του ύπνου. Είναι επίσης γνωστό ως φάση REM. Χαρακτηρίζεται από τη διαρκή κίνηση των ματιών από μπροστά προς τα πίσω, κάτι που δεν θα θυμάστε όταν θα ξυπνήσετε.

Συνήθως, φτάνουμε σε αυτό το στάδιο του ύπνου σε 90 λεπτά περίπου και ισοδυναμεί με περίπου το 20% του συνολικού ύπνου το βράδυ. Μέχρι στιγμής κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει αυτό το φαινόμενο αλλά θεωρείται ότι οφείλεται σε κάποια διέγερση των νευρώνων.

Δείτε επίσης: Ασκήσεις χαλάρωσης για να κοιμάστε καλύτερα

2. Παράγετε αυξητική ορμόνη

Ένας από τους λόγους που ο καλός ύπνος είναι τόσο σημαντικός είναι επειδή τότε το σώμα μας εκκρίνει ορμόνες όπως την ανθρώπινη αυξητική ορμόνη που είναι απαραίτητη για την αναγέννηση των ιστών, των οστών και των μυών – ενώ παράλληλα είναι ζωτικής σημασίας για την κατάλληλη ανάπτυξη των παιδιών.

Η ανθρώπινη αυξητική ορμόνη είναι επίσης απαραίτητη για την καταπολέμηση των χαμηλών επιπέδων σακχάρου στο αίμα και τη ρύθμιση του μεταβολισμού σας.

3. Τα νεφρά σας επιβραδύνονται όταν κοιμάστε βαθιά

Κατά τη διάρκεια της ημέρας τα νεφρά σας δουλεύουν σκληρά για να φιλτράρουν τις τοξίνες από το αίμα σας και να παράγουν ούρα.

Το βράδυ, η λειτουργία τους επιβραδύνεται και παράγετε λιγότερα ούρα σε σχέση με την υπόλοιπη μέρα. Αυτό εξηγεί το λόγο που μπορεί να μην χρειαστεί να σηκωθούμε το βράδυ για να πάμε στην τουαλέτα και το πρωί μπορεί να παρατηρήσετε ότι τα ούρα σας έχουν πιο σκούρο χρώμα απ’ ό,τι συνήθως.

4. Τρίζετε τα δόντια σας

τρίζετε τα δόντια όταν κοιμάστε βαθιά

Αυτό το πιο σπάνιο φαινόμενο μπορεί να οφείλεται στο στρες ή στο ότι τα δόντια σας δεν είναι καλά ευθυγραμμισμένα.

Οι οδοντίατροι ονομάζουν το φαινόμενο αυτό βρουξισμό και μερικές φορές μπορεί να προκαλέσει πόνο στις σιαγόνες και άλλες επιπλοκές. Μάθετε περισσότερα για τον βρουξισμό εδώ.

Είναι σημαντικό να δείτε έναν οδοντίατρο καθώς μπορεί να είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει τις μακροπρόθεσμες διαδικασίες όπως την τερηδόνα.

5. Απότομες κινήσεις

Αυτό έχει συμβεί στους περισσότερους ανθρώπους. Μόλις σας έχει πάρει ο ύπνος, ξαφνικά πηδάτε ή αισθάνεστε ένα ισχυρό τράνταγμα στο κρεβάτι.

Αυτό είναι κάτι φυσιολογικό και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Αυτό που πραγματικά συμβαίνει είναι ότι ο εγκέφαλός σας προετοιμάζεται για τη μετάβασή του στον κύκλο του ύπνου και μερικές φορές παρερμηνεύεται ως πτώση.

Το φαινόμενο είναι τεχνικά γνωστό ως υπνωτικός παλμός και συμβαίνει μόνο όταν κοιμάστε.

6. Ο εγκέφαλος απορρίπτει ό,τι δεν χρειάζεται όταν κοιμάστε βαθιά

Χάρη στο λεμφικό σύστημα, ο εγκέφαλος συσσωρεύει πολλές πληροφορίες καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και το βράδυ προετοιμάζεται για να απομακρύνει ό,τι δεν χρειάζεται.

Αυτός είναι ο φυσιολογικός τρόπος του σώματός σας να καθαρίζει το κεντρικό νευρικό σύστημα ενώ παράλληλα χρησιμεύει και για την αποβολή εξωκυτταρικών πρωτεϊνών, περιττών υγρών και άχρηστων προϊόντων από τη μεταβολική διαδικασία.

Σας προτείνουμε να διαβάσετε: Το περπάτημα κάνει καλό στον εγκέφαλο

7. Παράλυση ύπνου όταν κοιμάστε βαθιά

Παράλυση ύπνου όταν κοιμάστε βαθιά

Σχεδόν όλοι το έχουν βιώσει αυτό σε κάποια φάση της ζωής τους και μερικοί άνθρωποι περισσότερο από άλλους. Εμφανίζεται όταν βρίσκεστε στο βαθύτερο στάδιο του ύπνου και χαρακτηρίζεται από ένα διαρκές αίσθημα ακινησίας ενώ γνωρίζετε ότι ονειρεύεστε.

Μπορεί να είναι ένα εξαιρετικά τρομακτικό φαινόμενο. Συνήθως συνοδεύεται από εφιάλτες από τους οποίους δεν μπορείτε να αποδράσετε ή να αντιδράσετε με κανένα τρόπο.

Τέλος…γνωρίζατε ότι καίτε θερμίδες ακόμη και όταν κοιμάστε;

Όλη αυτή η δραστηριότητα που συνεχίζεται κατά το διάστημα αυτό ισοδυναμεί με μια σημαντική απώλεια ενέργειας που σας βοηθά να ελέγχετε το βάρος του σώματός σας. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που οι άνθρωποι που δεν κοιμούνται καλά, αντιμετωπίζουν προβλήματα παχυσαρκίας ή είναι υπέρβαροι.

  • Clínica Mayo. Bruxismo (rechinamiento de los dientes). (2018). mayoclinic.org/es-es/diseases-conditions/bruxism/symptoms-causes/syc-20356095
  • F. Roballo. Parálisis del sueño: desenmascarando el fantasma, exploración holística y psicológica. (2016). sifp.psico.edu.uy/sites/default/files/Trabajos%20finales/%20Archivos/tfg_francisco_roballo.pdf
  • Clínica Mayo. La hormona del crecimiento humana: ¿Hace más lento el envejecimiento?. (2020). Recuperado el 20 de marzo de 2020.
  • Negoro, H., Kanematsu, A., Doi, M., Suadicani, S. O., Matsuo, M., Imamura, M., Okinami, T., Nishikawa, N., Oura, T., Matsui, S., Seo, K., Tainaka, M., Urabe, S., Kiyokage, E., Todo, T., Okamura, H., Tabata, Y., & Ogawa, O. (2012). Involvement of urinary bladder Connexin43 and the circadian clock in coordination of diurnal micturition rhythm. Nature Communications. https://doi.org/10.1038/ncomms1812
  • Sathe, H., Karia, S., Desousa, A., & Shah, N. (2015). Hypnic jerks possibly induced by escitalopram. In Journal of Neurosciences in Rural Practice. https://doi.org/10.4103/0976-3147.158797
  • Eugene, A. R., & Masiak, J. (2015). The Neuroprotective Aspects of Sleep. MEDtube Science.