Ξύδι καρύδας: Οι κύριες χρήσεις και τα οφέλη του

Το ξύδι καρύδας μάς προμηθεύει με βιταμίνες, μέταλλα, και αμινοξέα τα οποία βελτιώνουν την υγεία μας. Όμως, η εξαγωγή του ξυδιού καρύδας ποικίλει. Μπορεί να παραχθεί από τον χυμό του δένδρου καρύδας ή από το νερό της καρύδας.
Ξύδι καρύδας: Οι κύριες χρήσεις και τα οφέλη του

Έχει γραφτεί από Francisco María García

Τελευταία ενημέρωση: 09 Αυγούστου, 2022

Το ξύδι καρύδας έχει πολλά οφέλη τόσο για την υγεία όσο και για την ομορφιά. Οι βιταμίνες, τα αμινοξέα, και τα μέταλλα που περιέχει βελτιώνουν την υγεία και μπορούν να ενσωματωθούν σε οποιοδήποτε πρόγραμμα ομορφιάς.

Το ξύδι μπορεί να εξαχθεί από δύο διαφορετικές πηγές: από τον χυμό του δένδρου καρύδας ή από το νερό της καρύδας. Είτε από τη μία, είτε από την άλλη πηγή, οι ιδιότητες και τα οφέλη του αποδεικνύονται ιδιαιτέρως χρήσιμα για το σώμα.

Συνεχίστε την ανάγνωση για να μάθετε όλα όσα μπορεί να σας προσφέρει!

Ξύδι καρύδας από τον χυμό του δένδρου

Όπως προαναφέραμε, μπορείτε να πάρετε το ξύδι καρύδας είτε από τον χυμό του δένδρου, είτε από το νερό της καρύδας.

Ο χυμός του δένδρου περιέχει θρεπτικές ουσίες και από το φυτό και από το χώμα. Εξάγεται από το άνω μέρος του δένδρου, όπου μεγαλώνουν τα άνθη και οι καρποί του.

Αυτός ο χυμός ζυμώνεται μετά την αφαίρεσή του. Η διαδικασία ζύμωσης διαρκεί, συνήθως, 45 με 60 μέρες. Σε αυτό το διάστημα, αποφεύγεται το φιλτράρισμα και το ζέσταμά του. Γι’ αυτό, το χρώμα του υγρού που έχει υποστεί ζύμωση ποικίλει από ανοιχτό καφέ μέχρι βαθύ καφέ, ανάλογα με τη διάρκεια της ζύμωσης.

Αν παραμείνουν στερεά υπολείμματα στον πάτο του μπουκαλιού, μην ανησυχείτε! Αυτό σημαίνει ότι το ξύδι καρύδας είναι καλής ποιότητας.

Τα οφέλη του ξυδιού καρύδας στην υγεία

Ο χυμός είναι γεμάτος με απαραίτητα αμινοξέα, βιταμίνη Β, βιταμίνη C, προβιοτικά, και πρεβιοτικά.

Επιπλέον, είναι πλούσιος σε μέταλλα όπως φώσφορο, σίδηρο, κάλιο, θείο, βόριο, ψευδάργυρο, χαλκό, και μαγγάνιο. Επίσης, έχει πολύ χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και, σχεδόν, ουδέτερο pH.

Χάρη σε όλα αυτά τα οφέλη, όσοι άνθρωποι υποφέρουν από διαβήτη χρησιμοποιούν συχνά ξύδι καρύδας επειδή τους βοηθά να διατηρήσουν σε χαμηλά επίπεδα το σάκχαρο.

Επιπροσθέτως, τα άτομα που προσπαθούν ν’ αδυνατίσουν μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το ξύδι καθώς μειώνει την όρεξη για φαγητό. Ο λόγος πίσω από αυτό είναι ότι το ξύδι καρύδας περιέχει ακετικό οξύ το οποίο κατευνάζει την πείνα, άρα βοηθά στην απώλεια βάρους.

Τα προβιοτικά και τα ένζυμα που βρίσκουμε σε αυτό το ξύδι βοηθούν και την πέψη. Οι αντιβακτηριακές και αντιμικροβιακές ιδιότητές του το καθιστούν χρήσιμο στην επούλωση πληγών και τη βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η λίστα με τα οφέλη είναι αρκετά μεγάλη. Ακόμη και τα μέταλλα που βρίσκονται σε αυτό το ξύδι μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της πίεσης σε καλά επίπεδα και τη βελτίωση της υγείας της καρδιάς.

Ξύδι από νερό καρύδας

Νερό καρύδας και καρύδες

Αν και το νερό περιέχει λιγότερες θρεπτικές ουσίες από τον χυμό του δένδρου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ξυδιού.

Το ξύδι καρύδας μπορεί να παραχθεί και από το νερό καρύδας. Ωστόσο, έχει λιγότερα οφέλη σε σύγκριση με αυτό που φτιάχνεται από τον χυμό του δένδρου.

Για να μπορέσετε να το φτιάξετε, το νερό θα πρέπει πρώτα να έχει ζυμωθεί με ζάχαρη και μαγιά. Έπειτα, θα πρέπει να το σουρώσετε με ένα τούλι. Στη συνέχεια, προστίθεται κι άλλη ζάχαρη η οποία διαλύεται κατά τη διάρκεια του βρασμού. Το νερό θα πρέπει να βράσει στους 60°C για 20 λεπτά.

Συνεχίζοντας, το μείγμα τοποθετείται σε ένα δοχείο με τη μαγιά. Θα πρέπει να το αφήσουμε να καθίσει για μία εβδομάδα. Τέλος, θα εμφανιστεί ένας αφρός με όξινη γεύση. Αυτό μπορεί να φιλτραριστεί ή να καταναλωθεί ως έχει.

Χρήσεις και οφέλη

Ένα από τα οφέλη αυτού του υγρού είναι πως βοηθά στη βελτίωση της πέψης.

  • Για να σας βοηθήσει στην πέψη, θα χρειαστεί να αναμείξετε μια κουταλιά της σούπας νερό (θερμοκρασία δωματίου) με μια κουταλιά της σούπας ξύδι καρύδας, και να πίνετε καθημερινά με άδειο στομάχι.

Εν τω μεταξύ, αν προσπαθείτε να αδυνατίσετε, αναμείξτε δύο κουταλιές της σούπας ξύδι σε ένα ποτήρι με νερό και πιείτε το μετά από κάθε γεύμα. Έτσι, θα μειώσετε το σάκχαρο και την όρεξή σας.

Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες, ίσως ανακουφίζει από έλκη, μολύνσεις, ερεθισμό του στομάχου, και άλλες πεπτικές διαταραχές.

  • Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να αναμείξετε ένα κουταλάκι του γλυκού ξύδι καρύδας με ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι.
  • Η καθημερινή του κατανάλωση με άδειο στομάχι θα επιταχύνει την ανάρρωση.

Καθώς το ξύδι καρύδας ζυμώνεται, δεν αποτελεί καλή επιλογή για όσους υποφέρουν από το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Αυτό το είδος ξυδιού θα σας βοηθήσει να προάγετε την υγεία του εντέρου και τις λειτουργίες του ήπατος. Είναι εξαιρετικός παράγοντας εκκαθάρισης από τις τοξίνες. Μπορεί ακόμη και να επουλώσει πληγές, να αποτρέψει την κατακράτηση υγρών, να αυξήσει τις άμυνες του οργανισμού, και να προστατεύσει το ανοσοποιητικό σύστημα. 

Επιπλέον, αποτρέπει τον πολλαπλασιασμό των βακτηρίων και καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες χάρη στα αντιοξειδωτικά του.

Μπορείτε να συμπεριλάβετε εύκολα το ξύδι καρύδας στη διατροφή σας είτε ως καρύκευμα, είτε ως ντρέσινγκ στις σαλάτες σας.

Κοσμητικές χρήσεις

Γυναίκα εφαρμόζει ξύδι καρύδας στα πόδια

Αυτό το ξύδι έχει πολλά κοσμητικά οφέλη, ιδιαίτερα για τα μαλλιά και το δέρμα.

Πέραν όσων αναφέραμε, το ξύδι καρύδας είναι ιδανικό συστατικό για οποιαδήποτε ρουτίνα ομορφιάς.

Αν το εφαρμόσετε και το αφήσετε για 20 λεπτά στα μαλλιά σας πριν τα ξεβγάλετε καλά, θα βελτιώσετε τον όγκο τους και θα τους δώσετε ιδιαίτερη λάμψη.

Αναφορικά με το πρόσωπο, όχι μόνο βελτιώνει την εμφάνιση του δέρματος, αλλά είναι και εξαιρετικό απολυμαντικό για το λιπαρό δέρμα.

Το ξύδι καρύδας μπορεί να μειώσει ακόμη και τους μαύρους κύκλουςΜπορείτε να κάνετε μασάζ, προσεκτικά, στην περιοχή για να διεγείρετε την κυκλοφορία του αίματος.

Επίσης, θα σας βοηθήσει να μειώσετε τα σπυράκια και τα μαύρα στίγματα, ενώ θα καθαρίσει και θα εξουδετερώσει όλα τα σημάδια ακμής ή άλλα ψεγάδια.

  • Προσθέστε μια γεμάτη κουταλιά ξύδι καρύδας σε μια κουταλιά της σούπας νερό και χρησιμοποιήστε το μείγμα σαν καθαριστικό για το πρόσωπο με τη βοήθεια ενός βαμβακιού.

Γενικά, το ξύδι καρύδας έχει διάφορες χρήσεις και οφέλη που το κάνουν να ξεχωρίζει, γι’ αυτό θα πρέπει να το έχουν όλοι στο σπίτι τους. Δε βελτιώνει μονάχα την υγεία μας, αλλά και το δέρμα και τα μαλλιά μας.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Χοληστερίνη και ζάχαρο: μειώστε τα επίπεδά τους με μηλόξυδο
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Χοληστερίνη και ζάχαρο: μειώστε τα επίπεδά τους με μηλόξυδο

Σε αυτό το άρθρο θα σας δείξουμε πώς να φτιάχνετε μια απίστευτη συνταγή με μηλόξυδο για να μειώσετε χοληστερίνη και ζάχαρο.



  • Budak N, Aykin E, et al. Functional properties of vinegar. Journal of foods science. Mayo 2014. 79 (5): R757-R764.
  • Eliyani Mohamad N, Keong Yeap S, et al. Dietary coconut water vinegar for improvement of obesity-associated inflammation in high-fat-diet-treated mice. Food and Nutrition Research. Septiembre 2017. 61 (1): 1368322.
  • Entani E Asai M, et al. Antibacterial action of vinegar against food-borne pathogenic bacteria including Escherichia coli O157:H7. Journal of Food Protection. Agosto 1998. 61 (8): 953-9.
  • Harvard Health Publishing. Fermented foods for better gut health. Harvard Medical School. Mayo 2018.
  • Kondo T, Kishi M, et al. Vinegar intake reduces body weight, body fat mass, and serum triglyceride levels in obese Japanese subjects. Bioscience, Biotechnology and Biochemistry. Agosto 2009. 73 (8): 1837-43.
  • Lim J, Jeyakumar Henry Ch, et al. Vinegar as functional ingredient to improve postprandial glycemic control-human intervention findings and molecular mechanisms. Molecular Nutrition and Food Research. Agosto 2016. 60 (8): 1837-49.
  • Malakul W, Seenak P, et al. Novel coconut vinegar attenuates hepatic and vascular oxidative stress in rats fed a hing-cholesterol diet. Frontiers in Nutrition. Marzo 2o22. 9: 835278.
  • Ostman E, Granfeldt Y, et al. Vinegar supplementation lowers glucose and insulin responses and increases satiety after a bread meal in healthy subjects. European Journal of Clinical Nutrition. Septiembre 2005. 59 (9): 938-8.
  • Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas. 2015. Preferencias de consumo derivadas del cocotero. Extraído de: http://www.scielo.org.mx/pdf/remexca/v6n1/v6n1a5.pdf
  • Rrostrum.es. Tipos de vinagres. Extraído de: http://www.rostrum.es/imgs/09_Octubre/ca_vinagre.pdf.
  • Shishehbor F, Mansoori A, et al. Apple cider vinegar attenuates lipid profile in normal and diabetic rats. Pakistan Journal of Biological Sciences. Diciembre 2008. 11 (23): 2634-8.
  • Weaver C. Potassium and health. Advances in Nutrition. Mayo 2013. 4 (3): 368S-377S.

Τα περιεχόμενα αυτής της δημοσίευσης είναι μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χρησιμεύσουν για να διευκολύνουν ή να αντικαταστήσουν τις διαγνώσεις, τις θεραπείες ή τις συστάσεις ενός επαγγελματία. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας εάν έχετε οποιεσδήποτε αμφιβολίες και ζητήστε την έγκρισή του πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε διαδικασία.