Τερηδόνα: Τι προκαλεί τις οδοντικές κοιλότητες;

29 Νοεμβρίου 2019
Η τερηδόνα προκαλείται από βακτήρια όπως o Στρεπτόκοκκος. Ωστόσο, η διατροφή και η υγιεινή είναι επίσης παράγοντες που επηρεάζουν τη δημιουργία οδοντικών κοιλοτήτων.

Οι οδοντικές κοιλότητες είναι, ουσιαστικά, τερηδόνα. Πολλοί διαφορετικοί παράγοντες συμβάλλουν στην ανάπτυξη της τερηδόνας. Όμως, σχετίζεται περισσότερο με τη διατροφή, τα βακτήρια, και τη σύνθεση του σάλιου.

Από τις οδοντικές κοιλότητες τραυματίζεται πρώτα το σμάλτο, το επιφανειακό στρώμα του δοντιού. Έπειτα, προχωρούν σταδιακά μέχρι να φτάσουν στον πολφό, το εσωτερικό μέρος του δοντιού.

Οι ύποπτοι για την πρόκληση τερηδόνας είναι συνήθως τα βακτήρια, κυρίως ο Στρεπτόκοκκος. Αυτό το βακτήριο αφαιρεί τα μέταλλα από το σμάλτο, το οποίο οδηγεί στην πρόκληση κοιλοτήτων.

Παιδί με τερηδόνα

Τα ζαχαρούχα προϊόντα τρέφουν τα βακτήρια που καταστρέφουν το σμάλτο.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Οδοντική αγενεσία: Τύποι και τρόποι αντιμετώπισης

Γιατί προκαλείται η τερηδόνα;

Η παρουσία βακτηρίων δεν είναι η μόνη που οδηγεί σε αυτή την ασθένεια. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες επικινδυνότητας:

  • Χαμηλό στοματικό pH εξαιτίας της κατανάλωσης ανθρακούχων ροφημάτων, όξινων φαγητών, κ.λπ..
  • Διατροφή υψηλή σε ζάχαρη και κολλώδη φαγητά.
  • Φτωχή στοματική υγιεινή.
  • Χαμηλή παραγωγή σάλιου.
  • Κακή σύγκλειση σιαγόνων που δυσκολεύει τον καθαρισμό.
  • Ανωμαλίες στο σμάλτο, όπως υποπλασία (λεπτό και τραυματισμένο σμάλτο).
  • Περιοδοντίτιδα.
Διάφορα φαγητά με ζάχαρη

Η ζάχαρη στη διατροφή μας είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνη για την τερηδόνα.

Οι κοιλότητες ξεκινούν ως λευκά σημάδια με αλευρώδη υφή που εμφανίζεται στα δόντια εξαιτίας του αδυνατίσματος και της αποδυνάμωσης του σμάλτου. Αν συνεχίζεται η απώλεια μετάλλων, η πάθηση θα χειροτερεύσει και κάνει την εμφάνισή της μια μαυρο-κίτρινη κοιλότητα.

Όσο επιδεινώνεται η κατάσταση της κοιλότητας, η τερηδόνα μπορεί να χωρίσει το δόντι στα δύο. Μόλις φτάσει στην οδοντίνη, το δόντι θα γίνει πιο ευαίσθητο στο κρύο, τη ζέστη και τα γλυκά φαγητά. Όταν συμβεί αυτό, έρχεται η ώρα για σφράγισμα.

Οδοντικές κοιλότητες

Αν δεν αντιμετωπιστεί εγκαίρως, η τερηδόνα συνεχίζει την πορεία της. Μόλις φτάσει στον πολφό του δοντιού, ο πόνος γίνεται έντονος. Δυστυχώς, είναι πιθανό να εμφανιστεί μόλυνση ή απόστημα στη ρίζα του δοντιού. Μόλις φτάσει σε αυτό το σημείο η τερηδόνα, η μόνη επιλογή για θεραπεία είναι η απονεύρωση.

Διαβάστε επίσης: Πόνος στο σαγόνι: σας έχει συμβεί ποτέ;

Πώς να αποτρέψετε την τερηδόνα και τις οδοντικές κοιλότητες

Οι απλούστεροι τρόποι αποτροπής της τερηδόνας είναι:

1. Η καλή στοματική υγιεινή εξουδετερώνει την πλάκα

Αν συνηθίσετε να βουρτσίζετε τα δόντια σας τουλάχιστον δύο φορές την ημέρα, θα μπορέσετε να αποτρέψετε αποτελεσματικά την τερηδόνα. Το βούρτσισμα αφαιρεί την πλάκα και τα υπολείμματα φαγητού τα οποία συσσωρεύονται στα δόντια και λειτουργούν ως χώρος αναπαραγωγής για τα κακά βακτήρια.

Γυναίκα βουρτσίζει τα δόντια της

Αν βουρτσίζετε τα δόντια σας καθημερινά θα βοηθήσετε στην αποτροπή της βακτηριακής πλάκας που προκαλεί πέτρα και άλλα στοματικά προβλήματα.

Ένας/μία οδοντίατρος μπορεί να σας διδάξει πώς να βουρτσίζετε τα δόντια σωστά, καθώς επίσης και να σας προτείνει μια οδοντόβουρτσα και μια οδοντόκρεμα που θα είναι κατάλληλα για τις δικές σας ανάγκες.

2. Χρησιμοποιήστε οδοντόκρεμα και στοματικό διάλυμα με φθόριο ενάντια στις οδοντικές κοιλότητες

Είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιείτε στοματικό διάλυμα και οδοντόκρεμα με φθόριο. Αυτό θα βοηθήσει τα δόντια σας να ανακτήσουν τα μέταλλα που έχασαν, και θα δυναμώσει το σμάλτο.

Επίσης, το στοματικό διάλυμα και η οδοντόκρεμα θα βοηθήσουν τα δόντια σας να αποκτήσουν αντοχή ενάντια στα βακτήρια που διαβρώνουν τα μέταλλα του σμάλτου.

Επιπλέον, πέραν του να εφαρμόζετε συχνά τις παραπάνω τακτικές, μπορείτε να λάβετε υπόψιν σας και τα προληπτικά μέτρα που ακολουθούν:

  • Κάντε αλλαγές στη διατροφή: Καταναλώνετε λιγότερη ζάχαρη και ζαχαρούχες τροφές.
  • Να επισκέπτεστε τον/ην οδοντογιατρό σας τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο.
  • Στα παιδιά χρησιμοποιήστε οδοντικά στεγανωτικά.

Αν υποψιάζεστε ότι έχετε οδοντικές κοιλότητες, σας συμβουλεύουμε να πάτε στον/ην οδοντίατρο για να διορθώσει το πρόβλημα και να αποτραπεί η επιδείνωσή του.

Να θυμάστε ότι τα προληπτικά μέτρα που προαναφέραμε δε θα πρέπει να αντικαταστήσουν το παραδοσιακό βούρτσισμα. Το βούρτσισμα, το οδοντικό νήμα, και η χρήση στοματικού διαλύματος με φθόριο είναι απαραίτητες συνήθειες για να προλάβετε την τερηδόνα.

  • Lamont, R. J., & Egland, P. G. (2014). Dental Caries. In Molecular Medical Microbiology: Second Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-397169-2.00052-4
  • Lee, Y. (2013). Diagnosis and Prevention Strategies for Dental Caries. Journal of Lifestyle Medicine.
  • Moynihan, P., & Petersen, P. E. (2004). Diet, nutrition and the prevention of dental diseases. Public Health Nutrition. https://doi.org/10.1079/phn2003589