Μάθετε πώς να σχηματίσετε μια συνήθεια

30 Δεκέμβριος, 2020
Το να μάθετε πώς να σχηματίσετε μια συνήθεια μπορεί να σας βοηθήσει να κάνετε τεράστια βήματα προς την εκπλήρωση των στόχων σας. Σε αυτό το άρθρο, θα σας πούμε πώς να ξεκινήσετε.

Εσείς γνωρίζετε πώς να σχηματίσετε μια συνήθεια; Πολλοί άνθρωποι δε το γνωρίζουν. Γι’ αυτό, παρότι ίσως να θέλατε να βελτιώσετε την υγεία σας, να επιτύχετε έναν στόχο για την καριέρα σας, και να μάθετε μια άλλη γλώσσα, ίσως να μην τα καταφέρατε.

Οι συνήθειες είναι σημαντικές για να πετύχετε όσα επιθυμείτε. Όμως, το πρόβλημα είναι πως ίσως να βρίσκετε δικαιολογίες όπως “Δεν έχω χρόνο”, “Δεν έχω κίνητρο”, ή “Δεν αισθάνομαι έτοιμος/η”.

Τι είναι μια συνήθεια;

Όπως αναφέραμε παραπάνω, οι συνήθειες είναι πολύ σημαντικές επειδή εγγυώνται την επιτυχία, βάζοντάς σας σε έναν δρόμο για να πετύχετε τους στόχους σας. Ορισμένες μελέτες υποστηρίζουν ότι μία συνήθεια είναι:

“Η ικανότητα των ανθρώπων να οργανώνονται με διαφορετικό τρόπο από τη φύση.”

Επιπλέον, υπογραμμίζουν ότι:

“Στην ψυχολογία, μία συνήθεια είναι μια πράξη που αποκτάται από την εμπειρία και εκτελείται συχνά και αυτόματα.”

Γυναίκα διαλογίζεται στο κρεβάτι
Δεν είναι πάντα εύκολος ο σχηματισμός μιας συνήθειας. Ωστόσο, είναι σημαντικό να το κάνετε ώστε να πετύχετε όσα επιθυμείτε και να προσπεράσετε τις δικαιολογίες.

Είναι απαραίτητο να διαχωρίσουμε τη συνήθεια από το συνήθειο, καθώς αυτές οι δύο έννοιες δεν αναφέρονται στο ίδιο πράγματα. Ενώ το συνήθειο είναι η επανάληψη πράξεων οι οποίες δεν είναι απαραίτητα εκούσιες ή συνειδητές, οι συνήθειες περιλαμβάνουν το πάρσιμο αποφάσεων από ένα άτομο το οποίο αποφασίζει να τις μάθει.

Με άλλα λόγια, μία συνήθεια μπορεί να αποκτηθεί από επιλογή και να γίνει συνειδητά. Γι’ αυτό οι σημερινές θεωρίες δίνουν έμφαση στο ότι:

“Οι συνήθειες είναι αυτοματοποιημένες αντιδράσεις βασιζόμενες σε ένα πλαίσιο.”

Το τελευταίο υπονοεί ότι οι άνθρωποι μαθαίνουν συνήθειες μέσα από μια διαδικασία στην οποία η μνήμη παίζει κρίσιμο ρόλο μέσω της συνεργατικής μάθησης.

Ίσως σας ενδιαφέρει: 6 χαρακτηριστικά που έχουν οι πραγματικοί φίλοι

Πώς να σχηματίσετε μια συνήθεια

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς, όταν ένας άνθρωπος αποκτά συνήθειες από την οικογένειά του, είναι πιο πιθανό να τις διατηρήσει για την υπόλοιπη ζωή του.

Τα παιδιά, σε ορισμένες περιπτώσεις, ξεκινούν υγιεινές συνήθειες μιμούμενα τη συμπεριφορά των μεγαλύτερων ατόμων γύρω τους.

Όμως, καθώς οι άνθρωποι μαθαίνουν συνήθειες, είναι δυνατό να ξεκινήσουν να τις αποκτούν οποιαδήποτε στιγμή. Παρακάτω, θα σας δώσουμε ορισμένες συμβουλές που μπορούν να σας βοηθήσουν να σχηματίσετε μια συνήθεια.

1. Σκεφθείτε κάτι που θέλετε να πετύχετε

Πολλές φορές, ίσως θελήσατε να βελτιώσετε κάποια πτυχή της ζωής σας, όπως να τρώτε πιο υγιεινά, να σταματήσετε τις καταχρήσεις, και να ξεκινήσετε τη ρουτίνα σας νωρίτερα, μεταξύ άλλων.

Γυναίκα σκέφτεται χαμογελαστή
Για να σχηματίσετε μια συνήθεια είναι καλό να ξεκαθαρίσετε τι θέλετε να βελτιώσετε. Από εκεί, μπορείτε να ξεκινήσετε τις αλλαγές σιγά-σιγά, μέχρι να γίνουν συνήθειες.

2. Πώς να σχηματίσετε μια συνήθεια – Ξεκινήστε κάνοντας το πρώτο βήμα

Δε χρειάζεται να κάνετε τεράστιες αλλαγές σε μία μέρα. Παραδείγματος χάρη, αν ο στόχος σας είναι να ξεκινήσετε το τρέξιμο κάθε πρωί, τρέξτε 5 ή 10 λεπτά την πρώτη ημέρα. Μην το παρακάνετε. Θα μπορέσετε να πετύχετε τον στόχο σας σταδιακά.

3. Σχεδιάστε καλά τις συνήθειές σας

Αποφύγετε τις γενικότητες. Παραδείγματος χάρη, αντί να πείτε “Θα πάω για τρέξιμο αύριο”, θα πρέπει να πείτε “Αύριο, θα ξυπνήσω στις 6:00 και θα τρέξω για 5 λεπτά”. Να είστε συγκεκριμένοι/ες όταν σχεδιάζετε τις συνήθειές σας.

4. Πώς να σχηματίσετε μια συνήθεια – Φτιάξτε ένα πλάνο

Να θυμάστε ότι, όταν θέλετε να σχηματίσετε μια συνήθεια, θα σας έρθουν στο μυαλό κάποιες δικαιολογίες οι οποίες θα σας κάνουν να επιστρέψετε στην προηγούμενη συμπεριφορά σας, όπως: “Δεν πειράζει αν δεν το κάνω σήμερα”, “Θα το κάνω αργότερα”, και “Βαριέμαι σήμερα”. Αποφύγετέ το αυτό, φτιάξτε ένα πλάνο και να είστε προετοιμασμένοι/ες καθημερινά όταν έρχονται στο μυαλό σας οι δικαιολογίες.

Για παράδειγμα, αν θέλετε να απολαύσετε τα οφέλη του διαλογισμού, μπορείτε να προετοιμάσετε το στρώμα την προηγούμενη μέρα και να έχετε έτοιμο το δωμάτιο. Αν θέλετε να πάτε για τρέξιμο, να έχετε έτοιμες τις φόρμες σας από το προηγούμενο βράδυ. Αν χρειαστεί, βάλτε το τηλέφωνό σας στην αθόρυβη λειτουργία και αποφύγετε τους περισπασμούς ώστε να συγκεντρωθείτε περισσότερο.

Διαβάστε επίσης: Πέντε φανταστικές ασκήσεις προσοχής για το άγχος

5. Βάλτε ξυπνητήρια στο κινητό σας

Αυτά τα ξυπνητήρια θα πρέπει αν περιέχουν μία συγκεκριμένη δραστηριότητα. Αν χτυπήσει στις 6:00, φροντίστε να σας ενημερώσει πως ήρθε η ώρα για τρέξιμο. Μπορείτε να αφήσετε ορισμένα σημειώματα στον εαυτό σας σε στρατηγικά σημεία του σπιτιού, όπως σε καθρέφτες ή στο τραπέζι που τρώτε, ώστε να σας υπενθυμίζουν τις δραστηριότητές σας.

Μάθετε πώς να σχηματίσετε μια συνήθεια
Τα ξυπνητήρια στο κινητό σας μπορούν να φανούν χρήσιμα στο να σας ειδοποιούν για τις συνήθειες που θέλετε να σχηματίσετε.

6. Να κρατάτε αρχείο και να είστε παρατηρητικοί/ες

Όταν έχετε ένα πλάνο και θέλετε να σχηματίσετε μια συνήθεια, θα δείτε ότι θα νιώσετε πολύ καλά όταν επιτύχετε τον στόχο σας. Αυτό θα κρατήσει ψηλά το ηθικό σας.

Πώς να σχηματίσετε μια συνήθεια – Συμπέρασμα

Να θυμάστε ότι η αντικατάσταση των παλιών συνηθειών ή η απόκτηση νέων, ξεκινά αλλάζοντας ορισμένους περιορισμούς. Κάποιοι άνθρωποι εμποδίζουν τον εαυτό τους σκεπτόμενοι πράγματα όπως “έτσι είμαι”. Αυτή η πεποίθηση είναι πολύ περιοριστική και μπορεί να σας εμποδίσει από το να επιτύχετε μεγάλους στόχους. Ίσως θα πρέπει να αρχίσετε να ελέγχετε τις πεποιθήσεις σας.

  • Suhail Velazquez Cortes. (2009). Hábitos y estilos de vida saludable. Programa Institucional Actividades de Educación Para Una Vida Saludables.
  • Vidal, G. (1988). Promoción de la salud. Acta Psiquiatrica y Psicologica de America Latina. https://doi.org/10.1016/b978-84-458-2404-7.00001-5
  • Arlinghaus, K. R., & Johnston, C. A. (2018). The Importance of Creating Habits and Routine. American Journal of Lifestyle Medicine, 13(2), 142–144. https://doi.org/10.1177/1559827618818044
  • David T. Neal, Wendy Wood, and Jeffrey M. Quinn. 2006. Habits—A Repeat Performance. CURRENT DIRECTIONS IN PSYCHOLOGICAL SCIENCE. http://web.archive.org/web/20110526144503/http:/dornsife.usc.edu/wendywood/research/documents/Neal.Wood.Quinn.2006.pdf
  • Eppinger Ben, Walter Maik, Heekeren Hauke, Li Shu-Chen. 2013.
    Of goals and habits: age-related and individual differences in goal-directed decision-making.
    Frontiers in Neuroscience. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fnins.2013.00253