Σπιτικές θεραπείες για το γόνατο του δρομέα

04 Σεπτέμβριος, 2020
Το γόνατο του δρομέα είναι ένας συχνός τραυματισμός στα άτομα που ασχολούνται με αθλήματα, κυρίως όσα περιλαμβάνουν τρέξιμο ή άλματα. Εδώ, θα σας δώσουμε ορισμένες σπιτικές θεραπείες.

Το γόνατο του δρομέα ή αλλιώς σύνδρομο επιγονατιδομηριαίου πόνου είναι ένας πόνος ο οποίος μπορεί να εμφανιστεί έπειτα από τραυματισμό, μυϊκή αδυναμία, υπερκόπωση, ή τραύμα. Το όνομά του προέρχεται από ένα συχνό φαινόμενο στους αθλητές που τρέχουν και κάνουν άλματα.

Το πιο συχνό σύμπτωμα είναι ο ήπιος πόνος στην μπροστινή πλευρά του γονάτου. Επίσης, αυξάνεται με το τρέξιμο, το ανέβασμα και το κατέβασμα στις σκάλες, ή αν κάθεστε για μεγάλα διαστήματα. Ίσως επιδεινωθεί αν γονατίζετε ή κάνετε καθίσματα.

Αν και το πρόβλημα είναι ήπιο, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να δείτε έναν/μία γιατρό ή φυσικοθεραπευτή/ρια ώστε να πάρετε μια έγκυρη διάγνωση. Έπειτα, ο/η ειδικός θα μπορέσει να προσδιορίσει αν είναι απαραίτητο ένα πρόγραμμα αποκατάστασης, μια φαρμακευτική αγωγή, ή ένα χειρουργείο.

Υπάρχουν επίσης ορισμένες σπιτικές θεραπείες που μπορούν να βοηθήσουν με την προσωρινή ανακούφιση του πόνου. Όμως, να θυμάστε ότι δεν θα πρέπει να αποτελούν την πρώτη σας επιλογή, και ότι θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε ήπιες περιπτώσεις. Ποιες είναι αυτές οι θεραπείες για το γόνατο του δρομέα; Θα σας δείξουμε στη συνέχεια.

Σπιτικές θεραπείες για το γόνατο του δρομέα

Σύμφωνα με πληροφορίες από το Open Access Journal of Sports Medicine, κάθε περίπτωση είναι διαφορετική καθώς υπάρχουν πολλές διαφορετικές αιτίες. Εξαιτίας αυτού, θα πρέπει να μιλήσετε με τον/η γιατρό σας πριν δοκιμάσετε κάποια σπιτική θεραπεία.

Μπορείτε να προσδιορίσετε την πηγή του πόνου με εξετάσεις, ακτινογραφίες, με αξονικές ή μαγνητικές τομογραφίες. Μόλις μάθετε την αιτία, ο/η γιατρός ίσως προτείνει ξεκούραση, συνεδρίες φυσικοθεραπείας, παυσίπονα, επιγονατίδα, ή ακόμη και χειρουργική επέμβαση αν δεν υπάρχουν άλλες επιλογές.

Τώρα που το ξεκαθαρίσαμε αυτό, ας δούμε ποιες σπιτικές θεραπείες μπορείτε να δοκιμάσετε αν έχετε το γόνατο του δρομέα. Όπως και με τη φαρμακευτική αγωγή, έτσι και εδώ θα πρέπει να ξεκουράζεστε, ή να αποφεύγετε δραστηριότητες οι οποίες απαιτούν υπερβολική προσπάθεια.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Οι αιτίες της οστεοαρθρίτιδας και τρόποι αντιμετώπισής της

Παγοκύστες

Άνδρας τοποθετεί πάγο στο γόνατο

Ένα από τα πρώτα μέτρα για την ανακούφιση του πόνου στο γόνατο του δρομέα είναι η προσπάθεια μείωσης της φλεγμονής. Η εφαρμογή πάγου μπορεί να βοηθήσει αρκετά σε αυτό. Μπορείτε να τυλίξετε παγάκια σε μία πετσέτα, ή να χρησιμοποιήσετε μία παγοκύστη.

Όπως αναφέρει η συστημική έρευνα του Physical Therapy in Sport, η θεραπεία με κρύο έχει θετική επίδραση στη μείωση του πρηξίματος. Ωστόσο, απαιτούνται περισσότερες αποδείξεις ώστε να δούμε πώς βοηθά συγκεκριμένα στο γόνατο του δρομέα.

Γι’ αυτό, αυτή δε θα πρέπει να είναι η μοναδική θεραπεία που ακολουθείτε. Θα πρέπει να τη χρησιμοποιείτε με προσοχή καθώς έρευνες δείχνουν ότι μπορεί να προκαλέσει προβλήματα αν δεν εφαρμοστεί σωστά. Παραδείγματος χάρη, μπορείτε να κάψετε το δέρμα σας ή να προκαλέσετε ζημιά στα νεύρα σας αν αφήσετε για πολλή ώρα τον πάγο.

Λόγω αυτού, όποτε θελήσετε να εφαρμόσετε μία παγοκύστη, φροντίστε να την τυλίξετε με μια πετσέτα ή μια ειδική σακούλα. Επιπλέον, να τη χρησιμοποιείτε μόνο για μικρές περιόδους. Αν έχετε κάποια κακή αντίδραση, σταματήστε αμέσως τη χρήση της.

Τζίντζερ

Στην παραδοσιακή ιατρική, το τζίντζερ χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση διαφορετικών προβλημάτων. Για την ακρίβεια, οι ιδιότητές του υποστηρίζονται από πολλά κείμενα.

Μία έρευνα που δημοσιεύθηκε στο The Journal of Strength and Conditioning Research αναφέρει ότι η αντιφλεγμονώδης δράση του και οι καταπραϋντικές του ιδιότητες χρησιμεύουν για την ανακούφιση πόνων στους αθλητές. Για την ακρίβεια, έχει παρόμοιες ιδιότητες με μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ), αλλά χωρίς παρενέργειες.

Αυτές τις ιδιότητες μπορείτε να τις λάβετε μέσα από φυσικά εκχυλίσματα. Μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε τοπικά υπό τη μορφή αλοιφής, ή να πιείτε ένα τσάι τζίντζερ. Το τελευταίο μπορείτε να το κάνετε προσθέτοντας μια κουταλιά της σούπας σκόνη τζίντζερ σε μια κούπα με ζεστό νερό.

Σημείωση: Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι η κατανάλωση τζίντζερ σπάνια προκαλεί παρενέργειες. Ωστόσο, η υπερβολική του κατανάλωση μπορεί να προκαλέσει πόνο στο στομάχι.

Ρίζα τζίντζερ και σκόνη τζίντζερ

Κουρκουμάς

Τα μπαχαρικά όπως ο κουρκουμάς μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του γονάτου του δρομέα. Αν και δεν αποτελεί θεραπεία πρώτης γραμμής, η κατανάλωσή του ως συμπλήρωμα μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση του πόνου και της φλεγμονής.

Μια μελέτη από το European Journal of Applied Physiology βρήκε ότι η κουρκουμίνη, το κύριο ενεργό συστατικό του κουρκουμά, μειώνει την παρουσία φλεγμονωδών χημικών τα οποία ονομάζονται κυτοκίνες. Χάρη σε αυτή, μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του μυϊκού πόνου μετά από έντονη άσκηση.

Επίσης, το ιατρικό περιοδικό Drug Design, Development and Therapy αναφέρει ότι η κουρκουμίνη έχει αντιφλεγμονώδη δράση η οποία βοηθά στη μείωση του πόνου των αρθρώσεων. Έτσι, μπορεί να βελτιώσει τη σωματική λειτουργία και την ποιότητα ζωής.

Μπορείτε να προσθέσετε κουρκουμά σε μικρές δόσεις στις σούπες, τα σμούθι, και άλλες συνταγές. Επιπλέον, μπορείτε να τον αγοράσετε σε κάψουλες. Για να τις πάρετε αυτές θα πρέπει να μιλήσετε με τον/η γιατρό σας, ειδικά αν είστε έγκυες ή άρρωστοι/ες. Παρότι θεωρείται ασφαλής, ίσως να μην είναι ό,τι καλύτερο για ορισμένα άτομα.

Διαβάστε επίσης: Γιατροσόφια για τη μείωση του πρηξίματος στα γόνατα

Τι άλλο μπορείτε να κάνετε για ν’ ανακουφίσετε το γόνατο του δρομέα;

Πέραν από τις θεραπείες που αναφέραμε, και το να μιλήσετε με τον/η γιατρό σας, υπάρχουν και άλλοι τρόποι για ν’ αντιμετωπίσετε το γόνατο του δρομέα. Σε αυτούς περιλαμβάνονται η ισορροπημένη διατροφή, και ο περιορισμός φλεγμονωδών προϊόντων όπως τα λουκάνικα, το κόκκινο κρέας, τα επεξεργασμένα τρόφιμα, κ.λπ..

Από την άλλη, να παραμένετε ενυδατωμένοι/ες και ν’ αποφεύγετε τις κακές συνήθειες όπως το κάπνισμα και το αλκοόλ.

Αν και, στην αρχή, είναι καλό να ξεκουράζεστε, στη συνέχεια θα πρέπει να ξεκινήσετε να κάνετε ασκήσεις μέσης έντασης. Για να τις κάνετε με ασφάλεια, είναι καλύτερο να συμβουλευτείτε έναν/μία φυσιοθεραπευτή/ρια και να ακολουθήσετε τις οδηγίες του/ης. Αν έχετε οποιοδήποτε πρόβλημα τότε δείτε έναν/μία γιατρό το συντομότερο δυνατό.

  • Halabchi F, Abolhasani M, Mirshahi M, Alizadeh Z. Patellofemoral pain in athletes: clinical perspectives. Open Access J Sports Med. 2017;8:189–203. Published 2017 Oct 9. doi:10.2147/OAJSM.S127359
  • Martimbianco, A. L. C., Gomes da Silva, B. N., de Carvalho, A. P. V., Silva, V., Torloni, M. R., & Peccin, M. S. (2014, November 1). Effectiveness and safety of cryotherapy after arthroscopic anterior cruciate ligament reconstruction. A systematic review of the literature. Physical Therapy in Sport. Churchill Livingstone. https://doi.org/10.1016/j.ptsp.2014.02.008
  • Markert, Summer. (2011). The Use of Cryotherapy After a Total Knee Replacement. Orthopaedic nursing / National Association of Orthopaedic Nurses. 30. 29-36. 10.1097/NOR.0b013e318205749a.
  • Wilson, P. B. (2015, October 1). Ginger (Zingiber officinale) as an analgesic and ergogenic aid in sport: A systemic review. Journal of Strength and Conditioning Research. NSCA National Strength and Conditioning Association. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001098
  • Nikkhah Bodagh M, Maleki I, Hekmatdoost A. Ginger in gastrointestinal disorders: A systematic review of clinical trials. Food Sci Nutr. 2018;7(1):96–108. Published 2018 Nov 5. doi:10.1002/fsn3.807
  • Nicol, L. M., Rowlands, D. S., Fazakerly, R., & Kellett, J. (2015). Curcumin supplementation likely attenuates delayed onset muscle soreness (DOMS). European Journal of Applied Physiology115(8), 1769–1777. https://doi.org/10.1007/s00421-015-3152-6
  • Chin, K. Y. (2016, September 20). The spice for joint inflammation: Anti-inflammatory role of curcumin in treating osteoarthritis. Drug Design, Development and Therapy. Dove Medical Press Ltd. https://doi.org/10.2147/DDDT.S117432