Τσάι Matcha (Μάτσα): Τι είναι και ποιες είναι οι χρήσεις του;

Το τσάι Matcha, όπως και το πράσινο τσάι, προέρχεται από το φυτό Camellia sinensis. Ωστόσο, το διατροφικό του προφίλ είναι διαφορετικό και καλλιεργείται διαφορετικά. Σε τι χρησιμεύει;
Τσάι Matcha (Μάτσα): Τι είναι και ποιες είναι οι χρήσεις του;

Τελευταία ενημέρωση: 01 Μάιος, 2021

Το τσάι Matcha είναι ένα προϊόν που έχει γίνει δημοφιλές λόγω των ασυνήθιστων ιδιοτήτων του. Προέρχεται από το ίδιο φυτό με το παραδοσιακό πράσινο τσάι, το Camellia sinensis, αλλά είναι ένα προϊόν σε σκόνη με διαφορετικό θρεπτικό προφίλ, καθώς καλλιεργείται με έναν συγκεκριμένο τρόπο.

Για να καλλιεργήσουν αυτόν τον τύπο τσαγιού, οι αγρότες καλύπτουν τα φυτά 20 ή 30 ημέρες πριν από τη συγκομιδή για να αποφύγουν το άμεσο ηλιακό φως. Εξαιτίας αυτού, τα φυτά παράγουν περισσότερη χλωροφύλλη και αμινοξέα. Τα φυτά μετατρέπουν το χρώμα τους σε μια πιο σκοτεινή σκιά πράσινου.

Όταν έρθει η ώρα να τα μαζέψουν, μαζεύουν τα καλύτερα φύλλα με το χέρι και αφαιρούν τους μίσχους και τις φλέβες του φυτού. Στη συνέχεια, το αλέθουν και παίρνουν μια φωτεινή πράσινη σκόνη που είναι αυτό που γνωρίζουμε με το όνομα τσάι matcha. Στη συνέχεια, θα σας πούμε για τις ιδιότητες και τις χρήσεις του.

Διατροφικές ιδιότητες από το τσάι matcha

Όπως αναφέραμε, αυτό το τσάι χαρακτηρίζεται από ένα μοναδικό διατροφικό προφίλ. Αν και μπορεί να μοιράζεται ορισμένα χαρακτηριστικά με το πράσινο τσάι ολικής αλέσεως, έχει μεγαλύτερη συγκέντρωση. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων διατροφής, το SELF, μια μερίδα τσαγιού matcha (1 κουταλάκι του γλυκού ή 1 γραμμάριο) περιέχει:

  • Πρωτεΐνη (μεταξύ 250 και 300 mg)
  • Ολικά αμινοξέα (περίπου 272 mg)
  • Λιπίδια (περίπου 50 mg)
  • Ορυκτά όπως κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο, ψευδάργυρος, φώσφορος και σίδηρος
  • Βιταμίνες A, B1, B2, B6, C, E και, K

Από την άλλη πλευρά, μια εκτίμηση που δημοσιεύθηκε στο Journal of Chromatography A δηλώνει ότι ο αριθμός των κατεχινών σε αυτόν τον τύπο τσαγιού είναι έως και 137 φορές υψηλότερος από ότι σε άλλους τύπους πράσινου τσαγιού. Λόγω αυτού, από άποψη υγείας, είναι μια από τις πιο καλύτερες επιλογές.

μάτσα τσάι
Αν και προέρχεται από το ίδιο φυτό με το πράσινο τσάι, το τσάι matcha καλλιεργείται διαφορετικά και ως εκ τούτου το διατροφικό του προφίλ είναι μοναδικό.

Κύριες χρήσεις από το τσάι matcha

Τα τελευταία χρόνια, το matcha έχει χρησιμοποιηθεί ως συμπλήρωμα διατροφής για την προώθηση της ευημερίας. Απλώς ανακατεύετε τη σκόνη με ζεστό νερό και παίρνετε ένα ποτό που συμπληρώνει τη διατροφή σας. Στην πραγματικότητα, λόγω της υφής και της γεύσης του, υπάρχουν άνθρωποι που το χρησιμοποιούν για να φτιάξουν επιδόρπια, κοκτέιλ και άλλα είδη ποτών.

Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, οι περισσότεροι άνθρωποι το χρησιμοποιούν για τα οφέλη στην υγεία του. Στην πραγματικότητα, παρόλο που πολλοί άνθρωποι δεν το γνωρίζουν, αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι τα συστατικά του βοηθούν επικουρικά για την πρόληψη ορισμένων ασθενειών.

Υγεία του εγκεφάλου

Το ποτό που παράγετε με αυτό το φυσικό τσάι συνιστάται συχνά για τη βελτίωση της υγείας του εγκεφάλου σας. Λόγω της περιεκτικότητάς του σε διεγερτικές ουσίες όπως η καφεΐνη και η L-θεανίνη, μπορεί να σας βοηθήσει να αισθανθείτε πιο προσεκτικοί και να αυξήσετε τα ενεργειακά σας επίπεδα.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Food Research International παρατήρησε ότι το matcha μπορεί να προκαλέσει αύξηση του εύρους προσοχής, του χρόνου αντίδρασης και της μνήμης, σε σύγκριση με ένα εικονικό φάρμακο. Αν και είναι ένα θέμα που χρειάζεται περισσότερη έρευνα, αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι θα μπορούσε να είναι ένα καλό συμπλήρωμα για τη βελτίωση της απόδοσης του εγκεφάλου σας.

Υγεία της καρδιάς

Λόγω της συγκέντρωσης κατεχινών, αυτός ο τύπος τσαγιού έχει επίσης ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία της καρδιάς σας. Σύμφωνα με μια ανασκόπηση μελετών που δημοσιεύθηκαν στο  Current Medical Chemistry, οι κατεχίνες έχουν αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις, αντιαιμοπεταλιακές και αντιπολλαπλασιαστικές δραστηριότητες.

Λόγω αυτού, το matcha και άλλα είδη πράσινου τσαγιού είναι βοηθητικά για τη μείωση της υψηλής χοληστερόλης, των προβλημάτων αρτηριακής πίεσης και άλλων παραγόντων που αυξάνουν τον κίνδυνο χρόνιων καρδιαγγειακών παθήσεων.

υγεία της καρδιάς
Το τσάι Matcha δεν είναι υποκατάστατο της ιατρικής περίθαλψης σε περίπτωση καρδιαγγειακών παθήσεων. Ωστόσο, λόγω της περιεκτικότητάς του σε κατεχίνη, μπορεί να χρησιμοποιείται επικουρικά για την υγεία της καρδιάς

Σωματικό βάρος

Μια άλλη χρήση του matcha έχει να κάνει με το σωματικό βάρος. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι δεν είναι ένα από αυτά τα «προϊόντα θαύματος» που υπόσχεται να σας βοηθήσει να χάσετε κιλά σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, εάν το συμπεριλάβετε σε μια υγιεινή δίαιτα, μπορεί να προωθήσει την απώλεια βάρους.

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The American Journal of Clinical Nutrition, η κατανάλωση εκχυλίσματος πράσινου τσαγιού βοήθησε στην αύξηση του λίπους που καίγεται έως και 17% κατά τη διάρκεια της μέτριας άσκησης. Επιπλέον, άλλες μελέτες έχουν συσχετίσει την κατανάλωση με υψηλότερες δαπάνες ενέργειας.

Σε κάθε περίπτωση, είναι ένα θέμα που βρίσκεται ακόμη υπό έρευνα και δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να κάνουμε οριστικές δηλώσεις. Επομένως, εάν προσπαθείτε να χάσετε βάρος, είναι σημαντικό να δώσετε προτεραιότητα στις συστάσεις που σας δίνει ο γιατρός και ο διατροφολόγος σας.

Παρενέργειες και αντενδείξεις του τσαγιού matcha

Για τους περισσότερους υγιείς ενήλικες, το τσάι matcha θεωρείται ασφαλές, αρκεί να μετριάσετε την κατανάλωση. Αρκούν δύο ή τρία φλιτζάνια την ημέρα, κάθε ένα φτιαγμένο με ένα γραμμάριο matcha. Ωστόσο, λόγω της περιεκτικότητάς του σε καφεΐνη, μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητες παρενέργειες, ειδικά όταν υπερβαίνετε τη δόση ή σε άτομα που είναι ευαίσθητα στην καφεΐνη.

Τέτοια αποτελέσματα περιλαμβάνουν:

  • Ευερεθιστότητα
  • Αϋπνία
  • Πονοκέφαλο
  • Αίσθημα παλμών της καρδιάς
  • Ζάλη
  • Ναυτία και έμετος

Επιπλέον, όπως αναφέρεται σε μια βιβλιογραφική ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο Chinese Medical Journal, οι κατεχίνες σε αυτό το τσάι μπορούν να επηρεάσουν την απορρόφηση σιδήρου σας, επηρεάζοντας για παράδειγμα ασθενείς με αναιμία ανεπάρκειας σιδήρου. Μπορεί επίσης να επηρεάσει την απορρόφηση ψευδαργύρου σας.

Οι ασθενείς με καρδιακές παθήσεις, νεφρικά προβλήματα ή έλκη στομάχου πρέπει να αποφεύγουν να πίνουν αυτό το τσάι χωρίς να ρωτήσουν πρώτα το γιατρό τους. Τα συστατικά του μπορούν να επηρεάσουν ορισμένα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία αυτών των καταστάσεων.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Βοηθά το πράσινο τσάι στο να χάσετε βάρος;
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Βοηθά το πράσινο τσάι στο να χάσετε βάρος;

Βοηθά το πράσινο τσάι στο να χάσετε βάρος; Ξεκινάτε μήπως κάποια δίαιτα για να φτάσετε το ιδανικό σας βάρος; Σίγουρα όλο και κάποιος θα σας πρότειν...



  • Weiss, D. J., & Anderton, C. R. (2003). Determination of catechins in matcha green tea by micellar electrokinetic chromatography. Journal of Chromatography A, 1011(1–2), 173–180. https://doi.org/10.1016/S0021-9673(03)01133-6
  • Schroder, Lennard & Marahrens, Philip & Koch, Julian & Heidegger, Helene & Vilsmeier, Theresa & Phan-Brehm, Thuy & Hofmann, Simone & Mahner, Sven & Jeschke, Udo & Richter, Dagmar. (2018). Effects of green tea, matcha tea and their components epigallocatechin gallate and quercetin on MCF‑7 and MDA-MB-231 breast carcinoma cells. Oncology Reports. 41. 10.3892/or.2018.6789.
  • Babu PV, Liu D. Green tea catechins and cardiovascular health: an update. Curr Med Chem. 2008;15(18):1840–1850. doi:10.2174/092986708785132979
  • Tian C, Huang Q, Yang L, et al. Green tea consumption is associated with reduced incident CHD and improved CHD-related biomarkers in the Dongfeng-Tongji cohort [published correction appears in Sci Rep. 2017 May 31;7:45949]. Sci Rep. 2016;6:24353. Published 2016 Apr 13. doi:10.1038/srep24353
  • Venables, M. C., Hulston, C. J., Cox, H. R., & Jeukendrup, A. E. (2008). Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans. American Journal of Clinical Nutrition87(3), 778–784. https://doi.org/10.1093/ajcn/87.3.778
  • Bérubé-Parent, S., Pelletier, C., Doré, J., & Tremblay, A. (2005). Effects of encapsulated green tea and Guarana extracts containing a mixture of epigallocatechin-3-gallate and caffeine on 24 h energy expenditure and fat oxidation in men. British Journal of Nutrition, 94(3), 432–436. https://doi.org/10.1079/bjn20051502
  • Chacko SM, Thambi PT, Kuttan R, Nishigaki I. Beneficial effects of green tea: a literature review. Chin Med. 2010;5:13. Published 2010 Apr 6. doi:10.1186/1749-8546-5-13