Υποθαλαμική αμηνόρροια: Γιατί συμβαίνει;

Υποθαλαμική αμηνόρροια μπορεί να εμφανίσουν οι γυναίκες που ακολουθούν ρουτίνες για δραματική απώλεια βάρους ή γυμνάζονται υπερβολικά. Μπορεί επίσης να προκληθεί από το χρόνιο άγχος.
Υποθαλαμική αμηνόρροια: Γιατί συμβαίνει;

Τελευταία ενημέρωση: 21 Φεβρουάριος, 2021

Η υποθαλαμική αμηνόρροια είναι μία από τις πιο περίεργες ανωμαλίες στην υγεία επειδή συμβαίνει συχνά σε γυναίκες που ακολουθούν υγιεινό τρόπο ζωής. Φυσικά, μπορεί να επηρεάσει οποιαδήποτε γυναίκα επίσης.

Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, έως και το 30% των γυναικών ίσως εμφανίσουν υποθαλαμική αμηνόρροια κάποια στιγμή στη ζωή τους. Πολλές από αυτές δε το καταλαβαίνουν παρά μόνο όταν αποφασίσουν να τεκνοποιήσουν. Σε εκείνο το σημείο σταματούν να παίρνουν αντισυλληπτικά χάπια αλλά δεν έχουν περίοδο πια.

Γενικά, η υποθαλαμική αμηνόρροια είναι μια ασθένεια που μπορεί να θεραπευτεί επιτυχώς, τουλάχιστον στις περισσότερες περιπτώσεις. Μπορείτε να την ξεπεράσετε αρκετά εύκολα. Ωστόσο, δε θα πρέπει ποτέ να υποτιμάτε οποιαδήποτε ανωμαλία του σώματος.

Τι είναι η υποθαλαμική αμηνόρροια;

Ημερολόγιο, ρολόι, χάπια, και σερβιέτες

Η υποθαλαμική αμηνόρροια είναι μια συνηθισμένη πάθηση και τη χαρακτηρίζει η απουσία εμμηνόρροιας στις γυναίκες σε γόνιμη ηλικία. Προκαλείται από μια ανωμαλία στον υποθάλαμο, ένα τμήμα του εγκεφάλου που ελέγχει τη λειτουργία του νευρικού συστήματος και της υπόφυσης.

Οι ειδικοί θεωρούν ότι υπάρχει αμηνόρροια όταν μια γυναίκα δεν έχει περίοδο για τρεις ή παραπάνω μήνες στη σειρά. Επίσης, όταν ένα κορίτσι έχει κλείσει τα 15 και δεν έχει αρχίσει να έχει εμμηνορροϊκό κύκλο ακόμη. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η περίοδος θα πρέπει να σταματά μόνο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή στην εμμηνόπαυση.

Γιατί συμβαίνει;

Η υποθαλαμική αμηνόρροια συμβαίνει όταν ο υποθάλαμος απελευθερώνει αργά ή καθόλου την ορμόνη απελευθέρωσης γοναδοτροπίνης (GnRH). Αυτό το χημικό είναι επικεφαλής του εμμηνορροϊκού κύκλου. Υπάρχουν τρεις λόγοι πίσω από αυτό:

  • Άγχος
  • Ακραίο αδυνάτισμα
  • Υπερβολική γυμναστική

Η υποθαλαμική αμηνόρροια είναι μια αντίδραση του σώματος σε αυτά τα γεγονότα. Το άγχος, το αδυνάτισμα, και η υπερβολική άσκηση προκαλούν την αύξηση της παραγωγής ορμόνης απελευθέρωσης κορτικοτροπίνης (CRH) από τον υποθάλαμο.

Με τη σειρά του αυτό οδηγεί στην αύξηση της αδρενοκορτικοτροπικής ορμόνης (ACTH), η οποία παράγεται στην υπόφυση, και της κορτιζόλης που παράγεται στα επινεφρίδια. Όλες αυτές οι αλλαγές εμποδίζουν την παραγωγή GnRH στον υποθάλαμο και σταματούν τον εμμηνορροϊκό κύκλο.

Οι επιδράσεις στο σώμα

Ημερολόγιο και αίμα

Η πρώτη επίδραση της πάθησης στο σώμα είναι προφανώς η ανικανότητα, ή η μεγάλη δυσκολία στη σύλληψη παιδιού. Όμως, η ορμόνη GnRH δεν παίζει ρόλο μόνο στην έναρξη της περιόδου, συμμετέχει και σε άλλες λειτουργίες.

Η ορμόνη απελευθέρωσης γοναδοτροπίνης ή GnRH, διεγείρει την απελευθέρωση άλλων απαραίτητων ορμονών για να υπάρξει ωορρηξία:

  • Ωχρινοτρόπος ορμόνη (LH)
  • Ορμόνη διέγερσης θυλάκων (FSH)

Προφανώς, δεν υπάρχει ωορρηξία και γονιμότητα. Αν μια γυναίκα με αυτή την πάθηση μείνει έγκυος, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος αποβολής ή πρόωρης γέννας.

Όταν συμβαίνει σε νεαρή ηλικία η υποθαλαμική αμηνόρροια, ίσως να μην υπάρξει σωστή ανάπτυξη δευτερευόντων σεξουαλικών χαρακτηριστικών. Έτσι, μια γυναίκα μπορεί να έχει τρίχες στο στήθος ή το πρόσωπό της και να έχει πιο μπάσα φωνή για παράδειγμα.

Ομοίως, ο υποθάλαμος και η GnRH συνεισφέρουν και στη ρύθμιση του ύπνου, την πείνα, και τη θερμοκρασία του σώματος. Γι’ αυτόν τον λόγο, η υποθαλαμική αμηνόρροια συνοδεύεται συχνά από εξάντληση, αϋπνία, μειωμένη σεξουαλική επιθυμία, και κατάθλιψη.

Πράγματα που θα πρέπει να λάβετε υπόψιν για την υποθαλαμική αμηνόρροια

Η υποθαλαμική αμηνόρροια έχει συνδεθεί με την απώλεια οστικής μάζας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο γυναίκες με αυτή την πάθηση είναι πιθανό να εμφανίσουν οστεοπόρωση και άλλα προβλήματα με τα οστά. Επίσης, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος καρδιακών και πεπτικών προβλημάτων.

Γνωρίζοντας τους παράγοντες που προκαλούν αυτή την πάθηση, θα πρέπει να σημειώσετε τα ακόλουθα:

  • Άσκηση: Είναι επιβλαβής όταν συνδυάζει υψηλή ένταση χωρίς αρκετή ενεργειακή συνεισφορά γι’ αυτό το επίπεδο.
  • Αδυνάτισμα: Αυτό αποτελεί πρόβλημα όταν χάνετε περισσότερα από 5 κιλά σε μικρό διάστημα ή όταν έχετε Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) 20 ή λιγότερο. Δε συνιστούμε να κάνετε υπερβολικά περιοριστικές δίαιτες.
  • Άγχος: Αν έχετε χρόνιο άγχος μπορεί να γίνει παράγοντας επικινδυνότητας. Ορισμένες φορές το σώμα εκλαμβάνει τις υπερβολικές απαιτήσεις της σωματικής άσκησης ως παράγοντα άγχους.

Γυναίκες οι οποίες έχουν οικογενειακό ιστορικό υποθαλαμικής αμηνόρροιας, έχουν περισσότερες πιθανότητες να την αναπτύξουν. Έτσι, η κληρονομικότητα παίζει ρόλο σε αυτό το πρόβλημα.

Παρόλα αυτά, αν έχετε κατά νου αυτούς τους παράγοντες επικινδυνότητας, μπορείτε να αποτρέψετε και να αντιμετωπίσετε αυτό το πρόβλημα στις περισσότερες περιπτώσεις. Αν έχετε οποιαδήποτε υποψία, μη διστάσετε να συμβουλευτείτε έναν ειδικό και να ακολουθήσετε τις οδηγίες του.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
6 πρωινά λάθη τα οποία αποτρέπουν την απώλεια βάρους
Με ΥγείαΔιαβάστε το Με Υγεία
6 πρωινά λάθη τα οποία αποτρέπουν την απώλεια βάρους

Γνωρίζατε πως ίσως κάνετε λάθη τα οποία αποτρέπουν την απώλεια βάρους; Είτε το πιστεύετε είτε όχι, οι πρωινές συνήθειες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο...



  • Rodríguez-Fernández, J. M., García-Acero, M., & Franco, P. (2013). Neurobiología del estrés agudo y crónico: su efecto en el eje hipotálamo-hipófisis-adrenal y la memoria. Universitas médica, 54(4), 472-494.
  • Barros-Delgadillo, J. C., Trejo-Castañeda, H., Christopher, E., & Gaviño-Gaviño, F. (2010). Diferencia de respuesta a los antagonistas de GnRH en ciclos de hiperestimulación ovárica más inseminación intrauterina. Ginecología y Obstetricia de México, 78(01), 15-28.
  • Fiszlejder, L. (2008). Etiopatogenia de la amenorrea hipotalámica funcional: Interacción de las respuestas hormonales del sistema nervioso central y neuropéptidos periféricos. Revista argentina de endocrinología y metabolismo, 45(2), 75-88.