Αισθητηριακή μνήμη: 3 τύποι και ποια τα οφέλη

Η αισθητηριακή μνήμη μας επιτρέπει να προσθέσουμε μια αίσθηση στις εμπειρίες μας. Με αυτόν τον τρόπο, γίνονται πιο σημαντικές και αξέχαστες. Ανακαλύψτε τους τύπους και πώς τους χρησιμοποιούμε καθημερινά εδώ!
Αισθητηριακή μνήμη: 3 τύποι και ποια τα οφέλη

Τελευταία ενημέρωση: 26 Οκτώβριος, 2021

Η μνήμη χρησιμοποιεί μια ομάδα εγκεφαλικών διεργασιών που είναι αφιερωμένες στην ερμηνεία, αποθήκευση και ανάκτηση πληροφοριών. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητο για τις αναμνήσεις και τη διαδικασία μάθησής μας. Είναι επίσης θεμελιώδες για την ανάπτυξη της νοημοσύνης μας. Ωστόσο, δεν λειτουργεί πάντα με τον ίδιο τρόπο ή μέρος με τις ίδιες πληροφορίες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έχουμε την αισθητηριακή μνήμη.

Αυτό μας κάνει να θυμόμαστε στις άκρες των δακτύλων μας τον πόνο από τότε που έπεσε πάνω μας ζεστό νερό. Η αισθητηριακή μνήμη συνδέει τις διαδικασίες της αντίληψης με αυτή της γνώσης.

Τύποι αισθητηριακής μνήμης

Έχουμε τρεις τύπους αισθητηριακής μνήμης : εικονική, απτική και ηχητική.

Ας ρίξουμε μια ματιά σε κάθε μια από αυτές για να τις εξηγήσουμε καλύτερα.

1. Εικονική αισθητηριακή μνήμη

Είναι επίσης γνωστή ως οπτική μνήμη. Μέσω αυτού του τύπου, είμαστε σε θέση να θυμόμαστε πολλά αντικείμενα και λεπτομέρειες μιας σκηνής ή κατάστασης σε λίγα δευτερόλεπτα.

Είναι πολύ χρήσιμο γιατί αργότερα έχουμε διαδικασίες που μας επιτρέπουν να αναλύσουμε και να ερμηνεύσουμε αυτό που συνέβη. Για να μείνουν αυτές οι λεπτομέρειες στη μνήμη μας για μεγάλο χρονικό διάστημα, εξαρτάται από τη σημασία που τους δίνουμε.

Για παράδειγμα, αν και μπορεί να φαίνεται προφανές, σκεφτείτε τους πολλούς διαφορετικούς τύπους παιχνιδιών εκπαίδευσης μνήμης. Στην πραγματικότητα, υπάρχει αυτό όπου έχετε κάρτες με σχέδια ή εικόνες σε σετ των δύο. Τις βάζεις μπρούμυτα και μετά τα γυρίζεις και προσπαθείς να μαντέψεις πού είναι η άλλη για να σχηματίσει ένα ζευγάρι.

Εδώ, δεν χρησιμοποιούμε τίποτα περισσότερο από την εικονική μας μνήμη!

άνδρας με το κεφάλι στα χέρια και καλλιτέχνης αναπαράσταση του μυαλού του
Για να γίνει η εικονική μνήμη μακροπρόθεσμη, πρέπει να σχετίζεται με συναισθήματα. Διαφορετικά, πολλές πτυχές ξεχνιούνται.

2. Απτική αισθητηριακή μνήμη

Είναι επίσης γνωστή ως απτική μνήμη. Όπως υποδηλώνει το όνομά της, είναι το είδος που ενεργοποιεί το άγγιγμα μέσω των ερεθισμάτων που φτάνουν στο δέρμα.

Αν και είναι επίσης αυτό που βιώνουμε μέσω των μυών, των αρθρώσεων και των τενόντων. Με αυτό, εννοούμε ότι χρησιμοποιούμε τόσο την ιδεοληψία όσο και την υποκλοπή στην απτική αισθητηριακή μνήμη.

Αυτός ο τύπος μνήμης καταφέρνει να λειτουργεί με περίπου τέσσερα ή πέντε στοιχεία ταυτόχρονα, με τα οποία μπορούμε να αλληλεπιδράσουμε ταυτόχρονα με το άγγιγμα, την κίνηση, την ανύψωση και την ολίσθηση, μεταξύ άλλων. Μας επιτρέπει να εξετάσουμε αντικείμενα αγγίζοντας και αλληλεπιδρώντας μαζί τους.

3. Ηχητική αισθητηριακή μνήμη

Είναι επίσης γνωστή ως ακουστική μνήμη. Αυτός είναι ο τύπος που είναι υπεύθυνος για τη διαμεσολάβηση μεταξύ του ακουστικού ερεθίσματος και της μνήμης.

Αν και είναι ο τύπος της αισθητηριακής μνήμης που διαρκεί για το συντομότερο χρονικό διάστημα, όταν πρόκειται για οπτική μνήμη (η οποία μπορεί να διατηρήσει πέντε έως επτά κομμάτια πληροφοριών έως και τέσσερα δευτερόλεπτα), μπορούμε επίσης να δημιουργήσουμε ακουστικές αισθητηριακές εικόνες για τις οποίες μπορούμε να αποθηκεύσουμε μακρύτερα.

Φυσικά, το πόσο καιρό παραμένει αυτό το ακουστικό ερέθισμα στο μυαλό μας εξαρτάται επίσης από την έντασή του και τον αντίκτυπο που έχει σε εμάς.

Οι λειτουργίες και τα οφέλη της διέγερσης αυτού του είδους μνήμης

Σύμφωνα με τις λεπτομέρειες του μοντέλου Bruning, η μνήμη είναι μια ομάδα συστημάτων συγκράτησης. Όταν πρόκειται για το αισθητήριο είδος, είναι υπεύθυνο για τη διατήρηση του ερεθίσματος στα αισθητήρια μητρώα προτού χάσουμε τις πληροφορίες. Με αυτό, εννοούμε ότι το αποθηκεύουμε προσωρινά.

Η αντίληψη λειτουργεί με προσοχή στα ερεθίσματα που λαμβάνονται. Αργότερα, ακολουθεί μια διαδικασία αναγνώρισης προτύπων, μέσω της οποίας συσχετίζουμε νέες πληροφορίες με ένα υπάρχον μοτίβο. Τέλος, δίνουμε σημασία στο ερέθισμα. Αυτό καθορίζει εάν αποθηκεύουμε τις πληροφορίες προσωρινά ή σε μεγαλύτερη βάση.

Στη συνέχεια, η σημασία της αισθητηριακής μνήμης και τα διάφορα είδη αυτής είναι αυτά που προσθέτουν αίσθηση στην εμπειρία. Στην πραγματικότητα, καθιστά την εμπειρία πιο ολοκληρωμένη επιτρέποντάς μας να αντιληφθούμε διαφορετικά ερεθίσματα. Αυτό το καθιστά πιο σημαντικό για εμάς. Το ερέθισμα μπορεί να εξαφανιστεί, αλλά η μνήμη θα παραμείνει και μπορούμε να θυμηθούμε πόσο καλά ή άσχημα νιώθαμε.

Επιπλέον, η αισθητηριακή μνήμη έχει θεμελιώδη επίδραση όταν πρόκειται για μάθηση, επειδή αυτή η διαδικασία συνήθως περιλαμβάνει άλλες γνωστικές διαδικασίες. Περιλαμβάνει επίσης τις αισθήσεις και τις διαδικασίες αντιλήψεών μας.

Ένας άλλος τρόπος για να κατανοήσουμε τη σημασία της αισθητηριακής μνήμης είναι να σκεφτούμε τη σημασία της με τη βραχυπρόθεσμη και τη μακροπρόθεσμη μνήμη. Γενικά, τα ερεθίσματα διαρκούν μόνο για μια σύντομη στιγμή. Έτσι, πριν ακόμη έχουμε αρκετό χρόνο για να καταλάβουμε τι σημαίνουν, τα έχουμε ήδη ξεχάσει!

Εκεί μπαίνουν τα αισθητήρια μητρώα.

γυναίκα που συναρμολογεί ένα παζλ
Παιχνίδια και ασκήσεις που διεγείρουν τη μνήμη βοηθούν στη βελτίωση της ικανότητας συγκράτησης. Για την αισθητηριακή μνήμη, το παιχνίδι όπου ομαδοποιείτε ζευγάρια είναι καλή ιδέα.

Απολαύστε τις αισθήσεις

Τώρα γνωρίζετε ότι η αισθητηριακή μνήμη λειτουργεί έτσι ώστε να μπορούμε να διατηρήσουμε μια πιο ολοκληρωμένη μνήμη εμπειριών. Αφενός, μας κάνει πιο συνειδητούς για τις βιωμένες εμπειρίες μας και μας βοηθά να απολαμβάνουμε όλες τις αισθήσεις μας, με τρόπο που μπορούμε να αποθηκεύσουμε ένα εμπλουτισμένο αρχείο της στιγμής.

Από την άλλη πλευρά, μπορούμε να το εφαρμόσουμε και με άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε στις διαδικασίες διδασκαλίας και μάθησης.

Στο σταυροδρόμι των διαφόρων τύπων πληροφοριών, μπορούμε να βρούμε σημαντική μάθηση. Αυτό είναι σημαντικό όταν πρόκειται να επιλέξουμε καλά ποιους πόρους θα χρησιμοποιήσουμε, επειδή μπορούμε να χειριστούμε μόνο περιορισμένο αριθμό ερεθισμάτων ταυτόχρονα.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Η μεσογειακή διατροφή μπορεί να βελτιώσει τη μνήμη
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Η μεσογειακή διατροφή μπορεί να βελτιώσει τη μνήμη

Η μεσογειακή διατροφή περιέχει τρόφιμα που περιέχουν ωμέγα-3 και αντιοξειδωτικά, και μπορούν να βελτιώσουν τη μνήμη. Διαβάστε παρακάτω



  • Ballesteros, Soledad (1999). Memoria humana: investigación y teoría. Psicothema, 11(4),705-723. ISSN: 0214-9915. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72711401
  • Bruning, R. H., Schraw, G. J., y Ronning, R. (2002). Psicología Cognitiva e Instrucción. Madrid: Alianzal.
  • Ruiz-Vargas, J.M. (2010). Manual de Psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.