Μπορεί η διατροφή να βελτιώσει την διαπυητική ιδρωταδενίτιδα;

Αν έχετε διαπυητική ιδρωταδενίτιδα ίσως χρειαστεί ν' ακολουθήσετε μια ειδική διατροφή. Εδώ, έχουμε ορισμένες προτάσεις για το τι ν' αφαιρέσετε από τη διατροφή σας ώστε να βελτιώσετε την πάθηση.
Μπορεί η διατροφή να βελτιώσει την διαπυητική ιδρωταδενίτιδα;

Τελευταία ενημέρωση: 01 Αύγουστος, 2021

Η υγιεινή διατροφή είναι ο καλύτερος σύμμαχος στην πρόληψη και αντιμετώπιση πολλών παθήσεων. Το ίδιο ισχύει για τη διαπυητική ιδρωταδενίτιδα, έτσι γιατί να μη λάβετε υπόψιν σας και αυτή την εκδοχή;

Η θεραπεία αυτής της δερματολογικής πάθησης βασίζεται σε έναν θεραπευτικό οδηγό όπου η διατροφή είναι μέρος των μη φαρμακευτικών μέτρων, σύμφωνα με το Argentine Society of Dermatology.

Οι μελέτες, όμως, δεν μας παρέχουν πολλές αποδείξεις. Ωστόσο, η παράλειψη ορισμένων γαλακτοκομικών προϊόντων, επεξεργασμένων τροφίμων, ζαχάρων, και μαγιάς, μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα.

Επίσης, ορισμένα συμπληρώματα, όπως βιταμίνης D, ψευδαργύρου, και κουρκουμά μπορούν ν’ αποδειχθούν ευεργετικά. Ας ρίξουμε μια ματιά στο πώς μπορεί η διατροφή να βοηθήσει με τη διαπυητική ιδρωταδενίτιδα.

Τι είναι η διαπυητική ιδρωταδενίτιδα;

Η διαπυητική ιδρωταδενίτιδα είναι μια χρόνια, επαναλαμβανόμενη, αυτοφλεγμονώδης δερματολογική πάθηση η οποία βλάπτει την ποιότητα ζωής. Οι θύλακες της τρίχας αποφράσσονται και σχηματίζουν οζίδια τα οποία γίνονται φλεγμονώδη και σπάνε.

Τη γνωρίζουμε, επίσης, και ως αντίστροφη ακμή επειδή οι πληγές του δέρματος εμφανίζονται κάτω από αυτό. Είναι πολύ συχνές σε περιοχές που υποβάλλονται σε τριβή, όπως οι μασχάλες και η βουβωνική χώρα.

Η συχνότητά της σε παγκόσμιο επίπεδο κυμαίνεται από 0,05% έως 4%, ενώ γυναίκες από 20 έως 40 ετών φαίνεται να υποφέρουν περισσότερο. Οι ειδικοί δεν είναι σίγουροι για την αιτία πρόκλησης αυτής της απόφραξης. Όμως, η κληρονομικότητα, η παχυσαρκία, η τριβή του δέρματος, και το κάπνισμα είναι ορισμένοι από τους παράγοντες κινδύνου.

Πώς μπορεί να βοηθήσει η διατροφή στην αντιμετώπιση της πάθησης;

Ο Δρ. Lawrence Gibson λέει πως ό,τι τρώτε μπορεί να έχει επίπτωση στη διαπυητική ιδρωταδενίτιδα. Θρεπτικές, ισορροπημένες διατροφές μπορούν να θέσουν υπό έλεγχο το παραπανίσιο βάρος και την παχυσαρκία, παράγοντες κινδύνου και οι δύο.

Δεν υπάρχουν αρκετές αποδείξεις που να δείχνουν ότι κάποια συγκεκριμένη διατροφή θεραπεύει τη διαπυητική ιδρωταδενίτιδα. Όμως, ασθενείς και γιατροί γνωρίζουν τη σπουδαιότητα της σωστής θρέψης στον έλεγχο της παθολογίας. Εδώ, θα εξετάσουμε ορισμένες από τις συστάσεις.

Διατροφή χωρίς γαλακτοκομικά

Γάλα σε κανάτα και ποτήρι
Η αφαίρεση των γαλακτοκομικών από τη διατροφή μπορεί να αποδειχθεί ένα αποτελεσματικό διατροφικό μέτρο για τη μείωση των συμπτωμάτων της ασθένειας.

Στο Journal of the American Academic of Dermatology, ερευνητές υπογραμμίζουν ότι, γενικά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα συμβάλλουν στην ακμή και τη διαπυητική ιδρωταδενίτιδα. Σε 47 ασθενείς με αυτή την πάθηση εφαρμόστηκε μια διατροφή χωρίς γαλακτοκομικά όπου φάνηκε βελτίωση στο 83% των περιπτώσεων. Στο υπόλοιπο 17%, δεν υπήρξε καμία επιδείνωση.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν καζεΐνη, ορό γάλακτος, και ορμόνες γνωστές ως ανδρογόνα, τα οποία αποφράσσουν τους θύλακες της τρίχας. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως μια διατροφή χωρίς γαλακτοκομικά μπορεί να μειώσει τις νέες πληγές και τα συμπτώματα της διαπυητικής ιδρωταδενίτιδας.

Γι’ αυτό, στις συστάσεις περιέχεται ο αποκλεισμός του γάλακτος, των φρέσκων τυριών, των ώριμων τυριών, του παγωτού από γάλα, και του γιαουρτιού. Επίσης, θα πρέπει να αποφεύγετε την κρέμα γάλακτος, το ξινόγαλο, και το βούτυρο.

Διαπυητική ιδρωταδενίτιδα – Μια διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη

Μια ομάδα ειδικών έδειξε ότι τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, όπως αναψυκτικά, γλυκά, και παγωτά, αυξάνουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Και, κατά συνέπεια, την έκκριση ινσουλίνης. Αυτό οδηγεί σε αύξηση των ανδρογόνων και της εμφάνισης διαπυητικής ιδρωταδενίτιδας.

Για να μειώσετε τον γλυκαιμικό δείκτη στη διατροφή σας, υπάρχουν κάποια αντικείμενα τα οποία θα πρέπει να αφαιρέσετε πλήρως. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι ζάχαρες, τα επιδόρπια, τα ζαχαρώδη αναψυκτικά, τα γλυκά, τα σιρόπια, οι σοκολάτες, και τα δημητριακά για πρωινό. Ομοίως, θα πρέπει να αυξήσετε την πρόσληψη ινών καταναλώνοντας λαχανικά, όσπρια, και φρούτα.

Μια διατροφή χωρίς σιτάρι και μαγιά

Οι ειδικοί έχουν συνδέσει το σιτάρι και τη μαγιά με την αύξηση των συμπτωμάτων αυτής της πάθησης. Για την παραγωγή μπύρας, κρασιού, και CO2 αερίου για ζύμες ψωμιών χρησιμοποιούνται σακχαρομύκητες. Αρκετοί ερευνητές ανακάλυψαν ότι αυτό το είδος μαγιάς προκαλεί μια αντίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα, δημιουργώντας δυσανεξία.

Μια μικρή μελέτη σε 12 ασθενείς που υπέφεραν από διαπυητική ιδρωταδενίτιδα και υποβλήθηκαν σε μια διατροφή χωρίς μαγιά για 1 χρόνο, έδειξε ότι οι πληγές εξαφανίστηκαν. Επιπλέον, βελτιώθηκε η ποιότητα της ζωής τους. Όμως, όταν οι ασθενείς κατανάλωσαν ξανά σιτάρι ή μπύρα, επέστρεψαν και τα συμπτώματα.

Δυστυχώς, το μέγεθος του δείγματος και η έλλειψη ελέγχου της ομάδας δεν επιτρέπει τη γενίκευση των αποτελεσμάτων. Επίσης, δεν είναι ξεκάθαρο αν το πρόβλημα με τη μαγιά προκαλείται μόνο σε ασθενείς με δυσανεξία στο σιτάρι.

Εδώ, οι συστάσεις περιλαμβάνουν την αποφυγή αλκοολούχων ροφημάτων που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως η μπύρα και το κρασί. Επίσης, ψωμί, κέικ, πίτσα, σάλτσα σόγιας, στεγνές σούπες, και όσες τροφές περιέχουν σιτάρι και μαγιά θα πρέπει βγουν από τη διατροφή σας.

Η μεσογειακή διατροφή

Το περιοδικό Nutrients έδειξε τα αποτελέσματα μιας μελέτης σε 41 ασθενείς με διαπυητική ιδρωταδενίτιδα οι οποίοι κατανάλωναν μικρές ποσότητες φαγητού, τυπικού στη μεσογειακή διατροφή. Ταυτόχρονα, μια άλλη ομάδα ασθενών που κατανάλωνε τα ίδια φαγητά δεν υπέφερε από αυτή την πάθηση.

Η μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει λαχανικά, φρέσκα φρούτα, δημητριακά ολικής άλεσης, φασόλια, εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, ψάρι, και θαλασσινά. Επίσης, μειώνει την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών. Έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και υψηλό περιεχόμενο ινών.

Διαπυητική ιδρωταδενίτιδα – Μια διατροφή χαμηλή σε θερμίδες

Σε ορισμένες μελέτες, έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί ασθενείς με διαπυητική ιδρωταδενίτιδα είναι παχύσαρκοι και ο δείκτης μάζας σώματος με τη σοβαρότητα της ασθένειας έχει άμεση σχέση. Ο Δρ. Boer αναφέρει ότι οι διατροφές που έχουν λίγες θερμίδες προάγουν την απώλεια βάρους και μειώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης της ασθένειας.

Μια αναδρομική μελέτη σε παχύσαρκους ασθενείς οι οποίοι υποβλήθηκαν σε βαριατρική χειρουργική επέμβαση, έδειξε ότι όσοι μείωσαν κατά 15% το βάρος τους, μείωσαν και τη σοβαρότητα της νόσου.

Από την άλλη, οι διατροφές χαμηλών θερμίδων περιλαμβάνουν τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες καθώς προάγουν το αίσθημα κορεσμού. Επίσης, προϊόντα με υψηλό γλυκαιμικό φορτίο, όπως η ζάχαρη, αποκλείονται.

Μια χορτοφαγική διατροφή

Αρκετές μελέτες συνδέουν την καλή γαστρεντερική λειτουργία με την υγεία του δέρματος. Αυτό σχετίζεται με τους μικροοργανισμούς που αναπτύσσονται στα κύτταρα (εντερικό μικροβίωμα). Άτομα με μεγαλύτερη ποικιλία μικροβιώματος είναι αυτά που τρώνε περισσότερα λαχανικά.

Η North American Guidelines for the Clinical Management αναφέρει ότι ασθενείς με διαπυητική ιδρωταδενίτιδα και χαμηλή πρόσληψη λαχανικών έχουν μικρότερη ποικιλία μικροβιώματος. Η ομάδα χωρίς διαπυητική ιδρωταδενίτιδα και με διατροφή πλούσια σε λαχανικά ξεχώρισε για τη μεγαλύτερη ποικιλία μικροβιώματος.

Από την άλλη, φαίνεται ότι ο αποκλεισμός των λαχανικών που ανήκουν στην οικογένεια Solanaceae μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα, καθώς αυτά προκαλούνται σε μερικά αυτοάνοσα νοσήματα. Σε αυτή την οικογένεια περιλαμβάνονται οι πατάτες, η μελιτζάνα, η ντομάτα, και η πάπρικα. Ωστόσο, δεν υπάρχουν μελέτες που να υποστηρίζουν αυτές τις πληροφορίες.

Ποια συμπληρώματα μπορούν να βοηθήσουν στη διατροφή για τη διαπυητική ιδρωταδενίτιδα;

Παρότι υπάρχει μικρή πρόοδος στις κλινικές δοκιμές αναφορικά με τη χρήση συμπληρωμάτων για τη θεραπεία της διαπυητικής ιδρωταδενίτιδας, ορισμένοι ειδικοί τα συνιστούν ως μέσο πρόσθετης θεραπείας.

Ψευδάργυρος

Οι Brocard and Dréno ανακάλυψαν ότι ο γλυκονικός ψευδάργυρος σε μια δόση 90 χιλιόγραμμων ανά ημέρα, βοήθησε στην αποκατάσταση της έμφυτης ανοσίας σε 22 ασθενείς με προχωρημένο στάδιο διαπυητικής ιδρωταδενίτιδας. Εν τω μεταξύ, άλλοι επαγγελματίες συνιστούν 30 με 60 χιλιόγραμμα την ημέρα για τη βελτίωση της ακμής.

Διαπυητική ιδρωταδενίτιδα – Βιταμίνη D

Κύτταρο και βιταμίνη D
Δε θα πρέπει να λαμβάνετε βιταμίνη D μέσω της έκθεσης στον ήλιο σε περίπτωση δερματολογικών προβλημάτων, αλλά μέσω των συμπληρωμάτων.

Η βιταμίνη D παίζει και αυτή σημαντικό ρόλο στη μείωση της φλεγμονής και οι ειδικοί έχουν συζητήσει την εφαρμογή της στη διαπυητική ιδρωταδενίτιδα. Για την ακρίβεια, μια ομάδα ερευνητών παρατήρησε ότι το 63% των ασθενών με διαπυητική ιδρωταδενίτιδα και ανεπάρκεια βιταμίνης D είχε μια μικρή βελτίωση μετά τη χορήγηση συμπληρωμάτων.

Επίσης, προτείνουν τη χρήση βιταμίνης D μέσω φαγητού ή συμπληρωμάτων, παρά μέσω της ηλιακής ακτινοβολίας καθώς μπορεί να επιδεινώσει την κλινική εικόνα.

Κουρκουμάς

Ορισμένες έρευνες αναφέρονται στις αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις και ανοσορυθμιστικές ιδιότητες του κουρκουμά. Η ενεργή του ένωση, η κουρκουμίνη, ρυθμίζει τις ενώσεις που προκαλούν φλεγμονή και είναι γνωστές ως κυτταροκίνες.

Γι’ αυτό, ο κουρκουμάς μπορεί να βελτιώσει τη φλεγμονώδη διαδικασία της διαπυητικής ιδρωταδενίτιδας. Παρόλο που δεν υπάρχουν επιβεβαιωμένα συμπεράσματα στη δοσολογία και στη σύνθεση, οι ειδικοί αναγνωρίζουν τη θετική του επίδραση.

Δεν υπάρχει μόνο μία διατροφή για τη διαπυητική ιδρωταδενίτιδα

Συμπερασματικά, αν έχετε διαπυητική ιδρωταδενίτιδα και σκέφτεστε ν’ αλλάξετε τη διατροφή σας, είναι καλύτερο να συμβουλευτείτε τον δερματολόγο σας πρώτα. Έτσι, ο ειδικός θα σας συμβουλέψει στον τύπο διατροφής που ταιριάζει καλύτερα στο στάδιο διαπυητικής ιδρωταδενίτιδας που βρίσκεστε.

Επίσης, μια καλή ιδέα είναι να επισκεφθείτε έναν διατροφολόγο ο οποίος θα προσδιορίσει τη θρεπτική σας κατάσταση και τις σωστές τροφές σε περίπτωση που έχετε κάποια δυσανεξία. Ταυτόχρονα, ο ειδικός θα πρέπει να λάβει υπόψιν του ειδικές μορφές παρασκευασμάτων για την αύξηση των ινών και του ψευδαργύρου.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Τα 5 καλύτερα αντιφλεγμονώδη φρούτα που υπάρχουν
Με ΥγείαΔιαβάστε το Με Υγεία
Τα 5 καλύτερα αντιφλεγμονώδη φρούτα που υπάρχουν

Τα 5 καλύτερα αντιφλεγμονώδη φρούτα. Οι φλεγμονές είναι πολύ συνηθισμένες στην καθημερινή μας ζωή. Η εντερική δυσανεξία, εκείνες τις μέρες



  • Danby FW. Diet in the prevention of hidradenitis suppurativa (acne inversa). J Am Acad Dermatol. 2015 Nov;73(5 Suppl 1):S52-4.
  • Barrea L, Fabbrocini G, Annunziata G, Muscogiuri G, Donnarumma M, Marasca C, Colao A, Savastano S. Role of Nutrition and Adherence to the Mediterranean Diet in the Multidisciplinary Approach of Hidradenitis Suppurativa: Evaluation of Nutritional Status and Its Association with Severity of Disease. Nutrients. 2018 Dec 28;11(1):57.
  • Choi F, Lehmer L, Ekelem C, Mesinkovska NA. Dietary and metabolic factors in the pathogenesis of hidradenitis suppurativa: a systematic review. Int J Dermatol. 2020 Feb;59(2):143-153.
  • Danby FW, Margesson LJ. Hidradenitis suppurativa. Dermatol Clin. 2010 Oct;28(4):779-93.
  • Rinaldi M, Perricone R, Blank M, Perricone C, Shoenfeld Y. Anti-Saccharomyces cerevisiae autoantibodies in autoimmune diseases: from bread baking to autoimmunity. Clin Rev Allergy Immunol. 2013 Oct;45(2):152-61.
  • Kim Y, Chen J, Wirth MD, Shivappa N, Hebert JR. Lower Dietary Inflammatory Index Scores Are Associated with Lower Glycemic Index Scores among College Students. Nutrients. 2018;10(2):182.