Αιθέριο έλαιο ρίγανης για την ανακούφιση από το κρυολόγημα

30 Ιανουάριος, 2021
Το αιθέριο έλαιο ρίγανης έχει συνδεθεί με την υγεία του αναπνευστικού, έτσι χρησιμοποιείται συχνά στα γιατροσόφια για την αντιμετώπιση του κρυολογήματος και της γρίπης. Θα σας πούμε πώς να το φτιάξετε και ποια είναι τα πιθανά οφέλη του στο σημερινό μας άρθρο.

Η ρίγανη είναι ένα αρωματικό φυτό το οποίο ανήκει στην οικογένεια της μέντας. Το αιθέριο έλαιο ρίγανης είναι δημοφιλές χάρη στις αντιιικές, αντιοξειδωτικές, και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του. Παραδοσιακά, πολλοί άνθρωποι το χρησιμοποιούν για την υγεία του αναπνευστικού τους και για ν’ αντιμετωπίσουν το κρυολόγημα και τη γρίπη.

Το έλαιο λαμβάνεται από διάφορα μέρη του φυτού και καταναλώνεται σε διάφορες παρασκευές. Τις περισσότερες από αυτές τις βρίσκουμε σε καταστήματα με υγιεινές τροφές υπό τη μορφή συμπληρωμάτων, βαφών, ή αρωματικών ελαίων. Το τελευταίο είναι κατάλληλο για εξωτερική χρήση και αρωματοθεραπεία.

Ανακαλύψτε πώς να το χρησιμοποιείτε, καθώς επίσης τα οφέλη και τις αντενδείξεις του ελαίου ρίγανης για ν’ αντιμετωπίσετε τα συμπτώματα του κρυολογήματος και της γρίπης.

Αιθέριο έλαιο ρίγανης – Οφέλη

Η ρίγανη περιέχει διάφορα συμπλέγματα με ωφέλιμες για την ανθρώπινη υγεία ιδιότητες. Ανάμεσα σε αυτά τα συμπλέγματα βρίσκουμε το δενδρολιβανικό οξύ, τη θυμόλη, και τη καρβακρόλη. Αυτή η σύνθεση είναι η βάση που παρέχει τα θετικά οφέλη ανάμεσα στα οποία είναι τα ακόλουθα:

Φύλλα ρίγανης και ρίγανη σε μπολ
Η ρίγανη είναι πολλά παραπάνω από ένα απλό καρύκευμα, έχει εφαρμογές και στη φυσική ιατρική.

1. Είναι αντιβιοτικό

Σύμφωνα με μία εν εξελίξει μελέτη, η ρίγανη μπορεί να καταπολεμήσει βακτήρια όπως είναι ο χρυσίζων σταφυλόκοκκος, μία από τις πιο συχνές αιτίες τροφικής δηλητηρίασης και δερματολογικών λοιμώξεων. Επίσης, το έλαιο ίσως μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση ορισμένων βακτηρίων ανθεκτικών στα αντιβιοτικά.

2. Αιθέριο έλαιο ρίγανης – Βοηθά στη μείωση της χοληστερίνης

Το αιθέριο έλαιο ρίγανης ίσως μειώνει τη χοληστερίνη, σύμφωνα με μια επιστημονική έρευνα. Όσοι έλαβαν τη θεραπεία αύξησαν τα επίπεδα καλής χοληστερίνης, ενώ η κακή χοληστερίνη μειώθηκε σε σχέση με όσους ακολούθησαν μονάχα διατροφικές συμβουλές.

3. Είναι αντιοξειδωτικό

Μια μελέτη με παρόμοια βότανα έδειξε ότι η ρίγανη περιέχει 3 με 30 φορές παραπάνω αντιοξειδωτικά σε σύγκριση με το θυμάρι, το βάλσαμο, και τη μαντζουράνα. Επίσης, το αντιοξειδωτικό περιεχόμενο του ελαίου ρίγανης είναι μεγαλύτερο από αυτό ορισμένων φρούτων και λαχανικών.

4. Αιθέριο έλαιο ρίγανης -Βελτιώνει την υγεία του εντέρου

Η ρίγανη μπορεί να βελτιώσει τα εντερικά συμπτώματα που προκαλούν τα παράσιτα, όπως πρήξιμο, πόνο, και διάρροια.

Σύμφωνα με μια έρευνα, όλοι οι συμμετέχοντες είδαν μείωση στην παρουσία παρεμβατικών οργανισμών και ένα μεγάλο ποσοστό θεραπεύτηκε. Επίσης, μπορεί να φανεί χρήσιμο ενάντια στην πάθηση “διαρρέον έντερο”.

5. Έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Μια εν εξελίξει μελέτη αποκαλύπτει ότι το αιθέριο έλαιο ρίγανης μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή χάρη σε ένα από τα συστατικά του, τη καρβακρόλη. Παρά την πρόοδο, απαιτούνται περισσότερες έρευνες σε ανθρώπους.

6. Αιθέριο έλαιο ρίγανης – Μπορεί να αντιμετωπίσει τις μυκητιάσεις

Μελέτες έχουν δείξει ότι το έλαιο ρίγανης είναι αποτελεσματικό ενάντια σε πέντε διαφορετικούς τύπους Candida, έναν μύκητα που προσβάλει το στόμα και την περιοχή των γεννητικών οργάνων. Η Candida είναι μια μορφή μύκητα που προκαλεί λοιμώξεις όταν αναπτυχθεί πολύ.

7. Βοηθά στην ανακούφιση του πόνου

Μία εν εξελίξει μελέτη βρήκε ότι το αιθέριο έλαιο ρίγανης είχε παρόμοια δράση με τα παυσίπονα ευρείας κατανάλωσης, όπως η μορφίνη. Και αυτή η ιδιότητα οφείλεται στη καρβακρόλη, όμως για να αποδειχθεί η πλήρης αποτελεσματικότητά του απαιτούνται περισσότερες έρευνες σε ανθρώπους.

8. Αιθέριο έλαιο ρίγανης – Μπορεί να βοηθήσει στο αδυνάτισμα

Βάσει ερευνών, το έλαιο ρίγανης ίσως μπορέσει να βοηθήσει στο αδυνάτισμα καθώς η καρβακρόλη θα μπορούσε να αντιστρέψει τον σχηματισμό λίπους στα κύτταρα. Ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμη αποδείξεις για το παραπάνω σε ανθρώπους.

Ανακαλύψτε: Αντιμετωπίστε την ιγμορίτιδα με φυσικό τρόπο

Πώς να χρησιμοποιήσετε το αιθέριο έλαιο ρίγανης για να αντιμετωπίσετε το κρυολόγημα

Χάρη στις ιδιότητες του ελαίου ρίγανης, μπορείτε να καταπολεμήσετε τα βακτήρια, να ανακουφίσετε τους αεραγωγούς σας από τη συμφόρηση, ενώ ταυτόχρονα θα εκμεταλλευτείτε την αντιφλεγμονώδη δράση του. Στην περίπτωση των κρυολογημάτων, οι δύο πιο γνωστοί τρόποι χρήσης είναι η εισπνοή και οι γαργάρες.

Εισπνοή ατμού με έλαιο ρίγανης

  1. Τοποθετήστε μια κατσαρόλα με νερό στη φωτιά και βράστε το. Έπειτα, αφαιρέστε τη από τη φωτιά, προσθέστε 2-3 σταγόνες έλαιο ρίγανης και καλύψτε την κατσαρόλα.
  2. Τοποθετήστε μια πετσέτα στο κεφάλι σας ενώ ταυτόχρονα καλύπτετε τους ώμους, την πλάτη και τέλος την κατσαρόλα. Έτσι θα μπορέσετε να διατηρήσετε για περισσότερη ώρα τη θερμότητα της κατσαρόλας.
  3. Εφόσον έχετε ετοιμάσει τα βήματα 1 και 2, τοποθετήστε την κατσαρόλα στο τραπέζι και κάτω από τη μύτη σας.
  4. Φροντίστε να είστε αρκετά ζεστοί και αφαιρέστε το καπάκι της κατσαρόλας σιγά-σιγά. Εισπνεύστε τον ατμό από τη μύτη σας για 6 με 12 λεπτά. Αυτό θα βοηθήσει να απελευθερωθούν οι βλέννες από τα ρουθούνια σας.
  5. Αποφύγετε τα ρεύματα και τις κρύες θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά τη διαδικασία.

Σε περιπτώσεις ξηρού λαιμού

  1. Σε ένα ποτήρι με ζεστό νερό, ρίξτε 1-2 σταγόνες αιθέριο έλαιο ρίγανης.
  2. Τώρα, με μικρές γουλιές, κάντε γαργάρες για περίπου μισό λεπτό.
  3. Επαναλάβετε μέχρι να τελειώσετε το νερό. Αυτό θα βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής.

Πώς να το χρησιμοποιήσετε κατά της βρογχίτιδας και του βήχα

Άλλη μία από τις ιδιότητες του ελαίου ρίγανης είναι αυτή του αποχρεμπτικού. Διαλύει τις βλέννες, ανακουφίζοντας από τα συμπτώματα της βρογχίτιδας. Υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης.

Πώς να κάνετε εισπνοές ατμού

  1. Βάλτε μια κατσαρόλα με νερό πάνω στη φωτιά, όταν φτάσει στο σημείο βρασμού, απομακρύνετέ τη από τη φωτιά, προσθέστε 2-3 σταγόνες αιθέριο έλαιο ρίγανης και καλύψτε την κατσαρόλα.
  2. Προετοιμάστε μια πετσέτα για να καλύψετε το κεφάλι, τους ώμους, και την πλάτη σας. Επίσης, ετοιμάστε μια πετσέτα για την κατσαρόλα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσετε να διατηρήσετε τη θερμοκρασία της για περισσότερη ώρα.
  3. Τοποθετήστε την κατσαρόλα κάτω από τη μύτη σας και πάνω σε ένα σκαμπό ή ένα τραπέζι.
  4. Αφαιρέστε προσεκτικά το καπάκι της κατσαρόλας και αναπνεύστε τον ατμό για περίπου 6 με 12 λεπτά. Αυτό θα βοηθήσει τις βλέννες να χαλαρώσουν.
  5. Αποφύγετε τα ρεύματα κατά τη διάρκεια και μετά την εισπνοή.

Πώς να εφαρμόσετε το έλαιο ρίγανης στο στήθος

  1. Ανακατέψτε σε ένα μικρό μπολ 1 με 2 κουταλάκια του γλυκού λάδι καρύδας με 5-8 σταγόνες έλαιο ρίγανης και ανακατέψτε για λίγα δευτερόλεπτα.
  2. Έχοντας ζεστά χέρια, βουτήξτε τα δάκτυλά σας στο μείγμα και τρίψτε μαλακά το στήθος σας.
  3. Θα πρέπει να παραμείνετε ζεστοί κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά από την εφαρμογή.
Έλαιο ρίγανης σε μπουκαλάκι και φύλλα σε μπολ
Μπορείτε να εισπνεύσετε τον ατμό αιθέριου ελαίου ρίγανης ή να το τρίψετε στο στήθος σας.

Αντενδείξεις του ελαίου ρίγανης

Να προσέχετε να μην λάβετε υπερβολική δόση. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι παρασκευάζεται με μεγάλη συμπύκνωση. Αν λάβετε πάρα πολύ ή το χρησιμοποιήσετε για μεγάλες περιόδους, η θυμόλη μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες.

Ανάμεσα στις πιο συχνές παρενέργειες βρίσκονται οι δερματικές και οφθαλμικές αλλεργίες, η ναυτία, ο εμετός, η δύσπνοια, και τα εξανθήματα. Επίσης, δεν υπάρχουν ακόμη επιστημονικές αποδείξεις για την υποστήριξη της χρήσης του από έγκυες γυναίκες και παιδιά, έτσι είναι καλύτερο να αποφύγετε το αιθέριο έλαιο ρίγανης και στις δύο περιπτώσεις.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Πώς να παρασκευάσετε και να χρησιμοποιήσετε έλαιο λεβάντας

Χρησιμοποιήστε προσεκτικά το αιθέριο έλαιο ρίγανης για τα κρυολογήματα

Οι ιδιότητες του αιθέριου ελαίου ρίγανης είναι ωφέλιμες. Έχει αντιοξειδωτικά σε μεγαλύτερες ποσότητες ακόμη και από ορισμένα φρούτα και λαχανικά. Ωστόσο, να θυμάστε ότι απαιτούνται περισσότερες έρευνες για να κατανοηθεί πλήρως η δράση του.

Το έλαιο ρίγανης μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανακούφιση ορισμένων κοινών προβλημάτων υγείας (κρυολόγημα και γρίπη), αλλά θα πρέπει να πάρετε ή να εφαρμόσετε τις σωστές δόσεις. Διαβάστε τις συστάσεις του κατασκευαστή για περισσότερες πληροφορίες.

  • Preuss, H. G., Echard, B., Dadgar, A., Talpur, N., Manohar, V., Enig, M., Bagchi, D., & Ingram, C. (2005). Effects of Essential Oils and Monolaurin on Staphylococcus aureus: In Vitro and In Vivo Studies. Toxicology mechanisms and methods, 15(4), 279–285. doi: 10.1080/15376520590968833
  • Sienkiewicz, M., Wasiela, M., & Głowacka, A. (2012). Aktywność przeciwbakteryjna olejku oreganowego (Origanum heracleoticum L.) wobec szczepów klinicznych Escherichia coli i Pseudomonas aeruginosa [The antibacterial activity of oregano essential oil (Origanum heracleoticum L.) against clinical strains of Escherichia coli and Pseudomonas aeruginosa]. Medycyna doswiadczalna i mikrobiologia, 64(4), 297–307.
  • Ozdemir, B., Ekbul, A., Topal, N. B., Sarandöl, E., Sağ, S., Başer, K. H., Cordan, J., Güllülü, S., Tuncel, E., Baran, I., & Aydinlar, A. (2008). Effects of Origanum onites on endothelial function and serum biochemical markers in hyperlipidaemic patients. The Journal of international medical research, 36(6), 1326–1334. doi: 10.1177/147323000803600621
  • Zheng, W., & Wang, S. Y. (2001). Antioxidant activity and phenolic compounds in selected herbs. Journal of agricultural and food chemistry, 49(11), 5165–5170. doi: 10.1021/jf010697n
  • Force, M., Sparks, W. S., & Ronzio, R. A. (2000). Inhibition of enteric parasites by emulsified oil of oregano in vivo. Phytotherapy research : PTR, 14(3), 213–214. doi: 10.1002/(sici)1099-1573(200005)14:3<213::aid-ptr583>3.0.co;2-u
  • Zou, Y., Xiang, Q., Wang, J., Peng, J., & Wei, H. (2016). Oregano Essential Oil Improves Intestinal Morphology and Expression of Tight Junction Proteins Associated with Modulation of Selected Intestinal Bacteria and Immune Status in a Pig Model. BioMed research international, 2016, 5436738. doi: 10.1155/2016/5436738
  • Silva, F. V., Guimarães, A. G., Silva, E. R., Sousa-Neto, B. P., Machado, F. D., Quintans-Júnior, L. J., Arcanjo, D. D., Oliveira, F. A., & Oliveira, R. C. (2012). Anti-inflammatory and anti-ulcer activities of carvacrol, a monoterpene present in the essential oil of oregano. Journal of medicinal food, 15(11), 984–991. doi: 10.1089/jmf.2012.0102
  • Pozzatti, P., Scheid, L. A., Spader, T. B., Atayde, M. L., Santurio, J. M., & Alves, S. H. (2008). In vitro activity of essential oils extracted from plants used as spices against fluconazole-resistant and fluconazole-susceptible Candida spp. Canadian journal of microbiology, 54(11), 950–956. doi: 10.1139/w08-097
  • Aydın, S., Öztürk, Y., Beis, R. and Hüsnü Can Başer, K. (1996), Investigation of Origanum onites, Sideritis congesta and Satureja cuneifolia Essential Oils for Analgesic Activity. Phytother. Res., 10: 342-344. doi: 10.1002/(SICI)1099-1573(199606)10:4<342::AID-PTR832>3.0.CO;2-W
  • Jung, C. Y., Kim, S. Y., & Lee, C. (2018). Carvacrol Targets AXL to Inhibit Cell Proliferation and Migration in Non-small Cell Lung Cancer Cells. Anticancer research, 38(1), 279–286. doi: 10.21873/anticanres.12219
  • Cho, S., Choi, Y., Park, S., & Park, T. (2012). Carvacrol prevents diet-induced obesity by modulating gene expressions involved in adipogenesis and inflammation in mice fed with high-fat diet. The Journal of nutritional biochemistry, 23(2), 192–201. doi: 10.1016/j.jnutbio.2010.11.016