Κολπική χαλάρωση και οι 4 αιτίες που πρέπει να ξέρετε

Πολλές γυναίκες νιώθουν αμηχανία κατά τη διάρκεια του σεξ επειδή αντιλαμβάνονται ένα αίσθημα δυσφορίας λόγω της κολπικής χαλάρωσης. Ωστόσο, αυτό το σύμπτωμα δεν αποτελεί εμπόδιο για μια καλή σεξουαλική ζωή. Θα σας πούμε περισσότερα για τις αιτίες της και πώς να αντιμετωπίσετε αυτή την κατάσταση.
Κολπική χαλάρωση και οι 4 αιτίες που πρέπει να ξέρετε

Τελευταία ενημέρωση: 26 Μάρτιος, 2022

Η κολπική χαλάρωση είναι μια συχνή κατάσταση σε γυναίκες που έχουν υποστεί αλλαγές στο σώμα τους λόγω διαφόρων καταστάσεων. Μία από τις συνέπειες της απώλειας της ελαστικότητας αυτής της περιοχής, είναι ότι μπορεί να επηρεάσει τόσο την αυτοεκτίμηση όσο και τη σεξουαλική ζωή της γυναίκας.

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που προκαλούν την εμφάνιση αυτής της κατάστασης. Παρακάτω, θα σας δείξουμε ποιοι είναι αυτοί και πώς μπορείτε να ελαχιστοποιήσετε τις επιπτώσεις της κολπικής χαλάρωσης με μερικές καλές συνήθειες και ασκήσεις.

Τι είναι η κολπική χαλάρωση;

Η κολπική χαλάρωση δεν θεωρείται ασθένεια, ούτε δυσλειτουργία ή ελάττωμα. Είναι ένα πρόβλημα που προκαλείται από την απώλεια του μυϊκού τόνου στον κόλπο, λόγω γενετικών παραγόντων, ορμονικών αλλαγών και τρόπου ζωής.

Για το λόγο αυτό, την κατατάσσουμε στις φυσιολογικές καταστάσεις, αφού εμφανίζεται κυρίως όταν ο οργανισμός υφίσταται βιολογικές αλλαγές. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει αντίκτυπο και δεν μειώνει τη σεξουαλική επιθυμία σε κάποιο βαθμό.

Παρόλα αυτά, η κολπική χαλάρωση από μόνη της δεν αποτελεί εμπόδιο για την πλήρη απόλαυση του σεξ, ούτε πρέπει να μειώνει τις θετικές επιδράσεις της σεξουαλικής επαφής στον οργανισμό. Αντίθετα, η δυσφορία προκύπτει όταν επηρεάζει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση της γυναίκας.

Κολπική χαλάρωση και οι 4 αιτίες που πρέπει να ξέρετε

Ποιες είναι οι αιτίες για την κολπική χαλάρωση;

Δεν υπάρχει ακριβής αιτία που να εξηγεί γιατί κάποιες γυναίκες βιώνουν κολπική χαλάρωση και άλλες όχι. Ωστόσο, υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που σχετίζονται με την τάση εμφάνισης μιας τέτοιας κατάστασης. Αυτοί φαίνεται να είναι οι κυριότεροι εκλυτικοί παράγοντες:

1. Ηλικία

Κολπική χαλάρωση και οι 4 αιτίες που πρέπει να ξέρετε

Το πέρασμα του χρόνου είναι μία από τις κύριες αιτίες της κολπικής χαλάρωσης. Λόγω των αλλαγών που προκαλεί η γήρανση, ο οργανισμός αρχίζει να παράγει λιγότερο κολλαγόνο, το οποίο είναι το κύριο στοιχείο που είναι υπεύθυνο για τη διατήρηση της σφριγηλότητας των ιστών.

Και ενώ τα σημάδια της γήρανσης μπορεί να είναι αρκετά εμφανή στο πρόσωπο, το λαιμό και το ντεκολτέ, η περιοχή των γεννητικών οργάνων βιώνει επίσης τις συνέπειες.

2. Εγκυμοσύνη και τοκετός

Είναι φυσιολογικό ο κόλπος να χάνει κάποιο τόνο μετά το τέντωμα που υφίσταται μετά τον τοκετό. Αυτή η αίσθηση χαλάρωσης είναι ακόμη χειρότερη όταν υπήρξε ρήξη ή όταν χρησιμοποιήθηκαν λαβίδες.

Ωστόσο, όταν το μωρό γεννιέται με καισαρική τομή, η γυναίκα μπορεί επίσης να εμφανίσει αυτό το σύμπτωμα. Η εγκυμοσύνη κάνει το δέρμα και τους μύες του κόλπου να χάνουν τη σφριγηλότητά τους, λόγω της πίεσης που ασκείται σε αυτούς.

Σας προτείνουμε να διαβάσετε και αυτό το άρθρο: Ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε στον/στην γυναικολόγο σας

3. Υπερβολικό βάρος και καθιστική ζωή

Κολπική χαλάρωση και οι 4 αιτίες που πρέπει να ξέρετε

Οι μύες του κόλπου μπορεί να αποδυναμωθούν ως αποτέλεσμα του υπερβολικού βάρους και της καθιστικής ζωής. Όπως συμβαίνει και με άλλες μυϊκές ομάδες, η άσκηση είναι το κλειδί για την ενδυνάμωσή τους.

Μάλιστα, αρκετές ασκήσεις εστιάζουν στο πυελικό έδαφος, η λειτουργία του οποίου είναι να τονώνει την περιοχή αυτή και, παρεμπιπτόντως, να προλαμβάνει προβλήματα όπως η ακράτεια και η σεξουαλική δυσλειτουργία.

4. Ορμονικές μεταβολές

Οι διαταραχές που εμφανίζονται κατά την εμμηνόπαυση μπορεί να είναι εκλυτικοί παράγοντες της κολπικής χαλάρωσης. Σε αυτές, συγκαταλέγεται η ορμονική ανισορροπία που αυξάνει την απώλεια της κολπικής σφριγηλότητας λόγω αλλαγών στη βλεννογόνο μεμβράνη που προστατεύει την περιοχή.

Κολπική χαλάρωση: Συμβουλές για την πρόληψη και την καταπολέμησή της

Η κολπική χαλάρωση επηρεάζει κυρίως γυναίκες που έχουν γεννήσει τουλάχιστον μία φορά. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετές μέθοδοι και συμβουλές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην πρόληψη και τη μείωσή της χωρίς να χρειαστεί να καταφύγουν στην κολποπλαστική.

Ακολουθούν μερικές συμβουλές που μπορείτε να λάβετε υπόψη σας:

  • Κάντε ασκήσεις Kegel αρκετές φορές την εβδομάδα. Αυτές αποσκοπούν στην τόνωση των εσωτερικών και εξωτερικών μυών του κόλπου για την τόνωση ολόκληρης της περιοχής.
  • Υιοθετήστε μια ρουτίνα αποκατάστασης του πυελικού εδάφους. Ιδανικό για την αποκατάσταση της περιοχής μετά τον τοκετό ή για καταστάσεις όπως η ακράτεια.
  • Κάντε σεξ πιο συχνά. Προφανώς, αυτό εξυπηρετεί την αύξηση της ελαστικότητας του κόλπου και την πρόληψη της ατροφίας και της ξηρότητας.
  • Ακολουθείτε μια υγιεινή διατροφή. Όχι μόνο για την υγεία, αλλά και για την εξισορρόπηση του σωματικού βάρους και τη διατήρηση της καλής παραγωγής κολλαγόνου.
  • Μην τεντώνετε ή βλάπτετε την περιοχή. Το έντονο ξύσιμο όταν νιώθετε φαγούρα μπορεί να αποδυναμώσει το δέρμα σας.
  • Χρησιμοποιήστε τα κατάλληλα προϊόντα για τη φροντίδα σας. Μη χρησιμοποιείτε αρωματικά σαπούνια, πλύσεις ή σκόνες.
  • Μη χρησιμοποιείτε υπερβολική δύναμη. Η ανύψωση βαρέων αντικειμένων αυξάνει την ευαισθησία στην ενδοκοιλιακή πίεση, η οποία με τη σειρά της αποδυναμώνει τους μύες, όπως αυτούς του κόλπου.

Άλλες επιλογές για την αντιμετώπιση της κολπικής χαλάρωσης

Εκτός από αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω, υπάρχουν και άλλες μέθοδοι για την εξάλειψη της κολπικής χαλάρωσης, όπως η χειρουργική επέμβαση διόρθωσης, η οποία δεν συνιστάται ιδιαίτερα λόγω των πιθανών επιπλοκών της, και η ραδιοσυχνότητα, μια πιο σύγχρονη επιλογή που παράγει στένωση με τη χρήση τοπικής θερμότητας.

Τέλος, αν έχετε αυτή την πάθηση, μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι δεν έχετε λόγο να ντρέπεστε για τίποτα. Το σύμπτωμα αυτό είναι φυσιολογικό και θα μπορούσε να μειωθεί με τις συστάσεις που δίνονται. Άλλωστε, δεν χρειάζεται να αποτελεί εμπόδιο για να απολαμβάνετε πλήρως τη σεξουαλική σας ζωή.

Υιοθετήστε αυτές τις υγιεινές συνήθειες και θα παρατηρήσετε τη διαφορά!

This might interest you...
6 συμβουλές για ανακούφιση από τις μυκητιακές λοιμώξεις του κόλπου
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
6 συμβουλές για ανακούφιση από τις μυκητιακές λοιμώξεις του κόλπου

Για να αποφύγετε τις μυκητιακές λοιμώξεις του κόλπου πρέπει να διατηρείτε την περιοχή στεγνή αλλά και να σέβεστε το φυσιολογικό pH της.



  • Ertekin, C., Colakoglu, Z., & Altay, B. (1995). Hand and Genital Sympathetic Skin Potentials in Flaccid and Erectile Penile States in Normal Potent Men and Patients With Premature Ejaculation. The Journal of Urology. https://doi.org/10.1097/00005392-199501000-00027
  • Barnhart, K. T., Izquierdo, A., Pretorius, E. S., Shera, D. M., Shabbout, M., & Shaunik, A. (2006). Baseline dimensions of the human vagina. Human Reproduction. https://doi.org/10.1093/humrep/del022
  • M. Weber, A., D. Walters, M., R. Schover, L., & Mitchinson, A. (1995). Vaginal anatomy and sexual function. Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1016/0029-7844(95)00291-X
  • Fonti Y, Giordano R, Cacciatore A, Romano M, La Rosa B. Post partum pelvic floor changes. J Prenat Med. 2009;3(4):57–59.
  • Schwenkhagen, A. (2007). Hormonal changes in menopause and implications on sexual health. Journal of Sexual Medicine. https://doi.org/10.1111/j.1743-6109.2007.00448.x