Ποιες είναι οι παρενέργειες από τα συμπληρώματα σιδήρου

Η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες όπως ναυτία και δυσκοιλιότητα. Συνεπώς, είναι σημαντικό να τηρείτε τη δόση που συνιστά ο γιατρός σας.
Ποιες είναι οι παρενέργειες από τα συμπληρώματα σιδήρου

Τελευταία ενημέρωση: 25 Αυγούστου, 2022

Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν συμπληρώματα σιδήρου για την πρόληψη και τη θεραπεία της σιδηροπενικής αναιμίας, αλλά η πρόσληψή τους μπορεί να οδηγήσει σε παρενέργειες όταν δεν λαμβάνονται σωστά. Αυτό το μέταλλο είναι χρήσιμο σε καταστάσεις όπου ο οργανισμός απαιτεί υψηλότερες συγκεντρώσεις του, όπως κατά την παιδική ηλικία και την εγκυμοσύνη.

Η θεραπεία της αναιμίας δεν περιλαμβάνει μόνο συμπληρώματα σιδήρου. Ένα άτομο με αυτού του είδους την ανεπάρκεια πρέπει να ακολουθεί μια διατροφή πλούσια σε σίδηρο. Επίσης, σε πιο σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί μετάγγιση αίματος.

Τύποι συμπληρωμάτων σιδήρου και οι παρενέργειές τους

Στη στοιχειακή του μορφή, ο σίδηρος είναι ένα ασταθές μέταλλο που οξειδώνεται εύκολα. Για το λόγο αυτό, τα περισσότερα συμπληρώματα διατίθενται ως σύμπλοκα, όπως ο θειικός σίδηρος, ο φουμαρικός σίδηρος και ο γλυκονικός σίδηρος. Αυτό συμβαίνει επειδή αυτά σταθεροποιούν τον σίδηρο.

Όλα τα συμπληρώματα περιέχουν τον ίδιο τύπο σιδήρου όμως. Αυτό που διαφέρει είναι ο τρόπος με τον οποίο τα απορροφά ο οργανισμός ή ο τρόπος με τον οποίο αυτά αλληλεπιδρούν με τις τροφές. Επιπλέον, ορισμένα συμπληρώματα σιδήρου μπορεί να έχουν περισσότερες παρενέργειες από άλλα, κυρίως σε γαστρεντερικό επίπεδο.

A few capsules of iron supplements.

Ο θειικός σίδηρος είναι το πιο γνωστό συμπλήρωμα και πρέπει να το παίρνετε με άδειο στομάχι, καθώς μπορεί να προκαλέσει ναυτία και καούρα.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα συμπληρώματα σιδήρου που μπορεί κανείς να πάρει με τα γεύματα. Ο σίδηρος είναι διαμορφωμένος έτσι ώστε να μην αλληλεπιδρά με τα τρόφιμα ή άλλες ουσίες. Έτσι, είναι βιοδιαθέσιμος και έχει λιγότερες παρενέργειες.

Υπάρχουν επίσης συμπληρώματα σιδήρου που περιέχουν και άλλες ουσίες, όπως φολικό οξύ και βιταμίνη Β12. Οι δόσεις είναι 325 mg και για τα τρία, αν και ο φουμαρικός σίδηρος είναι πιο βιώσιμος (33%).

Πώς λειτουργούν αυτά τα συμπληρώματα;

Το ανθρώπινο σώμα μπορεί να απορροφήσει μόνο μια ορισμένη ποσότητα σιδήρου κάθε φορά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι επαγγελματίες συνιστούν τη λήψη τους αρκετές φορές την ημέρα, αντί να παίρνετε μόνο μία δόση. Αυτό προάγει την αφομοίωση του σιδήρου.

Επιπλέον, είναι καλύτερο να λαμβάνετε το σίδηρο με άδειο στομάχι, ώστε να διευκολύνεται η αφομοίωση, οπότε πάρτε το μία ώρα πριν φάτε. Είναι σημαντικό ο σίδηρος να μην αλληλεπιδρά με άλλα φάρμακα, επομένως, πάρτε τον τουλάχιστον δύο ώρες πριν ή μετά τη λήψη άλλου φαρμάκου. Ειδικά αν πρόκειται για συμπληρώματα με ασβέστιο, ψευδάργυρο ή φυλλικό οξύ.

A woman taking a pill.
Λάβετε υπόψη ότι τα συμπληρώματα σιδήρου μπορεί να αλληλεπιδράσουν με άλλα φάρμακα. Επομένως, θα πρέπει να τα λαμβάνετε εκ των προτέρων.

Για μεγαλύτερη απορρόφηση, πάρτε το σίδηρο μαζί με ένα ποτήρι χυμό πορτοκαλιού ή ντομάτας, καθώς αυτά περιέχουν βιταμίνη C και βοηθούν στην αφομοίωσή του. Υπάρχουν διάφορες αιτίες αναιμίας, αν και συνήθως οφείλονται σε διαρκή έλλειψη σιδήρου.

Η ευρέως διαδεδομένη πρακτική για την πρόληψη ή τη θεραπεία της αναιμίας στις γυναίκες είναι η καθημερινή λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου. Επιπλέον, μερικές φορές συνδυάζεται με φολικό οξύ, άλλες βιταμίνες και μέταλλα για τρεις μήνες.

Ωστόσο, υπάρχει σύνδεση μεταξύ της καθημερινής συμπλήρωσης σιδήρου και παρενεργειών όπως ναυτία ή δυσκοιλιότητα. Έτσι, η πρόσληψή του μία, δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα είναι μια αποτελεσματική και ασφαλέστερη επιλογή από τις καθημερινές δόσεις.

Πιθανές παρενέργειες από τα συμπληρώματα σιδήρου

Οι παρενέργειες ποικίλλουν, ανάλογα με τον τύπο του συμπληρώματος σιδήρου που χρησιμοποιείται. Οι πιο συνηθισμένες είναι:

  • Οξική παλινδρόμηση και καούρα
  • Ναυτία και έμετος
  • Μεταλλική γεύση στο στόμα
  • Αίσθημα πληρότητας
  • Σκούρα κόπρανα
  • Διάρροια ή δυσκοιλιότητα

Επιπλέον, η ναυτία και η γαστρική δυσφορία μπορεί να αυξηθούν με τη δόση του σιδήρου. Αυτές εμφανίζονται συνήθως περίπου 30 έως 60 λεπτά μετά τη λήψη του. Παρ’ όλα αυτά, πιθανότατα θα εξαφανιστούν μετά τις τρεις πρώτες ημέρες της θεραπείας.

Υιοθετήστε υγιεινές συνήθειες για τη μείωση της δυσκοιλιότητας, που είναι χαρακτηριστικές αυτού του φαρμάκου, όπως η αύξηση της κατανάλωσης φυτικών ινών από φρούτα και λαχανικά και η σωματική δραστηριότητα.

Πάρτε τα συμπληρώματα σιδήρου με τα γεύματα, όποτε είναι δυνατόν. Ορισμένα συμπληρώματα μπορεί επίσης να περιέχουν φυλλικό οξύ και βιταμίνη Β12, τα οποία επίσης βοηθούν κατά της αναιμίας.

Συμπέρασμα

Πρέπει να παίρνετε συμπληρώματα σιδήρου μόνο κατόπιν ιατρικής συμβουλής. Η έλλειψη αυτή σταθεροποιείται μέσα σε δύο μήνες, αλλά ο οργανισμός χρειάζεται από έξι μήνες έως ένα χρόνο για να ανακάμψει από αυτήν.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Πότε θα πρέπει να πάρετε συμπληρώματα σιδήρου;
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Πότε θα πρέπει να πάρετε συμπληρώματα σιδήρου;

Τα συμπληρώματα σιδήρου είναι ιδανικά για άτομα που ακολουθούν μια διατροφή η οποία δε τους παρέχει αυτό το μέταλλο. Ποιος τα χρειάζεται πραγ



  • Christensen, L., Sguassero, Y., & Cuesta, C. B. (2013). Anemia y adherencia a la suplementación oral con hierro en una muestra de niños usuarios de la red de salud pública de Rosario, Santa Fe. In Archivos Argentinos de Pediatria. https://doi.org/10.5546/aap.2013.288
  • Lane DJ, Jansson PJ, Richardson DR. Bonnie and Clyde: Vitamin C and iron are partners in crime in iron deficiency anaemia and its potential role in the elderly. Aging (Albany NY). 2016;8(5):1150–1152. doi:10.18632/aging.100966
  • Tolkien Z, Stecher L, Mander AP, Pereira DI, Powell JJ. Ferrous sulfate supplementation causes significant gastrointestinal side-effects in adults: a systematic review and meta-analysis. PLoS One. 2015;10(2):e0117383. Published 2015 Feb 20. doi:10.1371/journal.pone.0117383
  • Brock, C., Curry, H., Hanna, C., Knipfer, M., & Taylor, L. (1985). Adverse effects of iron supplementation: A comparative trial of a wax-matrix iron preparation and conventional ferrous sulfate tablets. Clinical Therapeutics7(5), 568–573.
  • Schümann, K., Ettle, T., Szegner, B., Elsenhans, B., & Solomons, N. W. (2007, September 10). On risks and benefits of iron supplementation recommendations for iron intake revisited. Journal of Trace Elements in Medicine and Biology. Elsevier GmbH. https://doi.org/10.1016/j.jtemb.2007.06.002
  • OMS. (2014). Administración diaria de suplementos de hierro y ácido fólico en el embarazo. Organización Mundial de La Salud. https://doi.org/10.5923/j.instrument.20170601.01