Αλλεργίες στα μπαχαρικά: Μήπως είστε αλλεργικοί;

Τα προβιοτικά μπορούν να είναι αποτελεσματικά στη μείωση των συμπτωμάτων ορισμένων τροφικών αλλεργιών. Ας ρίξουμε μια ματιά στις αλλεργίες στα μπαχαρικά και πώς να τις χειριστούμε!
Αλλεργίες στα μπαχαρικά: Μήπως είστε αλλεργικοί;

Τελευταία ενημέρωση: 18 Οκτώβριος, 2021

Οι αλλεργίες στα μπαχαρικά δεν είναι πολύ συχνές. Τούτου λεχθέντος, οι πιο συνηθισμένες αλλεργίες στα μπαχαρικά είναι αυτές που σχετίζονται με φρούτα με τρίχες στη φλούδα, γαλακτοκομικά προϊόντα ή πρωτεΐνες που μπορούν να βρεθούν σε ορισμένα δημητριακά.

Ωστόσο, οποιαδήποτε ουσία μπορεί να προκαλέσει μια αυτοάνοση αντίδραση στον οργανισμό. Για το λόγο αυτό και για να αποφύγετε σημαντικές επιπλοκές, πρέπει να γνωρίζετε τα συμπτώματα αυτών των διαδικασιών, καθώς και την προέλευσή τους.

Οι τροφικές αλλεργίες εκδηλώνονται με συμπτωματολογία που μερικές φορές μπορεί να είναι ποικίλη:

  • Ορισμένες προκαλούν ερεθισμούς σε γαστρεντερικό επίπεδο, οι οποίοι μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα διέλευσης όπως αέρια, πόνο και διάρροια.
  • Σε άλλες περιπτώσεις, τα συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν σε επιδερμικό επίπεδο: εμφανίζονται μικρά σπυράκια ή κηλίδες στα επιφανειακά στρώματα του δέρματος προκαλώντας φαγούρα και τσούξιμο.

Τα μπαχαρικά είναι πλούσια σε φυτοθρεπτικά συστατικά

Τα μπαχαρικά είναι κοινά μαγειρικά συστατικά σχεδόν σε κάθε κουζίνα. Δεν παρέχουν σημαντική ποσότητα μακροθρεπτικών συστατικών. Ωστόσο, περιέχουν πληθώρα φυτοχημικών ενώσεων με έντονη αντιοξειδωτική ισχύ.

Ένα παράδειγμα είναι ο κουρκουμάς. Αυτό το μπαχαρικό περιέχει μια ουσία, την κουρκουμίνη, που μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης πολύπλοκων ασθενειών, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Alzheimer Disease. Για το λόγο αυτό, οι γιατροί συνιστούν να τον καταναλώνετε σε τακτική βάση.

Ωστόσο, αυτά τα συστατικά δημιουργούν προβλήματα σε μερικούς ανθρώπους που είναι αλλεργικοί σε αυτά. Σε αυτόν τον τύπο ατόμου, τα αντιοξειδωτικά πρέπει να παρέχονται από άλλα τρόφιμα, όπως τα λαχανικά.

Μπολ με μπαχαρικά

Συμπτωματολογία αλλεργίας στα μπαχαρικά

Οι τροφικές αλλεργίες συνήθως παρουσιάζουν τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Πόνος στο στομάχι
  • Αέρια
  • Διάρροια
  • Μούδιασμα στο στόμα
  • Φαγούρα
  • Πρησμένα χείλη ή γλώσσα

Εάν υποφέρετε από κάποιο από αυτά τα συμπτώματα μετά την κατάποση ενός συγκεκριμένου μπαχαρικού, είναι πολύ πιθανό να είστε αλλεργικοί σε αυτό. Ωστόσο, μπορεί να χρειαστείτε μια συμπληρωματική εξέταση για να ολοκληρώσετε τη διάγνωση. Ένας ειδικός είναι υπεύθυνος για την πραγματοποίησή της.

Ο γιατρός μπορεί να σας υποβάλει τόσο σε προκλητικές εξετάσεις όσο και σε εξετάσεις αίματος. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να ελέγξουν εάν είστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε ένα συγκεκριμένο μπαχαρικό. Εάν η διάγνωση είναι θετική, θα πρέπει να σταματήσετε να καταναλώνετε αυτό το μπαχαρικό. Διαφορετικά, ενδέχεται να εμφανιστούν εντερικά προβλήματα.

Αλλεργίες στα μπαχαρικά: Είναι σοβαρές;

Υπάρχουν ορισμένοι μηχανισμοί που μπορούν να βελτιώσουν τη συμπτωματολογία μιας αλλεργίας. Ένας από αυτούς είναι η χορήγηση προβιοτικών. Η εντερική δυσβίωση μπορεί να ευθύνεται για μερικές από τις αυτοάνοσες αντιδράσεις.

Έτσι, η χορήγηση προβιοτικών για τη βελτίωση της βιοποικιλότητας της μικροχλωρίδας θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση της σοβαρότητας αυτών των διαδικασιών, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Maturitas.

Ορισμένα αντιφλεγμονώδη θρεπτικά συστατικά θα μπορούσαν επίσης να μειώσουν τις διαδικασίες που σχετίζονται με εντερικές διαταραχές που δημιουργούνται από την κατάποση τροφής που προκαλεί αλλεργίες. Επομένως, οι ειδικοί συστήνουν την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, καθώς και αντιοξειδωτικών ή φλαβονοειδών όπως οι πολυφαινόλες.

Η έγκαιρη διάγνωση είναι σημαντική στις αλλεργίες στα μπαχαρικά

Εάν υποψιάζεστε ότι έχετε αλλεργίες στα μπαχαρικά, επισκεφθείτε έναν ειδικό το συντομότερο δυνατό. Θα κάνουν διαγνωστικές εξετάσεις για να το επιβεβαιώσουν.

Εάν το αποτέλεσμα είναι θετικό, η πρώτη επιλογή είναι να αφαιρέσετε αυτά τα συστατικά από τη διατροφή σας. Είναι δυνατόν να δοκιμάσετε θεραπείες με προβιοτικά ή αντιφλεγμονώδη τρόφιμα.

Ωστόσο, εάν πρέπει να εξαλείψετε την πρόσληψη ενός συγκεκριμένου μπαχαρικού, προσπαθήστε να καταναλώνετε φυτοθρεπτικά συστατικά με άλλους τρόπους. Η αύξηση της πρόσληψης λαχανικών είναι συχνά η καλύτερη επιλογή. Τα κόκκινα λαχανικά είναι πλούσια σε φλαβονοειδή, τα οποία έχουν ισχυρό αντιοξειδωτικό και αντιφλεγμονώδη χαρακτήρα.

Θυμηθείτε ότι η βάση μιας ισορροπημένης διατροφής είναι η ποικιλία. Συμπερασματικά, όσο μεγαλύτερη είναι η ποικιλία, τόσο καλύτερη είναι η διατροφή. Εάν πρέπει να περιορίσετε τα τρόφιμα, η καλύτερη επιλογή είναι να προσπαθείτε πάντα να τα αντικαθιστάτε με άλλα τρόφιμα που προσφέρουν παρόμοιες ιδιότητες υγείας.

Τα μπαχαρικά συνιστώνται γενικά στο πλαίσιο μιας υγιεινής διατροφής. Εκτός εάν ο γιατρός σας το συμβουλεύσει, δεν είναι σκόπιμο να τα αποκλείσετε.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
5 μπαχαρικά για να καταπολεμήσετε τον πόνο στο γόνατο
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
5 μπαχαρικά για να καταπολεμήσετε τον πόνο στο γόνατο

Σε αυτό το άρθρο, μάθετε πώς ορισμένα μπαχαρικά, όπως ο κουρκουμάς μπορούν να σας βοηθήσουν να καταπολεμήσετε τον πόνο στο γόνατο.



  • Tang M., Taghibiglou C., The mechanisms of action of curcumin in Alzheimer’s disease. J Alzheimers Dis, 2017. 58 (4): 1003-1016.
  • Dargahi N., Johnson J., Donkor O., Vasiljevic., Apostolopoulos V., Immunomodulatory effects of probiotics: can they be used to treat allergies and autoinmune diseases? Maturitas, 2019. 119: 25-38.