Γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία βασισμένη στο μυαλό

Η γνωσιακή θεραπεία που βασίζεται στην ενσυνειδητότητα χρησιμοποιεί τεχνικές που επικεντρώνονται σε συναισθηματικές καταστάσεις εδώ και τώρα. Αυτό βοηθά στη διακοπή της αλυσίδας των αρνητικών σκέψεων. Συνεχίστε να διαβάζετε για να μάθετε περισσότερα.
Γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία βασισμένη στο μυαλό

Τελευταία ενημέρωση: 06 Οκτώβριος, 2021

Η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία που βασίζεται στην ενσυνειδητότητα (MBCT) είναι ένας τύπος ψυχοθεραπείας που εφαρμόζεται σε ασθενείς με καταθλιπτικές διαταραχές. Ενσωματώνει πτυχές της γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας για την κατάθλιψη με το πρόγραμμα μείωσης του στρες που βασίζεται στη συνειδητότητα.

Τι ακριβώς είναι; Πότε προτείνεται;

Πρώτα απ ‘όλα, λάβετε υπόψη ότι περιλαμβάνει δύο θεραπευτικές προσεγγίσεις με παρόμοια προέλευση, αλλά με κάποιες διαφορές. Για να κατανοήσουμε καλύτερα τι αφορούν, ας αναθεωρήσουμε τα χαρακτηριστικά της καθεμιάς.

Γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία και επίγνωση

Πρώτον, η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία ανήκει στην κατηγορία “θεραπείες δεύτερου κύματος”. Η προσέγγισή της επικεντρώνεται στον ρόλο της γνώσης στη ρίζα και τη διατήρηση των προβλημάτων.

Ένας από τους πιο σημαντικούς εκφραστές της, ο ψυχίατρος Aaron T. Beck, εξηγεί την κατάθλιψη από τη «γνωστική τριάδα». Αυτό σημαίνει ότι ένας ασθενής έχει αρνητική άποψη για τον εαυτό του, τα γεγονότα και το μέλλον.

Επομένως, τα καταθλιπτικά συμπτώματα είναι συνέπεια αρνητικών προτύπων σκέψης. Από αυτή την άποψη, η γνωστική θεραπεία επιδιώκει να παρέμβει σε αυτά τα πρότυπα (γνωστικές προκαταλήψεις) για να τα αντικαταστήσει με πιο υγιή και πιο προσαρμοστικά.

Εν τω μεταξύ, οι θεραπείες τρίτης γενιάς επικεντρώνονται στα χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος και στη λειτουργική ανάλυση της συμπεριφοράς. Δηλαδή, το πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργεί η συμπεριφορά, για τι και πώς να την προσαρμόσουμε σε κάτι πιο υγιές, αντί να την εξαλείψουμε.

Το Mindfulness είναι μέρος αυτής της ταξινόμησης και ακριβώς όπως το ερμηνεύει ο δημιουργός του, Jon Kabat Zinn. Πρόκειται για την εστίαση στην παρούσα στιγμή (εδώ και τώρα) των εμπειριών όπως εμφανίζονται, χωρίς να τις κρίνουμε.

Δύο άνθρωποι μιλούν.
Τόσο η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία όσο και η ευαισθητοποίηση έχουν θετικά αποτελέσματα στη ρύθμιση των συναισθημάτων.

Εφαρμογές

Κάποιος μπορεί να εφαρμόσει την επίγνωση σε διαφορετικές καταστάσεις, οι οποίες δεν συνδέονται απαραίτητα με ασθένειες. Συγκεκριμένα, είναι χρήσιμο για κατάθλιψη, γενικευμένο άγχος, φοβίες και διατροφικές διαταραχές. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι συμβάλλει στη θεραπεία των εξαρτήσεων και των καταναγκασμών.

Το πεδίο εφαρμογής της είναι αρκετά ευρύ και είναι πραγματικά κατάλληλο τόσο για ενήλικες όσο και για παιδιά. Δεδομένου ότι λειτουργεί με χαλάρωση, διαλογισμό και συνειδητή αναπνοή, μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της απόδοσης, της συγκέντρωσης και της ικανότητας αντιμετώπισης δύσκολων καταστάσεων.

Μεταξύ άλλων, βοηθάει στα ακόλουθα:

  • Απομάκρυνση από αρνητικές σκέψεις
  • Εστίαση στην αυτοσυμπόνια
  • Ρύθμιση συναισθημάτων
  • Η επίγνωση των σκέψεων και των συναισθημάτων του ατόμου
  • Αποφυγή ενοχής
  • Βελτίωση της διάθεσης
  • Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Πώς λειτουργεί η γνωσιακή θεραπεία που βασίζεται στην ενσυνειδητότητα;

Όπως είπαμε παραπάνω, η γνωσιακή θεραπεί που βασίζεται στη συνειδητότητα (MBCT) είναι το πρόγραμμα μείωσης του στρες (MBSR) του Jon Kabat-Zinn. Είναι μια πρόταση των Segal, Williams και Teasdale, που αποσκοπεί στην πρόληψη της υποτροπής σε ασθενείς με κατάθλιψη. Συγκεκριμένα, έχει διάρκεια οκτώ εβδομάδων.

Συνδυάζει χαλάρωση και διαλογισμό. Αυτή η τεχνική βοηθά ένα άτομο να έχει μεγαλύτερη επίγνωση των αισθήσεων του σώματός του. Δίνει επίσης σημασία στην ψυχοεκπαίδευση, έτσι ώστε οι άνθρωποι να έχουν τα εργαλεία να σχετίζονται με τις σκέψεις τους διαφορετικά.

Η γνωσιακή θεραπεία δίνει έμφαση στη σύνδεση μεταξύ σκέψεων και συναισθημάτων.

Μέρος πρώτο

Οι τέσσερις πρώτες συνεδρίες αφορούν την αυτογνωσία και την επίγνωση. Αυτό συμβαίνει επειδή ο γρήγορος ρυθμός της ημέρας κάνει πολλούς ανθρώπους να μην γνωρίζουν τι τους συμβαίνει και γιατί. Οι άνθρωποι μαθαίνουν μερικές τεχνικές χαλάρωσης και αναπνοής για να έρθουν σε επαφή με κάθε μέρος του σώματός τους.

Στη συνέχεια, προχωρούν στην εξερεύνηση της διάθεσης. Ο στόχος εδώ είναι να μάθουμε να εστιάζουμε σε αυτά. Υπάρχει ηχογράφηση κατά τη διάρκεια της ημέρας για να εντοπίσετε ευχάριστες στιγμές και τις αισθήσεις που τις συνοδεύουν.

Μέρος δεύτερο

Οι τρεις τελευταίες συνεδρίες αποτελούν τη δεύτερη φάση της θεραπείας. Μόλις ένα άτομο αντιληφθεί τα συναισθήματα και τις σκέψεις του, πρέπει να αναζητήσει θετική αντιμετώπιση.

Το επιτυγχάνουν αναπνέοντας και σχεδιάζοντας διαφορετικά σχέδια δράσης όταν αντιμετωπίζουν δυσφορία. Με αυτόν τον τρόπο, είναι δυνατόν να βρεθούν εναλλακτικοί τρόποι για να σταματήσει να διαιωνίζεται αυτό που τους αρρωσταίνει.

Μια φαινομενικά καταθλιπτική γυναίκα.
Η γνωστική θεραπεία που βασίζεται στην επίγνωση έχει οδηγήσει σε θετικά αποτελέσματα στη μείωση των υποτροπών σε ασθενείς με κατάθλιψη.

Γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία βασισμένη στο μυαλό: Πώς βοηθάει στην κατάθλιψη;

Η γνωσιακή θεραπεία που βασίζεται στην ενσυνειδητότητα εστιάζει στον εντοπισμό και την αναγνώριση των σκέψεων, εδώ και τώρα. Με αυτόν τον τρόπο, και με την άσκηση του διαλογισμού, είναι δυνατό να διακοπεί σταδιακά η φήμη και έχει αντίκτυπο στην κατάθλιψη.

Ομοίως, οι σκέψεις ενοχής και αυτοκριτικής μειώνονται. Αυτό συμβαίνει επειδή η επίγνωση λειτουργεί στην αναστολή της κρίσης. Όπως μπορείτε να φανταστείτε, το άτομο μαθαίνει να δίνει μεγαλύτερη προσοχή στις σκέψεις του και να προσδιορίζει τα συναισθήματά του. Έτσι, τους επιτρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η σκέψη και το συναίσθημα συμβαδίζουν.

Σημειώστε ότι η κατάθλιψη μερικές φορές οδηγεί στην αποφυγή ορισμένων καταστάσεων, ιδιαίτερα κοινωνικών. Αυτή η αποφυγή μειώνεται με το CAPT, καθώς αυξάνεται η επίγνωση του τι αισθάνονται και τους οδηγεί να αναζητήσουν άλλους τρόπους επίλυσής του.

Πράγματα που πρέπει να έχετε κατά νου σχετικά με τη γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία που βασίζεται στην ενσυνειδητότητα

Η κατάθλιψη αποτελεί μείζονα ανησυχία παγκοσμίως, λόγω του υψηλού επιπολασμού της. Ο πιο επιβαρυντικός παράγοντας είναι ο κίνδυνος υποτροπής, ακόμη και όταν υποβάλλεται σε θεραπεία. Ευτυχώς, η προσέγγιση της γνωσιακής θεραπείας που βασίζεται στην ενσυνειδητότητα (MBCT) έχει δώσει θετικά και πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα.

Η ψυχοεκπαίδευση, η χαλάρωση και η ευαισθητοποίηση δεν επιτρέπουν μόνο στον ασθενή να «σκέφτεται και να υποστηρίζει τον εαυτό του». Παρέχει επίσης θετικούς πόρους αντιμετώπισης. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι είναι μια αποτελεσματική μεταγνωστική άσκηση για την αποσυγκέντρωση του εαυτού και τη μείωση της φήμης.

Εν ολίγοις, το mindfulness ανοίγει μια πόρτα στο να σκεφτόμαστε τι συμβαίνει εδώ και τώρα. Αναστέλλει τις συνήθεις και τις αυτόματες λύσεις που συχνά σας εμποδίζουν να βγείτε από τον αρνητικό κόσμο σας. Η ανάπτυξη της παρατήρησης του εαυτού λειτουργεί σύμφωνα με τις ίδιες γραμμές όπως προσανατολίζεται προς πιο δημιουργικές και προσαρμοστικές λύσεις.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Το καθημερινό άγχος μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Το καθημερινό άγχος μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη

Άγχος και κατάθλιψη φαίνονται διαφορετικά. Το πρώτο σχετίζεται με τη νευρικότητα, το δεύτερο με την παθητικότητα. Όμως, το καθημερινό άγχος



  • Williams JM, Russell I, Russell D. Mindfulness-based cognitive therapy: further issues in current evidence and future research. J Consult Clin Psychol. 2008;76(3):524-529. doi:10.1037/0022-006X.76.3.524
  • Garland EL, Howard MO. Mindfulness-based treatment of addiction: current state of the field and envisioning the next wave of research. Addict Sci Clin Pract. 2018;13(1):14. Published 2018 Apr 18. doi:10.1186/s13722-018-0115-3
  • Keng SL, Smoski MJ, Robins CJ. Effects of mindfulness on psychological health: a review of empirical studies. Clin Psychol Rev. 2011;31(6):1041-1056. doi:10.1016/j.cpr.2011.04.006
  • Beck, A.T. (1983). Cognitive therapy of depression: New perspectives. En P.J. Clayton y J.E. Barrett (comps.), Treatment of depression: Old controversies and new approaches (pp. 265-290). Nueva York: Raven Press
  • Hayes SC, Hofmann SG. The third wave of cognitive behavioral therapy and the rise of process-based care. World Psychiatry. 2017;16(3):245-246. doi:10.1002/wps.20442
  • Cabezas Pizarro, Hannia, & Lega, Leonor I. (2006). Relación empírica entre la Terapia RacionalEmotivo-Conductual (TREC) de Ellis y la TerapiaCognitiva (TC) de Beck en una muestra costarricense. Revista Educación, 30(2),101-109.[fecha de Consulta 11 de Mayo de 2021]. ISSN: 0379-7082. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44030207
  • Tickell A, Ball S, Bernard P, et al. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) in Real-World Healthcare Services. Mindfulness (N Y). 2020;11(2):279-290. doi:10.1007/s12671-018-1087-9
  • Figueroa, Gustavo. (2002). La terapia cognitiva en el tratamiento de la depresión mayor. Revista chilena de neuro-psiquiatría40(Suppl. 1), 46-62. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272002000500004