Τι θα πρέπει να προσέχετε με την κατανάλωση της σπιρουλίνας;

05 Νοέμβριος, 2020
Η σπιρουλίνα είναι μια άλγη που γίνεται όλο και πιο δημοφιλής στις δίαιτες. Θα σας πούμε για τις αντενδείξεις της που πρέπει να λάβετε υπόψη σχετικά με τη κατανάλωση της σπιρουλίνας.

Πρόσφατα, η σπιρουλίνα έχει αποκτήσει δημοτικότητα στη βιομηχανία τροφίμων, επειδή τα οφέλη της για την υγεία είναι πολλά! Ωστόσο, όπως σε κάθε διατροφικό συστατικό, υπάρχουν ορισμένες αντενδείξεις που πρέπει να λάβετε υπόψη για την κατανάλωση της σπιρουλίνας.

Ποιος πρέπει να την αποφύγει;

Η σπιρουλίνα είναι μια άλγη που αναπτύσσεται εύκολα σε περιοχές της ερήμου και ακόμη περισσότερο όταν το νερό είναι αλκαλικό. Λόγω του αριθμού των θρεπτικών συστατικών που παρέχει, πολλοί την θεωρούν υπερ-τροφή. Αυτό δεν σημαίνει ότι η κατανάλωσή της είναι πάντα ασφαλής.

Κατανάλωση της σπιρουλίνας: Τι θρεπτικά συστατικά παρέχει;

Πολιτισμοί όπως οι Αζτέκοι και οι Ίνκας κατανάλωναν αυτήν την ουσία από την αρχαιότητα. Ωστόσο, μόλις πριν από λίγο καιρό ανακαλύφθηκαν οι σημαντικές της ιδιότητες για την ανθρώπινη υγεία. Κατά συνέπεια, σήμερα πολλοί τη θεωρούν φανταστική τροφή και μπορείτε να την αποκτήσετε σε μορφή σκόνης, κάψουλας, υγρού και δισκίου.

Η σπιρουλίνα περιέχει πρωτεΐνες σε μεγάλες ποσότητες, απαραίτητα λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά. Επιπλέον, περιέχει επίσης μέταλλα όπως σίδηρο, χαλκό και ψευδάργυρο και βιταμίνες Α, Ε και σύμπλεγμα Β.

Τα οφέλη της σπιρουλίνας

Κατά συνέπεια, αρκετές μελέτες υπογραμμίζουν ότι χάρη στα συστατικά της, η σπιρουλίνα μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη ορισμένων ασθενειών και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Οι πιο αναγνωρισμένες ενέργειές της είναι οι εξής:

  • Είναι αντιοξειδωτική και αντιική.
  • Διατηρεί τα βαρέα μέταλλα, οπότε είναι ένα φυσικό χηλικό.

Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Διαβάστε το άρθρο: Σπιρουλίνα: Μια εκπληκτική τροφή που πιθανόν δεν γνωρίζατε.

σπιρουλίνα σε σκόνη
Οι ειδικοί θεωρούν ότι η σπιρουλίνα είναι υπερ-τροφή λόγω των θρεπτικών ιδιοτήτων της.

Ποιες είναι οι αντενδείξεις για την καταναλώση της σπιρουλίνας;

Αν και αυτό το συμπλήρωμα διατροφής είναι ασφαλές για τους περισσότερους ανθρώπους, σε ορισμένες συγκεκριμένες περιπτώσεις είναι καλύτερο να την αποφύγετε. Αυτό συμβαίνει επειδή μπορεί να έχει κάποιες δυσμενείς επιπτώσεις. Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά σε 5 περιπτώσεις που πρέπει να την αποφεύγετε.

  1. Τα άτομα με διαταραχές αιμορραγίας θα πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση σπιρουλίνας

Η σπιρουλίνα έχει αντιπηκτικό αποτέλεσμα, που σημαίνει ότι επιβραδύνει τη δράση των αιμοπεταλίων που εμποδίζουν τις πληγές στα αιμοφόρα αγγεία. Επομένως, επηρεάζει τη φυσική δράση της διακοπής της αιμορραγίας.

Υπό αυτήν την έννοια, όσοι παίρνουν φάρμακα με το ίδιο αποτέλεσμα, για καταστάσεις όπως κολπική μαρμαρυγή ή εγκεφαλικό επεισόδιο, πρέπει να αποφεύγουν τη σπιρουλίνα. Σε ασθενείς με αιμορραγικές διαταραχές, μπορεί να οδηγήσει σε μώλωπες και βαριά αιμορραγία.

  1. Έγκυες γυναίκες ή θηλάζοντα παιδιά

Δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία σχετικά με τις επιδράσεις αυτού του συμπληρώματος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Ωστόσο, οι ειδικοί γνωρίζουν ότι τα φύκια μπορεί να μολυνθούν με τοξίνες ή μέταλλα.

Η δηλητηρίαση από βαρέα μέταλλα είναι μια σοβαρή κατάσταση που επηρεάζει πολλά όργανα. Ο εγκέφαλος, τα νεφρά και τα ερυθρά αιμοσφαίρια είναι ευαίσθητα στη συσσώρευση αυτών των τοξινών, οι οποίες μεσοπρόθεσμα οδηγούν σε αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης άλλων ασθενειών.

Ο πλακούντας και η μονάδα επικοινωνίας μεταξύ εμβρύου και μητέρας είναι επίσης ευάλωτα σε δηλητηρίαση από βαρέα μέταλλα. Ως εκ τούτου, η εγκυμοσύνη είναι μία από τις καταστάσεις όπου θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση σπιρουλίνας.

  1. Τα άτομα με αυτοάνοσες παθολογίες δεν πρέπει να λαμβάνουν σπιρουλίνα

Η λήψη σπιρουλίνας ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις – όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας, ο λύκος, η ρευματοειδής αρθρίτιδα, άλλες παρόμοιες καταστάσεις – η σπιρουλίνα θα μπορούσε να ενισχύσει αυτό το αποτέλεσμα και να επιδεινώσει αυτές τις καταστάσεις.

Επομένως, είναι καλύτερο να μείνετε μακριά από την κατανάλωσή της σε αυτές τις περιπτώσεις.

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Χάστε βάρος με τρεις τροφές: λεμόνι, βρώμη και σπιρουλίνα.

  1. Αλλεργίες

Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες, η σπιρουλίνα μπορεί να έχει αλλεργιογόνα συστατικά. Επομένως, υπάρχει πιθανότητα να προκαλέσει ανεπιθύμητες παρενέργειες. Ενώ η έκθεση στη σπιρουλίνα είναι απαραίτητη για την ανίχνευσή της, όσοι πάσχουν ήδη από άλλες τροφικές αλλεργίες πρέπει να λάβουν ακραίες προφυλάξεις.

  1. Οι ασθενείς με φαινυλκετονουρία πρέπει να είναι προσεκτικοί με την κατανάλωση της σπιρουλίνας

Η φαινυλκετονουρία είναι μια κληρονομική ασθένεια που έχει χαμηλό ποσοστό εμφάνισης στον γενικό πληθυσμό. Σε αυτούς τους ασθενείς, υπάρχει μια μεταβολή στον μεταβολισμό του αμινοξέος που ονομάζεται φαινυλαλανίνη.

Για αυτά τα άτομα, η κατανάλωση προϊόντων που περιέχουν αυτήν την ουσία, όπως τα φύκια, αντενδείκνυται. Εάν το κάνουν, το σώμα τους δεν μπορεί να πραγματοποιήσει τον συγκεκριμένο μεταβολισμό όταν εμφανιστούν τα συμπτώματα.

σπιρουλίνα σε χάπια
Η σπιρουλίνα διατίθεται στην αγορά σε μορφή κάψουλας και σε σκόνη.

Τι πρέπει να λάβετε υπόψη πριν την κατανάλωση της σπιρουλίνας

Για να είμαστε σαφείς, η σπιρουλίνα είναι μια τροφή που χρησιμοποιείται ως συμπλήρωμα και όχι ως φάρμακο. Η κατανάλωσή της σε επαρκείς δόσεις είναι ασφαλής για τους περισσότερους ανθρώπους, εκτός από αυτές τις περιπτώσεις που αναφέρονται στην προηγούμενη ενότητα.

Ωστόσο, σε ορισμένες συγκεκριμένες περιπτώσεις, ενδέχεται να εμφανιστούν παρενέργειες. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν δερματικό εξάνθημα και κνησμό, δίψα, δυσκοιλιότητα, πόνο στο στομάχι και ζάλη. Αν και αυτό το συστατικό βοηθά στην πρόσληψη πρωτεϊνών, βασικών λιπαρών οξέων και άλλων θρεπτικών ουσιών, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι ικανό να προκαλέσει ανεπιθύμητες παρενέργειες.

Αντίθετα με τη δημοφιλή πεποίθηση, επειδή το προϊόν είναι φυσικό δεν σημαίνει ότι θα είναι πάντα αβλαβές. Για το λόγο αυτό, εάν υποφέρετε από οποιαδήποτε ασθένεια, θηλάζετε ή έχετε αλλεργίες σε ορισμένα τρόφιμα, θα πρέπει να συμβουλευτείτε το γιατρό σας για να δείτε εάν μπορείτε να ενσωματώσετε αυτά τα άλγη στη διατροφή σας.

  • Chen, Y. Y., Chen, J. C., Tayag, C. M., Li, H. F., Putra, D. F., Kuo, Y. H., … & Chang, Y. H. (2016). Spirulina elicits the activation of innate immunity and increases resistance against Vibrio alginolyticus in shrimp. Fish & shellfish immunology55, 690-698.
  • Deng, R., & Chow, T. J. (2010). Hypolipidemic, antioxidant, and antiinflammatory activities of microalgae Spirulina. Cardiovascular therapeutics28(4), e33-e45.
  • Gutiérrez-Salmeán, G., Fabila-Castillo, L., & Chamorro-Cevallos, G. (2015). Aspectos nutricionales y toxicológicos de Spirulina (arthrospira). Nutricion hospitalaria32(1), 34-40.
  • Deng, R., & Chow, T. J. (2010). Hypolipidemic, antioxidant, and antiinflammatory activities of microalgae Spirulina. Cardiovascular therapeutics28(4), e33-e45.
  • Guardia_Alcántara, María_del_Mar. “Revisión del estado actual de la problemática y de los métodos de análisis para determinación de metales pesados en espirulina.” (2018).
  • Bernstein, J. A., Ghosh, D., Levin, L. S., Zheng, S., Carmichael, W., Lummus, Z., & Bernstein, I. L. (2011, March). Cyanobacteria: an unrecognized ubiquitous sensitizing allergen?. In Allergy & Asthma Proceedings (Vol. 32, No. 2).
  • Ponce López, E. (2013). Superalimento para un mundo en crisis: Spirulina a bajo costo. Idesia (Arica)31(1), 135-139.
  • Jensen, Gitte S., et al. “Clinical safety of a high dose of Phycocyanin-enriched aqueous extract from Arthrospira (Spirulina) platensis: Results from a randomized, double-blind, placebo-controlled study with a focus on anticoagulant activity and platelet activation.” Journal of medicinal food 19.7 (2016): 645-653.
  • Zaragozano, Jesús Fleta, and Jorge Fleta Asín. “Valoración nutricional y económica de la utilización de algas.” Revista española de estudios agrosociales y pesqueros 253 (2019): 37-64.