Κύκλος ύπνου-αφύπνισης: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του

Ο κύκλος ύπνου-αφύπνισης είναι μέρος των κιρκαδικών ρυθμών του σώματος και μας βοηθά να λειτουργήσουμε σωστά. Οι διαταραχές σε αυτόν τον κύκλο επηρεάζουν σημαντικά την ποιότητα ζωής. Συνεχίστε να διαβάζετε για να μάθετε περισσότερα!
Κύκλος ύπνου-αφύπνισης: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του

Τελευταία ενημέρωση: 15 Μάιος, 2022

Ο κύκλος ύπνου-αφύπνισης αναφέρεται σε εκείνη τη στιγμή λίγο πριν κοιμηθούμε. Το τμήμα αφύπνισης του κύκλου συμβαίνει όταν δεν κοιμόμαστε και το αντίστροφο.

Το νευρικό σύστημα είναι υπεύθυνο για τη ρύθμιση του κύκλου αφύπνισης-ύπνου. Υπάρχουν εξειδικευμένοι νευρώνες που συντονίζουν τη λειτουργία και τους νευρικούς ιστούς, το βιολογικό ρολόι.

Η χρονοβιολογία μελετά το χρονόμετρο που έχουμε μέσα μας. Οτιδήποτε ορίζει κάποια ζωτική λειτουργία έχει ρυθμό.

Οι άνθρωποι έχουν τρεις τύπους:

  • Τους κιρκαδικούς που το σώμα σας ολοκληρώνει σε 24 ώρες, περίπου, όπως ο κύκλος αφύπνισης-ύπνου.
  • Αυτούς που διαρκούν περισσότερες από μία ημέρες, όπως ο θηλυκός έμμηνος κύκλος.
  • Αυτούς που ολοκληρώνονται σε λιγότερο από μία ημέρα.

Σε τι διαφέρει η αφύπνιση από τον ύπνο;

Ο κύκλος αφύπνισης-ύπνου συνδυάζει δύο στιγμές της ζωής σας: το ξύπνημα και τον ύπνο. Και τα δύο στάδια είναι ζωτικής σημασίας, παρόλο που διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους.

Η αφύπνιση συνεπάγεται μια κατάσταση συνείδησης. Αυτό σημαίνει ότι γνωρίζουμε τι συμβαίνει και χρησιμοποιούμε τις αισθήσεις μας για να επικοινωνούμε με το περιβάλλον γύρω μας. Έτσι, μπορούμε να σκεφτόμαστε, να σχεδιάζουμε και να ενεργούμε ανάλογα.

Το να είσαι ξύπνιος είναι έργο του νευρικού συστήματος, πιο συγκεκριμένα ενός συνόλου εξειδικευμένων νευρώνων. Επιπλέον, αυτός ο ιστός επικοινωνεί με τον θάλαμο και τον εγκεφαλικό φλοιό.

Ένας από τους νευροδιαβιβαστές που χρησιμοποιείται περισσότερο στην αφύπνιση είναι η νοραδρεναλίνη, σε αντίθεση με τον ύπνο που χρησιμοποιεί μελατονίνη. Αυτή η ουσία ρυθμίζει την προσοχή που δίνουμε και την παρόρμησή μας για εκτέλεση δραστηριοτήτων.

Η σεροτονίνη και η νοραδρεναλίνη είναι σημαντικές. Έχουν σημαντικές λειτουργίες στον εγκεφαλικό φλοιό, ειδικά στην περιοχή των νευρώνων που ρυθμίζουν την όραση.

Μια απεικόνιση ενός κοιμισμένου άνδρα.
Οι ορμόνες και μέρος του νευρικού ιστού ρυθμίζουν τον κύκλο αφύπνισης-ύπνου.

Μελατονίνη στον κύκλο αφύπνισης-ύπνου

Όπως είπαμε παραπάνω, η μελατονίνη είναι μια βασική ορμόνη στον κύκλο αφύπνισης-ύπνου καθώς αντισταθμίζει τη νοραδρεναλίνη για να προκαλέσει ύπνο. Συμπληρώνεται κυκλικά σε όλο τον κιρκάδιο ρυθμό.

Η μελατονίνη παράγεται στην επίφυση όταν ανιχνεύει το σκοτάδι. Αντίθετα, το φως του ήλιου ή το τεχνητό φως στέλνει εντολές στον αδένα να σταματήσει την παραγωγή της.

Κατά τη διάρκεια μιας σχετικά φυσιολογικής νύχτας κατά την οποία ένα άτομο ξεκουράζεται για 8 ώρες, η μέγιστη παραγωγή μελατονίνης θα συμβεί την τέταρτη ώρα ύπνου για να διατηρηθεί η ανάπαυση.

Στη συνέχεια, η έκθεση στο φως σταματά την επίδραση της μελατονίνης και οι δραστηριότητες που γίνονται κάτω από έντονο φως πριν τον ύπνο αλλάζουν τον κύκλο αφύπνισης-ύπνου. Η χρήση κινητών τηλεφώνων, για παράδειγμα, είναι μία από τις πιο χαρακτηριστικές συνήθειες που καθυστερεί την παραγωγή μελατονίνης.

Διαταραχές του κύκλου ύπνου-αφύπνισης

Ο κύκλος αφύπνισης-ύπνου διαταράσσεται εύκολα. Στην πραγματικότητα, οι διαταραχές που προκύπτουν από ένα πρόβλημα στο βιολογικό ρολόι είναι ασθένειες του κιρκαδικού ρυθμού. Η ιατρική έχει καταγράψει μερικά από αυτά:

  • Η καθυστέρηση φάσης συμβαίνει σε άτομα που κοιμούνται αργά και μετά δεν ξυπνούν νωρίς το πρωί. Μπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε, αλλά γίνεται διαταραχή όταν διαρκεί περισσότερο από ένα μήνα.
  • Η πρόοδος φάσης είναι το αντίθετο από την προηγούμενη. Εδώ, το άτομο νυστάζει νωρίς και έτσι αποκοιμιέται. Ωστόσο, ξυπνούν στη μέση της νύχτας και δεν μπορούν πλέον να κοιμηθούν.
  • Είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ο ακανόνιστος ρυθμός, επειδή το βιολογικό ρολόι δεν ακολουθεί παραμέτρους για να σημειώσει τα στάδια. Μπορεί να υπάρξει καθυστέρηση φάσης τη μία ημέρα και μια πρόοδος φάσης την επόμενη. Προσδιορίζεται ως διαταραχή όταν διαρκεί για 3 μήνες.

Διαταραχές του κύκλου ύπνου-αφύπνισης

Οι διαταραχές του κύκλου αφύπνισης-ύπνου ποικίλλουν και μεταβάλλουν την ποιότητα ζωής.

  • Το jet lag είναι ασθένεια των ταξιδιωτών, όπως συμβαίνει σε άτομα που διασχίζουν διαφορετικές ζώνες ώρας σε λίγες μόνο ώρες, συνήθως μέσω αεροπλάνων.
  • Η αϋπνία είναι η συνήθης διαταραχή όσων εργάζονται τη νύχτα, όπως οι φύλακες και οι νοσοκόμες.
  • Η υπερυπνία είναι μια διαταραχή στην οποία ο κιρκάδιος ρυθμός ύπνου-αφύπνισης διαρκεί περισσότερο από 24 ώρες και γίνεται προοδευτικά μεγαλύτερος (το άτομο συνήθως κοιμάται περισσότερο κάθε μέρα μέχρι να κοιμηθεί σχεδόν μια ολόκληρη μέρα).

Να ξεκουραστείτε για να μείνετε ξύπνιοι

Ο κύκλος αφύπνισης-ύπνου κάνει το σώμα μας να λειτουργεί σωστά. Έτσι, η καλή ξεκούραση είναι το κλειδί για μια υγιή περίοδο αφύπνισης.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Οι 8 συνέπειες για την υγεία που έχει ο κακός ύπνος
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Οι 8 συνέπειες για την υγεία που έχει ο κακός ύπνος

Ο κακός ύπνος μας επηρεάζει σωματικά και ψυχολογικά. Ο ξεκούραστος ύπνος συνδέεται με μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής.



  • Bjorvatn B, Pallesen S. A practical approach to circadian rhythm sleep disorders. Sleep Med Rev 2009 Feb;13(1):47-60.
  • Franco-Pérez, Javier, et al. “Principales neurotransmisores involucrados en la regulación del ciclo sueño-vigilia.” Revista de investigación clínica 64.2 (2012): 182-191.
  • Hodelín Tablada, Ricardo, C. Machado Curbelo, and D. Fuentes Pelier. “Sobre la vigilia y el sueño.” Rev Neurol 51.12 (2010): 766-7.
  • Torres, Jhan Sebastian Saavedra, et al. “Ritmo circadiano: el reloj maestro. Alteraciones que comprometen el estado de sueño y vigilia en el área de la salud.” Morfolia 5.3 (2013).