Μαύρη τρούφα: Τι είναι και ποια είναι τα οφέλη της για την υγεία;

Η μαύρη τρούφα είναι ένα συστατικό μαγειρικής με ευρεία οφέλη για την υγεία σας. Δεν είναι γνωστή μόνο ως γαστρονομική λιχουδιά, αλλά και για το πώς μπορεί να σας βοηθήσει να βελτιώσετε την υγεία σας.
Μαύρη τρούφα: Τι είναι και ποια είναι τα οφέλη της για την υγεία;
Maria Patricia Pinero Corredor

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από διατροφολόγο Maria Patricia Pinero Corredor.

Τελευταία ενημέρωση: 26 Οκτωβρίου, 2022

Η μαύρη τρούφα είναι ένα μανιτάρι που εκτιμάται ιδιαίτερα στον γαστρονομικό κόσμο. Είναι ένα τρόφιμο που αποπνέει γεύση και άρωμα. Τα χαρακτηριστικά της την καθιστούν ένα εξαίσιο και ιδιαίτερα πολύτιμο συστατικό. Στην πραγματικότητα, είναι επίσης γνωστή ως το μαύρο διαμάντι.

Φύεται σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία, η Ασία και σε ορισμένα μέρη της Αφρικής. Η Ισπανία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως.

Η αξία της δεν έγκειται μόνο στα χαρακτηριστικά της, που την καθιστούν μοναδική, αλλά και στα μεγάλα οφέλη της για την υγεία. Σε αυτό το άρθρο, θα εξηγήσουμε τι είναι η μαύρη τρούφα, γιατί είναι τόσο πολύτιμη και πώς μπορείτε να επωφεληθείτε από αυτήν.

Τι είναι η μαύρη τρούφα;

Ο Tuber melanosporum είναι ένας υπόγειος μύκητας γνωστός ως μαύρη τρούφα. Είναι πολύ σπάνια, γεγονός που την καθιστά μοναδική. Ονομάζεται επίσης τρούφα του Périgord στη Γαλλία, trüffel στα γερμανικά ή μερικές φορές αποκαλείται violet truffle στα αγγλικά.

Από την αρχαιότητα, αυτός ο μύκητας περιβάλλεται από μια πληθώρα μύθων και θρύλων. Γύρω στον 4ο αιώνα π.Χ., ο Έλληνας φιλόσοφος Θεόφραστος περιέγραψε την τρούφα ως “ένα μυστηριώδες υπόγειο φρούτο που εμφανίζεται μετά από καταιγίδες”. Από εκεί και πέρα, περιβλήθηκε από μυστικισμό και χρησιμοποιήθηκε ως συστατικό σε ορισμένα είδη μαγείας.

Η εξήγηση της προέλευσής της συνδέθηκε επίσης με μυστήριο. Για χρόνια, πίστευαν ότι οι μαύρες τρούφες ήταν ρίζες δέντρων και προεξοχές που αναπτύσσονταν από το δάγκωμα μυγών.

Στην πραγματικότητα, οι τρούφες είναι καρποφορίες υπόγειων μυκήτων. Οι μύκητες που παράγουν μανιτάρια και τρούφες αποτελούνται από νηματοειδείς δομές που ονομάζονται υφές. Αυτές διαπλέκονται μεταξύ τους, σχηματίζοντας ένα κουβάρι από νήματα που ονομάζεται μυκήλιο. Από εκεί, η καρποφορία πραγματοποιείται εποχιακά.

Η διαφορά μεταξύ των μανιταριών και αυτού του τύπου μυκήτων είναι ότι, αν και γεννιούνται κάτω από το έδαφος, βγαίνουν στην επιφάνεια όταν ωριμάζουν για να διασπείρουν τα σπόρια τους. Επομένως, όταν αναδύονται, είναι ήδη ώριμα.

Black truffles
Οι μαύρες τρούφες είναι σαν ένα είδος υπόγειου φρούτου. Όταν βγαίνουν από το έδαφος, αυτό σημαίνει ότι είναι ώριμες.

Μαύρη τρούφα: Τα χαρακτηριστικά

Όσον αφορά τη δομή τους, έχουν σφαιρικό σώμα όταν το έδαφος είναι ακανόνιστο. Στην αρχή, έχουν κοκκινωπό χρώμα, αλλά καθώς ωριμάζουν, γίνονται μαύρες και αποκτούν πικάντικη οσμή.

Έχουν ένα προστατευτικό εξωτερικό στρώμα που ονομάζεται περιδέραιο, το οποίο, όταν βουρτσίζεται και πλένεται, μοιάζει καλυμμένο με κονδυλώματα. Όταν κόβεται, φαίνεται η εσωτερική ζώνη, η οποία είναι σαρκώδης και μαύρη.

Η εσωτερική ζώνη περιέχει άφθονες λευκές φλέβες που κατανέμονται σε όλη τη σάρκα αυτού του μύκητα. Εδώ παράγονται τα σπόρια για τον πολλαπλασιασμό και την ανάπτυξή τους.

Από γαστρονομική άποψη, είναι γνωστή ως η υπόγεια αυτοκράτειρα ή το διαμάντι της κουζίνας. Οι μαύρες τρούφες δίνουν μια χαρακτηριστική μυρωδιά και γεύση σε κάθε πιάτο.

Κατανομή

Η κατανομή τους στον κόσμο δεν είναι καλά μελετημένη. Μόνο το 30% της επιφάνειας της γης έχει διερευνηθεί όσον αφορά τη συλλογή τρούφας. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, έχει διαπιστωθεί ότι ο υπόγειος τρόπος ζωής τους είναι μια προσαρμοστική στρατηγική για την οικονομία του νερού. Βρίσκεται κυρίως σε ημίξηρα περιβάλλοντα.

Πώς αναπτύσσεται η μαύρη τρούφα;

Ο μύκητας αναπτύσσεται στρατηγικά προσαρμοζόμενος στο περιβάλλον με τον εξής τρόπο: η τρούφα χρειάζεται νερό, οπότε έχει συμβιωτική σχέση με τα δέντρα και τα φυτά του δάσους. Αυτό σημαίνει ότι το όφελος είναι αμοιβαίο.

Ο υπόγειος μύκητας διευκολύνει το φυτό στην απορρόφηση νερού, αζώτου, φωσφόρου και άλλων απαραίτητων στοιχείων, καθώς και στην προστασία του από ασθένειες. Σε αντάλλαγμα, το φυτό παρέχει στον μύκητα όλα όσα χρειάζεται για την ανάπτυξη και την καρποφορία του.

Η διατροφική αξία της μαύρης τρούφας

Η τρούφα, εκτός από μυστικιστικό συστατικό, έχει μεγάλη διατροφική αξία. Σύμφωνα με την ανάλυση του Dr. Pedro Marco Montori, περιέχει τα ακόλουθα θρεπτικά συστατικά σε 100 γραμμάρια:

  • Θερμίδες: 50
  • Νερό: 74,7 γραμμάρια
  • Υδατάνθρακες: 5,7 γραμμάρια
  • Φυτικές ίνες: 10,3 γραμμάρια
  • Λιπαρά: 0,5 γραμμάρια
  • Πρωτεΐνη: 7,4 γραμμάρια
  • Κάλιο: 74,1 χιλιοστόγραμμα
  • Ασβέστιο: 7,91 χιλιοστόγραμμα
  • Σίδηρος: 0,19 χιλιοστόγραμμα
  • Νάτριο: 77 χιλιοστόγραμμα
  • Μαγνήσιο: 28 χιλιοστόγραμμα
  • Πυρίτιο: 0,37 χιλιοστόγραμμα
  • Νερό: 75 γραμμάρια

Η μαύρη τρούφα είναι ένα τρόφιμο που συνιστάται για τη χαμηλή θερμιδική πρόσληψη, η οποία προέρχεται κυρίως από τους λίγους υδατάνθρακες και τις πρωτεΐνες που περιέχει. Αυτή η τελευταία τιμή θεωρείται ανώτερη από εκείνη άλλων βρώσιμων μανιταριών, όπως τα μανιτάρια. Από την περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, το 60 έως 70% είναι βραδείας απορρόφησης. Δηλαδή, του τύπου των διαλυτών φυτικών ινών.

Η μαύρη τρούφα είναι επίσης πλούσια σε κάλιο, μαγνήσιο και νάτριο. Άλλα ιχνοστοιχεία που υπάρχουν είναι ο σίδηρος, το ασβέστιο και το πυρίτιο. Περιέχει τέσσερις φορές περισσότερη αζωτούχο ύλη και μέταλλα από τα άγρια μανιτάρια. Διαθέτει επίσης βιταμίνη C και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Εκτός από αυτά τα θρεπτικά συστατικά, υπάρχουν πάνω από 50 διαφορετικές αρωματικές και γευστικές ενώσεις. Πολλές από αυτές πιστεύεται ότι παράγονται κατά τη ζύμωση των σακχάρων, της αλκοόλης και άλλων οξειδωμένων ενώσεων.

Οι περισσότερες από τις αρωματικές ενώσεις του είναι θειούχες ενώσεις, όπως το διμεθυλοσουλφίδιο. Άλλες είναι αλδεΰδες και κετόνες, όπως η μεθυλο-2-βουτανάλη και η βουτανόνη. Οι φαινόλες βρίσκονται επίσης στις τρούφες.

Πώς να συλλέξετε μαύρες τρούφες

Οι μαύρες τρούφες συλλέγονται συνήθως με τη χρήση εκπαιδευμένων σκύλων. Στη Γαλλία ή την Ισπανία, μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν εξημερωμένοι χοίροι και αγριογούρουνα, αν και δεν χρησιμοποιούνται πολύ συχνά λόγω της αδηφαγίας τους.

Μόλις ο σκύλος βρει την τρούφα, ο συλλέκτης (κυνηγός τρούφας), σκάβει για να την αποσπάσει χρησιμοποιώντας ένα ειδικό μαχαίρι με τριγωνική λεπίδα. Στη συνέχεια, πρέπει να καλύψει την τρύπα με τα υπολείμματα της γης και, αν είναι δυνατόν, να θάψει μερικά βότανα κοντά.

Οφέλη για την υγεία

Η μαύρη τρούφα δεν περιέχει πραγματικά μεγάλη ποικιλία θρεπτικών συστατικών, αλλά ορισμένες από τις ενώσεις της είναι αναγνωρισμένες για τα οφέλη τους στην υγεία.

Αντιοξειδωτική δύναμη

Οι φαινόλες της τρούφας έχουν υψηλή αντιοξειδωτική δράση, πράγμα που σημαίνει ότι αποτελούν άμυνα κατά της γήρανσης. Αυτές οι φαινόλες βοηθούν στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών που οξειδώνουν τις κυτταρικές μεμβράνες και ευθύνονται για ορισμένες ασθένειες, όπως οι καρδιαγγειακές και οι νευροεκφυλιστικές ασθένειες.

Η μαύρη τρούφα προάγει την υγεία του δέρματος

Η τρούφα θεωρείται το φυσικό μπότοξ λόγω της παρουσίας φαινολικών ενώσεων που παρουσιάζουν υψηλή αντιοξειδωτική ικανότητα. Επιπλέον, ενεργοποιεί την παραγωγή κολλαγόνου, διατηρώντας την ελαστικότητα, την υφή και τη σφριγηλότητα του δέρματος. Προάγει επίσης την ανάπτυξη των μαλλιών.

Από την άλλη πλευρά, η μαύρη τρούφα χρησιμοποιείται στα καλλυντικά για την υψηλή της αξία σε βιταμίνες Β και την αποχρωματιστική της δράση. Φωτίζει το δέρμα και μειώνει τις ατέλειες. Παρέχει ένα μείγμα αμινοξέων που εξομαλύνουν τις ρυτίδες και παρέχουν επίσης αποτέλεσμα ανόρθωσης.

Η μαύρη τρούφα είναι ιδανική για δίαιτες χαμηλών θερμίδων

Η θερμιδική περιεκτικότητα αυτών των μανιταριών είναι χαμηλή. Μια μερίδα 100 γραμμαρίων παρέχει μόλις 50 θερμίδες και περισσότερα από 70 γραμμάρια νερού. Επιπλέον, αυτός ο μύκητας έχει το πλεονέκτημα ότι ένα μεγάλο μέρος των υδατανθράκων του δεν χωνεύεται από τον οργανισμό.

Ενδείκνυνται για την αντιμετώπιση των δυσλιπιδαιμιών

Η χαμηλή περιεκτικότητα των τρουφών σε λιπαρά και χοληστερόλη τα καθιστά αγαπημένο συστατικό για τον έλεγχο των διαταραχών της υψηλής χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων. Δεν παρέχουν λίπος και η υψηλή αξία των διαλυτών φυτικών ινών επιτρέπει τη μείωση των λιπιδίων στο αίμα, όπως αναφέρει ομάδα Μεξικανών επιστημόνων.

Βοηθούν στη ρύθμιση της απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό

Η μαύρη τρούφα είναι πηγή διαλυτών φυτικών ινών και επιτρέπει μια πιο αργή διαδικασία πέψης. Ως εκ τούτου, ρυθμίζει την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών και προκαλεί κορεσμό.

Η συνοδεία κάποιων πιάτων πλούσιων σε υδατάνθρακες με μαύρη τρούφα θα μπορούσε να βοηθήσει στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα σας. Για το λόγο αυτό, θεωρείται επίσης κατάλληλο συστατικό για προγράμματα γευμάτων που επιλέγουν υδατάνθρακες.

black truffle skin cream

Ποιοτικές πτυχές της μαύρης τρούφας

Πριν καταναλώσετε μαύρη τρούφα, το πρώτο πράγμα που πρέπει να αναγνωρίσετε είναι η ποιότητά της. Δώστε προσοχή ώστε να μην είναι μελανιασμένη, κομμένη ή σπασμένη. Οι ποιοτικές τρούφες δεν πρέπει να είναι μαλακές και η επιφάνειά τους πρέπει να είναι λεία και τραχιά.

Εσωτερικά, πρέπει να έχουν σκούρο καφέ έως μαύρο χρώμα, με λεπτές ακανόνιστες γραμμές. Ένας άλλος δείκτης ποιότητας είναι το άρωμα, το οποίο πρέπει να είναι ισχυρό και να θυμίζει υγρό, φρέσκο χώμα.

Η τρούφα καταναλώνεται σε μικρές ποσότητες. Γι’ αυτό είναι σύνηθες να τη βρίσκετε ψιλοτριμμένη ή κομμένη σε φέτες πάνω από τα πιάτα. Δίνει γεύση και άρωμα σε ζυμαρικά, πίτσες, αυγά και τυριά.

Όταν πρόκειται να την προσθέσετε σε ένα πιάτο, μια τελευταία συμβουλή είναι να το κάνετε την τελευταία στιγμή για να εκμεταλλευτείτε όλα τα φρέσκα αρώματα και γεύσεις. Τα συστατικά της είναι πολύ πτητικά. Δεν απαιτεί σχεδόν καθόλου μαγείρεμα.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Μανιτάρια σε φούρνο μικροκυμάτων: Μια γρήγορη και εύκολη συνταγή
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Μανιτάρια σε φούρνο μικροκυμάτων: Μια γρήγορη και εύκολη συνταγή

Ψάχνετε για μια εύκολη και νόστιμη συνταγή; Σε αυτό το άρθρο, θα σας πούμε πώς να ετοιμάσετε μανιτάρια σε φούρνο μικροκυμάτων.