Ρυθμιστικές τροφές: Τι είναι και γιατί πρέπει να τις καταναλώνετε

Η τακτική κατανάλωση ρυθμιστικών τροφίμων διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υγειονομική περίθαλψη. Σας λέμε λεπτομερώς ποιες είναι αυτές και γιατί είναι ευεργετικές.
Ρυθμιστικές τροφές: Τι είναι και γιατί πρέπει να τις καταναλώνετε
Saúl Sánchez Arias

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από διατροφολόγο Saúl Sánchez Arias.

Τελευταία ενημέρωση: 24 Οκτωβρίου, 2022

Οι ρυθμιστικές τροφές είναι εκείνες με υψηλή διατροφική πυκνότητα που μπορούν να βοηθήσουν τις λειτουργίες του οργανισμού να εκτελούνται σωστά. Συμβάλλουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, στην αποφυγή της δυσκοιλιότητας και στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης χρόνιων παθολογιών.

Για το λόγο αυτό, πρέπει να υπάρχουν στη διατροφή μας σε τακτική βάση. Έτσι, θα είναι ευκολότερο να διατηρηθεί μια καλή υγεία με την πάροδο των ετών. Σε γενικές γραμμές, πρόκειται για φρέσκα προϊόντα, όπως τα λαχανικά.

Συνήθως περιέχουν πολλές βιταμίνες και αντιοξειδωτικά στο εσωτερικό τους. Η τακτική πρόσληψή τους αποτρέπει τις ελλείψεις βασικών μικροθρεπτικών συστατικών και συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία. Θέλετε να μάθετε περισσότερα γι’ αυτό;

Λειτουργίες των ρυθμιστικών τροφών

Παραδείγματα ρυθμιστικών τροφών είναι οι φράουλες, τα δαμάσκηνα, ο ανανάς, οι μπανάνες, τα σταφύλια, το αβοκάντο, η ρόκα. Τα τρόφιμα αυτά έχουν περιορισμένη ενεργειακή πυκνότητα, αλλά αποτελούν πηγή μικροθρεπτικών συστατικών.

Λόγω της θρεπτικής τους αξίας, βελτιώνουν τη λειτουργία της εσωτερικής φυσιολογίας, γεγονός που συμβάλλει στην πρόληψη των ασθενειών. Για να είμαστε πιο ακριβείς, αποτελούν άφθονη πηγή βιταμίνης C, ένα στοιχείο με πολλές επιπτώσεις στον οργανισμό.

Για παράδειγμα, είναι σημαντική για την ενίσχυση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος, τόσο του έμφυτου όσο και του προσαρμοστικού. Έτσι αναφέρει μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nutrients. Επιπλέον, τα βέλτιστα επίπεδά της αποτελούν κλειδί για τη διαχείριση των συμπτωμάτων των μολυσματικών ασθενειών.

Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα φυτοχημικά που συγκεντρώνουν αυτές οι τροφές καταφέρνουν να εξουδετερώνουν το σχηματισμό ελεύθερων ριζών και την επακόλουθη συσσώρευσή τους στους ιστούς του σώματος.

Μιλάμε για μια επίδραση που έχει αποδειχθεί ότι προστατεύει από την ανάπτυξη χρόνιων προβλημάτων υγείας. Ένα παράδειγμα αυτών θα ήταν οι καρδιαγγειακές παθολογίες ή ακόμη και ορισμένοι τύποι καρκίνου.

Παρέχουν επίσης απαραίτητα μέταλλα που παίζουν σημαντικό ρόλο στην ευεξία. Αυτά που παρέχουν σίδηρο συμβάλλουν στη διατήρηση της καλής μεταφοράς οξυγόνου μέσω του αίματος. Η έλλειψή του θα μπορούσε να οδηγήσει σε αναιμία, όπως αποδεικνύεται από έρευνα στο Journal of Internal Medicine.

Funciones de los alimentos reguladoress vegetales: ¿qué son y cómo incluirlos en la alimentación?

Πότε να συμπεριλάβετε ρυθμιστικές τροφές στη διατροφή;

Ιδανικά, οι ρυθμιστικές τροφές θα πρέπει να εμφανίζονται στη διατροφή σας σε εβδομαδιαία βάση. Στην πραγματικότητα, οι ειδικοί σε θέματα διατροφής συμβουλεύουν ότι το μοτίβο θα πρέπει να βασίζεται σε φρέσκα προϊόντα και ότι θα πρέπει να εξασφαλίζονται 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα.

Με αυτόν τον τρόπο, η καλή κατάσταση της υγείας θα διατηρηθεί με την πάροδο των ετών, εφόσον εξασφαλίζονται και άλλες καλές συνήθειες, όπως η τακτική σωματική άσκηση. Είναι επίσης σημαντικό να εναλλάσσεται η πρόσληψη ωμών και μαγειρεμένων τροφών.

Μερικές φορές, οι διαδικασίες μαγειρέματος επηρεάζουν τη διαθεσιμότητα των θρεπτικών συστατικών, γεγονός που τροποποιεί την απορρόφησή τους. Ένα μέρος αυτών των στοιχείων μπορεί ακόμη και να διαχωριστεί και να πέσει πίσω στο νερό του μαγειρέματος.

Εάν δεν χρησιμοποιηθεί ο ζωμός, η συνολική θρεπτική αξία του πιάτου θα μειωθεί. Αυτό δεν συμβαίνει όταν τα λαχανικά καταναλώνονται ωμά.

Έτσι, είναι βασικό να δοθεί προτεραιότητα στην κατανάλωσή τους σε μη επεξεργασμένη μορφή. Όταν χρησιμοποιείται μόνο ο χυμός τους ή περιλαμβάνονται σε smoothies, μέρος των φυτικών ινών χάνεται, γεγονός που προκαλεί συγκέντρωση σακχάρων και ταχύτερη είσοδο αυτών στην κυκλοφορία του αίματος.

Ορισμένοι ειδικοί συμφωνούν ότι αυτός ο μηχανισμός θα μπορούσε να σχετίζεται με υψηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης μεταβολικών παθολογιών μεσοπρόθεσμα, όπως είναι η περίπτωση του διαβήτη τύπου 2.

Alimentos antioxidantes

Καταναλώστε αυτές τις τροφές καθημερινά

Όπως είδατε, υπάρχει ένας αριθμός τροφών που πρέπει να περιλαμβάνονται τακτικά στη διατροφή για να φροντίσετε την υγεία σας. Τα θρεπτικά συστατικά που παρέχουν συμμετέχουν ενεργά στη σωστή λειτουργία του οργανισμού, οπότε η έλλειψή τους μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών.

Φυσικά, πρέπει να έχετε κατά νου ότι δεν αρκεί μόνο να φροντίζετε τη διατροφή σας για να προστατεύετε την υγεία σας καθώς μεγαλώνετε. Θα είναι ζωτικής σημασίας να προωθήσετε μια σειρά καλών συνηθειών στο σύνολό τους.

Για παράδειγμα, η καθημερινή πρακτική της σωματικής άσκησης κάνει τη διαφορά, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην άσκηση δύναμης. Θα είναι επίσης απαραίτητο να κοιμάστε καλά κάθε βράδυ για να εξασφαλίσετε ότι οι διαδικασίες αποκατάστασης θα πραγματοποιηθούν και να επιτύχετε μια καλή ισορροπία σε ορμονικό επίπεδο.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
10 τροφές για να δείχνετε νεότεροι και πιο υγιείς
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
10 τροφές για να δείχνετε νεότεροι και πιο υγιείς

Θέλετε να δείχνετε νεότεροι και πιο υγιείς; Τότε μάλλον πρέπει να κάνετε κάποιες αλλαγές στη διατροφή σας! Μάθετε περισσότερα.



  • Carr AC, Maggini S. Vitamin C and Immune Function. Nutrients. 2017;9(11):1211. Published 2017 Nov 3. doi:10.3390/nu9111211
  • Neha K, Haider MR, Pathak A, Yar MS. Medicinal prospects of antioxidants: A review. Eur J Med Chem. 2019;178:687-704. doi:10.1016/j.ejmech.2019.06.010
  • Cappellini MD, Musallam KM, Taher AT. Iron deficiency anaemia revisited. J Intern Med. 2020;287(2):153-170. doi:10.1111/joim.13004