Τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ και πώς να το παρασκευάσετε

Το τζίντζερ μπορεί να βοηθήσει με τα πεπτικά προβλήματα, ν' ανακουφίσει από την αρθρίτιδα, και να βελτιώσει το δέρμα. Ανακαλύψτε τις χρήσεις και τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ σήμερα!
Τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ και πώς να το παρασκευάσετε

Τελευταία ενημέρωση: 09 Μάιος, 2021

Σήμερα, θέλουμε να σας μιλήσουμε για τις χρήσεις και τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ. Θα σας πούμε επίσης πώς μπορείτε να το παρασκευάσετε μόνοι σας!

Το τζίντζερ, του οποίου η επιστημονική ονομασία είναι Zingiber officinaleείναι ένα φυτό που εκτιμάται ιδιαίτερα για τις χρήσεις του στη φαρμακευτική και τη μαγειρική.

Το τμήμα που χρησιμοποιείται περισσότερο είναι το ρίζωμα, ο βλαστός κάτω από το έδαφος που φυτρώνει οριζόντια και χρησιμοποιείται για την παρασκευή τσαγιού, αλλά και ως καρύκευμα στα γεύματα με τη μορφή κύβων, σκόνης, ή τριμμάτων.

Οι πιο διαδεδομένες θεραπευτικές χρήσεις του τζίντζερ περιλαμβάνουν την αντιμετώπιση πεπτικών προβλημάτων, την ανακούφιση από τους πόνους της αρθρίτιδας, και την εξουδετέρωση της ναυτίας που προκαλεί η ζαλάδα και η εγκυμοσύνη.

Εδώ σας έχουμε ορισμένους τρόπους με τους οποίους το τζίντζερ και το έλαιό του συμβάλλουν στην υγεία σας.

Τι είναι το έλαιο τζίντζερ;

Το έλαιο τζίντζερ είναι ένα λιπαρό υγρό που λαμβάνεται από τη διαδικασία απόσταξης του ριζώματος του φυτού. Γενικά, είναι ένα συμπυκνωμένο έλαιο με κίτρινο χρώμα και δυνατό, πικάντικο άρωμα. Οι χρήσεις και τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ είναι φαρμακευτικά και κοσμετολογικά.

Ποια είναι τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ

Παρότι πολλά από τα οφέλη που προσδίδονται στο έλαιο τζίντζερ είναι ανέκδοτες αποδείξεις, υπάρχουν και έρευνες οι οποίες επιβεβαιώνουν το πώς μπορεί να βελτιώσει την υγεία. Ας ρίξουμε μια ματιά σε ορισμένα από αυτά.

1. Είναι ένα φυσικό αντιφλεγμονώδες

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Oleo Science έδειξε ότι το έλαιο τζίντζερ έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ικανές ν’ αποτρέψουν αλλαγές στη λειτουργία των νεφρών οι οποίες σχετίζονται με φλεγμονές. Ομοίως, μπορεί να προστατεύσει τα νεφρά των τρωκτικών που έχουν δηλητηριαστεί με κάδμιο.

Ταυτόχρονα, έρευνα σε ποντίκια με ρευματοειδή αρθρίτιδα βρήκε ότι, παρότι η ένεση με έλαιο τζίντζερ δε μπόρεσε να μειώσει την οξεία φλεγμονή των αρθρώσεων, μπόρεσε να εξουδετερώσει τη χρόνια φλεγμονή.

Τέλος, μια άλλη έρευνα που εμφανίστηκε στο Journal of Medicinal Food αναφέρει ότι η προσθήκη ελαίου τζίντζερ στη διατροφή τρωκτικών με παχυσαρκία μπορεί ν’ αποτρέψει την αύξηση βάρους και να μειώσει τους δείκτες της φλεγμονής.

Τώρα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν πως υπάρχει έλλειψη ερευνών σε ανθρώπους οι οποίες να επιβεβαιώνουν αυτά τα αντιφλεγμονώδη οφέλη του ελαίου τζίντζερ.

Ολόκληρη ρίζα τζίντζερ και φέτες
Το τζίντζερ έχει διάφορες ανέκδοτες χρήσεις, από αποτελεσματικό αντιφλεγμονώδες μέχρι τον έλεγχο της ναυτίας.

2. Τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ – Ανακουφιστείτε από τη ναυτία

Σύμφωνα με την παραδοσιακή ιατρική, η εισπνοή του ατμού ελαίου τζίντζερ μπορεί να εξουδετερώσει τη ναυτία. Ας δούμε τι λέει όμως η επιστήμη γι’ αυτό.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Alternative and Complementary Medicine θέλησε να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα του ελαίου ενάντια στη μετεγχειρητική ναυτία. Στα αποτελέσματα, οι ασθενείς ανέφεραν μικρότερα ποσοστά εμετού απ’ όσους κατανάλωσαν πλασέμπο. 

Ωστόσο, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο BMC Complementary and Alternative Medicine έφερε αντίθετα αποτελέσματα. Αυτή η έρευνα σύγκρινε τα επίπεδα μετεγχειρητικής ναυτίας σε παιδιά τα οποία εισέπνευσαν ένα μείγμα ελαίων (συμπεριλαμβανομένου ελαίου τζίντζερ) ή ένα πλασέμπο. Τα αποτελέσματα δεν έδειξαν διαφορές.

3. Φροντίδα του δέρματος και των αρθρώσεων

Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Cosmetic Science το έλαιο τζίντζερ δρα σαν ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό το οποίο, όταν συνδυαστεί με αλοιφή και άλλα αιθέρια έλαια, μπορεί να μειώσει την τραχύτητα του δέρματος.

Έρευνα σε τρωκτικά η οποία εμφανίστηκε στο Phytotherapy Research έδειξε πως η καθημερινή τοπική εφαρμογή ελαίου τζίντζερ, σε συνδυασμό με άλλα αιθέρια έλαια, μπορεί να μειώσει τη σοβαρότητα και τη φλεγμονή της αρθρίτιδας. Ωστόσο, απαιτούνται περισσότερες μελέτες σε ανθρώπους.

Άλλα οφέλη του ελαίου τζίντζερ

Άλλα οφέλη του ελαίου τζίντζερ περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

  • Φυσικό αφροδισιακό: Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Jundishapur Journal of Natural Pharmaceutical Products, το έλαιο τζίντζερ δρα ως ένα φυσικό αφροδισιακό και σαν θεραπεία για τη στυτική δυσλειτουργία.
  • Μειώνει το άγχος: Στην Αγιουρβεδική φαρμακευτική, το έλαιο τζίντζερ είναι αποτελεσματικό στην αντιμετώπιση ψυχολογικών προβλημάτων όπως του φόβου, της εγκατάλειψης, και της έλλειψης αυτοπεποίθησης. Ταυτόχρονα, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Bioorganic & Medicinal Chemistry έδειξε ότι μπορεί ν’ ανακουφίσει από το άγχος.
  • Θεραπεύει το ανήσυχο στομάχι και άλλα πεπτικά προβλήματα: Η λαϊκή φαρμακευτική θεωρεί το έλαιο τζίντζερ μία από τις καλύτερες φυσικές θεραπείες για τη δυσπεψία, τη διάρροια, και τον κολικό.
  • Προάγει την ανάπτυξη των μαλλιών: Παραδοσιακά, το έλαιο τζίντζερ χρησιμοποιείται σε σαμπουάν και άλλα προϊόντα λόγω της υποτιθέμενης επίδρασής του στην ανάπτυξη των μαλλιών. Όμως, έρευνες αποκάλυψαν ότι ένα από τα ενεργά του συστατικά, η 6-τζιντζερόλη, καταστέλλει την ανάπτυξη των μαλλιών στα ζώα.

Πώς να χρησιμοποιήσετε το έλαιο τζίντζερ

Στη μαγειρική, το έλαιο τζίντζερ χρησιμοποιείται για να δώσει γεύση, να εμπλουτίσει, και να δώσει άρωμα στα φαγητά. Καθώς θα πρέπει να χρησιμοποιείται σε μικρές ποσότητες εξαιτίας της επεμβατικής του φύσης, η γενική σύσταση είναι να συνδυάζεται με άλλα έλαια (όπως με εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο).

Τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ – Αρωματοθεραπεία

Για να επωφεληθείτε από αυτό το έλαιο στην αρωματοθεραπείαμπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν διαχύτη ή αερόλυμα, καθώς και εισπνοές ατμού. Με έναν διαχύτη, το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να ακολουθήσετε τις οδηγίες του μοντέλου που έχετε. Να θυμάστε ότι θα υπάρξουν στιγμές όπου θα πρέπει να αραιώσετε το έλαιο με λίγο νερό.

Τώρα, για να κάνετε εισπνοές ατμού, σας προτείνουμε τα ακόλουθα βήματα:

  1. Ζεστάνετε νερό μέχρι να βγάλει ατμούς και βάλτε το σε ένα δοχείο.
  2. Προσθέστε 1 ή 2 σταγόνες ελαίου τζίντζερ.
  3. Τοποθετήστε μια πετσέτα πάνω από το κεφάλι σας.
  4. Κλείστε τα μάτια σας, τοποθετήστε το κεφάλι σας πάνω από το δοχείο, και εισπνεύστε βαθιά.

Τοπική χρήση

Αν θέλετε να εφαρμόσετε το έλαιο τζίντζερ στο δέρμα σας, θα πρέπει να το διαλύετε πάντα με ένα άλλο έλαιο. Ορισμένα έλαια γι’ αυτόν τον σκοπό είναι το έλαιο αμυγδάλου, το έλαιο καρύδας, το έλαιο jojoba, και το έλαιο αβοκάντο.

Παρενέργειες και προφυλάξεις

Το έλαιο τζίντζερ θεωρείται ασφαλές με λίγες παρενέργειες. Επιπλέον, θα πρέπει να θυμάστε ότι πολλές από τις παρενέργειές του οφείλονται στην άγνοια, όπως στην περίπτωση που εφαρμόζετε το έλαιο στο δέρμα αδιάλυτο. Μια καλή ιδέα που μπορείτε να ακολουθείτε πάντα είναι να δοκιμάζετε μια μικρή ποσότητα πρώτα.

Από την άλλη, υψηλές δόσεις αυτού του ελαίου μπορούν να προκαλέσουν οξύτητα, διάρροια, και ερεθισμό στο στόμα. Οι έγκυες και θηλάζουσες γυναίκες δε θα πρέπει να καταναλώνουν το έλαιο χωρίς να έχουν συμβουλευτεί τον γιατρό τους πρώτα. Οι έγκυες γυναίκες, συγκεκριμένα, δε μπορούν να λαμβάνουν πάνω από 1 γραμμάριο την ημέρα.

Τα παιδιά άνω των 2 ετών μπορούν να το χρησιμοποιήσουν για την ανακούφιση από τη ναυτία, τους σπασμούς, και τους πονοκεφάλους. Όμως, και εδώ απαιτείται πρώτα η διαβούλευση με έναν ειδικό.

Άτομα τα οποία λαμβάνουν αντιπηκτικά φάρμακα δε θα πρέπει να το χρησιμοποιούν χωρίς επίβλεψη ειδικού καθώς αυξάνεται ο κίνδυνος αιμορραγιών. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει με τους διαβητικούς και υπερτασικούς ασθενείς καθώς ο συνδυασμός της φαρμακευτικής αγωγής και του ελαίου μπορεί να μειώσει, υπερβολικά, το σάκχαρο και την πίεση.

Ρίζα τζίντζερ και έλαιο σε μπουκαλάκι
Άτομα με διαβήτη και υπέρταση θα πρέπει να περιορίσουν την κατανάλωση αυτού του ελαίου, καθώς επίσης και όσοι παίρνουν αντιπηκτικά.

Πώς να παρασκευάσετε έλαιο τζίντζερ στο σπίτι;

Μπορείτε να το παρασκευάσετε από την άνεση του σπιτιού σας με τα συστατικά και τις οδηγίες που ακολουθούν:

Συστατικά

  • Φρέσκο τζίντζερ
  • Ελαιόλαδο

Οδηγίες

  1. Ξεφλουδίστε το τζίντζερ, κόψτε το σε μικρά κομμάτια, και τρίψτε το.
  2. Προσθέστε τα τρίμματα σε ένα μπολ με ελαιόλαδο.
  3. Ανακατέψτε, βάλτε το στο φούρνο, και αφήστε το για 2 ώρες.
  4. Όσο βρίσκεται στο φούρνο, προετοιμάστε ένα δοχείο το οποίο θα καλύψετε με ένα αποστειρωμένο λευκό πανί.
  5. Μόλις περάσουν 2 ώρες, ρίξτε το μείγμα πάνω στο πανί και πιέστε το στο δοχείο.
  6. Έπειτα, μεταφέρετε το έλαιο σε ένα γυάλινο δοχείο που κλείνει αεροστεγώς και αποθηκεύστε το σε δροσερό, ξηρό μέρος.

Τι να θυμάστε για το έλαιο τζίντζερ

Το έλαιο τζίντζερ εξάγεται από το ρίζωμα του ομώνυμου φυτού και μπορείτε να το αναγνωρίσετε εύκολα από το δυνατό και πικάντικο άρωμά του. Χρησιμοποιείται συχνά σε συνδυασμό με άλλα έλαια για να δώσει γεύση σε σαλάτες.

Ομοίως, τα οφέλη του ελαίου τζίντζερ όπως η μείωση της φλεγμονής, η βελτίωση της υγείας του δέρματος, και η ανακούφιση από το άγχος, μπορούν να ληφθούν από την τοπική εφαρμογή και από τεχνικές όπως η αρωματοθεραπεία.

Όσο για τις παρενέργειές του, παρότι είναι ασφαλές, δε θα πρέπει να το παρακάνετε. Τα παιδιά, οι έγκυες, και οι θηλάζουσες γυναίκες θα πρέπει να μιλήσουν με τον γιατρό τους πριν την κατανάλωσή του.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Πώς να αντιμετωπίσετε την αρθρίτιδα με φυσικές θεραπείες
Με ΥγείαΔιαβάστε το σε Με Υγεία
Πώς να αντιμετωπίσετε την αρθρίτιδα με φυσικές θεραπείες

Η αρθρίτιδα επιτίθεται στις αρθρώσεις προκαλώντας φλεγμονή, πόνο και ακαμψία. Μπορείτε να καταπολεμήσετε την αρθρίτιδα με φυσικές θεραπείες.



  • Akinyemi, A. J., Faboya, O. L., Paul, A. A., Olayide, I., Faboya, O. A., & Oluwasola, T. A. (2018). Nephroprotective Effect of Essential Oils from Ginger (Zingiber officinale) and Turmeric (Curcuma longa) Rhizomes against Cadmium-induced Nephrotoxicity in Rats. Journal of oleo science, 67(10), 1339–1345. https://doi.org/10.5650/jos.ess18115
  • Funk, J. L., Frye, J. B., Oyarzo, J. N., Chen, J., Zhang, H., & Timmermann, B. N. (2016). Anti-Inflammatory Effects of the Essential Oils of Ginger (Zingiber officinale Roscoe) in Experimental Rheumatoid Arthritis. PharmaNutrition, 4(3), 123–131. https://doi.org/10.1016/j.phanu.2016.02.004
  • Oliveira, C. T., Lacerda, D. R., Zicker, M. C., Martins, L. B., Teixeira, M. M., de Araujo, R., & Ferreira, A. (2019). Ginger (Zingiber officinale Rosc.) Ameliorated Metabolic and Inflammatory Dysfunction Induced by High-Refined Carbohydrate-Containing Diet in Mice. Journal of medicinal food, 22(1), 38–45. https://doi.org/10.1089/jmf.2018.0062
  • Lee, Y. R., & Shin, H. S. (2017). Effectiveness of Ginger Essential Oil on Postoperative Nausea and Vomiting in Abdominal Surgery Patients. Journal of alternative and complementary medicine (New York, N.Y.), 23(3), 196–200. https://doi.org/10.1089/acm.2015.0328
  • Kiberd, M. B., Clarke, S. K., Chorney, J., d’Eon, B., & Wright, S. (2016). Aromatherapy for the treatment of PONV in children: a pilot RCT. BMC complementary and alternative medicine, 16(1), 450. https://doi.org/10.1186/s12906-016-1441-1
  • Leelapornpisid, P., Wickett, R. R., Chansakaow, S., & Wongwattananukul, N. (2015). Potential of native Thai aromatic plant extracts in antiwrinkle body creams. Journal of cosmetic science, 66(4), 219–231.
  • Komeh-Nkrumah, S. A., Nanjundaiah, S. M., Rajaiah, R., Yu, H., & Moudgil, K. D. (2012). Topical dermal application of essential oils attenuates the severity of adjuvant arthritis in Lewis rats. Phytotherapy research : PTR, 26(1), 54–59. https://doi.org/10.1002/ptr.3509
  • Khodaie, L., & Sadeghpoor, O. (2015). Ginger from ancient times to the new outlook. Jundishapur journal of natural pharmaceutical products, 10(1), e18402. https://doi.org/10.17795/jjnpp-18402
  • Nievergelt, A., Huonker, P., Schoop, R., Altmann, K. H., & Gertsch, J. (2010). Identification of serotonin 5-HT1A receptor partial agonists in ginger. Bioorganic & medicinal chemistry, 18(9), 3345–3351. https://doi.org/10.1016/j.bmc.2010.02.062
  • Miao, Y., Sun, Y., Wang, W., Du, B., Xiao, S. E., Hu, Y., & Hu, Z. (2013). 6-Gingerol inhibits hair shaft growth in cultured human hair follicles and modulates hair growth in mice. PloS one, 8(2), e57226. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0057226