Θεραπεία και πρόληψη των μυϊκών συσπάσεων

13 Οκτώβριος, 2020
Για την πρόληψη των μυϊκών συσπάσεων θα πρέπει να κάνετε διατάσεις και ζέσταμα πριν και μετά την εκτέλεση αθλητικών δραστηριοτήτων.

Η πρόληψη των μυϊκών συσπάσεων είναι πολύ σημαντική. Μία σύσπαση είναι η παρατεταμένη και ακούσια συστολή των μυών. Για την ακρίβεια, συμβαίνει πολύ συχνά ακόμη και στα πιο υγιή άτομα. Το πρόβλημα εκδηλώνεται με έντονο πόνο σε μια συγκεκριμένη περιοχή και σας αποτρέπει να κινηθείτε κανονικά.

Συνήθως επηρεάζει την πλάτη. Όμως, στην πραγματικότητα, μπορεί να συμβεί σε οποιοδήποτε μέρος του σώματος. Παρότι σχετίζεται με την άσκηση, δεν επηρεάζει μόνο τα δραστήρια άτομα. Οι συσπάσεις εμφανίζονται και σε άτομα που ακολουθούν καθιστικό τρόπο ζωής ή όσα γυμνάζονται μία στο τόσο.

Όπως προαναφέραμε, οι συσπάσεις είναι ενοχλητικές και προβληματικές. Γι’ αυτό, στο σημερινό μας άρθρο, θα σας εξηγήσουμε πώς να τις αποτρέψετε.

Μυϊκές συσπάσεις

Πρόκειται για επίμονες και ακούσιες συστολές ενός μυ και οφείλονται, συνήθως, σε άσκηση που δεν έχει γίνει σωστά. Μπορούν να προκληθούν επίσης από υπερβολική προσπάθεια χωρίς να έχει προετοιμαστεί σωστά ο μυς προηγουμένως. Ακόμη μία αιτία ίσως είναι η λανθασμένη στάση του σώματος για μεγάλες περιόδους. Επίσης, σχετίζονται με άτομα που δεν έχουν ευλυγισία.

Μυϊκές συσπάσεις μπορούν να παρουσιαστούν και εξαιτίας της έντασης και του άγχους. Στις μέρες μας, επηρεάζουν ιδιαίτερα την περιοχή του αυχένα και του τραπεζοειδούς. Αυτό οφείλεται και στο άγχος και στις στάσεις του σώματος κατά τη διάρκεια της δουλειάς μπροστά από έναν υπολογιστή ή βλέποντας τηλεόραση.

Ο πόνος που προκαλείται από μία μυϊκή σύσπαση οφείλεται στην κακή ροή του αίματος. Έτσι, ορισμένες περιοχές παρουσιάζουν φλεγμονή και συσσωρεύουν απόβλητα. Αυτό το είδος πόνου συμβαίνει επίσης όταν οι μυϊκές ίνες δε μπορούν να χαλαρώσουν μετά την άσκηση.

Γυναίκα με πόνο στην πλάτη

Ίσως σας ενδιαφέρει: Διατάσεις για να διορθώσετε τη στάση του σώματος

Πρόληψη των μυϊκών συσπάσεων

Οι μυϊκές συσπάσεις οφείλονται σε διάφορες αιτίες οι οποίες μπορούν εύκολα να αποφευχθούν. Παρακάτω έχουμε για εσάς ορισμένες συμβουλές για να τις αποτρέψετε:

Κάντε διατάσεις και ζέσταμα

Αυτές οι ασκήσεις αποτρέπουν την εξάντληση των ινών των μυών. Θα βοηθήσουν ιδιαίτερα πριν και μετά την άσκηση.

Πρόληψη των μυϊκών συσπάσεων – Να γυμνάζεστε συχνά

Αν γυμνάζεστε καθημερινά και με σύνεση, και αυξάνετε σταδιακά την ένταση, τότε θα αποτρέψετε τις μυϊκές συσπάσεις. Μπορείτε να ξεκινήσετε με σύντομο περπάτημα και να αυξήσετε τον χρόνο και την ένταση του βήματός σας. Επίσης, μπορείτε να ξεκινήσετε μία ρουτίνα με βαράκια αν θέλετε να αυξήσετε τη δύναμή σας.

Διατηρήστε σωστή στάση του σώματος

Όπως αναφέραμε παραπάνω, οι περισσότερες μυϊκές συσπάσεις στις μέρες μας οφείλονται στην κακή στάση του σώματος. Περνάμε πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή και τις τηλεοράσεις μας χωρίς να δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στη στάση του σώματός μας. Έτσι, είναι σημαντικό να έχουμε επίγνωση της στάσης μας και να τη διορθώσουμε όσο περισσότερο μπορούμε.

Κάντε μικρά διαλείμματα αν δουλεύετε σε γραφείο και πρέπει να περνάτε πολλές ώρες έχοντας την ίδια στάση σώματος. Σηκωθείτε και περπατήστε λίγο. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να αποβάλλετε τη συσσωρευμένη ένταση στους μυς.

Γυναίκα κάθεται σε καρέκλα γραφείου

Πρόληψη των μυϊκών συσπάσεων: Μειώστε το άγχος

Πλέον έχουμε φρενήρη τρόπο ζωής και γεμίζουμε τις ζωές μας με άγχος και αγωνία. Δυστυχώς, αυτό το άγχος μεταφράζεται συχνά σε συνεχή μυϊκή ένταση. Έτσι, θα πρέπει να προσπαθήσετε είτε να το μειώσετε, είτε να το ανακουφίσετε. Προσπαθήστε να ζείτε μια πιο υγιεινή ζωή.

Για να το κάνετε αυτό, μπορείτε να εξασκήσετε την τεχνική γιόγκα. Πέραν της βοήθειας που θα σας προσφέρει στη διαχείριση του άγχους, θα ωφελήσει πολύ και τους μυς σας. Ο λόγος είναι πως η γιόγκα αυξάνει την ευλυγισία σας, ενώ χαλαρώνει το σώμα σας. Πρόκειται για μία από τις αποτελεσματικότερες ασκήσεις για την πρόληψη των μυϊκών συσπάσεων.

Ομοίως, δοκιμάστε και άλλες τεχνικές χαλάρωσης. Παραδείγματος χάρη, δοκιμάστε τις ασκήσεις ενσυνειδητότητας, αρωματοθεραπεία, και διαλογισμό. Θα σας βοηθήσουν να μειώσετε το άγχος και να γίνετε πιο φιλικοί/ες προς τον εαυτό σας και το περιβάλλον σας.

Διαβάστε επίσης: Ασκήσεις για να ενδυναμώσετε τους αυχενικούς μυς

Άλλες συμβουλές

Προσπαθήστε να αποφεύγετε τις απότομες αλλαγές θερμοκρασίας. Αν έχει κρύο, βεβαιωθείτε ότι είστε ζεστοί/ες, ειδικά πριν γυμναστείτε. Επίσης πολύ σημαντικό είναι να γνωρίζετε τη σωστή τεχνική των ασκήσεων που εκτελείτε. Αν κάνετε τις ασκήσεις με λάθος τρόπο μπορείτε να τραυματιστείτε και να προκαλέσετε μυϊκές συσπάσεις.

Πρόληψη μυϊκών συσπάσεων – Συμπεράσματα

Ο καλύτερος τρόπος για ν’ αποφύγετε το πρόβλημα είναι να γυμνάζεστε καθημερινά με σύνεση. Θα πρέπει, όμως, ν’ αυξάνετε σταδιακά την ένταση. Επίσης σημαντικό είναι να ελέγχετε τον τρόπο με τον οποίο εκτελείτε τις ασκήσεις. Μην ξεχνάτε να κάνετε ζέσταμα και διατάσεις πριν και μετά τις ασκήσεις.

Συμβουλευτείτε έναν/μία φυσιοθεραπευτή/ρια αν παρόλα τα μέτρα συνεχίζετε να έχετε μυϊκές συσπάσεις. Εκείνος/η θα σας βοηθήσει να επιλύσετε το πρόβλημα.

  • José Fernando Jiménez Díaz (2006). Lesiones musculares en el deporte (España). https://www.redalyc.org/pdf/710/71000304.pdf
  • Mohamed El Bakkali El Gazuani (2015). Fisiología del calentamiento previo al ejercicio físico y su importancia en la prevención de lesiones musculares. Revisión narrativa (España). http://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/1761/1/TFG%20EL%20BAKKALI%20EL%20GAZUANI_MOHAMED.pdf