3 συμβουλές για ν' αποφύγετε τη διασταυρούμενη μόλυνση

08 Απρίλιος, 2021
Σε αυτό το άρθρο θα μοιραστούμε τρεις συμβουλές που θα σας βοηθήσουν ν' αποφύγετε τη διασταυρούμενη μόλυνση στην κουζίνα σας. Μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο με απλά μέτρα. Ανακαλύψτε τα εδώ!

Η ανάγκη ν’ αποφύγετε τη διασταυρούμενη μόλυνση είναι κρίσιμη για ασθένειες όπως η κοιλιοκάκη. Πρόκειται για το φαινόμενο μέσω του οποίου ένα άτομο μπορεί να δηλητηριαστεί με αλλεργιογόνα ή μικροοργανισμούς σε ένα προϊόν ή σκεύος που έρχονται σε επαφή με ένα φαγητό που έχει καταναλώσει.

Παρακάτω, θα σας προσφέρουμε μια σειρά από συμβουλές για ν’ αποφύγετε τη διασταυρούμενη μόλυνση. Με αυτόν τον τρόπο, θα μειώσετε τον κίνδυνο να υποφέρετε από οξείες ασθένειες που προέρχονται από τροφικές δηλητηριάσεις ή αλλεργίες. Μην ξεχνάτε ότι τα μέτρα ασφαλείας στα φαγητά είναι απαραίτητα για να προστατεύσετε την υγεία σας.

Τρεις συμβουλές για ν’ αποφύγετε τη διασταυρούμενη μόλυνση

Παρακάτω, θα σας εξηγήσουμε τρία πράγματα που θα πρέπει να λάβετε υπόψιν σας όταν χειρίζεστε το φαγητό που πρόκειται να φάτε. Δώστε προσοχή για να μειώσετε τον κίνδυνο να αρρωστήσετε!

1. Μην επιτρέπετε στο μαγειρεμένο φαγητό να αγγίζει ωμό

Κατά γενικό κανόνα, το μαγείρεμα απενεργοποιεί τους μικροοργανισμούς και τις τοξίνες στο φαγητό που μπορούν να σας κάνουν να αρρωστήσετε. Οι επιστημονικές αποδείξεις λένε ότι χαμηλές ή υψηλές θερμοκρασίες σκοτώνουν τα νηματώδη, όπως το παράσιτο anisakis.

Ωστόσο, αν μαγειρεμένο φαγητό έρθει σε επαφή με ωμό το οποίο περιέχει βλαβερά βακτήρια, τότε αυτά θα πηδήξουν από το ένα προϊόν στο άλλο και θα αρχίσουν ν’ αναπαράγονται. Αυτό αυξάνει τον μικροβιολογικό κίνδυνο και προκαλεί διασταυρούμενη μόλυνση.

Σας συμβουλεύουμε να έχετε έναν χώρο στην κουζίνα σας για το μαγειρεμένο φαγητό, ώστε να βρίσκεται μακριά από το ωμό. Ένα τυπικό παράδειγμα είναι να ανακατεύετε μαγειρεμένα λαχανικά με ωμό κρέας ή ψάρι.

Αυτή η πρακτική ενέχει κινδύνους για την υγεία, ειδικά όταν τα προϊόντα ζωικής προέλευσης δεν έχουν υποβληθεί σε ψύξη ή απολύμανση.

Άτομο κόβει κρέας
Το κρέας και τα λαχανικά δε θα πρέπει να έρχονται σε επαφή πριν μαγειρευτούν.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Κοιλιοκάκη: Οι τύποι και τα χαρακτηριστικά τους

2. Μη χρησιμοποιείτε το ίδιο μαχαίρι για να κόβετε όλα τα φαγητά

Όπως δεν είναι καλή ιδέα να αγγίζει το μαγειρεμένο φαγητό το ωμό, έτσι δε θα πρέπει να χρησιμοποιείτε τα ίδια σκεύη για τον χειρισμό τους. Ένα τυπικό παράδειγμα είναι να χρησιμοποιείτε τα ίδια σκεύη που έχουν ακουμπήσει γλουτένη.

Μια έρευνα που εκδόθηκε στο Περιοδικό για την Προστασία του Φαγητού έδειξε ότι τα άτομα με κοιλιοκάκη θα πρέπει να χρησιμοποιούν φρεσκοπλυμένα σκεύη για την προετοιμασία του φαγητού τους. Επιπλέον, θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι δεν έρχονται σε επαφή με οποιαδήποτε τροφή περιέχει γλουτένη.

Το ίδιο ισχύει αν το προϊόν περιέχει βακτήρια που είναι παθογόνα για τους ανθρώπους. Όταν χειρίζεστε διάφορα φαγητά, είναι σημαντικό να πλένετε τα σκεύη καλά για ν’ αποφύγετε αυτές τις καταστάσεις.

Διαβάστε ακόμη: Πώς να φτιάξετε μπάρες γκρανόλα χωρίς γλουτένη

3. Τηγάνια, κατσαρόλες και λάδια μπορούν να μεταδώσουν βακτήρια

Πέραν της προσοχής για τα σκεύη, θα πρέπει να απολυμαίνετε τις κατσαρόλες και τα τηγάνια αφότου τα χρησιμοποιήσετε. Μπορεί να περιέχουν βακτήρια ή αλλεργιογόνα μετά το μαγείρεμα τα οποία μπορούν να μεταδοθούν στα τρόφιμα που θα τοποθετηθούν εκεί.

Τα άτομα με κοιλιοκάκη είναι περισσότερο ευαίσθητα σε αυτόν τον τύπο διασταυρούμενης μόλυνσης. Όμως, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου τα βακτήρια καταφέρνουν να επιβιώσουν στην κατσαρόλα ή το τηγάνι και αναπαράγονται και πάλι όταν έρθουν σε επαφή με το φαγητό που θα τοποθετηθεί εκεί.

Αυτό όμως συμβαίνει δύσκολα. Θα πρέπει να υπάρχουν αρκετά αλλεργιογόνα ή βακτήρια για να προκαλέσουν βλάβη. Όπως δηλώνει η έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Περιοδικό για την Προστασία του Φαγητούείναι σπάνιο να συμβεί τροφική δηλητηρίαση αν δεν υπάρχει σημαντικό βακτηριακό φορτίο.

Τα άτομα που υποφέρουν από κοιλιοκάκη εκτίθενται σε αυτές τις καταστάσεις αν δεν αποφύγουν τη διασταυρούμενη μόλυνση. Σε αυτούς τους ασθενείς απαιτούνται λίγες πρωτεΐνες για να ενεργοποιηθεί η αυτοάνοση διαδικασία.

Άνδρας φορά γάντια
Παρότι αυτές οι συμβουλές για ν’ αποφύγετε τη διασταυρούμενη μόλυνση ακολουθούνται εύκολα, πολλοί άνθρωποι δεν τις εφαρμόζουν.

Προσέξτε την υγιεινή στο φαγητό για ν’ αποφύγετε τη διασταυρούμενη μόλυνση

Η τροφική δηλητηρίαση εξαιτίας της έλλειψης προληπτικών μέτρων είναι συχνότερη απ’ όσο νομίζετε. Γι’ αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό ν’ ακολουθήσετε τις συμβουλές που αναφέραμε σε αυτό το άρθρο ώστε να μειώσετε τον κίνδυνο.

Τόσο η υπερβολή, όσο και η έλλειψη στην υγιεινή είναι βλαβερά για την υγεία μακροπρόθεσμα. Όταν χειρίζεστε φαγητό, προσπαθήστε ν’ αποφεύγετε ορισμένες επικίνδυνες συμπεριφορές.

Επίσης, μην ξεχνάτε ότι το διεξοδικό μαγείρεμα και οι διαδικασίες κατάψυξης είναι ικανές να απενεργοποιήσουν τους παθογόνους μικροοργανισμούς που μπορούν να προκαλέσουν τροφική δηλητηρίαση και άλλα οξέα προβλήματα. Παραδείγματος χάρη, αν ένα ψάρι υποβληθεί σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες απενεργοποιεί την ανισακίαση.

Φροντίστε να συμμορφώνεστε με τους βασικούς κανόνες που εξηγήσαμε παραπάνω. Επίσης, ελέγξτε την ποιότητα και την υγιεινή των σκευών που χρησιμοποιείτε στην κουζίνα. Οποιοδήποτε προληπτικό μέτρο μπορεί να βοηθήσει.

  • Podolska M., Pawlikoswski B., Nadolna Altyn K., Pawlak J., et al., How effective is freezing at killing anisakis simplex, pseudoterranova krabbei, and p. decipiens larvae? An experimental evaluation of time temperature conditions. Parasitol Res, 2019.
  • Studerus D., Hampe EI., Fahrer D., Wilhelmi M., Vavricka SR., Cross contamination with gluten by using kitchen utensils: fact or fiction? J Food Prot, 2018. 81 (10): 1679-1684.
  • Chardon J., Swart A., Evers E., Franz E., Public health relevance of cross contamination in the fresh cut vegetable industry. J Food Prot, 2016. 79 (1): 30-6.
  • Martínez, Francisco Jiménez. “El filtro de cocina: como factor de riesgo en la contaminación cruzada de los alimentos.” REDVET. Revista Electrónica de Veterinaria 15.5 (2014).
  • Calderón de Zacatares, Vilma Ruth. “Celiaquía: alternativas para una dieta libre de gluten.” Calderón de Zacatares, VR (2012). Celiaquía: alternativas para una dieta libre de gluten. El Salvador Ciencia y Tecnología, 17 (23), 11-15. (2012).
  • López, Miryan Susana, et al. “Promoción de la salud y educación alimentaria en celiaquía desde un enfoque bio-psico-social.” Revista Tekohá 1.4 (2018): 17-26.