Βοηθάει η χορτοφαγική διατροφή σε ασθενείς με διαβήτη;

Εάν οι άνθρωποι που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή διαγνωστούν με διαβήτη, μπορούν να συνεχίσουν τη διατροφή τους και μπορεί να βοηθήσει τη θεραπεία τους. Θα σας εξηγήσουμε πώς να εκπονήσετε ένα κατάλληλο πρόγραμμα διατροφής για αυτές τις περιπτώσεις.
Βοηθάει η χορτοφαγική διατροφή σε ασθενείς με διαβήτη;

Τελευταία ενημέρωση: 03 Σεπτεμβρίου, 2022

Τα στατιστικά στοιχεία θνησιμότητας του διαβήτη και των επιπλοκών του, τον έχουν καταστήσει πραγματικό πρόβλημα δημόσιας υγείας. Η αλλαγή σε ένα πιο υγιεινό διατροφικό πρότυπο έχει γίνει ένα σημαντικό μέτρο πρόληψης και θεραπείας. Όμως, η χορτοφαγική διατροφή λειτουργεί για τους ασθενείς με διαβήτη;

Διαφορετικές εκδοχές της χορτοφαγικής διατροφής έχουν αποδειχθεί εξίσου ευεργετικές με τις συμβατικές δίαιτες. Ωστόσο, πρέπει να εφαρμόζονται σωστά. Αυτό περιλαμβάνει την κατανάλωση επαρκών μερίδων θρεπτικών συστατικών και θερμίδων σύμφωνα με τις ατομικές ανάγκες του ασθενή.

Σε αυτό το άρθρο, θα σας δώσουμε γενικές οδηγίες που θα σας επιτρέψουν να ακολουθήσετε επαρκώς μια χορτοφαγική δίαιτα.

Τι είναι η χορτοφαγική διατροφή;

Η χορτοφαγική διατροφή περιλαμβάνει όλα τα τρόφιμα φυτικής προέλευσης και αποκλείει τα κρέατα και τα παράγωγά τους. Ανάλογα με το βαθμό αποκλεισμού, συναντάμε τις εξής:

  • Βίγκαν: Στην οποία δεν καταναλώνεται καμία ζωική τροφή.
  • Γαλακτο-ωο-χορτοφαγία: Εκτός από τα λαχανικά, καταναλώνονται αυγά, γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα.
  • Γαλακτοχορτοφαγία: Περιλαμβάνει μόνο το γάλα και τα παράγωγά του ως τρόφιμα ζωικής προέλευσης, αλλά όχι τα αυγά.
  • Δευτερεύουσες παραλλαγές: Οβο-χορτοφάγος (αυγά και λαχανικά) και ημι-χορτοφάγος (επιτρέπονται τα ψάρια και τα πουλερικά).

Πώς επηρεάζει η χορτοφαγική διατροφή τους ασθενείς με διαβήτη;

Η θεραπεία του διαβήτη βασίζεται σε 3 βασικούς πυλώνες: υγιεινή διατροφή, τακτική σωματική άσκηση και φαρμακευτική αγωγή. Οι δύο πρώτοι εφαρμόζονται προληπτικά. Αλλά επιπλέον, στην περίπτωση της διατροφής, είναι μια βιώσιμη και αναντικατάστατη επιλογή για τις προστατευτικές της ικανότητες.

Τα χορτοφαγικά διατροφικά πρότυπα είναι χαμηλά σε κορεσμένα λιπαρά, χοληστερόλη και νάτριο. Είναι επίσης υψηλά σε φυτικές ίνες, κάλιο και ακόρεστα λιπαρά οξέα. Η χορτοφαγική διατροφή μπορεί να διατηρήσει τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, να ρυθμίσει το σωματικό βάρος και να μειώσει τις επιπλοκές των ασθενειών.

Οφέλη της χορτοφαγικής διατροφής για τους ασθενείς με διαβήτη

Τα διατροφικά χαρακτηριστικά και οι ιδιότητες της χορτοφαγικής διατροφής ωφελούν τη θεραπεία πολλών ασθενειών. Συγκεκριμένα, αυτή του διαβήτη. Ας δούμε γιατί.

A woman with diabetes.

Ελέγχει το σωματικό βάρος

Τα χορτοφαγικά πλάνα γευμάτων έχουν λιγότερες θερμίδες σε σύγκριση με τα συμβατικά. Αυτό ευνοεί την απώλεια βάρους σε παχύσαρκους διαβητικούς ασθενείς, ρυθμίζοντας το δείκτη μάζας σώματος.

Επιπλέον, διατηρώντας καλό έλεγχο του βάρους, το σάκχαρο στο αίμα τείνει να ομαλοποιηθεί. Μειώνεται ο κίνδυνος συχνών επιπλοκών του διαβήτη.

Μειώνει τις καρδιαγγειακές επιπλοκές

Οι χορτοφαγικές δίαιτες δεν περιέχουν χοληστερόλη και είναι χαμηλές σε κορεσμένα λιπαρά, γεγονός που θεωρείται καρδιαγγειακός προστατευτικός παράγοντας. Επίσης, η υψηλότερη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες μπορεί να ρυθμίσει τα αυξημένα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα.

Ελέγχει το σάκχαρο στο αίμα και την ανταπόκριση στην ινσουλίνη

Τα λαχανικά, τα φρέσκα φρούτα, τα όσπρια, τα δημητριακά ολικής άλεσης και οι ξηροί καρποί μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα και στη βελτίωση της ανταπόκρισης στην ινσουλίνη.

Ωστόσο, η υπερκατανάλωση ορισμένων λαχανικών και υποπροϊόντων, ιδιαίτερα εκείνων που είναι πλούσια σε απλά σάκχαρα και άμυλα (ψωμί, ρύζι, πατάτες, παραψημένα ζυμαρικά), μπορεί να επηρεάσει αρνητικά το σάκχαρο στο αίμα.

Ίσως να θέλετε να διαβάσετε και αυτό το άρθρο: 10 φρούτα και λαχανικά για την αντιμετώπιση της κατακράτησης υγρών

Συμβουλές για τον σχεδιασμό μιας χορτοφαγικής διατροφής για διαβητικούς ασθενείς

Η πρώτη συμβουλή για την τήρηση μιας χορτοφαγικής διατροφής σε ασθενείς με διαβήτη είναι να συμβουλευτείτε έναν διατροφολόγο, ο οποίος θα αξιολογήσει εξατομικευμένα την κατάσταση της υγείας σας. Επιπλέον, θα καθορίσει τις θερμιδικές απαιτήσεις σε μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά που πρέπει να προσλαμβάνονται κατά τη διάρκεια της δίαιτας.

Στην περίπτωση που η δίαιτα δεν είναι αυστηρά χορτοφαγική…

Ανάλογα με τον τύπο της χορτοφαγικής δίαιτας, ορισμένα τρόφιμα ζωικής προέλευσης μπορεί να ληφθούν υπόψη ή όχι. Αν συμβαίνει αυτό, τότε θα πρέπει να γνωρίζετε πώς να επιλέξετε ποια προϊόντα θα συμπεριληφθούν.

Αν συμπεριληφθούν αυγά, συνιστάται η χρήση περίπου 5 ασπράδια την εβδομάδα, καθώς δεν περιέχουν λίπος. Ωστόσο, επιτρέπεται επίσης η κατανάλωση περίπου τριών κρόκων την εβδομάδα και, σε περίπτωση υψηλών λιπιδίων στο αίμα, μόνο δύο.

Τα τυριά πρέπει να είναι άπαχα ή χωρίς λιπαρά. Η ρικότα ή το τυρί cottage μπορεί να είναι μια καλή επιλογή, καθώς περιέχουν χαμηλές τιμές κορεσμένων λιπαρών. Το γάλα και το γιαούρτι θα πρέπει να είναι χαμηλών λιπαρών.

Εάν στη διατροφή επιτρέπονται τα λευκά κρέατα, συνιστώνται λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, το σκουμπρί, οι σαρδέλες ή ο τόνος. Αυτά περιέχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα-3, τα οποία προλαμβάνουν τις καρδιαγγειακές παθήσεις.

Τα κρέατα των πουλερικών πρέπει να παρασκευάζονται χωρίς το δέρμα τους και να προτιμώνται τα άπαχα κομμάτια. Συνιστάται το ψήσιμο, το ψήσιμο στον ατμό ή το ψήσιμο στη σχάρα για να αποφεύγεται η χρήση λίπους στο μαγείρεμα.

Επιλέξτε λαχανικά με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη

Ο γλυκαιμικός δείκτης (ΓΔ) ενός τροφίμου είναι ένας αριθμός που δείχνει την ταχύτητα με την οποία αυξάνει το σάκχαρο στο αίμα. Η τιμή αυτή συγκρίνεται με ένα στοιχείο αναφοράς, το οποίο μπορεί να είναι η γλυκόζη ή το λευκό ψωμί.

Υπάρχουν τρόφιμα φυτικής προέλευσης με υψηλό ΓΔ, δηλαδή αυξάνουν γρήγορα το σάκχαρο στο αίμα. Για το λόγο αυτό, πρέπει να αποφεύγονται σε ασθενείς με διαβήτη.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Διαβήτη, το ψωμί, η ζάχαρη, η πατάτα, η κολοκύθα, το λευκό ρύζι, το αλεύρι από σιτάρι, ο ανανάς και το πεπόνι έχουν ΓΔ μεγαλύτερο από 70. Ενώ το καστανό ρύζι, το πίτουρο βρώμης, το ρύζι parboiled, τα όσπρια, τα καρότα και τα περισσότερα φρούτα έχουν χαμηλό ΓΔ (μικρότερο από 55).

Καταναλώστε λαχανικά πλούσια σε φυτικές ίνες, αν είστε ασθενείς με διαβήτη

Οι φυτικές ίνες είναι ένα θρεπτικό συστατικό με αναγνωρισμένα οφέλη για την υγεία. Στην περίπτωση των διαλυτών φυτικών ινών, μπορούν να ρυθμίσουν τον ρυθμό απορρόφησης των υδατανθράκων. Με αυτόν τον τρόπο, είναι σε θέση να ελέγχουν το σάκχαρο στο αίμα.

Η πηκτίνη, οι βλεννώδεις ουσίες και οι β-γλυκάνες είναι παραδείγματα διαλυτών ινών. Για να τις αυξήσετε στη διατροφή σας, τρώτε όσπρια, όπως φασόλια, φακές, μπιζέλια και ρεβίθια.

Συμπεριλάβετε όλα τα φρούτα εκτός από το αβοκάντο, τις ελιές, το καρπούζι και τον ανανά. Επίσης, επιλέξτε δημητριακά ολικής αλέσεως, όπως κινόα, βρώμη, κριθάρι και αμάραντο.

Όσον αφορά την πρόσληψη, η Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρεία συνιστά 20 έως 35 γραμμάρια φυτικών ινών την ημέρα για τον έλεγχο του σακχάρου και της ινσουλίνης σε διαβητικούς ασθενείς. Για το λόγο αυτό, συνιστάται η κατανάλωση των ακόλουθων:

  • 3 ημερήσιες μερίδες λαχανικών: ντομάτες, αγγούρια, καρότα, κουνουπίδι, μπρόκολο, λάχανο, κολοκυθάκια, αγκινάρες και σπανάκι.
  • 2 μερίδες φρούτων: μήλα, δαμάσκηνα, σταφύλια, αχλάδια, ροδάκινα, ακτινίδια, γκρέιπφρουτ, μούρα.
  • 5 μερίδες δημητριακών ολικής αλέσεως.
  • 4 έως 5 μερίδες οσπρίων.
Some legumes.

Χρησιμοποιήστε το σωστό είδος και την σωστή ποσότητα λίπους

Αν και τα φυτικά έλαια περιέχουν απαραίτητα λιπαρά οξέα και ωμέγα-3, θα πρέπει να καταναλώνεται η ποσότητα που καθορίζεται από τον γιατρό σας. Επιπλέον, τα λίπη και τα έλαια αποτελούν πηγή ενέργειας. Ένα γραμμάριο παρέχει 9 θερμίδες, δηλαδή υπερδιπλάσιες από αυτές που θα μπορούσαν να παρέχουν οι πρωτεΐνες και οι υδατάνθρακες.

Θα πρέπει να αποφεύγετε τα τηγανητά φαγητά, τα ντρέσινγκ με λάδι, τα αβοκάντο, το φυστικοβούτυρο, τις ελιές και την κρέμα γάλακτος. Θυμηθείτε να χρησιμοποιείτε κατά προτίμηση ελαιόλαδο.

Καταναλώστε τους υδατάνθρακες κάθε μέρα την ίδια ώρα, αν είστε ασθενείς με διαβήτη

Η κατανομή του αριθμού των προσλαμβανόμενων υδατανθράκων κατά τη διάρκεια της ημέρας θα πρέπει να είναι η ίδια κάθε μέρα, συμπεριλαμβανομένων των χρονικών διαστημάτων. Η κανονικότητα επηρεάζει θετικά τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Η εν λόγω κατανομή υδατανθράκων δεν ισχύει για όλους τους ασθενείς. Αυτό θα αποφασιστεί από τον επαγγελματία διατροφής.

Η χορτοφαγική διατροφή αποτρέπει την ανεπάρκεια ορισμένων θρεπτικών συστατικών

Η βιταμίνη Β12 είναι ένα μικροθρεπτικό συστατικό που βρίσκεται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, ιδίως στο γάλα, το γιαούρτι και τα αυγά. Στην περίπτωση των χορτοφάγων, ενδέχεται να υπάρχει έλλειψη αυτής της βιταμίνης και, ως εκ τούτου, συνιστάται η λήψη συμπληρωμάτων σε δόσεις των 5 μικρογραμμαρίων ημερησίως.

Μια χορτοφαγική πρότυπη διατροφή για ασθενείς με διαβήτη

Κατά το σχεδιασμό μιας χορτοφαγικής διατροφής για ασθενείς με διαβήτη, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κάθε μία από τις παραπάνω συμβουλές. Αυτό το πρότυπο μενού κυμαίνεται από 1200 έως 1600 θερμίδες την ημέρα.

  • Πρωινό: 1 τοστ με ψωμί ολικής άλεσης με σοταρισμένο σπανάκι, σέσκουλα και ελαιόλαδο, 3/4 φλιτζανιού νιφάδες βρώμης χωρίς ζάχαρη, ένα ολόκληρο μήλο και καφέ.
  • Σνακ: φρέσκια φρουτοσαλάτα
  • Μεσημεριανό: 1/2 φλιτζάνι σπανάκι σωταρισμένο με κουκουνάρι, 1 φλιτζάνι μαγειρεμένες φακές με καστανό ρύζι, ένα σουβλάκι φρούτων, παγωμένο τσάι χωρίς ζάχαρη.
  • Σνακ: 1/4 φλιτζανιού αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί.
  • Δείπνο: 3/4 φλιτζάνι βρασμένο ρύζι με κάρυ με μανιτάρια και ρεβίθια, 1 φλιτζάνι σοταρισμένα κολοκυθάκια, μελιτζάνες και πιπεριές, 1 σουβλάκι φρούτων.
Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Τι μπορείτε να φάτε με διαβήτη και υψηλή αρτηριακή πίεση;
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Τι μπορείτε να φάτε με διαβήτη και υψηλή αρτηριακή πίεση;

Διαβάστε αυτό το άρθρο για να μάθετε ποιες τροφές είναι κατάλληλες για εσάς αν πάσχετε από διαβήτη και υψηλή αρτηριακή πίεση.