Τι θα πρέπει να περιλαμβάνει η διατροφή σας αν έχετε υπερθυρεοειδισμό;

Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση των συμπτωμάτων του υπερθυρεοειδισμού. Έτσι, μόλις μάθετε ότι πάσχετε από αυτή την ασθένεια, καλό θα είναι να προσαρμόσετε τη διατροφή σας. Τι θα πρέπει να λάβετε υπόψιν;
Τι θα πρέπει να περιλαμβάνει η διατροφή σας αν έχετε υπερθυρεοειδισμό;

Τελευταία ενημέρωση: 03 Απρίλιος, 2021

Τι θα πρέπει να περιλαμβάνει η διατροφή σας αν έχετε υπερθυρεοειδισμό; Ο θυρεοειδής έχει μόλις 5 εκατοστά μήκος, αλλά μια δυσλειτουργία μπορεί να προκαλέσει διάφορα συμπτώματα. Γιατί; Επειδή αυτός ο αδένας σε σχήμα πεταλούδας απελευθερώνει ορμόνες οι οποίες επηρεάζουν άμεσα όλες, σχεδόν, τις λειτουργίες του σώματος.

Γι’ αυτό, όταν υποφέρετε από κάποιου είδους αλλοίωση, θα χρειαστεί να βελτιώσετε τη διατροφή σας ώστε να ρυθμίσετε τη δραστηριότητά του και ν’ αποφύγετε τις επιπλοκές. Τι είναι ο υπερθυρεοειδισμός; Ποιες τροφές θα πρέπει να τρώτε και ποιες να αποφεύγετε; Θα απαντήσουμε σε όλα αυτά τα ερωτήματα στη συνέχεια.

Τι είναι ο υπερθυρεοειδισμός;

Ο θυρεοειδής είναι ένας μικρός αδένας ο οποίος εντοπίζεται στον λαιμό. Εκκρίνει διάφορες ορμόνες, ορισμένες από τις οποίες είναι θεμελιώδεις για το σώμα. Η καλή λειτουργία του είναι βασική για την υγεία μας καθώς αυτές οι ορμόνες επηρεάζουν όλα, σχεδόν, τα κύτταρα. Συγκεκριμένα, στις λειτουργίες του περιλαμβάνονται οι εξής:

  • Ρύθμιση ενέργειας
  • Σύνθεση πρωτεΐνης
  • Ενζυματική δραστηριότητα
  • Ρύθμιση θερμοκρασίας του σώματος

Ο υπερθυρεοειδισμός είναι μια διαταραχή όπου ο αδένας δεν παράγει φυσιολογικά τις ορμόνες. Σε αυτή την περίπτωση, και για διάφορους λόγους, το πρόβλημα είναι η αυξημένη έκκριση των ορμονών Τ3 και Τ4. Αρκετές ασθένειες έχουν περιγραφεί, όπως η νόσος Graves-Basedow, ως πολυτροπικές βρογχοκήλες, ή τοξικά αδενώματα του θυρεοειδή.

Όταν κάνει την εμφάνισή του ο υπερθυρεοειδισμός, όλες οι λειτουργίες του σώματος έχουν την τάση να επιταχύνονται. Το αποτέλεσμα είναι η εμφάνιση των ακόλουθων συμπτωμάτων:

  • Ξαφνική απώλεια βάρους
  • Νευρικότητα
  • Δυσκολία στον ύπνο
  • Τρέμουλο
  • Αυξημένη εφίδρωση
  • Ταχυπαλμία

Αν υποφέρετε από οποιαδήποτε ασθένεια του θυρεοειδή, όπως υπερθυρεοειδισμό, θα πρέπει να δείτε έναν ενδοκρινολόγο για να σας δώσει τη σωστή θεραπεία βάσει της περίπτωσής σας.

Γυναίκα ακουμπά τον θυρεοειδή αδένα της
Στον υπερθυρεοειδισμό, ο θυρεοειδής αδένας απελευθερώνει πολλές ορμόνες. Γι’ αυτό αλλοιώνονται πολλές σωματικές λειτουργίες.

Διατροφή και υπερθυρεοειδισμός

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί από το Βρετανικό Ίδρυμα για τον Θυρεοειδή, δεν υπάρχει κάποιο διατροφικό πρωτόκολλο για τις παθήσεις του θυρεοειδή. Ωστόσο, η διατήρηση μιας καλής διατροφής είναι απαραίτητη καθώς βοηθά στον έλεγχο των συμπτωμάτων και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Διαφορετικές θρεπτικές ουσίες παίζουν σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του αδένα και τη φυσιολογική έκκριση των ορμονών. Οι κύριες είναι το ιώδιο και το σελήνιο, αν και μελετώνται και άλλα τρόφιμα όπως σταυρανθή λαχανικά και η σόγια.

Είναι σημαντικό να τα λάβετε υπόψιν σας καθώς μπορούν να βελτιώσουν την υγεία σας. Μην ξεχνάτε ότι ο υπερθυρεοειδισμός είναι μια ασθένεια η οποία διαρκεί μια ολόκληρη ζωή.

Σύμφωνα με τον ειδικό Oscar Vidal, υπάρχουν δύο πτυχές που πρέπει να έχετε στο νου σας:

  • Να τρώτε μικρές ποσότητες τροφίμων που περιέχουν ιώδιο και βοηθούν στην παραγωγή της ορμόνης του θυρεοειδή.
  • Να προσθέσετε αντιοξειδωτικές τροφές οι οποίες επιτρέπουν στα υγιή κύτταρα να αναπαραχθούν. Αυτές περιλαμβάνουν σελήνιο.

Πώς να θέσετε υπό έλεγχο την ποσότητα ιωδίου;

Η διατροφή σας αν έχετε υπερθυρεοειδισμό θα πρέπει να παρακολουθείται στενά για τα επίπεδα ιωδίου καθώς αυτό συμμετέχει στην παραγωγή ορμονών του θυρεοειδή. Είναι απαραίτητη η φυσιολογική κατανάλωσή του καθώς η εξουδετέρωσή του είναι δύσκολη.

Οι κύριες πηγές ιωδίου είναι:

  • Το ιωδιούχο αλάτι
  • Θαλασσινά όπως ορισμένα ψάρια ή άλγη
  • Τα γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Οι κρόκοι των αβγών
  • Ορισμένα δημητριακά και καρποί

Επίσης, τα σταυρανθή λαχανικά όπως το μπρόκολο, το κουνουπίδι, ή τα λαχανάκια Βρυξελλών, μπορούν να εμποδίσουν την απορρόφηση του ιωδίου από τον θυρεοειδή αδένα.

Τι θα πρέπει να περιλαμβάνει η διατροφή σας αν έχετε υπερθυρεοειδισμό: Σελήνιο

Το σελήνιο είναι μία θρεπτική ουσία με στενή σχέση με τον θυρεοειδή αδένα. Επιστημονικά άρθρα αναφέρουν ότι αυτό το ιχνοστοιχείο έχει συγκεκριμένο ρόλο στη λειτουργία του αδένα. Αποθηκεύεται σε πολλούς ιστούς του σώματος, ειδικά του θυρεοειδή, όπου εντοπίζεται υπό τη μορφή σεληνοπρωτεϊνών.

Αυτός ο τύπος πρωτεΐνης έχει σημαντική αντιοξειδωτική δράση, γι’ αυτό το σελήνιο συμβάλλει με μια προστατευτική δραστηριότητα για τον θυρεοειδή και βελτιώνει τη γενική υγεία.

Ορισμένοι ειδικοί μιλούν για τα συμπληρώματα σεληνίου στη νόσο Graves. Όμως, αυτό το θρεπτικό στοιχείο μπορεί να ληφθεί και από τη διατροφή. Το βρίσκουμε στον σολομό, τα δημητριακά ολικής άλεσης, ή τα αβγά. Παρόλα αυτά, η μεγαλύτερη πηγή είναι το φιστίκι Βραζιλίας.

Δύο ή τρία από αυτά τα φιστίκια παρέχουν μεγαλύτερο ποσοστό από αυτό της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης.

Φιστίκια Βραζιλίας σε πιάτο
Τροφές όπως τα φιστίκια Βραζιλίας έχουν άφθονες ποσότητες σεληνίου. Έτσι, είναι καλές επιλογές σε περιπτώσεις υπερθυρεοειδισμού.

Τι θα πρέπει να περιλαμβάνει η διατροφή σας αν έχετε υπερθυρεοειδισμό: Βιταμίνη D

Όπως προαναφέραμε, οι ορμόνες του θυρεοειδή επηρεάζουν μεγάλο αριθμό κυττάρων και σωματικών λειτουργιών. Ανάμεσα σε αυτά είναι και τα οστά τα οποία μπορούν να αποδυναμωθούν αν δεν αντιμετωπιστεί σωστά ο υπερθυρεοειδισμός.

Όμως, όπως αναφέρει το Βρετανικό Ίδρυμα για τον Θυρεοειδή, σε άτομα με αυτή την ασθένεια παρατηρήθηκαν χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Dπαρότι απαιτούνται περισσότερες έρευνες για να ανακαλυφθούν οι αιτίες και οι πιθανές επιπτώσεις αυτού.

Είναι ξεκάθαρο όμως ότι δεν είναι κακό να δίνετε ιδιαίτερη προσοχή στη βιταμίνη D, και να ενισχύετε τις θετικές συνήθειες για την μυοσκελετική σας υγεία. Ορισμένες συστάσεις είναι:

  • Η τακτική άσκηση και οι δραστηριότητες που δυναμώνουν τους μυς.
  • Η ηλιοθεραπεία για 10 λεπτά την ημέρα. Είναι καλή ιδέα να εκμεταλλευτείτε τις ώρες όπου ο ήλιος είναι αδύναμος για να αποφύγετε τις παρενέργειες.
  • Να τρώτε τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη D, ασβέστιο, και φώσφορο για τη βελτίωση της υγείας του σκελετού σας. Μπορείτε να τις βρείτε σε γαλακτοκομικά, αμύγδαλα, ρεβίθια, λαχανικά, και σπόρους.

Η διατροφή σας αν έχετε υπερθυρεοειδισμό είναι βασική για την επιτυχημένη αντιμετώπισή του

Ο υπερθυρεοειδισμός προκαλείται από μια δυσλειτουργία των ορμονών του θυρεοειδή. Παρότι η κύρια θεραπεία είναι φαρμακευτική ή χειρουργική, μια ειδική διατροφή για τον υπερθυρεοειδισμό δε μπορεί ν’ αγνοηθεί.

Ακολουθήστε μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή, προσέξτε τις τροφές με ιώδιο και σελήνιο καθώς αυτά είναι τα κλειδιά για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής σας.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Θεραπεία του υποθυρεοειδισμού: 10 εκπληκτικές τροφές
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Θεραπεία του υποθυρεοειδισμού: 10 εκπληκτικές τροφές

Γνωρίζατε, ωστόσο, ότι μπορείτε να βοηθήσετε στη ρύθμισή του αν εντάξετε συστηματικά στη διατροφή σας ορισμένες τροφές για τη θεραπεία του υποθυρεο...



  • De Leo S, Lee SY, Braverman LE. Hyperthyroidism. Lancet. 2016;388(10047):906-918. doi:10.1016/S0140-6736(16)00278-6
  • American Thyroid Association. Hipertiroidismo. 2014.
  • Babiker A. et al.  The role of micronutrients in thyroid dysfunction. Sudan J Paediatr. 2020;20(1):13-19.
  • Benvenga S. et al. Nutraceutical Supplements in the Thyroid Setting: Health Benefits beyond Basic Nutrition. Nutrients. Setiembre 2019;11(9):2214.
  • Gaitan E. Goitrogens. Bailliere’s clinical endocrinology and metabolism. Agosto 1988. 2(3):683-702.
  • Gorka J. et al. Metabolic and clinical consequences of hyperthyroidism on bone density. Int J Endocrinol. Julio 2013. 2013:638727.
  • Leung A.M, Braverman L.E. Consequences of Excess Iodine. Natural Reviews Endocrinology. Marzo 2014. 10(3):136-42.
  •  O’Kane S. M et al. Micronutrients, iodine status and concentrations of thyroid hormones: a systematic review. Nutrition Reviews. Junio 2018. 76 (6): 418–431
  • Ventura M. et al. Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment. International Journal of Endocrinology. Enero 2017.