7 προσαρμογόνα φυτά για την καταπολέμηση του στρες

Τα προσαρμογόνα φυτά έχουν ιδιότητες που βοηθούν στη βελτίωση της αντίδρασης του οργανισμού στις επιπτώσεις του στρες. Ποια είναι τα πιο συνιστώμενα;
7 προσαρμογόνα φυτά για την καταπολέμηση του στρες
Franciele Rohor de Souza

Έχει εξετασθεί και εγκριθεί από: φαρμακοποιό Franciele Rohor de Souza.

Έχει γραφτεί από Daniela Echeverri Castro

Τελευταία ενημέρωση: 02 Οκτωβρίου, 2022

Τα λεγόμενα “προσαρμογόνα φυτά” έχουν προσελκύσει την προσοχή πολλών καταναλωτών λόγω των ιδιοτήτων τους που μπορούν να καταπολεμήσουν τις επιπτώσεις του στρες. Συγκεκριμένα, τα συστατικά τους προκαλούν αυξημένη αντίσταση στα σωματικά και ψυχικά συμπτώματα που προκαλούνται από την αυξημένη κορτιζόλη.

Μάλιστα, πρόσφατη μελέτη που αναφέρθηκε στο περιοδικό Nutrients εξηγεί ότι τα φυτά αυτά παρέχουν οφέλη στη θεραπεία της χρόνιας κόπωσης, της γνωστικής εξασθένησης και της προστασίας του ανοσοποιητικού συστήματος. Εξαιτίας αυτού, θεωρούνται ένα καλό συμπλήρωμα για την προώθηση της ευεξίας. Ποιες είναι λοιπόν οι καλύτερες επιλογές; Ας ρίξουμε μια ματιά;

Τα καλύτερα προσαρμογόνα φυτά για την καταπολέμηση του στρες

Το στρες ορίζεται ως μια κατάσταση σωματικής ή συναισθηματικής έντασης. Για να είμαστε πιο ακριβείς, είναι η αντίδραση του οργανισμού σε καταστάσεις που συνεπάγονται μια σημαντική πρόκληση ή προσπάθεια.

Κατά κάποιο τρόπο, η εμφάνισή του μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή επικίνδυνων καταστάσεων ή να μας βοηθήσει να ανταποκριθούμε κατάλληλα. Ωστόσο, αν είναι υπερβολική, μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας, όχι μόνο σε συναισθηματικό αλλά και σε οργανικό επίπεδο.

Και, όπως αναφέρεται αναλυτικά σε ανασκόπηση στο περιοδικό EXCLI Journal, η επίμονη παρουσία του αυξάνει την παραγωγή ορμονών όπως η κορτιζόλη, η οποία σχετίζεται με τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, διαβήτη και νευρολογικών προβλημάτων, μεταξύ άλλων.

Εξ ου και η ανάγκη να μάθουμε να διαχειριζόμαστε σωστά το στρες, ειδικά αν τείνει να εμφανίζεται τακτικά. Για να γίνει αυτό, υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία στρατηγικών, συμπεριλαμβανομένων των προσαρμογόνων φυτών.

Μάθετε τα πάντα γι’ αυτά μαζί μας σήμερα!

1. Κορεατικό τζίνσενγκ

Το κορεατικό τζίνσενγκ (που ονομάζεται επίσης κινέζικο τζίνσενγκ, ασιατικό τζίνσενγκ ή Panax ginseng) είναι ένα από τα πιο δημοφιλή προσαρμογόνα φυτά στην παραδοσιακή ιατρική. Χρησιμοποιείται τόσο για την καταπολέμηση του στρες όσο και για την αύξηση των επιπέδων ενέργειας.

Σε σχέση με αυτό, έρευνα στο Journal of Ginseng Research ανέφερε ότι το φυτό σταθεροποιεί τη λειτουργία του συμπαθητικού νευρικού συστήματος και βελτιώνει τη γνωστική ικανότητα σε άτομα με υψηλά επίπεδα στρες.

Εν τω μεταξύ, μια άλλη μελέτη που κοινοποιήθηκε το 2017 εξηγεί ότι αυτή η ποικιλία δρα ως θεραπευτικός παράγοντας κατά των ασθενειών που προκαλούνται από το στρες (διαβήτης, καρδιαγγειακές διαταραχές, άγχος, κατάθλιψη, μεταξύ άλλων).

Adaptogenic plants.

Πώς να το πάρετε

  • Τα συμπληρώματα ginseng της Κορέας διατίθενται σε μορφή σκόνης, καθώς και σε εκχυλίσματα, βάμματα και τσάι. Συχνά, οι κατασκευαστές προτείνουν δόσεις μεταξύ 5 και 8 γραμμαρίων την ημέρα.
  • Ωστόσο, αυτό μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την κάθε παρουσίαση. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να συμβουλεύεστε την ετικέτα του προϊόντος.

2. Eleutherococcus senticosus ή σιβηρικό τζίνσενγκ

Στην καθομιλουμένη ονομάζεται σιβηρικό τζίνσενγκ, αλλά δεν είναι μια ποικιλία τζίνσενγκ ως τέτοια. Πρόκειται για έναν ξυλώδη θάμνο που χρησιμοποιείται συχνά ως προσαρμογόνο φυτό.

Σε μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή που μοιράστηκε το Chinese Journal of Physiology, η συμπληρωματική χορήγηση αυτού του φυτού συσχετίστηκε με αυξημένη ικανότητα αντοχής, αυξημένη καρδιαγγειακή λειτουργία και εξοικονόμηση γλυκογόνου σε άνδρες που προπονήθηκαν για λόγους αναψυχής.

Αν και η έρευνα είναι ακόμη περιορισμένη, τα μέχρι στιγμής ευρήματα υποδηλώνουν ότι Eleutherococcus senticosus όντως βελτιώνει την ικανότητα του οργανισμού να ανταποκρίνεται στο στρες.

Πώς να το πάρετε

  • Προς το παρόν, δεν υπάρχουν αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με το ποια είναι η ασφαλής δοσολογία του σιβηρικού τζίνσενγκ. Τα συμπληρώματα αποτελούν συχνά μείγμα με άλλα βότανα, όπως η νεροϊτιά και η εχινάκεια. Είναι σημαντικό να συμβουλεύεστε την ετικέτα για τις συστάσεις κατανάλωσης.

Σημείωση: αυτό το συμπλήρωμα θα πρέπει να αποφεύγεται εάν υπάρχουν προ-διαγνωσμένες καρδιακές παθήσεις ή ορμονικές διαταραχές. Αυτό ισχύει επίσης εάν λαμβάνετε φαρμακευτική αγωγή.

3. Ρίζα Maral, ένα ακόμα από τα προσαρμογόνα φυτά

Η ρίζα Maral (Rhaponticum carthamoides) έχει χρησιμοποιηθεί στη λαϊκή ιατρική λόγω της άφθονης συγκέντρωσης αντιοξειδωτικών και θρεπτικών συστατικών. Έρευνα στο Phytochemistry αναφέρει λεπτομερώς ότι τα εκχυλίσματά της βοηθούν στην ενίσχυση της μακροχρόνιας αντίστασης στο στρες. Επιπλέον, διεγείρει τον οργανισμό να ανακάμψει μετά από σωματική άσκηση.

Πώς να το πάρετε

  • Το φυτό διατίθεται σε μορφή συμπληρώματος: σε κάψουλες, βάμματα ή υγρά εκχυλίσματα. Συχνά, κυκλοφορεί σε συνδυασμούς με τη Rhodiola Rosea ή ροντιόλα, η οποία είναι ένα άλλο προσαρμογόνο φυτό που καταπολεμά το στρες.
  • Για τη δοσολογία θα πρέπει να συμβουλευτείτε τον βοτανολόγο ή τον κατασκευαστή.

4. Σισάνδρα

Η Σισάνδρα (Schisandra Chinensis) είναι ένα από τα προσαρμογόνα φυτά που χρησιμοποιούνται στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική κατά του στρες και των διαταραχών της διάθεσης. Ο καρπός της ονομάζεται μούρο μανόλιας. Μια μελέτη σε ζώα στο Scientific Reports υποστηρίζει τις επιδράσεις της κατά των συμπτωμάτων αυτών.

Συγκεκριμένα, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι η συμπληρωματική χορήγηση του εκχυλίσματος αυτού του φυτού βοήθησε στη μείωση της κατάθλιψης και της γνωστικής εξασθένησης που προκαλείται από το χρόνιο απρόβλεπτο ήπιο στρες (CUMS).

Πώς να το πάρετε

  • Το φυτό διατίθεται σε βάμματα, κάψουλες και τσάι. Τα μούρα του μπορούν επίσης να παρασκευαστούν ως έγχυμα. Για να το κάνετε αυτό, βράστε 5 γραμμάρια από αυτά σε ένα φλιτζάνι νερό (250 ml).

5. Bufera ή ινδικό τζίνσενγκ, ένα από τα προσαρμογόνα φυτά

Το Bufera ή ινδικό τζίνσενγκ ή Ashwagandha είναι ίσως ένα από τα πιο γνωστά φυτικά προσαρμογόνα. Η κατανάλωσή του σχετίζεται με τη μείωση του στρες, της χρόνιας κόπωσης και της αϋπνίας.

Μια μελέτη που μοιράστηκε στο The Cureus Journal of Medical Science κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το υδατικό εκχύλισμα ρίζας της Ashwagandha ήταν χρήσιμο στη μείωση του στρες και του άγχους. Θεωρείται επίσης ένα φυσικό ενεργοποιητικό.

Πώς να το πάρετε

  • Το φυτό μπορεί να αγοραστεί σε κάψουλες, σκόνη ή τσάι. Σε γενικές γραμμές, η μέγιστη προτεινόμενη δόση είναι 3 γραμμάρια την ημέρα. Επιπλέον, συνιστάται η συνετή κατανάλωση για όχι περισσότερο από 2 μήνες κάθε φορά.
Ashwagandha plant.

6. Μάκα

Η μάκα (Lepidium meyenii) είναι μια ρίζα που προέρχεται από το Περού. Στη λαϊκή ιατρική, χρησιμοποιείται ως φυσικό σεξουαλικό και ενεργειακό αναζωογονητικό. Ονομάζεται επίσης περουβιανό τζίνσενγκ.

Μάλιστα, μέσω της τεκμηριωμένης συμπληρωματικής και εναλλακτικής ιατρικής βρέθηκε ότι έχει μεγάλες δυνατότητες ως προσαρμογόνο και έχει ιδιότητες που το καθιστούν πολλά υποσχόμενο ως θρεπτικό συστατικό στην πρόληψη διαφόρων ασθενειών.

Πώς να το πάρετε

  • Η σκόνη μάκα καταναλώνεται σε δόσεις που κυμαίνονται από 5 έως 15 γραμμάρια την ημέρα. Μπορεί να αραιωθεί σε νερό, χυμούς ή ροφήματα. Εν τω μεταξύ, οι κάψουλες λαμβάνονται συνήθως σε 3 έως 5 μονάδες την ημέρα. Κάθε κάψουλα περιέχει περίπου 500 mg.

7. Rhodiola Rosea ή ροντιόλα

Η ροντιόλα (Rhodiola Rosea) αναπτύσσεται στις ψυχρότερες περιοχές της Ευρώπης και της Ασίας. Ξεχωρίζει για τη θρεπτική της ποιότητα και τις βιοδραστικές της ενώσεις, οι οποίες της προσδίδουν προσαρμοστικές ιδιότητες.

Η κατανάλωσή της διεγείρει τις λειτουργίες του νευρικού και του ανοσοποιητικού συστήματος, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να βελτιώσει την ικανότητα αντίδρασης έναντι στρεσογόνων παραγόντων. Επιπλέον, συμβάλλει στη ρύθμιση της παραγωγής κορτιζόλης.

Πώς να το πάρετε

  • Το φυτό αυτό είναι διαθέσιμο σε δισκία. Προτείνεται η λήψη ενός την ημέρα, περίπου 15 λεπτά πριν από το πρωινό. Είναι επίσης δυνατό να το αποκτήσετε σε μορφή εκχυλίσματος (1 ml την ημέρα) ή σε τσάι (το οποίο είναι κατάλληλο για λήψη 2 ή 3 φορές την ημέρα).

Προσαρμογόνα φυτά και στρες: Συστάσεις για την ασφαλή κατανάλωση

Οι θεραπείες με προσαρμογόνα φυτά για το στρες δεν είναι απαλλαγμένες από πιθανές παρενέργειες και αντενδείξεις. Αυτές μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο.

Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, θα πρέπει να δίνεται προσοχή εάν υπάρχει ήδη διαγνωσμένη ασθένεια. Σε αυτή την περίπτωση, ο γιατρός θα καθορίσει αν είναι ασφαλές να πάρετε τα συμπληρώματα.

Προσοχή πρέπει επίσης να επιδεικνύεται αν παίρνετε φάρμακα. Μερικές φορές, τα φυτά μπορούν να ενισχύσουν τις επιδράσεις τους ή να τις μειώσουν, πράγμα που είναι επικίνδυνο.

Συνοπτικά, τα ακόλουθα άτομα δεν πρέπει να τα παίρνουν:

  • Παιδιά
  • Όσοι υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία
  • Έγκυες και θηλάζουσες γυναίκες
  • Ασθενείς με νεφρική ή ηπατική ανεπάρκεια
  • Άτομα με χρόνιες καρδιακές παθήσεις
  • Ασθενείς που πρόκειται να υποβληθούν σε χειρουργική επέμβαση
  • Άτομα που υποβάλλονται σε θεραπεία με αντιπηκτικά ή αντικαταθλιπτικά.

Ο ασφαλέστερος τρόπος για να πάρετε αυτού του είδους τα σκευάσματα είναι να κάνετε προηγουμένως μια διαβούλευση με έναν γιατρό ή βοτανολόγο. Αυτοί μπορούν να σας ενημερώσουν λεπτομερώς για τις ανεπιθύμητες ενέργειες.

Φυσικά, είναι απαραίτητο να λαμβάνετε μόνο τη συνιστώμενη δόση. Οι υπερβολές μπορεί να οδηγήσουν σε συμπτώματα δηλητηρίασης, όπως στομαχικές διαταραχές, ναυτία και εμετό.

Άλλες στρατηγικές για τη μείωση του στρες

Τα προσαρμογόνα φυτά και τα παράγωγα συμπληρώματα αποτελούν ευεργετικά συμπληρώματα για την αντιμετώπιση του στρες και την αύξηση των επιπέδων ενέργειας. Ωστόσο, εκτός από αυτά, συνιστάται η υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής που περιλαμβάνει μια ισορροπημένη διατροφή, σωματική άσκηση και τεχνικές χαλάρωσης όπως η γιόγκα ή ο διαλογισμός.

Όλα αυτά μαζί είναι ζωτικής σημασίας για την προετοιμασία του σώματος και του νου για δύσκολες καταστάσεις ή αλλαγές. Επιπλέον, όπως και τα φυτά, μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη άλλων ασθενειών.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
10 επιπτώσεις του στρες στην υγεία που πρέπει να ξέρετε
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
10 επιπτώσεις του στρες στην υγεία που πρέπει να ξέρετε

Το άγχος δεν σας επηρεάζει μόνο συναισθηματικά. Μάθετε για τις αρνητικές επιπτώσεις του στρες στη σωματική σας υγεία εδώ.



  • Todorova V, Ivanov K, Delattre C, Nalbantova V, Karcheva-Bahchevanska D, Ivanova S. Plant Adaptogens-History and Future Perspectives. Nutrients. 2021;13(8):2861. Published 2021 Aug 20. doi:10.3390/nu13082861
  • Yaribeygi H, Panahi Y, Sahraei H, Johnston TP, Sahebkar A. The impact of stress on body function: A review. EXCLI J. 2017;16:1057-1072. Published 2017 Jul 21. doi:10.17179/excli2017-480
  • Baek, J. H., Heo, J. Y., Fava, M., Mischoulon, D., Choi, K. W., Na, E. J., Cho, H., & Jeon, H. J. (2019). Effect of Korean Red Ginseng in individuals exposed to high stress levels: a 6-week, double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Journal of ginseng research, 43(3), 402–407. https://doi.org/10.1016/j.jgr.2018.03.001
  • Lee, S., & Rhee, D. K. (2017). Effects of ginseng on stress-related depression, anxiety, and the hypothalamic-pituitary-adrenal axis. Journal of ginseng research, 41(4), 589–594. https://doi.org/10.1016/j.jgr.2017.01.010
  • Kuo J, Chen KW, Cheng IS, Tsai PH, Lu YJ, Lee NY. The effect of eight weeks of supplementation with Eleutherococcus senticosus on endurance capacity and metabolism in human. Chin J Physiol. 2010 Apr 30;53(2):105-11. doi: 10.4077/cjp.2010.amk018. PMID: 21793317.
  • Kokoska, L., & Janovska, D. (2009). Chemistry and pharmacology of Rhaponticum carthamoides: A review. In Phytochemistry (Vol. 70, Issue 7, pp. 842–855). Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/j.phytochem.2009.04.008
  • Yan T, He B, Wan S, et al. Antidepressant-like effects and cognitive enhancement of Schisandra chinensis in chronic unpredictable mild stress mice and its related mechanism. Sci Rep. 2017;7(1):6903. Published 2017 Jul 31. doi:10.1038/s41598-017-07407-1
  • Gonzales GF. Ethnobiology and Ethnopharmacology of Lepidium meyenii (Maca), a Plant from the Peruvian Highlands. Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:193496. doi:10.1155/2012/193496
  • Li Y, Pham V, Bui M, et al. Rhodiola rosea L.: an herb with anti-stress, anti-aging, and immunostimulating properties for cancer chemoprevention. Curr Pharmacol Rep. 2017;3(6):384-395. doi:10.1007/s40495-017-0106-1
  • Anghelescu IG, Edwards D, Seifritz E, Kasper S. Stress management and the role of Rhodiola rosea: a review. Int J Psychiatry Clin Pract. 2018 Nov;22(4):242-252. doi: 10.1080/13651501.2017.1417442. Epub 2018 Jan 11. PMID: 29325481.