Οι κύριες ψυχικές επιπτώσεις του να είσαι άνεργος

Το να είσαι άνεργος μπορεί να προκαλέσει ορισμένες σημαντικές συνέπειες στην ψυχική υγεία, όπως άγχος, δυσαρέσκεια, απογοήτευση και απώλεια εμπιστοσύνης. Μάθετε περισσότερα σε αυτό το άρθρο.
Οι κύριες ψυχικές επιπτώσεις του να είσαι άνεργος
Montse Armero

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από ψυχολόγο Montse Armero.

Τελευταία ενημέρωση: 09 Αύγουστος, 2022

Το να είσαι άνεργος είναι μια κατάσταση που μπορεί να βιώσετε κάποια στιγμή στη ζωή. Συμβαίνει τόσο όταν ψάχνετε για πρώτη φορά για δουλειά όσο και όταν χάνετε τη δουλειά σας λόγω διαφόρων συνθηκών. Ποιες είναι όμως οι επιπτώσεις της ανεργίας στην υγεία σας;

Αν και πολλοί άνθρωποι το παραβλέπουν, αυτή η κατάσταση προκαλεί αλλαγές που δεν είναι πάντα εύκολο να αντιμετωπιστούν. Δεν είναι απλώς θέμα απώλειας μιας δουλειάς και μη λήψης οικονομικού οφέλους, αλλά συναισθηματικός αντίκτυπος που μπορεί να επεκταθεί και στις φυσικές και κοινωνικές πτυχές.

Συχνά είναι δύσκολο για εμάς να αντιμετωπίσουμε καλά την αλλαγή, ειδικά όταν έχει αρνητική χροιά. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να γνωρίζετε τις επιπτώσεις της ανεργίας και τι να κάνετε για να το διαχειριστείτε καλύτερα.

Εδώ είναι οι λεπτομέρειες.

Οι ψυχικές επιπτώσεις της ανεργίας

Η ανεργία είναι μια κατάσταση που μπορεί να έχει σωματικές και ψυχικές συνέπειες. Ωστόσο, αυτά δεν επηρεάζουν όλους εξίσου, καθώς όλα εξαρτώνται από τις περιστάσεις του καθενός. Σε κάθε περίπτωση, ορισμένες από τις επιπτώσεις του στην ψυχική υγεία είναι οι εξής.

Δυσαρέσκεια για τη ζωή

Το να έχεις μια δουλειά συνήθως φέρνει μια αίσθηση ικανοποίησης στους περισσότερους ανθρώπους. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι είναι πηγή εισοδήματος. Εξάλλου, είναι ο πιο συνηθισμένος δρόμος για επαγγελματική ολοκλήρωση, γιατί ενισχύει την ταυτότητα και παρέχει μια πηγή απασχόλησης.

Στην περίπτωση της ανεργίας η αίσθηση είναι αντίθετη. Δηλαδή, αυξάνει σημαντικά τη δυσαρέσκεια για τη ζωή, δεδομένου ότι αυτός ο σημαντικός τομέας αισθάνεται ελλιπής.

Οι κύριες ψυχικές επιπτώσεις του να είσαι άνεργος
Οι συνέπειες της ανεργίας σε συναισθηματικό και ψυχικό επίπεδο είναι ποικίλες. Χωρίς σωστή διαχείριση, μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη.

Το να είσαι άνεργος προκαλεί συχνά απογοήτευση

Ένα από τα πιο κοινά συναισθήματα του να είσαι άνεργος είναι η απογοήτευση, στενά συνδεδεμένη με τη δυσαρέσκεια. Αυτό αυξάνεται όταν πηγαίνετε σε πολλές συνεντεύξεις για δουλειά και δεν επιλέγεστε σε καμία από αυτές.

Επίσης, επιδεινώνεται όταν περνά ο καιρός και οι δουλειές που εμφανίζονται δεν ταιριάζουν στο προφίλ σας.

Απώλεια αυτοπεποίθησης

Η ανεργία μπορεί να επηρεάσει πολύ σημαντικά την αυτοεκτίμηση, ειδικά όταν διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το να περνάς πολλούς μήνες ή χρόνια άνεργος μπορεί να προκαλέσει προκατειλημμένη σκέψη που κάνει τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι δεν είναι αρκετά καλοί.

Το να είσαι άνεργος προκαλεί αλλαγή στη ρουτίνα

Όταν ένα άτομο είναι άνεργο για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι ρουτίνες του μπορεί να είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που είχαν όταν δούλευαν. Άλλωστε, η μετάβαση στη δουλειά είναι ένας τρόπος να δομήσουμε τη μέρα, καθώς ο χρόνος περιστρέφεται γύρω από το τι κάνουμε πριν και μετά τη δουλειά.

Το να είμαστε άνεργοι μπορεί να μας κάνει να αφήσουμε τη ρουτίνα μας και να κάνουμε τη ζωή μας πιο αποδιοργανωμένη.

Απομόνωση

Εάν είστε άνεργος για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να αισθανθείτε μια αίσθηση αόρατου – σαν να μην είστε σημαντικοί για την κοινωνία – επειδή δεν είστε ενεργοί, τουλάχιστον όχι στη δουλειά.

Αυτό το συναίσθημα μπορεί να οδηγήσει σε κοινωνική απομόνωση, αμηχανία ή συμπτώματα κατάθλιψης.

Το να είσαι άνεργος μπορεί να προκαλέσει άγχος

Φυσικά, η έλλειψη απασχόλησης γίνεται συχνά μια σημαντική πηγή άγχους, ειδικά όταν τα οικογενειακά βάρη και τα έξοδα δεν μπορούν να περιμένουν. Αυτό, με τη σειρά του, εκδηλώνεται με συμπτώματα όπως αϋπνία, ευερεθιστότητα, αύξηση ή απώλεια βάρους, κατάθλιψη κ.λπ.

Προβλήματα υγείας

Ως συνέπεια του στρες, ειδικά αν γίνει χρόνιο, εμφανίζονται προβλήματα σωματικής υγείας. Συγκεκριμένα, το ανοσοποιητικό σύστημα εξασθενεί και ο κίνδυνος ασθένειας αυξάνεται.

Έτσι, δεν μπορούν να εμφανιστούν μόνο λοιμώδη νοσήματα, αλλά και καρδιαγγειακά και φλεγμονώδη νοσήματα, μεταξύ άλλων.

Πώς να διαχειριστείτε τα συναισθήματα όταν είστε άνεργοι

Το να είσαι άνεργος είναι μια προσωρινή κατάσταση και δεν χρειάζεται να παραταθεί χρονικά. Ωστόσο, μια νέα δουλειά μπορεί να διαρκέσει πολύ περισσότερο από το αναμενόμενο σε πολλές περιπτώσεις.

Επομένως, μια διορατική νοοτροπία είναι απαραίτητη για να αντιμετωπίσουμε καλύτερα την κατάσταση. Ακολουθούν μερικές χρήσιμες συμβουλές για αυτές τις περιπτώσεις:

  • Αναλύστε την κατάσταση λογικά. Αυτό μας επιτρέπει να έχουμε μια ρεαλιστική εικόνα της κατάστασης.
  • Σκεφτείτε αν είναι καλή ιδέα να εργάζεστε στους ίδιους τομείς. Μερικές φορές δεν είναι η καλύτερη επιλογή. Σε αυτή την περίπτωση, ίσως είναι καιρός να ανακατευθύνετε τις επιλογές σταδιοδρομίας σας σε άλλους τομείς.
  • Διατηρήστε μια προληπτική στάση. Η δουλειά δεν θα έρθει αν δεν την ψάξεις. Γι’ αυτό καλό είναι να αφιερώσεις αρκετές ώρες στην αναζήτηση εργασίας και να το κάνεις αυτό σαν να είναι εργάσιμη μέρα.
  • Ενισχύστε τις δεξιότητές σας. Όσο ψάχνετε για δουλειά, καλό είναι να ενισχύετε τις εργασιακές σας δεξιότητες. Ίσως το να παρακολουθήσετε ένα μάθημα ή να μάθετε κάτι νέο θα είναι επωφελές αργότερα.
  • Αποδεχτείτε τα συναισθήματά σας, όσο άβολα κι αν είναι. Ωστόσο, μην τους αφήσετε να αποτελούν το επίκεντρο στις αποφάσεις σας.
  • Μιλήστε για τις ανησυχίες σας με κοντινά σας άτομα. Το να νιώθετε την υποστήριξη των φίλων και της οικογένειας βοηθά στη μείωση του άγχους.
  • Ασκήστε την ευγνωμοσύνη. Αυτή η συνήθεια βοηθά στην καλύτερη διαχείριση των συναισθημάτων. Είναι καλό να έχετε κατά νου όλα όσα έχετε ήδη σήμερα.
¿Cómo gestionar las emociones el estar desempleado;
Μερικές φορές, η αντιμετώπιση της ανεργίας μπορεί να ξεφύγει από τον έλεγχο. Εάν ναι, είναι καλύτερο να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια.

Πότε να ζητήσετε βοήθεια για να είστε άνεργοι

Το να είσαι άνεργος είναι μια υποκειμενική κατάσταση αφού ο καθένας το βιώνει διαφορετικά. Μερικοί άνθρωποι εκμεταλλεύονται αυτή τη στιγμή για να εκπαιδευτούν για ένα νέο επάγγελμα. Μερικοί είναι ευγνώμονες που έχουν αυτόν τον χρόνο για να περνούν περισσότερο χρόνο με την οικογένειά τους.

Ωστόσο, είναι μια πηγή μεγάλης δυσφορίας και ανησυχίας για μερικούς ανθρώπους. Εάν αυτά τα συναισθήματα είναι πολύ έντονα, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά άλλους τομείς. Επομένως, εάν η ανεργία είναι συντριπτική ψυχικά, είναι καλύτερο να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια.

Πρώτα απ ‘όλα, είναι καλή ιδέα να αναζητήσετε επαγγελματική συμβουλευτική. Συχνά, υπάρχουν κέντρα που ειδικεύονται στην αναζήτηση εργασίας σε πόλεις. Εκεί μπορούν να σας καθοδηγήσουν στο πώς να βελτιώσετε το βιογραφικό σας ή να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας για να πάρετε τη δουλειά που θέλετε.

Από την άλλη, μην παραμελείτε την ψυχική σας υγεία. Εάν τα συναισθήματα που συνδέονται με την ανεργία είναι πολύ έντονα, ένας ψυχολόγος μπορεί να παρέχει τα απαραίτητα εργαλεία για να διαχειριστεί καλύτερα την τρέχουσα κατάσταση.

Δεν πρέπει να αγνοηθεί ότι για να βρείτε μια καλή δουλειά, είναι επίσης βασικό να έχετε καλή συναισθηματική ευεξία. Έτσι, εάν η κατάσταση έχει ήδη ξεφύγει από τον έλεγχο, η παρέμβαση ενός επαγγελματία είναι κρίσιμη για να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Πώς να αφήσετε μια δουλειά που δεν σας αρέσει
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Πώς να αφήσετε μια δουλειά που δεν σας αρέσει

Το να αφήσετε μια δουλειά δεν είναι το τέλος της επαγγελματικής σας ζωής. Μπορεί να σας επιτρέψει να επανασυνδεθείτε με τα ενδιαφέροντά σας



    • Jin RL, Shah CP, Svoboda TJ. The impact of unemployment on health: a review of the evidence [published correction appears in CMAJ. 1995 Dec 1;153(11):1567-8]. CMAJ. 1995;153(5):529-540.
    • Bjarnason, T. & Sigurdardottir, T. (2003). Psychological distress during unemployment and beyond: social support and material deprivation among youth in six northern European countries. Social Science & Medicine, 56(5), 973-985. [fecha de consulta 19 de octubre de 2021]. doi: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(02)00109-0
    • Karsten, P. & Klaus, M. (2009). Unemployment Impairs Mental Health: Meta-Analyses. Journal of Vocational Behavior, Vol. 74(3) 264-282. [fecha de consulta 19 de octubre de 2021]. doi: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.01.001
    • Tomás, J.M., Gutiérrez, M., & Fernández, I. (2017). Consecuencias del desempleo en la salud mental de una muestra de jóvenes angoleños. Escritos de Psicología, 10(1), 58-68. [fecha de consulta 19 de octubre de 2021]. Recuperado de https://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2017.11511