4 πράγματα που πρέπει να αποφεύγετε εάν έχετε κολίτιδα

· 1 Οκτωβρίου 2018
Η κολίτιδα αποτελεί πάθηση που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη διατροφή μας, εκτός από τη συναισθηματική μας κατάσταση και την ποιότητα ζωής που απολαμβάνουμε γενικότερα. Δοκιμάστε να διαβάσετε τις προτάσεις που ακολυουθούν σε αυτό το άρθρο και θα διαπιστώσετε πως θα σας βοηθήσουν να ελέγξετε τον αντίκτυπο της συγκεκριμένης πάθησης στην υγεία αλλά και στη ζωή σας. 

Ως κολίτιδα ορίζεται η φλεγμονή που προκαλείται στο κόλον ή στο παχύ έντερο. Πρόκειται για συχνή διαταραχή ανάμεσα στους ανθρώπους των σύγχρονων μεγαλουπόλεων, οι οποίοι μαστίζονται και τις περισσότερες φορές λειτουργούν κάτω από υψηλά επίπεδα άγχους. Στο παρακάτω άρθρο θα σας παρουσιάσουμε 4 πράγματα που πρέπει να αποφεύγετε εάν έχετε κολίτιδα.

Το φαγητό αποτελεί σημαντικό παράγοντα στη θεραπεία των συμπτωμάτων της κολίτιδας, έναν παράγοντα που βοηθά κάποιον τόσο να αναρρώσει όσο και να αποφύγει τελείως την ασθένεια αυτή. 

Το υψηλό άγχος, ως επακόλουθο της καθιστικής ζωής και της κατανάλωσης ανθυγιεινών τροφών (fast food, αναψυκτικά, πικάντικα τρόφιμα) μπορεί να ευνοήσει την ανάπτυξη και την εξέλιξη της νόσου.

Τα συμπτώματα της κολίτιδας

Υπάρχουν πολλά τυπικά συμπτώματα που περιγράφουν την κολίτιδα, όπως:

  • κοιλιακός πόνος και φούσκωμα
  • αιμορραγία στα κόπρανα
  • τρέμουλο και «κρυάδες»
  • αφυδάτωση
  • διάρροια
  • πυρετός

Τι πρέπει να αποφύγετε εάν πάσχετε από κολίτιδα

1. Συγκεκριμένα τρόφιμα

ελληνικός καφές και γλυκά
Η αποφυγή ορισμένων τροφίμων είναι απαραίτητη για την πλήρη αναστροφή της κατάστασης και την αποφυγή μακροπρόθεσμης βλάβης στο παχύ έντερο. Τα λιπαρά τρόφιμα μπορούν να εντείνουν τις εντερικές συσπάσεις και να προκαλέσουν αρνητική αντίδραση σε ολόκληρο τον οργανισμό σας.

  • Πρέπει να αποφύγετε τηγανητές τροφές, λιπαρά κρέατα και το γρήγορο φαγητό.
  • Πρέπει επίσης να αποφεύγετε τα γαλακτοκομικά προϊόντα για λίγο διάστημα αφού διαπιστώσετε πως έχετε κολίτιδα.
  • Εάν έχετε εντερικά προβλήματα, αποφύγετε οποιαδήποτε διεγερτικά ποτά όπως έτοιμο τσάι και καφέ.

Αντ ‘αυτών, επιλέξτε να πιείτε νερό με χυμό λεμονιού ή τσάι από διάφορα βότανα, που θα βοηθήσουν στην γρήγορη αποτοξίνωση του οργανισμού σας.

2. Αγχογόνονες καταστάσεις

Οι συναισθηματικές διαταραχές αυξάνουν τη δραστηριότητα και αλλάζουν τη λειτουργία του παχέος εντέρου σας. Μπορεί ακόμα να συνοδεύονται από διάρροια ή δυσκοιλιότητα, συμπτώματα άμεσα συνυφασμένα με την εμφάνιση κολίτιδας.

Είναι σημαντικό να χειρίζεστε το άγχος που σας προκαλείται από τις υποχρεώσεις του σπιτιού ή της εργασίας σας, ώστε να μην επιδεινώνονται τα συμπτώματά σας.

3. Αποχαιρετίστε τον καθιστικό τρόπο ζωής

γυναίκα με πιάσιμο
Οι άνθρωποι που ακολουθούν έναν καθιστικό τρόπο ζωής είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν κολίτιδα, λένε οι ειδικοί. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι σωστό να ασκείστε καθημερινά ώστε να μπορείτε να διαχειρίζεστε σωστά το άγχος σας.

Καλές ιδέες είναι το περπάτημα, η ποδηλασία, το κολύμπι ή άλλες δραστηριότητες που σας γεμίζουν ενέργεια. Βεβαιωθείτε μόνο πως θα ακολουθείτε με συνέπεια το πρόγραμμά τους.

4. Μην παίρνετε μόνοι σας φάρμακα

Επισκεφθείτε το γιατρό σας εάν έχετε συμπτώματα όπως κοιλιακό πρήξιμο, πόνο ή παρατηρείτε αλλαγές στη σύσταση και τη μορφή των κοπράνων σας, κόπρανα, παρουσιάζοντας, για παράδειγμα, διάρροια (τρεις κενώσεις τη μέρα) ή δυσκοιλιότητα.

Αποφύγετε να πάρετε μόνοι σας κάποιο φάρμακο, επειδή άλλες παθήσεις μπορεί να έχουν παρόμοια συμπτώματα με την κολίτιδα και αυτό μπορεί να χειροτερέψει την κατάστασή σας.

Διατροφή και τρόφιμα που είναι κατάλληλα για την κολίτιδα

Καταναλώστε πέντε ή έξι μικρά γεύματα την ημέρα και ποτέ μην παραλείπετε το πρωινό για να είστε βέβαιοι πως έχετε την απαραίτητη ενέργεια για να ξεκινήσετε τη μέρα σας. Θα μπορούσατε να δοκιμάσετε μια διατροφή πλούσια σε υγρά, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει νερό, χυμό μήλου, ζωμούς και smoothies.

Πρωινό

βρώμη και φράουλες

  • Ένα φλιτζάνι αποβουτυρωμένο γάλα, μερικές φέτες τοστ και μια φέτα ζαμπόν ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γαλοπούλα αποτελούν καλές επιλογές.
  • Μια άλλη πρόταση θα μπορούσε να είναι ένα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γιαούρτι με δημητριακά.
  • Μια τρίτη επιλογή θα μπορούσε να είναι ένα φλιτζάνι τσάι και ένα τοστ με ψωμί ολικής άλεσης και φρέσκο ​​τυρί, κατά προτίμηση χαμηλό σε λιπαρά.

Αν θέλετε φρούτα στο πρωινό, οι καλύτερες επιλογές είναι η παπάγια, το μήλο, το αχλάδι, η μπανάνα, το ροδάκινο ή το πεπόνι. Αποφύγετε τα πορτοκάλια, τα ακτινίδια, τις φράουλες και το γκουάβα, καθώς είναι πολύ όξινα και μπορούν να επιβραδύνουν την πέψη.

Μεσημεριανό γεύμα

Δοκιμάστε ψητό κοτόπουλο ή στη σχάρα, μαζί με μια πράσινη σαλάτα, νεροκάρδαμο και ωμό σπανάκι, πασπαλισμένο με λίγο ελαιόλαδο. Μπορείτε να το συνοδεύσετε με μια φέτα ψητό ψωμί ολικής αλέσεως.

Βραδινό

Δοκιμάστε ζυμαρικά μαγειρεμένα με ελαιόλαδο. Ως δεύτερη επιλογή, μπορείτε να δοκιμάσετε ένα φλιτζάνι γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά ή ένα κομμάτι φρέσκο ​​τυρί με μια κουταλιά μέλι.

Το παραπάνω αποτελεί ένα παράδειγμα υποδειγματικής διατροφής για πρωινό, μεσημεριανό γεύμα και δείπνο, αλλά μπορείτε να ενσωματώσετε και σνακ μεταξύ κάθε γεύματος, έτσι ώστε να μην μένετε πολλές ώρες νηστικοί.

Σνακ για τα γεύματα

  • Ένα φλιτζάνι χυμό φρούτων χωρίς ζάχαρη.
  • Ένα κομμάτι φρούτου (μπανάνα, μήλο ή αχλάδι).
  • Ένα φλιτζάνι τσάι και δύο φρυγανιές ολικής αλέσεως.

Μπορείτε να εφαρμόσετε αυτή τη δίαιτα κάθε εβδομάδα, αλλά πρέπει να την υποκαταστήσετε και με άλλα τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, ζυμαρικά, ρύζι, κοτόπουλο ή κρέας, πατάτες και ψωμί ολικής αλέσεως.

Μπορείτε να κάνετε κάθε λογής μείξη με τα πιάτα σας και να φτιάχνετε κάθε είδους σαλάτες, αν το θέλετε. Αυτή η δίαιτα είναι απλώς ένας οδηγός για τα τρόφιμα που μπορείτε να φάτε όταν υποφέρετε από κολίτιδα.

Πρόσθετες συμβουλές

  • Πίνετε τουλάχιστον δύο λίτρα νερό ή φυσικό χυμό φρούτων την ημέρα.
  • Μασήστε καλά το φαγητό σας . Δώστε στο φαγητό σας χρόνο για να αφομοιωθεί από τον οργανισμό.
  • Κρατήστε ένα σταθερό πρόγραμμα γευμάτων και μην πιέζετε το έντερό σας στις κενώσεις.
  • Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε καθαρτικά όταν εμφανίζετε δυσκοιλιότητα, εκτός εάν σας το υποδείξει ο γιατρό σας.

Εάν ακολουθήσετε τις παραπάνω συμβουλές, υιοθετήστε έναν υγιεινό τρόπο ζωής και διατηρήστε μια ισορροπημένη διατροφή, μπορείτε να βελτιώσετε ή να αποφύγετε αυτή την πάθηση . Αλλάξτε τις συνήθειές σας και φροντίστε την υγεία σας!