Άσκηση με υπερκαλιαιμία: Πώς να το κάνετε με ασφάλεια

Μπορεί να έχετε ακούσει ότι αν έχετε υψηλό κάλιο δεν μπορείτε να ασκείστε. Αυτό δεν είναι απολύτως αληθές. Δείτε πώς μπορείτε να ασκείστε με ασφάλεια αν έχετε αυτή την πάθηση.
Άσκηση με υπερκαλιαιμία: Πώς να το κάνετε με ασφάλεια

Τελευταία ενημέρωση: 24 Αυγούστου, 2022

Η υπερκαλιαιμία είναι μια κατάσταση κατά την οποία το σώμα σας έχει υψηλά επίπεδα καλίου στο αίμα. Με αυτή την κατάσταση, μπορείτε να εκτελέσετε σωματική δραστηριότητα, αλλά με συγκεκριμένους ελέγχους. Ωστόσο, είναι δυνατόν να ασκείστε με υπερκαλιαιμία και θα σας πούμε τα πάντα για το τι πρέπει να έχετε κατά νου όταν το κάνετε.

Το κάλιο είναι ένα βασικό ηλεκτρολυτικό μέταλλο που χρειάζεται ο οργανισμός για πολλές βιολογικές διεργασίες, όπως η μυϊκή συστολή και η νευρική μετάδοση. Ωστόσο, τα υπερβολικά επίπεδα μπορεί να είναι επιβλαβή.

Το φυσιολογικό εύρος είναι 3,5 έως 5 χιλιοστόλιτρα ανά λίτρο (mmol/L) στο αίμα. Εάν έχει διαπιστωθεί ότι έχετε υπερκαλιαιμία (πάνω από 5 mmol/L), επισκεφθείτε έναν ειδικό, ώστε να φτιάξει το καλύτερο σχέδιο για την υγεία σας. Στη συνέχεια, μπορείτε να σχεδιάσετε το πρόγραμμα άσκησής σας ανάλογα.

Άσκησης και υπερκαλιαιμία: Ποια είναι η σχέση τους

Τα νεφρά είναι υπεύθυνα για την αποβολή της περίσσειας καλίου από το σώμα μέσω των ούρων. Εάν έχετε ορισμένες παθήσεις υγείας, όπως καρδιοπάθεια, νεφροπάθεια ή διαβήτη, ο κίνδυνος υπερκαλιαιμίας αυξάνεται.

Όταν αυτά τα επίπεδα καλίου είναι υψηλά, υπερβαίνοντας το φυσιολογικό εύρος, μπορεί να έχετε συμπτώματα όπως τα ακόλουθα:

  • Εμετός ή ναυτία
  • Πόνος στο στήθος
  • Δυσκολία στην αναπνοή
  • Αίσθημα παλμών

Σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι απαραίτητη η επείγουσα ιατρική βοήθεια, επειδή μπορεί να κινδυνεύει η ζωή του ατόμου.

Όταν εκτελείτε οποιοδήποτε είδος άσκησης, οι μύες σας χάνουν κάλιο, προκαλώντας αύξηση των επιπέδων του στο αίμα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μια ξαφνική και υπερβολική αύξηση μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακά προβλήματα σε αυτό που είναι γνωστό ως αρρυθμία που προκαλείται από την άσκηση.

Παρά ταύτα, αν ασκείστε τακτικά, είναι πιθανό να έχετε έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Στο πλαίσιο αυτό, ο κίνδυνος αρρυθμίας μειώνεται σημαντικά.

Στο άλλο άκρο, αν έχετε ήδη διαγνωστεί με υπερκαλιαιμία για κάποιο υποκείμενο λόγο (είστε διαβητικός, για παράδειγμα), να έχετε υπόψη σας ότι η άσκηση και η αύξηση του καλίου στο αίμα μπορεί να συμβαδίζουν.

The kidneys

Πιστεύουμε ότι μπορεί να σας ενδιαφέρει να διαβάσετε και αυτό: Χαμηλή αρτηριακή πίεση: Πώς να τη ρυθμίζετε και τι να κάνετε όταν πέφτει

Συμβουλές για ασφαλή άσκηση αν έχετε υπερκαλιαιμία

Ο γιατρός σας θα αξιολογήσει τους κινδύνους στα προγράμματα άσκησης και θα σας συστήσει ένα αξιόπιστο πρόγραμμα για εσάς, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες που σχετίζονται με την υπερκαλιαιμία, όπως η ηλικία σας, το αν έχετε άλλες παθήσεις, το αν η κατάστασή σας είναι οξεία ή χρόνια και το μέγεθος της βλάβης στα νεφρά και το καρδιαγγειακό σας σύστημα.

Το επόμενο βήμα είναι η άσκηση. Για να το κάνετε αυτό με ασφάλεια, έχουμε συγκεντρώσει διάφορες συμβουλές που μπορείτε να λάβετε υπόψη σας.

1. Προσπαθήστε να ακολουθήσετε μια ρουτίνα αν έχετε υπερκαλιαιμία

Το καλύτερο είναι να προγραμματίζετε και να εκτελείτε τη ρουτίνα πάντα σε συγκεκριμένη ώρα. Θα βοηθήσει επίσης αν δεν επιλέγετε ώρες κοντά στην ώρα που πέφτετε για ύπνο- αυτό επηρεάζει σημαντικά την αναπλήρωση του ενδομυϊκού καλίου.

2. Αποφύγετε την υπερπροσπάθεια

Προσπαθήστε να αποφύγετε τις ασκήσεις υψηλής έντασης όταν ξεκινάτε τη ρουτίνα σας. Αφήστε τις για το τέλος ή καθώς προχωράει ο κύριος όγκος της προπόνησης.

Ξεκινήστε με χαμηλή ένταση και αυξήστε το επίπεδο σταδιακά. Αν αισθάνεστε ότι υπερβάλλετε, μην πιέζετε τον εαυτό σας περισσότερο και προσπαθήστε να ξεκουραστείτε. Αν αυξάνετε το επίπεδο εργασίας σας σιγά-σιγά, θα εξασφαλίσετε ότι δεν θα υπάρξει μια γρήγορη αύξηση του όγκου του καλίου σας .

3. Περπατήστε

Αυτή είναι μία από τις καλύτερες επιλογές προπόνησης για τους ασθενείς με υπερκαλιαιμία. Μπορείτε να αυξήσετε την ταχύτητα και το χρόνο περπατήματος κατά τη διάρκεια των εβδομάδων.

4. Να θυμάστε ότι η ξεκούραση είναι σημαντική

Μην υπερβάλλετε εαυτόν και δώστε στην ξεκούραση τη θέση που της αρμόζει ως αποτελεσματικό μηχανισμό αποκατάστασης κατά τη διάρκεια της σωματικής δραστηριότητας. Αφήστε τους μυς σας να χαλαρώσουν μετά από κάθε προπόνηση.

Αυτό μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμού και προάγει την αναπλήρωση του καλίου και την επούλωση των μυϊκών ομάδων. Αυτή η τελευταία διαδικασία αποτρέπει την είσοδο υπερβολικής ποσότητας καλίου στην κυκλοφορία.

5. Η ενυδάτωση είναι απαραίτητη

Θα πρέπει πάντα να παραμένετε ενυδατωμένοι κατά τη διάρκεια της άσκησης. Εάν έχετε υποκείμενη νεφρική νόσο, θα πρέπει να συμβουλευτείτε το γιατρό σας σχετικά με τον καλύτερο τρόπο διαχείρισης της πρόσληψης νερού κατά τη διάρκεια της προπονητικής σας ρουτίνας.

Υπάρχουν υπολογισμοί που μπορεί να κάνει ένας επαγγελματίας για να καθορίσει πόσα υγρά πρέπει να εισέλθουν στο σώμα σας χωρίς να επιβαρυνθούν τα νεφρά και ταυτόχρονα να αποφευχθεί η αφυδάτωση.

6. Μην ξεχνάτε να προθερμαίνεστε και να τεντώνεστε

Πριν ξεκινήσετε το πρόγραμμά σας, συνιστάται να εξασκηθείτε σε μερικές ελαφρές κινήσεις προθέρμανσης που θα αυξήσουν την ευλυγισία σας. Φροντίστε επίσης να τεντώνεστε μετά το τέλος.

Calentamiento para hacer ejercicio e hiperpotasemia.

Εξισορροπήστε την άσκηση και την υπερκαλιαιμία με έναν υγιεινό τρόπο ζωής

Ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη που μπορείτε να έχετε από την προσαρμογή του τρόπου ζωής σας σε αυτή την κατάσταση είναι να ακολουθείτε μια δίαιτα χαμηλή σε κάλιο. Οι κύριες διατροφικές πηγές καλίου για τους ενήλικες είναι οι πατάτες, ο καφές, το γάλα και το τσάι.

Επιπλέον, συνιστάται να αποφεύγετε τροφές που περιέχουν υψηλά επίπεδα καλίου, όπως τα όσπρια (φασόλια, φακές και σόγια). Θα πρέπει επίσης να μειώσετε την κατανάλωση λαχανικών όπως η κολοκύθα, το μπρόκολο και το σπανάκι.

Οι ζωικές πρωτεΐνες είναι απαραίτητες και ένας διατροφολόγος μπορεί να σας καθοδηγήσει σχετικά με τη συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα ώστε να μην επιβαρύνετε τα νεφρά σας. Με αυτόν τον τρόπο, φροντίζετε τα όργανα φιλτραρίσματος και λαμβάνετε αμινοξέα που είναι βασικά για τη διατήρηση της προπονητικής ρουτίνας.

Ο τρόπος ζωής σας μπορεί να συμβαδίζει με την επιθυμία σας για άσκηση και την πραγματικότητα της υπερκαλιαιμίας.



  • Camargo F. Hipopotasemia e hiperpotasemia. Rev. Act. Clin. Med. 2013. 39: 2029-2035.
  • Jiménez I. Impacto del ejercicio físico intradialítico en pacientes con enfermedad renal crónica. Universidad de Valladolid. España: 2019.
  • Casas, Duván Mauricio Gallo, and Mauricio García Cardona. “Síndrome de QT corregido prolongado y su relación con la actividad física deportiva.” Revista Médica de Risaralda 12.2 (2006).
  • Vera Carrasco, Oscar. “Hiperkalemia.” Revista Médica La Paz 24.1 (2018): 63-69.
  • Serra R, Bagur C. Prescripción de ejercicio físico para la salud. Primera edición. España: Editorial Paidotribo; 2004.