Γιατί πρέπει να μειώσετε το κάλιο στα τρόφιμά σας;

Εάν πρέπει να μειώσετε την ποσότητα καλίου στη διατροφή σας, ίσως χρειαστεί να επισκεφθείτε έναν διατροφολόγο. Ακολουθεί μια προεπισκόπηση του τι θα σας προτείνει ο επαγγελματίας.
Γιατί πρέπει να μειώσετε το κάλιο στα τρόφιμά σας;

Τελευταία ενημέρωση: 09 Αυγούστου, 2022

Μπορεί να έχουμε ακούσει για το κάλιο και τα οφέλη του για την ανάρρωση από ένα hangover. Ένας χυμός ντομάτας ή καρότου είναι οι επιλογές στις οποίες πολλοί άνθρωποι στρέφονται. Αλλά ελάχιστα ακούμε για την ανάγκη μείωσης του καλίου στη διατροφή. Κάτι που δεν είναι και τόσο εύκολο... καθώς τα περισσότερα τρόφιμα περιέχουν υψηλές ποσότητες. Πώς, λοιπόν, θα μειώσετε το κάλιο από τη διατροφή σας;

Ορισμένες ασθένειες, όπως ο διαβήτης τύπου 1, η χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, οι αλλοιώσεις των επινεφριδίων ή η κατάσταση των μεταμοσχευτικών οργάνων, μπορεί να οδηγήσουν στη μείωση της πρόσληψης καλίου. Ακόμα και η χρόνια χρήση αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, διουρητικών ή η πολύ έντονη άσκηση απαιτούν επίσης μείωση της πρόσληψης αυτού του μετάλλου.

Για τη μείωσή του στη διατροφή, είναι απαραίτητο να επιλέγουμε τις τροφές που περιέχουν λιγότερο κάλιο, αλλά και να γνωρίσουμε αυτές με τις υψηλότερες τιμές, ώστε να τις αποφεύγουμε. Επιπλέον, υπάρχουν ορισμένες μαγειρικές τεχνικές για την εξαγωγή και την εξάλειψή του.

Αν βρίσκεστε σε μια κατάσταση όπου χρειάζεστε βοήθεια στο θέμα αυτό, βρήκατε το ιδανικό άρθρο! Μην χάσετε, λοιπόν, την ευκαιρία και διαβάστε παρακάτω για να μάθετε πώς να μειώσετε το κάλιο από τη διατροφή σας.

Τι είναι το κάλιο και ποιες είναι οι λειτουργίες του;

Το National Kidney Foundation εξηγεί ότι το κάλιο είναι ένα μέταλλο που βρίσκεται σε μεγάλη ποικιλία τροφίμων. Για το λόγο αυτό, σε ένα υγιές άτομο με καλή διατροφή, είναι δύσκολο να υποστεί έλλειμμα.

Είναι επίσης γνωστό ως ηλεκτρολύτης, καθώς βοηθά στην αγωγή του ηλεκτρισμού μαζί με το νάτριο, το ασβέστιο και το μαγνήσιο. Είναι σημαντικό γιατί βοηθά στη διατήρηση του καρδιακού παλμού, της νευρικής λειτουργίας και της μυϊκής συστολής. Προωθεί επίσης τη ροή των θρεπτικών συστατικών στα κύτταρα.

Τα νεφρά συμμετέχουν στη ρύθμιση των επιπέδων του αίματος, αλλά όταν το όργανο αυτό αρρωσταίνει, αδυνατεί να το εξισορροπήσει. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο στη νεφρική νόσο είναι απαραίτητο να περιοριστούν ορισμένες τροφές που μπορούν να αυξήσουν την περιεκτικότητα του καλίου στο αίμα.

Οι πολύ υψηλές συγκεντρώσεις μπορεί να είναι επικίνδυνες και, αν εμφανιστούν, ο ασθενής μπορεί να αισθανθεί μούδιασμα, μυρμήγκιασμα και αδυναμία. Αντίθετα, τα χαμηλά επίπεδα μπορεί να οδηγήσουν σε ακανόνιστους καρδιακούς παλμούς ή ακόμη και σε καρδιακή προσβολή.

Πώς να μειώσετε το κάλιο στη διατροφή σας;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι ποιες τροφές περιέχουν τις χαμηλότερες ποσότητες καλίου. Και, στη συνέχεια, ποιες έχουν υψηλή συγκέντρωση και ποιες μεσαία επίπεδα. Κάποιες τεχνικές κατά την προετοιμασία του φαγητού μας βοηθούν να προσλαμβάνουμε λιγότερο.

Το κάλιο βρίσκεται σε σημαντικές ποσότητες στα φρούτα και στα ωμά φρέσκα λαχανικά. Ειδικά στη φλούδα και τα βρώσιμα κοτσάνια.

Το Εθνικό Ίδρυμα Νεφρού της Ισπανίας αναφέρει επίσης ότι τρόφιμα πλούσια σε κάλιο είναι αυτά που περιέχουν περισσότερα από 200 χιλιοστόγραμμα ανά μερίδα. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να προσέχουμε τις ποσότητες που τρώμε.

Τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε κάλιο

Οι μερίδες αυτών των τροφίμων περιέχουν λιγότερα από 150 χιλιοστόγραμμα. Μια μερίδα είναι 1/2 φλιτζάνι φρέσκα ή μαγειρεμένα λαχανικά ή φρούτα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το μέγεθος της μερίδας για την επίτευξη αυτής της ποσότητας μπορεί να είναι υψηλότερο.

Εάν τρώτε περισσότερο από αυτό, κινδυνεύετε να το καταστήσετε τρόφιμο με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο:

  • Μήλο: χυμός ή πουρές.
  • Κόκκινα φρούτα: κεράσια, βατόμουρα, βατόμουρα, σμέουρα και φράουλες.
  • Βερίκοκο και ο χυμός του σε κονσέρβα.
  • Σταφύλια και ο χυμός τους.
  • Σμούθι φρούτων.
  • Εσπεριδοειδή: όπως το γκρέιπφρουτ. Μανταρίνια: επιτρέπεται μία μικρή μονάδα.
  • Αχλάδι: όταν είναι φρέσκο, επιτρέπεται ένα μικρό αχλάδι. Σε κονσέρβα, συνιστάται μισό φλιτζάνι.
  • Ροδάκινο: αν είναι φρέσκο, μια μικρή μονάδα. Αλλά όταν είναι κονσερβοποιημένο, πρέπει να καταναλώνεται μισό φλιτζάνι, χωρίς το σιρόπι.
  • Ανανάς και ο χυμός του.
  • Καρπούζι: ένα φλιτζάνι παρέχει 150 χιλιοστόγραμμα.
  • Λαχανικά: επιτρέπεται 1/2 φλιτζάνι φύτρα άλφα άλφα, λάχανο, κουνουπίδι, μαγειρεμένα καρότα, φρέσκο ή κατεψυγμένο καλαμπόκι, αγγούρι και μελιτζάνα. Επιτρέπεται επίσης η ίδια μερίδα μαρούλι, κρεμμύδι, μαϊντανός, αρακάς, λευκά μανιτάρια, νεροκάρδαμο, κίτρινο κολοκύθι, ραβέντι, νεροκάρδαμο και κονσερβοποιημένα κάστανα νερού. Με τα σπαράγγια επιτρέπονται 6 μονάδες και 1 στέλεχος σέλινου.
  • Άλλα τρόφιμα: μισό φλιτζάνι ζυμαρικά, ρύζι, αρτοσκευάσματα χωρίς ολική άλεση, κέικ και μπισκότα χωρίς ξηρούς καρπούς και σοκολάτα. Επιτρέπονται 8 μονάδες καφέ και 16 μονάδες τσαγιού.
Food low in potassium.

Τρόφιμα με μέτρια αξία καλίου

Αυτά τα τρόφιμα περιέχουν μεταξύ 150 και 250 χιλιοστογραμμάρια καλίου ανά μερίδα 1/2 φλιτζανιού. Παρακάτω παρατίθενται επίσης διάφορα μεγέθη μερίδας που αντιστοιχούν σε αυτές τις ποσότητες:

  • Όσπρια: μια μερίδα μαγειρεμένου αρακά 1/4 φλιτζανιού παρέχει αυτές τις ποσότητες.
  • Λαχανικά: συνιστάται μαγειρεμένο λάχανο, ψιλοκομμένη φρέσκια ντομάτα και 45 γραμμάρια μαγειρεμένο σέσκουλο.
  • Φρούτα: 1 μεσαία μονάδα γκουάβα. Σταφύλια σε μερίδες των 100 γραμμαρίων.
  • Ξηροί καρποί: 20 έως 30 γραμμάρια αμύγδαλα, φουντούκια, καρύδια, φιστίκια και 1/4 φλιτζανιού φρέσκια καρύδα.
  • Ηλιόσποροι: Συνιστάται 1/4 φλιτζανιού.
  • Τοφού: Ως παράγωγο της σόγιας, 1/2 φλιτζάνι παρέχει λιγότερα από 250 χιλιοστόγραμμα.
  • Μαγιά μπύρας: 1 κουταλάκι του γλυκού.

Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο

Μια μερίδα 1/2 φλιτζανιού από τα ακόλουθα τρόφιμα περιέχει περισσότερα από 250 χιλιοστόγραμμα καλίου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το μέγεθος της μερίδας ποικίλλει:

  • Φρούτα και χυμοί φρούτων: πεπόνι, μπανάνα, σύκα, αποξηραμένα δαμάσκηνα, σταφίδες. 2 φρέσκα βερίκοκα και 5 αποξηραμένα μισά, 1/2 μπανάνα, 5 χουρμάδες, 1 μεσαία μονάδα ακτινίδιο, μάνγκο, νεκταρίνι ή πορτοκάλι. 1 μέτριο ρόδι και 1/2 μονάδα παπάγια. Οι χυμοί περιλαμβάνουν χυμό γκρέιπφρουτ, χυμό πορτοκαλιού, χυμό δαμάσκηνου και χυμό ροδιού.
  • Λαχανικά: ντομάτα σε κονσέρβα, μαγειρεμένο σπανάκι, κολοκύθα, αγκινάρα, κολοκυθάκια, αποξηραμένα φασόλια, βραστά παντζάρια, μαγειρεμένο μπρόκολο, ωμά λαχανάκια Βρυξελλών, ρόκα, παστινάκια.
  • Άλλα τρόφιμα: σοκολάτα, granola, πίτουρο, δημητριακά ολικής άλεσης, 1 κουταλιά της σούπας μελάσα, 30 γραμμάρια ξηροί καρποί και σπόροι, υποκατάστατα αλατιού, 2 κουταλιές της σούπας φυστικοβούτυρο, γιαούρτι.
  • Κρέας, γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα: 1 μερίδα 150 γραμμάρια κρέατος και 1 ποτήρι γάλα μαζί παρέχουν 1000 χιλιοστόγραμμα καλίου.

Ανακαλύψτε περισσότερα σε αυτό το άρθρο: Οι επιπτώσεις του αλκοόλ στην καρδιά

Τεχνικές για να μειώσετε το κάλιο στα τρόφιμα

Το Hospital Clínico Universitario de Valladolid θεσπίζει μια σειρά συστάσεων για τη μείωση του καλίου στη διατροφή. Για να γίνει αυτό, εφαρμόζονται μαγειρικές τεχνικές που βοηθούν στην εξαγωγή του μετάλλου από τα τρόφιμα.

Εμβάπτιση

Το κάλιο, όπως και άλλα μέταλλα, διαλύεται καλά στο νερό. Αυτό σημαίνει ότι για την εξαγωγή του από τα τρόφιμα, συνιστάται η εμβάπτισή τους σε άφθονο νερό.

Για να γίνει αυτό, πρέπει να αυξηθεί η επιφάνεια επαφής των τροφίμων με το νερό. Επομένως, πρέπει να καθαριστεί και να κοπεί σε μικρούς κύβους.

Ο χρόνος εμβάπτισης πρέπει να είναι ολονύκτιος, μεταξύ 8 και 12 ωρών. Επιπλέον, το νερό πρέπει να αλλάζει 2 ή 3 φορές.

Για να διευκολυνθεί η εξαγωγή του καλίου, εφόσον το επιτρέπει η μετέπειτα προετοιμασία του τροφίμου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέτρια ζεστό νερό, μεταξύ 40 και 50 βαθμών Κελσίου. Αυτό διευκολύνει τη διείσδυση στο τρόφιμο και την εξαγωγή του καλίου.

Διπλό μαγείρεμα για να μειώσετε το κάλιο στα τρόφιμα

Για να μειωθεί η περιεκτικότητα σε κάλιο κατά το ήμισυ, συνιστάται το μαγείρεμα του τροφίμου σε άφθονο νερό (5 φορές την ποσότητα του λαχανικού). Όταν βράσει, το νερό μαγειρέματος πρέπει να αλλάξει.

Μετά από αυτό, προσθέστε νέο νερό και επαναλάβετε τη διαδικασία. Όταν το φαγητό είναι έτοιμο, τότε προχωρήστε στην απόρριψη του νερού.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να μην χρησιμοποιείτε το νερό μαγειρέματος ως βασικό ζωμό για άλλες παρασκευές. Αυτό συνηθίζεται σε σούπες και σάλτσες.

Soaking vegetables.

Άλλες προτάσεις

  • Εάν χρησιμοποιείτε κονσερβοποιημένα λαχανικά, θα πρέπει να πετάτε το χυμό ή την άλμη και στη συνέχεια να τα ξεπλένετε καλά με άφθονο νερό.
  • Επίσης, δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μέθοδοι ψησίματος, ψησίματος στη σχάρα ή στον ατμό, καθώς το κάλιο είναι πιο συγκεντρωμένο.
  • Τα κατεψυγμένα τρόφιμα θα έχουν λιγότερο κάλιο από τα φρέσκα, επειδή όταν αποψυχθούν, οι κρύσταλλοι πάγου που σπάνε τα κύτταρα επιτρέπουν την ευκολότερη εξαγωγή του.
  • Αποφύγετε τα τρόφιμα ολικής άλεσης και τα παράγωγά τους, όπως το ψωμί ή τα κράκερ, καθώς το κάλιο βρίσκεται στο πίτουρο ή στο κέλυφος που περιβάλλει τον κόκκο.
  • Για το καρύκευμα, χρησιμοποιήστε βότανα ή μπαχαρικά ως υποκατάστατο του αλατιού. Ορισμένα άλατα χαμηλής περιεκτικότητας σε νάτριο είναι στην πραγματικότητα πλούσια σε κάλιο. Πρόκειται για άλατα χλωριούχου καλίου.

Τόσο στα τρόφιμα με χαμηλό όσο και στα τρόφιμα με μέτριο κάλιο, μπορούν να εφαρμοστούν οι τεχνικές εμβάπτισης και διπλού μαγειρέματος. Αυτό θα μειώσει σημαντικά τη συνεισφορά του μικροθρεπτικού συστατικού.

Πόση ποσότητα καλίου πρέπει να προσλαμβάνεται;

Η ποσότητα καλίου που πρέπει να προσλαμβάνεται ημερησίως πρέπει να υποδεικνύεται από έναν ειδικό υγείας. Για παράδειγμα, στην περίπτωση νεφροπάθειας, ο νεφρολόγος συνταγογραφεί την ημερήσια ποσότητα καλίου και ο διατροφολόγος καταρτίζει το πρόγραμμα.

Οι μέσες τιμές ποικίλλουν για τις διάφορες παθολογίες:

  • Χρόνια νεφρική ανεπάρκεια: από 1560 έως 2730 χιλιοστόγραμμα την ημέρα.
  • Οξεία νεφρική ανεπάρκεια: 1170 έως 1950 χιλιοστόγραμμα την ημέρα.
  • Αιμοκάθαρση: 2340 έως 3510 χιλιοστόγραμμα την ημέρα.
  • Άλλες παθολογικές καταστάσεις: μεταξύ 1000 και 2000 χιλιοστογραμμάρια ημερησίως.

Δεν πρέπει όλοι να μειώσετε το κάλιο στη διατροφή σας

Για να μειώσουμε την ποσότητα καλίου στη διατροφή, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να επισκεφτούμε έναν διατροφολόγο, ο οποίος θα μας δώσει τις ιδανικές κατευθυντήριες γραμμές. Εάν είναι απαραίτητο, αφού επιλεγούν οι τροφές, μπορούμε να εφαρμόσουμε τις τεχνικές για την περαιτέρω μείωση των τιμών του μετάλλου.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Πώς το κάλιο συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Πώς το κάλιο συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης

Το κάλιο είναι ένα μέταλλο που χρησιμεύει στη ρύθμιση ορισμένων λειτουργιών, όπως η μείωση της αρτηριακής πίεσης. Μάθετε περισσότερα στο άρθρο