Διατροφή για υψηλή χολερυθρίνη: Συμβουλές και συνιστώμενες τροφές

Η χολερυθρίνη είναι μια κίτρινη χρωστική ουσία που υπάρχει φυσιολογικά στο σώμα. Υπό φυσιολογικές συνθήκες δεν προκαλεί συνήθως προβλήματα, αλλά ορισμένες ασθένειες μπορεί να προκαλέσουν κακή αποβολή της και συσσώρευσή της στο αίμα.
Διατροφή για υψηλή χολερυθρίνη: Συμβουλές και συνιστώμενες τροφές
Anna Vilarrasa

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από διατροφολόγο Anna Vilarrasa.

Τελευταία ενημέρωση: 28 Οκτωβρίου, 2022

Το κιτρίνισμα των ματιών, του δέρματος ή των ούλων δεν είναι συχνό, αλλά μπορεί να συμβεί. Η κατάσταση αυτή είναι γνωστή ως ίκτερος και αποτελεί σαφές σημάδι ότι υπάρχει πρόβλημα με την ηπατική λειτουργία. Μια δίαιτα για την υψηλή χολερυθρίνη είναι χρήσιμη σε αυτές τις περιπτώσεις και μπορεί να συνοδεύσει τη θεραπεία.

Για τη βελτιστοποίηση της ηπατικής λειτουργίας, καλό είναι να υιοθετήσετε υγιεινά διατροφικά πρότυπα που βασίζονται σε φρέσκα προϊόντα και εύκολη πέψη. Επιπλέον, είναι σημαντικό να είστε καταναλώνετε τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, φυτικές ίνες και νερό. Το παρακάτω άρθρο περιγράφει λεπτομερώς όλα όσα είναι κατάλληλα και όσα είναι καλύτερο να αποφεύγονται.

Τι είναι η υπερβιλιρουβιναιμία;

Η χολερυθρίνη είναι μια κίτρινη ή πορτοκαλί ουσία που εμφανίζεται ως αποτέλεσμα της αποικοδόμησης των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Αλλά και ως συνέπεια του ενζυμικού μεταβολισμού και της μυοσφαιρίνης. Το χαρακτηριστικό της χρώμα δίνεται από μια χρωστική ουσία.

Κυκλοφορεί μέσω του αίματος στο ήπαρ, το οποίο είναι υπεύθυνο για την αποβολή της από τον οργανισμό. Μέσω της χοληφόρου οδού αποβάλλεται στο έντερο και έτσι εκκενώνεται με τα κόπρανα. Οι φυσιολογικές τιμές πρέπει να κυμαίνονται μεταξύ 0,1 και 1,2 χιλιοστογραμμάρια ανά δεκάγραμμο αίματος. Όταν ξεπερνιέται αυτό το εύρος, εμφανίζεται υπερβιλιρουβιναιμία και μαζί της ίκτερος.

Ο ίκτερος είναι το κιτρίνισμα του δέρματος και των βλεννογόνων και είναι ένα από τα σημάδια της συσσώρευσης χολερυθρίνης στο αίμα.

Δεν είναι συχνός, αλλά μπορεί να εμφανιστεί σε ενήλικες με ηπατικές παθήσεις όπως το σύνδρομο Gilbert, η κίρρωση ή η ηπατίτιδα. Ακόμη και σε ορισμένα μωρά κατά τη γέννηση, είναι αισθητή, καθώς το ήπαρ μπορεί να χρειαστεί μερικές ημέρες για να μπορέσει να επεξεργαστεί αυτό το μόριο.

Διατροφή για υψηλή χολερυθρίνη: Συμβουλές και συνιστώμενες τροφές

Μια άλλη συχνή αιτία ίκτερου είναι οι ασθένειες που αποφράσσουν τους χοληφόρους πόρους. Μια πέτρα ή ένας όγκος μπορεί να εμποδίσει τη διέλευση της χολής στο έντερο, δημιουργώντας αύξηση της συγκέντρωσης της χολερυθρίνης στο αίμα.

Με τη σειρά της, η αυξημένη αποβολή των ερυθροκυττάρων από τον σπλήνα μπορεί επίσης να εξηγήσει την υψηλή χολερυθρίνη.

Σημασία της διατροφής για τη χολερυθρίνη

Το ήπαρ έχει εξέχοντα ρόλο στην πέψη. Οτιδήποτε προσλαμβάνεται φιλτράρεται από αυτό το όργανο, το οποίο είναι υπεύθυνο για τη μετατροπή των θρεπτικών συστατικών σε ενέργεια. Παράγει τη χολή, η οποία είναι απαραίτητη για την πέψη των λιπών και, επιπλέον, μέσω αυτού φιλτράρονται τα οργανικά απόβλητα, το αλκοόλ, οι τοξίνες και τα φάρμακα.

Επομένως, κάθε τροφή ή ποτό που λαμβάνεται περνάει από το συκώτι. Ωστόσο, τα διαφορετικά θρεπτικά συστατικά και οι χημικές ουσίες που υπάρχουν κάνουν το έργο αυτό ευκολότερο ή πιο περίπλοκο. Έτσι, μπορούμε να μιλάμε για προϊόντα που συμμαχούν με το συκώτι και για άλλα που κάνουν τη δουλειά του δύσκολη.

Η περίσσεια λιπών, αλατιού και ζάχαρης, καθώς και τα πολύ πλούσια γεύματα είναι δύσκολο να χωνευτούν, απαιτώντας έτσι μεγαλύτερη εργασία αυτού του οργάνου.

Επομένως, δεν συνιστάται και είναι απαραίτητο να αντικατασταθεί με όλες τις τροφές που βοηθούν σε αυτή τη λειτουργία. Έτσι βελτιώνεται ο ίκτερος και αποτρέπεται η επανεμφάνισή του.

Τροφές για τη μείωση των επιπέδων χολερυθρίνης

Η δίαιτα για υψηλή χολερυθρίνη πρέπει να είναι ισορροπημένη και προσαρμοσμένη στις ιδιαίτερες ανάγκες και την κατάσταση του κάθε ατόμου. Είναι σημαντικό όλα τα πιάτα να περιέχουν πρωτεΐνες, υγιεινούς υδατάνθρακες και χαμηλές ποσότητες λίπους.

Υπάρχουν όμως και κάποιες τροφές με πιο θετική επίδραση στο συκώτι που μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα και να βελτιώσουν την κατάσταση.

1. Κόκκινα φρούτα και λαχανικά για να μειώσετε τη χολερυθρίνη

Τα αντιοξειδωτικά αποτελούν σημαντικό συστατικό για τη διατήρηση της οξειδωτικής ισορροπίας στο συκώτι. Όταν αυτή η ισορροπία διαταράσσεται, η υγεία του ήπατος επηρεάζεται, όπως και η βέλτιστη λειτουργία του. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να καταναλώνουμε τρόφιμα που παρέχουν αυτές τις ενώσεις.

Οι περισσότερες βρίσκονται στα φρούτα και τα λαχανικά. Αξίζει να αναφέρουμε τα κόκκινα φρούτα, καθώς περιέχουν λυκοπένιο, και αυτό είναι ένα από τα αντιοξειδωτικά που φαίνεται να έχουν τη σημαντικότερη δράση υπό αυτή την έννοια.

Μάλιστα, μια δημοσίευση στο Food and Function διαπίστωσε ότι το λυκοπένιο είναι ευεργετικό σε άτομα με ηπατική βλάβη, καρκίνο, στειρότητα και μεταβολικό σύνδρομο. Αυτό το χρήσιμο αντιοξειδωτικό μπορεί να ληφθεί από τα ακόλουθα τρόφιμα:

2. Φυτικές ίνες στη διατροφή για την υψηλή χολερυθρίνη

Όπως επισημαίνεται από το Αμερικανικό Ίδρυμα Ήπατος, είναι ενδιαφέρον να αυξηθεί η παρουσία φυτικών ινών, καθώς επιτρέπει στο ήπαρ να λειτουργεί σε βέλτιστο επίπεδο. Οι συνιστώμενες πηγές είναι τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως και τα φρούτα γενικά.

Από την άλλη πλευρά, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό  Nutrition διαπίστωσε ότι η κατανάλωση φυτικών ινών έχει πολλαπλές επιδράσεις στο συκώτι. Μπορεί να μειώσει τόσο την ηπατική όσο και τη συστηματική φλεγμονή, καθώς και να αποτρέψει την ηπατική ίνωση.

3. Άπαχο κρέας, λευκά ψάρια και όσπρια

Αυτές είναι οι καταλληλότερες πηγές πρωτεΐνης, καθώς είναι και οι χαμηλότερες σε λιπαρά. Τα αμινοξέα είναι απαραίτητα στη διατροφή για την υψηλή χολερυθρίνη, καθώς βοηθούν στην αναγέννηση του ήπατος.

Οι ποικιλίες κοτόπουλου, κουνελιού και λευκών ψαριών, καθώς και τα πιο άπαχα κομμάτια κρέατος ενδείκνυνται σε αυτή την περίπτωση. Επιπλέον, τα όσπρια σε μικρές μερίδες παρέχουν επίσης πολλές φυτικές ίνες στη σύνθεσή τους.

4. Ολοκληρωμένοι υδατάνθρακες

Οι υδατάνθρακες αποτελούν καλή πηγή ενέργειας και οι τροφές που τους παρέχουν είναι υγιεινές για το συκώτι.

Για το σκοπό αυτό, είναι προτιμότερο να επιλέγονται οι ολοκληρωμένοι σπόροι (ρύζι, κεχρί, σίκαλη, σιτάρι κ.λπ.) και τα παράγωγά τους (ψωμί, ζυμαρικά). Εκτός από ενέργεια, περιέχουν επίσης βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες που συμβάλλουν στη βελτίωση της ηπατικής λειτουργίας και στη μείωση της χολερυθρίνης.

5. Νερό

Είναι σημαντικό να προσλαμβάνετε αρκετά υγρά για να διατηρήσετε καλή ενυδάτωση και να ενισχύσετε την ηπατική λειτουργία. Το ιδανικό είναι να καταναλώνετε μεταξύ 1,5 και 2 λίτρων νερού την ημέρα, που μεταφράζεται σε περίπου 8 ποτήρια.

Με αυτόν τον τρόπο θα αυξηθεί η παραγωγή χολής, η οποία θα ευνοήσει την αποβολή της χολερυθρίνης.

Ένα άλλο ρόφημα που είναι θετικό είναι ο καφές. Επιστημονικά στοιχεία έχουν δείξει ότι μπορεί να αποτρέψει την ανάπτυξη ενός ηπατικού προβλήματος και να το βελτιώσει όταν έχει ήδη εμφανιστεί.

Θεωρούνταν μέχρι πρόσφατα ως κακή συνήθεια, αλλά σήμερα, τα δεδομένα σχετικά με την κατανάλωση καφέ φαίνεται να δείχνουν το αντίθετο. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να είμαστε προσεκτικοί με τη χρήση και τις ποσότητες, ειδικά στα άτομα που είναι ευαίσθητα στις επιδράσεις του ή που δεν τον πίνουν τακτικά.

Τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται σε μια ηπατική δίαιτα

Εκτός από τα τρόφιμα που βοηθούν στη μείωση της χολερυθρίνης, υπάρχουν και κάποια που πρέπει να αποφεύγονται.

Σύμφωνα με διάφορους ειδικούς που συμφωνούν, αυτά είναι που πρέπει να αποφεύγονται όσο το δυνατόν περισσότερο:

  • Κορεσμένα λίπη και επεξεργασμένο κρέας: όπως κρέμα γάλακτος, παστά τυριά, πλήρες γάλα, λουκάνικα. Το γρήγορο φαγητό, τα τηγανητά, τα τρανς λιπαρά και το φοινικέλαιο πρέπει επίσης να αποφεύγονται.
  • Αποφύγετε το αλκοόλ, καθώς προκαλεί πρόσθετη βλάβη στο συκώτι, το οποίο είναι υπεύθυνο για το φιλτράρισμά του.
  • Ψάρια και θαλασσινά: ωμά ή μη καλά μαγειρεμένα.
  • Αναψυκτικά, κέικ, μπισκότα και άλλα τρόφιμα με πολλή ζάχαρη: αυτά μπορούν να αυξήσουν τις εναποθέσεις λίπους στο συκώτι.
Διατροφή για υψηλή χολερυθρίνη: Συμβουλές και συνιστώμενες τροφές

Τι άλλο πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στη διατροφή για την υψηλή χολερυθρίνη

Τα άτομα που, για οποιονδήποτε λόγο, παρουσιάζουν αυτό το πρόβλημα υγείας, θα πρέπει να ακολουθούν μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή προσαρμοσμένη στην κατάστασή τους.

Είναι σημαντικό να λαμβάνονται 4 ή 5 γεύματα μικρού όγκου την ημέρα, με όλα τα θρεπτικά συστατικά που υπάρχουν και με ελαφρύ και εύπεπτο μαγείρεμα.

Ιδανικά, η καθημερινή διατροφή θα πρέπει να αποτελείται από 3 κύρια πιάτα και 1 ή 2 σνακ. Επιπλέον, θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι δεν μεσολαβούν περισσότερες από 5 ώρες μεταξύ κάθε γεύματος. Το πρωινό θα πρέπει να καταναλώνεται λιγότερο από μία ώρα μετά το ξύπνημα για να αποφευχθεί η αύξηση της χολερυθρίνης.

Εκτός από την παρακολούθηση της διατροφής και των τροφίμων που την αποτελούν, υπάρχουν και άλλες συνήθειες ή συμπεριφορές που μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα χολερυθρίνης στο αίμα. Όπως επισημαίνεται από τον British Liver Trust, ο ίκτερος γίνεται πιο εμφανής στις ακόλουθες καταστάσεις:

  • Σε περιόδους νηστείας και δίαιτες χαμηλών θερμίδων
  • Σε περιόδους άγχους
  • Κατά τη διάρκεια μολυσματικών ασθενειών
  • Όταν κάνετε έντονη αθλητική άσκηση

Από την άλλη πλευρά, συνιστώνται επίσης δραστηριότητες για την προαγωγή της υγείας του ήπατος, όπως η αποφυγή των κορεσμένων λιπαρών και των αλκοολούχων ποτών.

Επιπλέον, η τακτική άσκηση έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει τη λειτουργία του ήπατος και μειώνει το λίπος στο όργανο, σύμφωνα με το British Journal of Sports Medicine.

Η σωστή διατροφή μειώνει την υψηλή χολερυθρίνη

Μια διατροφή που παρέχει φυτικές ίνες, πρωτεΐνες, βιταμίνες και υδατάνθρακες είναι απαραίτητη για τη μείωση των επιπέδων χολερυθρίνης στο αίμα και τη φροντίδα της ηπατικής λειτουργίας. Τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα όσπρια και τα άπαχα κρέατα είναι οι καταλληλότερες τροφές σε αυτή την περίπτωση.

Ωστόσο, θα πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι εάν ο ίκτερος συνοδεύεται από άλλα συμπτώματα, όπως ναυτία, απώλεια όρεξης, έλλειψη ενέργειας ή κατακράτηση υγρών, μπορεί να χρειαστεί να ακολουθήσετε άλλη δίαιτα.

Μπορεί επίσης να χρειαστεί να υιοθετηθούν πιο συγκεκριμένες οδηγίες που πρέπει να εξατομικευτούν, γι’ αυτό είναι απαραίτητο να συμβουλευτείτε τον ειδικό το συντομότερο δυνατό.



  • Casas-Grajales S, Muriel P. Antioxidants in liver health. World Journal of Gastrointestinal  Pharmacology  and Thereutics. Agosto 2015.6(3):59-72.
  • British Liver Trust. Síndrome de Gilbert. https://britishlivertrust.org.uk/information-and-support/living-with-a-liver-condition/liver-conditions/gilberts-syndrome/
  • de la Fuente, Rocio Aller, Natalia Fernández Angulo, and Daniel de Luis Roman. “Nutrición en el hígado graso no alcohólico.” Nutrición Clínica 13.2-2019 (2019): 89-98.
  • Dranoff JA. Coffee Consumption and Prevention of Cirrhosis: In Support of the Caffeine Hypothesis. Gene Expression. Marzo 2018;18(1):1-3.
  • Estévez, M., & Xiong, Y. Intake of oxidized proteins and amino acids and causative oxidative stress and disease: Recent scientific evidences and hypotheses: Protein oxidation and oxidative stress…. Journal of Food Science, 2019: 84(3), 387–396. doi:10.1111/1750-3841.14460
  • Feart, Catherine. Nutrition and frailty: Current knowledge. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry 95 (2019): 109703.
  • Fundación Americana del Hígado. Una dieta saludable, un hígado más saludable, una persona más saludable. 2022. https://liverfoundation.org/health-and-wellness/healthy-lifestyle/liver-disease-diets/
  • Gollan JL, Bateman C, Billing BH. Effect of dietary composition on the unconjugated hyperbilirubinaemia of Gilbert’s syndrome. Gut. Mayo 1976. 17(5):335-340.
  • Li MM, Zhou Y, Zuo L, Nie D, Li XA. Dietary fiber regulates intestinal flora and suppresses liver and systemic inflammation to alleviate liver fibrosis in mice. Nutrition. 2021;81:110959. doi:10.1016/j.nut.2020.110959
  • MedlinePlus. Examen de bilirrubina en sangre. Enciclopedia médica. https://medlineplus.gov/spanish/ency/article/003479.htm
  • Molinos, A. C. M., Marín, M. D. F., Moraleda, B. J., Negru, G. C., Belloso, M. S., & Gómez, M. L. Determinaciones bioquímicas para el estudio de la función hepática. Revista Sanitaria de Investigación, 2021: 2(9), 22. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8080932
  • Mosquera, Jairo Téllez, and Miguel Cote Menéndez. Alcohol etílico: un tóxico de alto riesgo para la salud humana socialmente aceptado. Revista de la Facultad de Medicina 54.1 (2006): 32-47.
  • Parras_Ortega, Nadia. Dietas altas en grasa. Estudio del metabolismo lipídico en músculo e hígado. 2018.
  • Jensen T, Abdelmalek MF, Sullivan S, et al. Fructose and sugar: A major mediator of non-alcoholic fatty liver disease. Journal Hepatol. Febrero 2018.68(5):1063-1075.
  • Smart NA, King N, McFarlane JR, Graham PL, Dieberg G. Effect of exercise training on liver function in adults who are overweight or exhibit fatty liver disease: a systematic review and meta-analysis. Br J Sports Med. 2018;52(13):834-843. doi:10.1136/bjsports-2016-096197
  • Vitaglione P, et al. Dietary antioxidant compounds and liver health. Critical reviews in food and nutrition science. 2004. 44(7-8):575-86.
  • Vreman RA, et al. Health and economic benefits of reducing sugar intake in the USA, including effects via non-alcoholic fatty liver disease: a microsimulation model. BMJ Open. Agosto 2017. 7(8):e013543.

Τα περιεχόμενα αυτής της δημοσίευσης είναι μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χρησιμεύσουν για να διευκολύνουν ή να αντικαταστήσουν τις διαγνώσεις, τις θεραπείες ή τις συστάσεις ενός επαγγελματία. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας εάν έχετε οποιεσδήποτε αμφιβολίες και ζητήστε την έγκρισή του πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε διαδικασία.