Πότε και πώς να ξεκινήσετε μια δίαιτα αποβολής;

Θα σας δείξουμε από τι αποτελείται μια δίαιτα αποβολής και πώς μπορεί να εφαρμοστεί για την ανίχνευση δυσανεξιών σε ομάδες τροφίμων ή θρεπτικά συστατικά. Θα μάθετε επίσης για τους κινδύνους της.
Πότε και πώς να ξεκινήσετε μια δίαιτα αποβολής;

Τελευταία ενημέρωση: 15 Ιούλιος, 2022

Η δίαιτα αποβολής εφαρμόζεται για την ανίχνευση τροφικών δυσανεξιών. Στην αγορά κυκλοφορούν διάφορα τεστ που υπόσχονται να εξετάσουν αυτές τις διαταραχές, αλλά δεν είναι αξιόπιστα. Δεν υπάρχουν στοιχεία που να τα υποστηρίζουν. Ως εκ τούτου, σε πολλές περιπτώσεις, δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να αφαιρεθεί ένα συγκεκριμένο τρόφιμο από τη δίαιτα για να δούμε αν υπάρχει βελτίωση.

Πριν ξεκινήσετε, πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχουν τροφικές δυσανεξίες που είναι παροδικές. Αυτό σημαίνει ότι ο οργανισμός χάνει την ικανότητα πέψης ή απορρόφησης ενός συγκεκριμένου θρεπτικού συστατικού για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ενδέχεται μάλιστα να υπάρχει μια συγκεκριμένη τροποποίηση ή παρέμβαση για τη βελτίωση των συμπτωμάτων και την επιτάχυνση της διαδικασίας.

Πώς λειτουργεί η δίαιτα αποβολής;

Όταν μιλάμε για δίαιτα αποβολής αναφερόμαστε σε ένα πολύ περιοριστικό πρόγραμμα που δεν είναι βιώσιμο ή υγιεινό μεσοπρόθεσμα. Πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τις 3 εβδομάδες.

Διαφορετικά, μπορεί να παρουσιαστούν σοβαρές διατροφικές ελλείψεις. Κάποιες θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη σωστή παροχή οξυγόνου μέσω του αίματος, όπως είναι η περίπτωση της αναιμίας. Αυτό αποδεικνύεται από έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό The Medical Clinics of North America.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει στη δίαιτα αποβολής είναι να αποφεύγονται οι ομάδες τροφίμων που μπορεί να ευθύνονται για την πρόκληση δυσανεξιών. Σε αυτές περιλαμβάνονται τα εσπεριδοειδή, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, τα τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη, τα γαλακτοκομικά, τα αυγά και τα μπαχαρικά. Για δύο εβδομάδες, θα συστηθεί μια δίαιτα με φρούτα, μη σολανώδη λαχανικά και ρύζι.

Αυτό το σημείο είναι το πιο περίπλοκο. Στην πραγματικότητα, μιλάμε για ένα σχέδιο που περιλαμβάνει ανεπαρκή πρόσληψη πρωτεϊνών, η οποία μπορεί να επηρεάσει την κατάσταση της άλιπης μάζας. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Annals of Nutrition & Metabolism, είναι απαραίτητο να καταναλώνουμε τουλάχιστον 0,8 γραμμάρια πρωτεΐνης ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα, προκειμένου να λειτουργεί σωστά ο οργανισμός.

Μετά από δύο εβδομάδες, εισάγονται μία προς μία οι ύποπτες ομάδες τροφίμων και δίνεται προσοχή στα συμπτώματα. Μπορεί να εμφανιστούν εντερικές αλλοιώσεις, πονοκέφαλοι ή ακόμη και δερματίτιδα.

Nuts and dried fruit aren't included in an elimination diet.
Οι ξηροί καρποί είναι μέρος των τροφίμων που περιορίζονται σε αυτό το πρόγραμμα, τουλάχιστον για 2 εβδομάδες.

Είναι ασφαλές να κάνετε δίαιτα αποβολής;

Η δίαιτα αποβολής εφαρμόζεται όταν υπάρχουν εντερικά προβλήματα και η προέλευσή τους είναι άγνωστη. Θεωρείται ότι η αιτία είναι ένα συγκεκριμένο είδος τροφής ή μια ομάδα τροφών, στη χειρότερη περίπτωση.

Επομένως, ο στόχος είναι η ανίχνευσή τους προκειμένου να εξαλειφθεί το πρόβλημα. Ωστόσο, η εφαρμογή αυτής της μεθόδου έχει τους κινδύνους της, όπως έχουμε ήδη αναφέρει. Η ανεπαρκής παροχή θρεπτικών συστατικών θα οδηγήσει σε ανεπάρκεια των φυσιολογικών μηχανισμών του οργανισμού.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι πολλά από τα εντερικά συμπτώματα οφείλονται σε προβλήματα του μικροβιόκοσμου. Ως εκ τούτου, μπορεί να είναι μια καλή επιλογή να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε τη σύνθεση του μικροβιόκοσμου, αντί να υποβληθούμε σε διάφορα είδη διατροφικών προγραμμάτων που μπορεί να είναι επιζήμια για την υγεία. Μια κατάλληλη διαδικασία θα ήταν η συμπληρωματική χορήγηση προβιοτικών.

Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Critical Reviews in Food Science and Nutrition, οι μικροοργανισμοί αυτοί θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μείωση της συμπτωματολογίας της δυσανεξίας στη λακτόζη, μεταξύ άλλων. Στην πραγματικότητα, πολλά πεπτικά και εντερικά προβλήματα εξαρτώνται από τη δυσβίωση. Αυτό θα απαιτούσε μια άμεση παρέμβαση για την αποκατάσταση της εσωτερικής ισορροπίας.

Ερεθισμένο κόλον και δυσανεξίες

Πριν κλείσουμε, είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι πολλά πεπτικά προβλήματα μπορεί να οφείλονται σε φλεγμονώδεις παθολογίες του εντέρου. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση δυσανεξιών αργότερα, αλλά, στην πραγματικότητα, η αιτία θα ήταν αυτή η αυτοάνοση ασθένεια. Επομένως, η λύση δεν θα βρισκόταν στον πλήρη περιορισμό των ομάδων τροφίμων, αλλά σε μια προσέγγιση που μειώνει τα επίπεδα φλεγμονής.

Ωστόσο, πολλά είναι ακόμη άγνωστα για αυτά τα προβλήματα υγείας. Θεωρούνται χρόνια και δεν έχουν θεραπεία.

Μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο μέσω της διατροφής, με τα προβιοτικά να είναι επίσης χρήσιμα. Ακόμα και σε ορισμένες περιπτώσεις θα αρκούσε ο περιορισμός της πρόσληψης φυτικών ινών για να παρουσιαστούν βελτιώσεις.

Intestinal microbiota.

Προσοχή στη δίαιτα αποβολής

Η δίαιτα αποβολής είναι πολύ περιοριστική σε βασικά θρεπτικά συστατικά, οπότε δεν είναι βιώσιμη μεσοπρόθεσμα. Είναι μια προσέγγιση που μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό μιας δυσανεξίας, αλλά δεν είναι απαραίτητα η λύση του προβλήματος.

Πριν ξεκινήσετε μια προσέγγιση αυτού του τύπου, καλό είναι να επισκεφθείτε έναν ειδικό. Υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν για τον αποκλεισμό παθολογιών.

Οι καλές διατροφικές συνήθειες μπορούν συχνά να διορθώσουν τα προβλήματα. Είναι καλό να εξασφαλίζετε την παρουσία ζυμωμένων τροφών στη διατροφή σε τακτική βάση και να εξασφαλίζετε την πρόσληψη τουλάχιστον 25 γραμμαρίων φυτικών ινών κάθε μέρα.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων: Ποια τα αποτελέσματα;
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων: Ποια τα αποτελέσματα;

Η δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων έγινε δημοφιλης λόγω της απώλειας βάρους που παρέχει. Ωστόσο, είναι καλό να σταματήσετε να τρώτε υδατάνθρακες;



  • Massey A. C. (1992). Microcytic anemia. Differential diagnosis and management of iron deficiency anemia. The Medical clinics of North America76(3), 549–566. https://doi.org/10.1016/s0025-7125(16)30339-x
  • Richter, M., Baerlocher, K., Bauer, J. M., Elmadfa, I., Heseker, H., Leschik-Bonnet, E., Stangl, G., Volkert, D., Stehle, P., & on behalf of the German Nutrition Society (DGE) (2019). Revised Reference Values for the Intake of Protein. Annals of nutrition & metabolism74(3), 242–250. https://doi.org/10.1159/000499374
  • Oak, S. J., & Jha, R. (2019). The effects of probiotics in lactose intolerance: A systematic review. Critical reviews in food science and nutrition59(11), 1675–1683. https://doi.org/10.1080/10408398.2018.1425977