Αναπνοή και προσοχή: Τα κλειδιά για μια καλή στάση της γιόγκα

Για να έχετε μια καλή πρακτική γιόγκα, είναι σημαντικό να εστιάζετε στην αναπνοή και την προσοχή, ενώ παράλληλα εστιάζετε στην παρούσα στιγμή.
Αναπνοή και προσοχή: Τα κλειδιά για μια καλή στάση της γιόγκα
Carlos Fabián Avila

Έχει εξετασθεί και εγκριθεί από: γιατρό Carlos Fabián Avila.

Έχει γραφτεί από Solimar Cedeño

Τελευταία ενημέρωση: 10 Νοεμβρίου, 2022

Η αναπνοή είναι θεμελιώδης για την πρακτική της γιόγκα, διότι βοηθά στη συγκέντρωση και στη βελτίωση των τεχνικών για κάθε στάση. Έτσι, η αναπνοή και η προσοχή θα είναι τα κλειδιά για μια καλή στάση της γιόγκα.

Οι ασκήσεις αναπνοής βελτιώνουν σημαντικά το καρδιοαναπνευστικό σύστημα σε κατάσταση ηρεμίας. Όταν γίνεται μια βαθιά εκπνοή, περισσότερο οξυγόνο φτάνει στους πνεύμονές μας και στη συνέχεια διανέμεται σε όλα τα όργανα του σώματος.

Στάση και αναπνοή στη γιόγκα

Η αρχική στάση για την αναπνοή είναι να καθίσετε σταυροπόδι και να παραμείνετε ακίνητοι για όλη τη διάρκεια της άσκησής σας. Οι καθιστές θέσεις σας επιτρέπουν να νιώθετε άνετα για μεγάλο χρονικό διάστημα και να χαλαρώνετε το σώμα.

Υπάρχει η τέχνη και η πρακτική της hatha yoga, η οποία συνίσταται στο διαλογισμό και την ενδυνάμωση του πνεύματος. Αυτός ο τρόπος της γιόγκα επικεντρώνει την πρακτική της στο διανοητικό κομμάτι, αφήνοντας στην άκρη τη σωματική δύναμη. Επιδιώκει να έχει έλεγχο στο μυαλό και να κατευνάσει τις σκέψεις που το αποσταθεροποιούν.

Η αναπνοή και η προσοχή θα σας επιτρέψουν να επιτύχετε μια καλή στάση γιόγκα. Αναπνεύστε, να είστε προσεκτικοί και να παίρνετε το χρόνο σας σε κάθε πρακτική γιόγκα. Η σωστή αναπνοή θα βελτιώσει την τεχνική σας ως γιόγκι και θα αποτρέψει τους τραυματισμούς.

Αναπνοή και προσοχή

Αναπνοή και προσοχή: Τα κλειδιά για μια καλή στάση της γιόγκα

Η πρακτική της γιόγκα απαιτεί πλήρη αναπνοή, επειδή αναπνέετε καθώς εισπνέετε και γεμίζετε τον θώρακά σας. Στη γιόγκα εισπνέετε και εκπνέετε από τη μύτη, επειδή με αυτή την τεχνική θα εισέλθει περισσότερος αέρας στους πνεύμονες.

Η αναπνοή αποτελείται από την ενσωμάτωση τριών θεμελιωδών πτυχών σε μια ευρεία και ρυθμική κίνηση: την κοιλιακή, την πλευρική και την κλείδα αναπνοή, όπως υποδεικνύουν επαγγελματίες όπως ο Josep Gustems, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης:

  • Η κοιλιακή αναπνοή, που υπάρχει στους άνδρες, είναι αυτή όπου το διάφραγμα κατεβαίνει κατά την εισπνοή και η κοιλιά διογκώνεται. Αυτό προκαλεί μια συνεχή ομαλή κίνηση του διαφράγματος, ευνοώντας την καλή λειτουργία των οργάνων.
  • Η κογχική αναπνοή είναι αυτή όπου τα πλευρά διαχωρίζονται και η θωρακική κοιλότητα διαστέλλεται.
  • Κλειδική αναπνοή είναι αυτή που δίνεται με την ανύψωση των κλείδων, στην οποία όλος ο αέρας εισάγεται παθητικά.

Η καλή αναπνοή σας επιτρέπει να επιτύχετε συγκέντρωση και να χαλαρώσετε το σώμα για να το προετοιμάσετε για τη στιγμή της εκτέλεσης των στάσεων. Αν είστε αρχάριος στην πρακτική της γιόγκα, η αναπνοή θα είναι πολύπλοκη και θα αισθάνεστε περίεργα, επειδή οι πνεύμονές σας δεν έχουν συνηθίσει να δέχονται υψηλά φορτία οξυγόνου.

Είναι σύνηθες να αισθάνεστε ζάλη ή αδυναμία όταν ξεκινάτε με την αναπνοή, επειδή το σώμα σας δημιουργεί αντίσταση στον αέρα. Ωστόσο, με την εξάσκηση, θα βελτιωθείτε και θα παρατηρήσετε τις αλλαγές κατά την εκτέλεση των στάσεων.

Ισορροπία

Ένα από τα κύρια οφέλη της σωστής αναπνοής στην πρακτική της γιόγκα είναι ότι θα βελτιώσετε την ισορροπία και τη δύναμη στο θώρακα. Υπάρχουν στάσεις ισορροπίας που απαιτούν μεγάλη συγκέντρωση, δύναμη και αντοχή.

Η αναπνοή βοηθά να αναπτύξετε ευκινησία, συντονισμό και βελτιώνει τη συγκέντρωση. Η ισορροπία αναπτύσσεται με την παροχή οξυγόνου στους πνεύμονες και τον εγκέφαλο.

Επιτυγχάνεται επίσης με τη σύσφιξη της κοιλιάς και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με τη διατήρηση της κοιλιακής αναπνοής, επειδή η δύναμη του μυός βοηθά στη διατήρηση της ισορροπίας του σώματος. Αν και η ισορροπία είναι μια δεξιότητα κάθε γιόγκι, μπορεί να αναπτυχθεί με τη βέλτιστη αναπνοή.

Για τις στάσεις ευλυγισίας και αντίστασης, η αναπνοή και η προσοχή είναι θεμελιώδεις. Διατηρούν το μυαλό σε εγρήγορση και συγκεντρωμένο για να αντέξει την προσπάθεια.

Σας άρεσε αυτό το άρθρο; Μπορεί επίσης να σας αρέσει να διαβάσετε: Slow Deco: Μάθετε τι είναι και πώς να το εφαρμόσετε στο σπίτι σας

Αναπνοή και προσοχή: συγκέντρωση στην πράξη

Αναπνοή και προσοχή: Τα κλειδιά για μια καλή στάση της γιόγκα

Η αναπνοή οξυγονώνει τον εγκέφαλο και επιτρέπει στους νευρώνες να λειτουργούν με τον καλύτερο τρόπο. Αυτή η οξυγόνωση του εγκεφάλου βοηθά στη συγκέντρωση.

Η αναπνοή της γιόγκα ωφελεί τη χαλάρωση και την εσωτερική γαλήνη, επειδή τοποθετεί το σώμα σε μια κατάσταση ηρεμίας, όπου το αίμα ρέει και οι διεργασίες του σώματος λειτουργούν χωρίς εξωτερικές πιέσεις. Η αναπνοή μπορεί να συνοδεύεται από διαλογισμό, αλλά αυτό εξαρτάται από το είδος της γιόγκα που επιθυμείτε να κάνετε.

Στο διαλογισμό το πνεύμα διαχωρίζεται από το σώμα και η αναπνοή καταπραΰνει το νου. Το να ζείτε με ηρεμία και να απολαμβάνετε το παρόν είναι μέρος της πρακτικής της γιόγκα, επειδή οι αρνητικές σκέψεις δεν θα εισβάλλουν στο μυαλό σας.

Αν αποφασίσετε να εξασκηθείτε στη γιόγκα, να θυμάστε ότι η αναπνοή και η προσοχή είναι απαραίτητες για την εκτέλεση των στάσεων. Η αναπνοή, στη γιόγκα, γεμίζει την ψυχή με ενέργεια και σας δυναμώνει. Πάρτε μια ανάσα και απολαύστε τη γιόγκα!

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Χάθα γιόγκα: Οφέλη και πώς να την εξασκήσετε
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Χάθα γιόγκα: Οφέλη και πώς να την εξασκήσετε

Η Χάθα γιόγκα είναι ένα στυλ που συνιστάται για αρχάριους σε αυτή την πειθαρχία. Η μέθοδος συνδέει την αναπνοή, το σώμα και το μυαλό.



  • Brown, R. P., & Gerbarg, P. L. (2009). Yoga breathing, meditation, and longevity. In Annals of the New York Academy of Sciences. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2009.04394.x
  • Gilbert, C. (1999). Yoga and breathing. Journal of Bodywork and Movement Therapies. https://doi.org/10.1016/S1360-8592(99)80042-4
  • Desai, R., Tailor, A., & Bhatt, T. (2015). Effects of yoga on brain waves and structural activation: A review. Complementary Therapies in Clinical Practice. https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2015.02.002
  • Khanna, S., & Greeson, J. M. (2013). A narrative review of yoga and mindfulness as complementary therapies for addiction. Complementary Therapies in Medicine. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2013.01.008
  • Uebelacker, L. A., Epstein-Lubow, G., Gaudiano, B. A., Tremont, G., Battle, C. L., & Miller, I. W. (2010). Hatha yoga for depression: critical review of the evidence for efficacy, plausible mechanisms of action, and directions for future research. Journal of Psychiatric Practice®, 16(1), 22-33.
  • Gustems Carnicer, J. (2007). La respiración en el canto.