Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας

Η ψυχική υγεία απαιτεί τη δέσμευση ολόκληρης της κοινότητας. Τα επακόλουθα της πανδημίας απειλούν την καθημερινή ευημερία των ανθρώπων.
Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας
Maria Fatima Seppi Vinuales

Γράφτηκε και επαληθεύτηκε από ψυχολόγο Maria Fatima Seppi Vinuales.

Τελευταία ενημέρωση: 04 Νοεμβρίου, 2022

Γιατί εξακολουθεί να είναι τόσο δύσκολο για εμάς να μιλάμε για τα συναισθήματα και τα προβλήματά μας; Γιατί αναβάλλουμε συνέχεια να πάμε σε έναν ψυχολόγο; Σε πολλές περιπτώσεις, η συζήτηση για την ψυχική υγεία εξακολουθεί να αποτελεί ταμπού. Με αφορμή την 10η Οκτωβρίου που ήταν η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας, ας μιλήσουμε γι’ αυτήν.

Το σύνθημα που επιλέχθηκε για φέτος από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) ήταν “Να καταστεί η ψυχική υγεία και η ευημερία για όλους παγκόσμια προτεραιότητα”. Επιδιώκει να αναδείξει τον αντίκτυπο που έχει η ψυχική υγεία στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων, καθώς παρεμβαίνει σαφώς στην ευημερία και την ανάπτυξή τους.

Γιατί Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας;

Η ημέρα προειδοποιεί για την ανάγκη διάθεσης ενός προϋπολογισμού για την αντιμετώπιση της ψυχικής υγείας, με δημόσιες πολιτικές και προγράμματα που εστιάζουν στην προαγωγή και την πρόληψη. Γι’ αυτό απαιτούνται νέα μέτρα που απευθύνονται στη δημιουργικότητα και τη δέσμευση των επαγγελματιών αλλά και της κοινότητας γενικότερα.

Το σύνθημα αυτό μας καλεί να θυμηθούμε ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι τους πόρους για να απολαμβάνουν τη βέλτιστη ψυχική υγεία. Επιπλέον, η βέλτιστη ψυχική υγεία αποτελεί ανθρώπινο δικαίωμα.

Οι δυσκολίες πρόσβασης, οι συνθήκες διαβίωσης, οι παράγοντες που εξαρτώνται από την κατάσταση και τα κοινωνικά και πολιτισμικά στερεότυπα λειτουργούν ως εμπόδια κατά την αναζήτηση βοήθειας. Γι’ αυτό εκατομμύρια άνθρωποι, σύμφωνα με την τελευταία μελέτη που δημοσίευσε ο ΠΟΥ, υποφέρουν σιωπηλά.

Από την άλλη πλευρά, είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι, αν και υπάρχει μια “κοινή βάση” για την ψυχική υγεία, είναι επίσης μια υποκειμενική εμπειρία. Για παράδειγμα, η εμπειρία του πόνου δεν είναι ίδια για όλους. Γι’ αυτό πρέπει να δείχνουμε σεβασμό και να επικυρώνουμε τα συναισθήματα που νιώθουν οι άλλοι.

Ομοίως, είναι σημαντικό να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας. Πολλοί άνθρωποι ταυτίζουν την ψυχική υγεία με διαταραχές ή ασθένειες. Έτσι, υποτιμούν τη δυσφορία και εξομαλύνουν καταστάσεις που δεν είναι πολύπλοκες γι’ αυτούς.

Με αυτή την έννοια, όπως ακριβώς η έννοια της υγείας επανεξετάστηκε πριν από λίγο καιρό, η ψυχική υγεία δεν αφορά μόνο την απουσία ασθένειας. Είναι επίσης η ευημερία, η αυτοεκτίμηση και η απόλαυση.

Happiness on world mental health day
Η ευτυχία και η ευημερία είναι εγγενή μέρη της ψυχικής υγείας.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε να γίνει πιο ορατή η σημασία της ψυχικής υγείας;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία της ψυχικής υγείας στη ζωή μας και να βοηθήσουμε και τους άλλους να το κάνουν. Μερικοί από αυτούς είναι οι ακόλουθοι.

Κάντε την ψυχική υγεία πιο ορατή

Πρώτα απ’ όλα, μιλήστε γι’ αυτήν. Δώστε της σημασία και ένα δικό της χώρο, όπως ακριβώς κάνουμε και με άλλες πτυχές της ζωής μας.

Η ενθάρρυνση των ανθρώπων να εκφράζονται και να ζητούν βοήθεια είναι ένας τρόπος ώστε η ψυχική υγεία να απομακρυνθεί από την αναγωγική άποψη που τη συνδέει με το στίγμα, την τρέλα, τον εγκλεισμό ή το “τρελοκομείο”.

Δραστηριοποιηθείτε

Η υγεία πρέπει να γίνεται αντιληπτή ως σύνολο. Επομένως, πρέπει να διατηρούμε το μυαλό και την ψυχική κατάσταση, καθώς και το σώμα.

Η σωματική δραστηριότητα, όποια κι αν είναι η προτίμησή μας γι’ αυτήν, μας επιτρέπει να ζούμε στιγμές χαλάρωσης. Παράλληλα, παράγει τις λεγόμενες ορμόνες ευεξίας.

Αφήστε χώρο και χρόνο για αυτοφροντίδα

Είναι σημαντικό να έχουμε χρόνο και χώρο για να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και να ξεκουραστούμε. Κάποιες φορές το πετυχαίνουμε αυτό καταφεύγοντας σε ένα βιβλίο, άλλες φορές, αφήνοντας το κινητό στο αθόρυβο και κλείνοντας τις ειδοποιήσεις του.

Η αυτοφροντίδα συμβαδίζει επίσης με την αυτογνωσία και τη στροφή του βλέμματός μας προς τα μέσα. Κατά τη διάρκεια αυτού του σημαντικού χρόνου που αφιερώνουμε στον εαυτό μας, μπορούμε επίσης να αναπτύξουμε κάποιο χόμπι.

Αποφύγετε την κριτική

Είναι κρίσιμο να αποφεύγουμε να κρίνουμε τόσο τον εαυτό μας όσο και τους άλλους. Αν δεν γνωρίζετε τη συγκεκριμένη κατάσταση του κάθε ατόμου, αποφύγετε να τη σχολιάσετε.

Αντίθετα, δείξτε ενσυναίσθηση. Αποφύγετε να χαρακτηρίζετε τους ανθρώπους ως “ψυχωτικούς” ή “τρελούς” και αντιθέτως προσπαθήστε να καταλάβετε τους ανθρώπους που βιώνουν μια κατάσταση ψύχωσης ή τους ανθρώπους που βιώνουν κρίσεις πανικού. Να θυμάστε: πρόκειται για μια εμπειρία και όχι για μέρος της ταυτότητάς τους.

gossip and lies

Δεν μιλάμε μόνο για τις ψυχικές ασθένειες την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας

Σήμερα, η ψυχική μας υγεία απειλείται καθημερινά λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών κάθε χώρας, της κοινωνικοοικονομικής ανισότητας, του πολέμου, των συγκρούσεων και της βίας. Την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι πρόκειται για μια διαρκή προσπάθεια να διασφαλίσουμε ότι όλοι οι άνθρωποι θα έχουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα μπορούν να βιώσουν την καλή ψυχική υγεία.

Όλοι οι άνθρωποι είναι ευάλωτοι και έχουν προβλήματα. Είναι επίσης σημαντικό να τονίσουμε ότι η θεραπεία δεν απευθύνεται μόνο σε όσους έχουν δυσάρεστα ή αισθητά προβλήματα, αλλά και σε οποιονδήποτε επιθυμεί να βελτιώσει την ψυχική του υγεία. Ως εκ τούτου, πρέπει να παρέχουμε πόρους και ευκαιρίες ώστε όλοι να μπορούν να απολαμβάνουν αυτό το βασικό ανθρώπινο δικαίωμα.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Πέντε εύκολες συνήθειες για καλή ψυχική υγεία
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Πέντε εύκολες συνήθειες για καλή ψυχική υγεία

Πολλοί έχουν υιοθετήσει κάποιες συνήθειες χωρίς να συνειδητοποιούν πόσο επιβλαβείς μπορεί να είναι για μια καλή ψυχική υγεία.



  • Restrepo, D. A., & Jaramillo, J. C. (2012). Concepciones de salud mental en el campo de la salud pública. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 30(2), 202-211.
  • Greco, C. (2010). Las emociones positivas: su importancia en el marco de la promoción de la salud mental en la infancia. Liberabit, 16(1), 81-93.