9 συμβουλές και τεχνικές για να μελετάτε αν έχετε ΔΕΠΥ

Αν έχετε ΔΕΠΥ, είναι σημαντικό να βρείτε ένα άνετο μέρος όπου μπορείτε να μελετήσετε και να συγκεντρωθείτε. Στη συνέχεια, με τις σωστές τεχνικές, θα μπορέσετε να ανταποκριθείτε στην πρόκληση!
9 συμβουλές και τεχνικές για να μελετάτε αν έχετε ΔΕΠΥ

Τελευταία ενημέρωση: 29 Ιούλιος, 2022

Υπάρχουν διάφορες μεταφορές για να εξηγήσουμε τι είναι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και πώς επηρεάζει την καθημερινή ζωή ενός ατόμου. Μία από τις πιο συχνές έχει να κάνει με την εικόνα στην οποία ένα ποντικάκι γυρίζει αδιάκοπα σε έναν τροχό. Σε αυτό το πλαίσιο, φυσικά, καθίσταται πολύ δύσκολο να μελετήσει κάποιος που πάσχει από ΔΕΠΥ.

Ο εγκέφαλος ενός ατόμου με ΔΕΠΥ λειτουργεί ασταμάτητα. Καταστάσεις που επιφανειακά είναι απλές για να επιλυθούν μπορεί να γίνουν εξαιρετικά πολύπλοκες.

Για παράδειγμα, το να προσέχετε μια συζήτηση χωρίς να αποσπάται η προσοχή σας από κάτι άλλο είναι πολύ δύσκολο. Στην ίδια κατεύθυνση, η μελέτη είναι διπλά κουραστική εξαιτίας του τι σημαίνει η ίδια η δραστηριότητα και εξαιτίας όλων των προηγούμενων εμποδίων για να φτάσει κανείς να συγκεντρωθεί να διαβάσει.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν στρατηγικές και τεχνικές που είναι χρήσιμες για τη μελέτη με ΔΕΠΥ. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικές από αυτές.

Τι είναι η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ);

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα εμποδίζει τη βέλτιστη απόδοση των εκτελεστικών λειτουργιών. Αυτό σημαίνει ότι παρεμποδίζει εκείνες που μας επιτρέπουν να μένουμε συγκεντρωμένοι, να εκπληρώνουμε τις υποχρεώσεις μας, να ξεκινάμε και να ολοκληρώνουμε εργασίες, να σχεδιάζουμε, να οργανώνουμε, να παίρνουμε αποφάσεις και να ελέγχουμε τις παρορμήσεις μας.

Αυτές είναι βασικές δεξιότητες για τη ζωή στην κοινωνία, ειδικά αν επιδιώκουμε να ενταχθούμε σε ακαδημαϊκό ή εργασιακό περιβάλλον. Ωστόσο, η μελέτη με ΔΕΠΥ δεν είναι ένα ακατόρθωτο εγχείρημα. Παρ’ όλα αυτά, είναι αλήθεια ότι απαιτεί κάποιες πρόσθετες στρατηγικές και ενισχύσεις για να αντισταθμίσει τις διαδικασίες ή τις δραστηριότητες που κοστίζουν λίγο περισσότερο.

Οι καλύτερες συμβουλές για τη μελέτη αν έχετε ΔΕΠΥ

Ακολουθούν ορισμένες συστάσεις που πρέπει να έχετε κατά νου για να μελετάτε αν έχετε ΔΕΠΥ. Είναι σημαντικό, στην περίπτωση των παιδιών, οι γονείς να λάβουν υπόψη τους και αυτές τις τεχνικές για να διευκολύνουν τη διαδικασία.

Niño con TDAH intenta estudiar.

1. Χωρίστε τις εργασίες σας σε μικρότερες

Χωρίζοντας τις εργασίες σας, θα είναι πιο εύκολο να συγκεντρωθείτε και να διατηρήσετε την προσοχή σας. Υπάρχουν διάφορες τεχνικές προς αυτή την κατεύθυνση, όπως η μέθοδος Pomodoro, η οποία περιλαμβάνει τη συγκέντρωση για ένα μπλοκ χρόνου (συνήθως 25 λεπτά) και την ανάπαυση για ένα άλλο μπλοκ χρόνου (5 λεπτά).

Αυτή η εναλλαγή επιτρέπει στον εγκέφαλό σας να συγκεντρωθεί και να ξεκουραστεί χωρίς υπερβολικές απαιτήσεις. Εκτός από το πλεονέκτημα ότι αισθάνεστε ότι μπορείτε να τελειώσετε μια εργασία, ενισχύει τα κίνητρά σας και συμβάλλει στη μείωση του άγχους που συνεπάγεται το να κάθεστε να μελετήσετε.

2. Όσο νωρίτερα, τόσο το καλύτερο

Μην περιμένετε μέχρι την τελευταία στιγμή της ημέρας για να ολοκληρώσετε μια δραστηριότητα ή μέχρι τις τελευταίες ημέρες για να καθίσετε και να μελετήσετε. Είναι καλύτερο να προσεγγίζετε τις εργασίες σας σταδιακά.

3. Ξεκουραστείτε

Το να είστε υπερδραστήριοι και με τον εγκέφαλο σε συνεχή διέγερση δεν είναι καλό για όσους έχουν αυτού του είδους τη διαταραχή. Είναι πολύ σημαντικό να αναζητάτε την ισορροπία, να βρίσκετε στιγμές ξεκούρασης και απόσπασης της προσοχής σας. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να έχουμε την απαραίτητη ενέργεια για να καθίσουμε και να εκπληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας.

4. Ζητήστε βοήθεια για το διάβασμα αν έχετε ΔΕΠΥ

Για παράδειγμα, αν πηγαίνετε στο πανεπιστήμιο και υπάρχουν πολλά μαθήματα ανά εξάμηνο, ίσως να θέλετε να ζητήσετε τη γνώμη κάποιου που έχει ήδη εμπειρία. Οι πληροφορίες του μπορεί να σας βοηθήσουν να ξέρετε ποια μαθήματα είναι πιο σημαντικά και απαιτητικά. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να έχετε μια καλύτερη ιδέα για τις προτεραιότητές σας.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι δεν θα μπορείτε πάντα να κάνετε τα πάντα.

Αν ξεκινάτε τις σπουδές σας, τα πρώτα μικρά βήματα μπορούν να σας βοηθήσουν να οργανωθείτε και επίσης να αποκτήσετε αυτοπεποίθηση στην κατανόηση του τρόπου διαχείρισης. Οι υπερβολικά υψηλές ή μη ρεαλιστικές προσδοκίες συχνά οδηγούν σε απογοήτευση και μειώνουν την κινητοποίηση.

5. Δώστε χρόνο στον εαυτό σας

Μην πιέζετε τον εαυτό σας. Δεν είναι απαραίτητο. Το σημαντικό είναι να μπορείτε να απολαμβάνετε τη διαδικασία και τις επιλογές των σπουδών σας.

Μην προσθέτετε ένα ακόμη πρόβλημα στη ζωή σας, αλλά αντίθετα, προσθέστε μια ακόμα δυνατότητα μάθησης για να βελτιωθείτε. Τέλος, είναι επίσης σημαντικό να μπορείτε να γνωρίσετε τον εαυτό σας και να εντοπίσετε πότε εργάζεστε καλύτερα.

Αν γνωρίζετε ότι δυσκολεύεστε να σηκωθείτε νωρίς, για παράδειγμα, τότε μην θέτετε μη ρεαλιστικούς στόχους, όπως να σηκωθείτε νωρίς για παράδειγμα.

6. Προσδιορίστε ένα μέρος όπου μπορείτε να μελετήσετε

Οι περιβαλλοντικές συνθήκες είναι επίσης καθοριστικές για τη διατήρηση της συγκέντρωσης και της αυτοσυγκέντρωσης. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να μπορείτε να βρείτε ένα μέρος που προσφέρει λιγότερα ερεθίσματα, όπου μπορείτε να αισθάνεστε άνετα, με καλό εξαερισμό και συνθήκες φωτισμού.

Μια βιβλιοθήκη μπορεί να είναι ιδανικό μέρος για μελέτη.

studying if you have ADHD in the library

7. Μάθετε να αναγνωρίζετε τις τεχνικές μελέτης που προτιμάτε

Οι άνθρωποι έχουν διαφορετικούς τύπους νοημοσύνης. Έτσι, κάποιοι άνθρωποι μαθαίνουν καλύτερα όταν ακούνε άλλους να μιλάνε, ενώ άλλοι είναι πιο οπτικοί και χρειάζονται κάποιου είδους υποστήριξη ή γραφική πηγή. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να μπορείτε να εξερευνήσετε διαφορετικούς τρόπους μελέτης και συγκράτησης πληροφοριών μέχρι να βρείτε αυτόν που σας διευκολύνει.

8. Να είστε συνεπείς με τη φαρμακευτική σας αγωγή

Εάν παίρνετε οποιαδήποτε φαρμακευτική αγωγή, είναι σημαντικό να διατηρήσετε τη θεραπεία σας. Αποφύγετε να παραλείπετε τις δόσεις ή να τις ενισχύετε προκειμένου να ηρεμήσετε ή να αποδώσετε καλύτερα σε μια εξέταση.

9. Μάθετε τεχνικές χαλάρωσης όταν μελετάτε αν έχετε ΔΕΠΥ

Είναι απαραίτητο να σταματάμε και να αναγνωρίζουμε ότι χρειαζόμαστε ένα διάλειμμα ή μια νοητική παύση. Για το σκοπό αυτό, οι τεχνικές χαλάρωσης και αναπνοής μπορεί να είναι χρήσιμες, καθώς είναι απλές, σύντομες και καθοδηγούμενες.

Μπορείτε να είστε επιτυχημένοι όταν μελετάτε αν έχετε ΔΕΠΥ

Πολλά άτομα με ΔΕΠΥ αισθάνονται ότι η μελέτη ή η επίτευξη των στόχων τους θα είναι μια αδύνατη αποστολή. Μάλιστα, μερικές φορές οι γύρω τους προθυμοποιούνται να εκτελέσουν ορισμένες λειτουργίες για λογαριασμό τους, ώστε να αποφύγουν την απογοήτευση.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι κάποιος με ΔΕΠΥ είναι ικανός να φέρει εις πέρας τους στόχους και τα σχέδιά του. Ίσως αυτή η πορεία να είναι μακρύτερη ή πιο αργή και να απαιτεί πρόσθετη υποστήριξη και μεγαλύτερη αφοσίωση, αλλά είναι εφικτή. Με την ίδια έννοια, η εργασία πάνω στην αυτοεκτίμηση και την ασφάλεια των ατόμων με ΔΕΠΥ, καθώς και η οικοδόμηση της αυτοπεποίθησής τους είναι απαραίτητη για να συνεχίσουν να πιστεύουν ότι είναι ικανοί.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας

Όπως δηλώνει και το όνομά της η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας ή ΔΕΠΥ είναι μια νευρολογική διαταραχή η οποία εκδηλώνεται κατά ...



  • Barragán-Pérez, E., de la Peña-Olvera, F., Ortiz-León, S., Ruiz-García, M., Hernández-Aguilar, J., Palacios-Cruz, L., & Suárez-Reynaga, A. (2007). Primer consenso latinoamericano de trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Boletín médico del hospital infantil de México64(5), 326-343.
  • Llanos Lizcano, L. J., García Ruiz, D. J., González Torres, H. J., & Puentes Rozo, P. (2019). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Pediatría Atención Primaria21(83), e101-e108.
  • López, E. F. (2016). Entrenamiento en Mindfulness para pacientes con trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH): Una revisión descriptiva. Revista de psicoterapia27(103), 203-213.