Η σχέση ανάμεσα στον καφέ και στην πείνα

· 13 Ιουνίου 2016

Τα μέλη μιας ομάδας ερευνητών αναρωτήθηκαν αν η κατανάλωση καφέ μάς κάνει να πεινάμε περισσότερο ή λιγότερο. Στο παρακάτω άρθρο μάθετε για τη σχέση ανάμεσα στον καφέ και στην πείνα. Τα στοιχεία θα σας εκπλήξουν!

Καφές, το πιο δημοφιλές ρόφημα

Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι η πείνα και η όρεξή μας ελέγχονται από πολύπλοκα συστήματα και επηρεάζονται από αυτά που τρώμε ή πίνουμε (συμπεριλαμβανομένου του καφέ). Τα μέλη μιας ομάδας επιστημόνων θέλησαν να διαπιστώσουν αν το πιο δημοφιλές ρόφημα στον κόσμο επηρεάζει την αίσθηση της πείνας.

Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν τον κανονικό καφέ για να ελέγξουν την όρεξή τους. Είναι αλήθεια ότι ο καφές εξασφαλίζει μια καλή ποσότητα ενέργειας και ενισχύει την εγρήγορση. Βελτιώνει επίσης τη σωματική επίδοση και μειώνει την όρεξη. Ωστόσο υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι, αν θέλετε να χάσετε βάρος, είναι καλύτερα να πίνετε καφέ χωρίς καφεΐνη.

kafes1

Προσοχή, δεν μπορείτε να περάσετε όλη τη μέρα πίνοντας καφέ, επειδή θα βρίσκεστε σε υπερβολικά μεγάλη εγρήγορση και δεν θα μπορείτε να αναπαυτείτε. Οι ειδικοί πάνω στο θέμα δηλώνουν ότι, για να χάσετε βάρος, είναι καλύτερο να πίνετε εκχύλισμα πράσινου τσαγιού.

Είναι υγιεινός ο καφές; Εξαρτάται. Δεν μεταβολίζουν όλοι τον καφέ με τον ίδιο τρόπο. Αυτό που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι το συγκεκριμένο ρόφημα επηρεάζει τους νευροδιαβιβαστές και τις ορμόνες σας (ειδικά την κορτιζόλη και την ινσουλίνη). Γι’αυτό ο καφές ξυπνάει μερικούς ανθρώπους και κοιμίζει άλλους. Αυτό μπορεί να αλλάξει ανάλογα με το πόσο πίνετε, την ώρα της μέρας, την ηλικία σας, το σωματότυπό σας.

Σας κάνει ο καφές να πεινάτε ή όχι;

Οι ορμόνες σας επηρεάζουν την όρεξή σας και την αίσθηση του κορεσμού. Για το λόγο αυτό, ίσως πεινάτε περισσότερο ορισμένες ώρες της ημέρας από ό,τι άλλες. Οι γυναίκες, για παράδειγμα, τρώνε περισσότερο όταν αισθάνονται πείνα ή όταν έχουν περίοδο. Οι άνδρες μπορεί να τρώνε περισσότερο όταν βρίσκονται υπό πίεση ή άγχος.

kafes-4

Υπάρχουν τρεις ορμόνες που ευθύνονται για την πείνα: η γκρελίνη, η λεπτίνη και το πεπτίδιο ΥΥ. Η πρώτη εκκρίνεται στο στομάχι, η δεύτερη συντίθεται στα λιποκύτταρα και η τρίτη βρίσκεται στο έντερο.

Όσον αφορά στον καφέ, μπορεί να σας βοηθήσει ή να σας εμποδίσει να χάσετε βάρος. Πώς; Επιδρώντας στην παραγωγή της κάθε ορμόνης. Το ίδιο συμβαίνει με τη διάθεσή σας. Έχετε προσέξει ότι, όταν πεινάτε, θυμώνετε ή εκνευρίζεστε εύκολα, ενώ αφού φάτε αισθάνεστε καλά; Θυμηθείτε την αγγλική δημοφιλή ρήση: «γεμάτο στομάχι, χαρούμενη καρδιά».

Οι ερευνητές έχουν εξετάσει δύο υποθέσεις για να διαπιστώσουν ποια είναι η σχέση ανάμεσα στον καφέ και στην πείνα:

  • Υπόθεση #1: ο καφές (με καφεΐνη και χωρίς) μειώνει την πείνα, τη λεπτίνη και τη γκρελίνη και ενισχύει την αίσθηση του κορεσμού και το πεπτίδιο ΥΥ.
  • Υπόθεση #2: οι ίδιες επιδράσεις με την πρώτη υπόθεση, όμως με την εξαίρεση ότι διαρκούν μονάχα 60 λεπτά μετά το φαγητό ή ακόμα και κατά τα 120 λεπτά που χρειάζεται το σώμα για να χωνέψει.

kafes4

Τα μέλη μιας ομάδας εθελοντών ήπιαν καφέ και έπειτα εξήγησαν πώς αισθάνονταν κατά τις τρεις επόμενες ώρες. Τα συμπεράσματα ήταν τα εξής:

  • Αν και η καφεΐνη χρησιμοποιείται για τη μείωση της όρεξης, ο καφές χωρίς καφεΐνη προκάλεσε τα χαμηλότερα επίπεδα πείνας (καθώς και των δύο ορμονών) και αύξηση του πεπτιδίου.
  • Μεγαλύτερη ποσότητα του πεπτιδίου ΥΥ σημαίνει μικρότερη πείνα. Οι άνθρωποι που συμμετείχαν στο πείραμα δήλωσαν ότι δεν είχαν όρεξη για τρεις ώρες, ωστόσο τα επίπεδα του πεπτιδίου YY μειώθηκαν μετά από μιάμιση ώρα.
  • Ένα άλλο ενδιαφέρον εύρημα είναι ότι η μείωση της πείνας και η αύξηση του πεπτιδίου παρέμεινε ίδια μέχρι μετά την κατανάλωση γλυκόζης. Αυτό που μπορούμε να συμπεράνουμε είναι ότι μερικές από τις χημικές ουσίες του καφέ δεν επηρεάζουν την πέψη.

Ίσως ο καφές μειώνει την πείνα επειδή επηρεάζει την ορμόνη της αίσθησης κορεσμού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο καφές περιέχει πολλές αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες είναι ωφέλιμες για την υγεία σας. Ωστόσο μερικές από τις χημικές ουσίες έχουν αρνητική επίδραση σε ορισμένους ανθρώπους, ειδικά αν αυτοί πίνουν πολύ καφέ. Αν εμπιστεύεστε την καφεΐνη για τη μείωση της όρεξής σας, ίσως πρέπει να σκεφτείτε να αλλάξετε στρατηγική.

Καταρχάς, να πίνετε καφέ χωρίς καφεΐνη και έπειτα να καταναλώνετε άλλες πιο υγιεινές τροφές που έχουν την ίδια επίδραση στο σώμα σας. Για μερικούς ανθρώπους είναι ένα μήλο, για άλλους μια μπάρα δημητριακών· σε μερικούς αρέσει η μπανάνα ενώ άλλοι επιλέγουν μια τομάτα.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να θυμάστε ότι υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που σας κάνουν να πεινάτε. Για παράδειγμα, ένα ελλιπές πρωινό που δεν περιλαμβάνει φρούτα, γαλακτοκομικά και δημητριακά· η συνήθεια του να τρώτε οποιαδήποτε ώρα της μέρας (κατανάλωση «σνακ»)· η πλήξη ή η έλλειψη κινητοποίησης· η ανησυχία ή το άγχος· οι αλλαγές στις ορμόνες ή στους αδένες (εγκυμοσύνη, εμμηνορρυσία, προβλήματα του θυρεοειδούς).

Δεν μπορείτε να περιμένετε ότι ο καφές θα είναι η μαγική λύση για τη ρύθμιση της όρεξής σας. Αν δεν τρώτε σωστά κάθε μέρα, είναι πιθανότερο το στομάχι σας να ζητά όλο και περισσότερη τροφή.