Οφέλη των καρότων και η διατροφική τους αξία

28 Δεκεμβρίου 2019
Η μέτρια κατανάλωση καρότων μπορεί να βοηθήσει την κυκλοφορία του αίματος και να μειώσει την πίεση. Γι' αυτό, τα καρότα είναι εξαιρετικά για τη βελτίωση της υγείας της καρδιάς.

Σήμερα, θα σας ενημερώσουμε για το ποια είναι τα οφέλη των καρότων. Τα καρότα είναι πολύ νόστιμα και υγιεινά είτε μαγειρεμένα, είτε ωμά.

Αν αναρωτιέστε πώς σας ωφελεί αυτό το πορτοκαλί λαχανικό, συνεχίστε την ανάγνωση!

Η διατροφική αξία των καρότων

Τα καρότα είναι γεμάτα β-καροτίνη, αυτή δίνει και το χαρακτηριστικό πορτοκαλί χρώμα στο λαχανικό. Επιπλέον, περιέχουν βιταμίνες Α, C, Β1, Β2, Β3, Β6, Β9, C, E, K, χολίνη, και μέταλλα όπως κάλιο, μαγνήσιο, σίδηρο, ασβέστιο, και φώσφορο.

Αυτό το λαχανικό αποτελείται κυρίως από υδατάνθρακες. Επίσης, είναι εξαιρετική πηγή φυτικών ινών, και δεν περιέχει καθόλου κορεσμένα λιπαρά ή χοληστερίνη.

Τέλος, τα καρότα έχουν λίγες θερμίδες – μόνο 40 ανά 100 γραμμάρια. Γι’ αυτόν τον λόγο, αποτελούν καλή και υγιεινή επιλογή για μια ισορροπημένη διατροφή.

Τα πολλαπλά οφέλη των καρότων

Καρότα στο χώμα

Τα καρότα προμηθεύουν το σώμα με αντιοξειδωτικά

Τα καρότα έχουν υψηλή περιεκτικότητα αντιοξειδωτικών, όπως είναι η βιταμίνη Α, τα οποία βοηθούν στη διατήρηση της υγείας του σώματος. Επίσης, μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και ορισμένων τύπων καρκίνου, όπως του εντέρου, του στόματος, και των πνευμόνων.

Περιέχουν επίσης μια φυτοθρεπτική ουσία που ονομάζεται φαλκαρινόλη. Είναι και αυτή ένα πανίσχυρο αντιοξειδωτικό.

Επιπροσθέτως, τα καρότα επιδρούν θετικά στην όρασηειδικά στη βελτίωση της νυχτερινής όρασης. Ο λόγος είναι η β-καροτίνη και η βιταμίνη Α που βοηθούν τα κύτταρα του αμφιβληστροειδούς χιτώνα να λειτουργούν σωστά.

Διαβάστε επίσης: Tα μωβ καρότα είναι θρεπτικά και ιδανικά για απώλεια βάρους

Τα οφέλη των καρότων βοηθούν στη μείωση της πίεσης

Γιατρός μετρά την πίεση ασθενούς

Αυτό το λαχανικό έχει θετική επίδραση στην πίεση.

Τα καρότα είναι ωφέλιμα στη ρύθμιση της κυκλοφορίας του αίματος, αλλά και εξασφαλίζουν πως η καρδιά και οι πνεύμονες έχουν όλα τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζονται για να λειτουργούν σωστά.

Επίσης, μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων και βοηθούν στη μείωση της πίεσης. Αυτά οφείλονται στο κάλιο το οποίο μειώνει τις επιπτώσεις του νατρίου, επιτρέποντας στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων να απελευθερώσουν την έντασή τους.

Ρίξτε μια ματιά και εδώ: Καταπολεμήστε την εξάντληση με καρότα και σκόρδο

Μην το παρακάνετε με την κατανάλωσή τους

Παρότι τα καρότα είναι ιδιαίτερα ωφέλιμα, η υπερκατανάλωσή τους μπορεί να έχει αρνητικές παρενέργειες.

Ένα παράδειγμα είναι η πάθηση με το όνομα καροτένωση. Σε περίπτωση καροτένωσης οι παλάμες των χεριών και τα πέλματα των ποδιών, όπως και άλλες περιοχές του δέρματος, γίνονται πορτοκαλί ή κιτρινωπά. Ο λόγος είναι η υψηλή συγκέντρωση καροτίνης στο αίμα. Η πάθηση είναι ακίνδυνη, όμως, θεραπεύεται απλά με τη μείωση της κατανάλωσης καρότων.

Ακόμη ένα πρόβλημα που μπορεί να προκύψει από την υπερκατανάλωση καρότων είναι η υπερβολική συσσώρευση βιταμίνης Α. Σε αυτή την περίπτωση μπορούν να εμφανιστούν συμπτώματα όπως ναυτία, ζάλη, εμετός, και πονοκέφαλοι.

Αν δε μειωθεί η πρόσληψη βιταμίνης Α, μπορεί να οδηγήσει σε υπερβιταμίνωση. Πρόκειται για μια σοβαρή πάθηση που προκαλείται από τη συσσώρευση τοξικών επιπέδων της βιταμίνης στο συκώτι, και χρειάζεται άμεση ιατρική αντιμετώπιση.

Ωστόσο, η υπερβιταμίνωση Α προκαλείται σπάνια όταν τρώτε μόνο τροφές με βιταμίνη Α. Συνήθως, για να νοσήσετε θα πρέπει να παίρνετε και συμπληρώματα ώστε να φτάσετε τη βιταμίνη Α σε τοξικά επίπεδα.

  • Infoagro. El cultivo de la zanahoria. Oleaginosos: 38-41. 1992.
  • TeenHealth FN. Información nutricional. From Nemours. 2013.
  • Sun, T., Simon, P. W., & Tanumihardjo, S. A. (2009). Antioxidant phytochemicals and antioxidant capacity of biofortified carrots (Daucus carota L.) of various colors. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf9001044
  • Punja, Z. K., Jayaraj, J., & Wally, O. (2007). Carrot. In Biotechnology in Agriculture and Forestry. https://doi.org/10.1007/978-3-540-36752-9_15