Είναι η ερυθριτόλη επιβλαβής για την υγεία;

Η ερυθριτόλη είναι ένα γλυκαντικό που χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο ως υποκατάστατο της ζάχαρης. Ωστόσο, είναι τόσο καλή όσο λένε ή μπορεί να είναι επιβλαβής για την υγεία σας;
Είναι η ερυθριτόλη επιβλαβής για την υγεία;

Τελευταία ενημέρωση: 17 Σεπτεμβρίου, 2022

Η ερυθριτόλη είναι ένα γλυκαντικό που έχει γίνει δημοφιλές στην αγορά τα τελευταία χρόνια. Βρίσκεται σε πολλά από τα προϊόντα με χαμηλές θερμίδες ή χωρίς ζάχαρη που ορισμένοι άνθρωποι περιλαμβάνουν στην κανονική διατροφή τους.

Παρόλο που έχει παρουσιαστεί ως εναλλακτική λύση στην παραδοσιακή επιτραπέζια ζάχαρη, έχει και κάποιες παρενέργεις. Ποια είναι, λοιπόν, τα μειονεκτήματά της; Στο σημερινό άρθρο, θα ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά.

Τι είναι η ερυθριτόλη;

Η ερυθριτόλη είναι μια αλκοόλη ζάχαρης. Είναι ένα φυσικό γλυκαντικό που λαμβάνεται από τη ζύμωση των σακχάρων. Αυτό που συμβαίνει με αυτό το γλυκαντικό είναι ότι η απορρόφησή του είναι αργή, όπως και η αντίδραση της ινσουλίνης που ενεργοποιεί.

Επομένως, πρόκειται για ένα προϊόν που προκαλεί σταδιακή αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα ή δεν αλλάζει καθόλου και δεν παράγει υψηλή αιχμή. Η αντίδραση του οργανισμού στο γλυκαντικό το καθιστά κατάλληλο, για παράδειγμα, για διαβητικούς ασθενείς.

Τα άτομα με αυτή την πάθηση έχουν προβλήματα κατά την επεξεργασία της γλυκόζης στο αίμα, οπότε τα προϊόντα που αυξάνουν την ποσότητα της γλυκόζης με ελεγχόμενο τρόπο είναι τα πλέον κατάλληλα γι’ αυτούς. Επιπλέον, μελέτες δείχνουν ότι η ερυθριτόλη δεν μεταβάλλει την ινσουλίνη και είναι πρακτικά εξίσου γλυκιά με την επιτραπέζια ζάχαρη.

erythritol
Η ερυθριτόλη είναι κατάλληλη για διαβητικούς ασθενείς. Εφόσον η κατανάλωσή της είναι μέτρια, μπορεί να αποτελέσει μια επιλογή για να γλυκάνετε τα πιάτα σας.

Πού μπορείτε να βρείτε ερυθριτόλη;

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, υπάρχουν πολλά προϊόντα στην αγορά που περιέχουν αυτό το γλυκαντικό. Μερικά από τα πιο συνηθισμένα είναι, για παράδειγμα:

  • Τσίχλες χωρίς ζάχαρη
  • Τρόφιμα χωρίς ζάχαρη ή τρόφιμα για διαβητικούς
  • Τρόφιμα που διατίθενται στο εμπόριο ως light

Επιπλέον, μπορεί επίσης να βρεθεί σε ορισμένα τρόφιμα με φυσικό τρόπο, όπως η ζυμωμένη σόγια, το κρασί ή ορισμένα μανιτάρια. Παράγεται επίσης από ορισμένα φρούτα, όπως το καρπούζι ή τα αχλάδια. Ως εκ τούτου, είναι πολύ συχνή η κατανάλωση αυτής της ουσίας.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της;

Είδαμε ήδη ότι η χρήση της ερυθριτόλης οδηγεί σε ορισμένα πλεονεκτήματα. Μερικά από αυτά είναι το γεγονός ότι οι διαβητικοί μπορούν να την καταναλώνουν και ότι είναι μια καλή επιλογή για άτομα που προσπαθούν να χάσουν βάρος. Η ουσία περιέχει λιγότερες από 0,2 χιλιοθερμίδες ανά γραμμάριο, οπότε είναι ιδανική για γλυκαντική ουσία χωρίς να παίρνετε επιπλέον βάρος.

Ωστόσο, δεν είναι όλα ευεργετικά όταν πρόκειται για αυτή τη γλυκαντική ουσία. Όπως και με άλλα παρόμοια προϊόντα, το κλειδί είναι να την καταναλώνετε μόνο με μέτρο. Στην πραγματικότητα, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες. Θα σας πούμε περισσότερα γι’ αυτές παρακάτω.

1. Παρενέργειες ερυθριτόλης: Αέρια και φούσκωμα

Οι πιο συνηθισμένες παρενέργειες των ζυμωμένων σακχάρων περιλαμβάνουν αέρια, δυσφορία και φούσκωμα στην κοιλιά. Αυτό συμβαίνει επειδή οι αλκοόλες σακχάρων, που είναι ζυμωμένα προϊόντα, δεν μπορούν να διασπαστούν κανονικά από τα πεπτικά ένζυμα που υπάρχουν στο στομάχι.

Ωστόσο, οι μικροοργανισμοί στο έντερο είναι σε θέση να διασπάσουν τα ζυμωμένα σάκχαρα, όπως η ερυθριτόλη, σε απλούστερα σάκχαρα, τα οποία είναι αυτά που θα απορροφηθούν. Αυτό, επομένως, οδηγεί σε αύξηση του αριθμού των μικροοργανισμών που υπάρχουν στο πεπτικό σύστημα.

Σε άτομα με σταθερό μικροβιόκοσμο και χωρίς προβλήματα υγείας, η κατανάλωση αυτών των προϊόντων μπορεί να είναι ευεργετική για τη διατήρηση της ισορροπίας των μικροοργανισμών του εντέρου τους. Ωστόσο, η ερυθριτόλη δεν θα αυξήσει μόνο την ποσότητα των “καλών” μικροοργανισμών στο έντερο.

Εάν το άτομο έχει ανισορροπία στη μικροβιακή του χλωρίδα, θα αυξηθεί και ο αριθμός των παθολογικών βακτηρίων και μικροοργανισμών. Κατά συνέπεια, κατά την αποικοδόμηση της ερυθριτόλης, αυτοί οι μικροοργανισμοί μπορεί να προκαλέσουν αέρια, φούσκωμα στην κοιλιά και δυσφορία.

Επομένως, σε άτομα που πάσχουν από σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, νόσο του Crohn και γαστρίτιδα, δεν συνιστάται η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αυτής της ουσίας. Τα συμπτώματα σε αυτούς θα είναι πιο σοβαρά.

abdominal pain

2. Ερυθριτόλη και απώλεια βάρους

Έχουμε ήδη επισημάνει τη χρήση αυτού του γλυκαντικού σε προϊόντα light ή χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, τα οποία πολλοί άνθρωποι καταναλώνουν στο πλαίσιο δίαιτας ή για να χάσουν βάρος μόνοι τους. Ωστόσο, είναι όντως τόσο αποτελεσματική;

Όταν καταναλώνουμε επιτραπέζια ζάχαρη ή άλλα θερμιδικά σάκχαρα, ο οργανισμός ενεργοποιεί μια σειρά διαδικασιών. Μεταξύ άλλων, όταν ανιχνεύει την κατανάλωση θερμίδων, ενεργοποιεί την παραγωγή ορισμένων ορμονών με αποτέλεσμα τον κορεσμό. Στην περίπτωση της ερυθριτόλης, ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει.

Το σώμα δεν επεξεργάζεται την ερυθριτόλη όπως θα έκανε με τη συνηθισμένη ζάχαρη. Αυτό σημαίνει ότι δεν απελευθερώνονται αυτές οι ορμόνες κορεσμού. Για το λόγο αυτό, όταν καταναλώνουν πολλά τρόφιμα που περιέχουν αυτή την ουσία, οι άνθρωποι συχνά δυσανασχετούν και τείνουν να αισθάνονται πιο πεινασμένοι από το κανονικό.

Με άλλα λόγια, αυξάνεται η ανάγκη για “σνακ” μεταξύ των γευμάτων και, επομένως, το αποτέλεσμα είναι αντίθετο με την απώλεια βάρους. Ακόμα και αν πρόκειται για “light” προϊόντα, η υπερβολική πρόσληψή τους είναι επιζήμια όσον αφορά το σωματικό βάρος.

3. Διάρροια

Η πρόσληψη υψηλών συγκεντρώσεων ερυθριτόλης μπορεί να προκαλέσει διάρροια στο πλαίσιο των ανεπιθύμητων παρενεργειών της. Στην πραγματικότητα, μια δημοσίευση στο Ευρωπαϊκό περιοδικό κλινικής διατροφής έδειξε ότι η πρόσληψη 20 έως 25 γραμμαρίων της ένωσης δημιουργεί αυτό το σύμπτωμα σε μικρά παιδιά.

Επιπλέον, η διάρροια μπορεί να συνοδεύεται από σοβαρά γαστρεντερικά συμπτώματα και να δημιουργεί καθαρτική δράση. Υπό αυτή την έννοια, συνιστάται πάντα η προσεκτική χρήση της ερυθριτόλης.

Η ερυθριτόλη ως γλυκαντικό: Τελικά συμπεράσματα

Μεταξύ των γλυκαντικών που χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατο της επιτραπέζιας ζάχαρης, η ερυθριτόλη είναι μία από τις πλέον ενδεδειγμένες. Αν και πρόκειται για ζυμωμένο σάκχαρο, οι παρενέργειες που προκαλεί στο πεπτικό σύστημα είναι λιγότερες από αυτές που προκαλούν άλλες παρόμοιες γλυκαντικές ουσίες. Επιπλέον, ο χαμηλός γλυκαιμικός της δείκτης αποτελεί πλεονέκτημα για τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη.

Τέλος, πρέπει να θυμόμαστε ότι η απώλεια βάρους πρέπει πάντα να γίνεται με υπευθυνότητα και, στο μέτρο του δυνατού, υπό την επίβλεψη ειδικού. Μην κάνετε κατάχρηση προϊόντων light ή χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη που μπορεί να οδηγήσουν σε άλλες παρενέργειες, όπως η ακούσια αύξηση βάρους.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
7 σημάδια ότι τρώτε πολλή ζάχαρη: Τι να κάνετε
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
7 σημάδια ότι τρώτε πολλή ζάχαρη: Τι να κάνετε

Υπάρχουν σημάδια που το σώμα σας σας στέλνει όταν τρώτε πολλή ζάχαρη και πρέπει να σταματήσετε. Μάθετε ποια είναι σε αυτό το άρθρο!



  • Evaluación de la fermentación de los distintos tipos de endulzantes utilizados en la dieta por lactobacillus ssp [Internet]. [cited 2020 Apr 26]. Available from: http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/2669
  • Escobedo Brevis AA. Evaluación de la fermentación de los distintos tipos de endulzantes utilizados en la dieta por lactobacillus ssp. Universidad Andrés Bello (Chile); 2015.
  • Herrero Carrasco J, de Villalonga Smith Tutor del Trabajo Aceptado Josep Antoni Tur Mari P. Efectos de la utilización de Stevia en la dieta sobre la población diabética. Universitat de les Illes Balears; 2016 May.
  • Ruiz-Ojeda FJ, Plaza-Díaz J, Sáez-Lara MJ, Gil A. Effects of Sweeteners on the Gut Microbiota: A Review of Experimental Studies and Clinical Trials [published correction appears in Adv Nutr. 2020 Mar 1;11(2):468]. Adv Nutr. 2019;10(suppl_1):S31‐S48. doi:10.1093/advances/nmy037
  • Hootman KC, Trezzi JP, Kraemer L, et al. Erythritol is a pentose-phosphate pathway metabolite and associated with adiposity gain in young adults. Proc Natl Acad Sci U S A. 2017;114(21):E4233‐E4240. doi:10.1073/pnas.1620079114