Πώς να μειώσετε την κατανάλωση ζάχαρης

03 Δεκέμβριος, 2020
Οι επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης αποτελεί σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης χρόνιων ασθενειών. Μάθετε τις στρατηγικές για να μειώσετε την κατανάλωση ζάχαρης στο σημερινό μας άρθρο!

Η κατανάλωση ζάχαρης αποτελεί σημαντικό κίνδυνο για την ανάπτυξη άπειρων πολύπλοκων ασθενειών. Έχει φανεί ότι η υπερβολική κατανάλωση της θέτει σε κίνδυνο την υγεία. 

Ωστόσο, παρά τον πιθανό κίνδυνο, είναι ένα από τα συστατικά με τη μεγαλύτερη χρήση από τη βιομηχανία τροφίμων. Έτσι, υπερβολικές ποσότητες ζάχαρης αποτελούν κομμάτι της διατροφής πολλών ανθρώπων, παρότι θα πρέπει να την μειώσουμε όλοι.

Η μείωση της ζάχαρης μειώνει την αντίσταση ινσουλίνης και τις πιθανότητες ανάπτυξης διαβήτη, παχυσαρκίας, και καρκίνου. Γι’ αυτό, ίσως μια καλή ιδέα θα ήταν να εφαρμόσετε τις στρατηγικές που θα σας παρουσιάσουμε παρακάτω.

Επιλέξτε φρέσκα προϊόντα και όχι επεξεργασμένα

Η πλειοψηφία των επεξεργασμένων τροφίμων περιέχει ζάχαρη, είτε είναι απλή, είτε είναι από ζαχαροκάλαμο, είτε καρύδας, ή μέλι. Όλα αυτά τα συστατικά προκαλούν μεγάλο στρες στο πάγκρεας και βλάπτουν το σώμα. Έτσι, επιλέγοντας απλά φρέσκα προϊόντα συνεισφέρετε σημαντικά στη μείωση της ποσότητας ζάχαρης που λαμβάνετε καθημερινά.

Επίσης, τα φρέσκα προϊόντα θα σας προμηθεύσουν με πρωτεΐνη, βιταμίνες, και αντιοξειδωτικά, τα οποία είναι απαραίτητα για τη φυσιολογική λειτουργία του σώματος.

Όμως, δε βλάπτουν όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα. Υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις, όπως για παράδειγμα τα κονσερβοποιημένα όσπρια. Αυτές οι τροφές, των οποίων η βιομηχανοποίηση έχει ως κύριο στόχο τη βελτίωση της συντήρησής τους, αποτελούν καλές επιλογές για να τις συμπεριλάβετε στην καθημερινή σας διατροφή.

Γυναίκα κόβει ντομάτα
Η επιλογή φρέσκων προϊόντων αντί επεξεργασμένων είναι μία από τις πιο αποτελεσματικές τεχνικές για τη μείωση της κατανάλωσης ζάχαρης.

Μην σας ξεγελούν οι ετικέτες

Η βιομηχανία τροφίμων χρησιμοποιεί συχνά ευφημισμούς για τη λέξη “ζάχαρη” ώστε να πουλήσει ένα προϊόν σαν υγιεινό ενώ δεν είναι. Έτσι, η ζάχαρη έχει πολλά, διαφορετικά ονόματα τα οποία όμως έχουν την ίδια σημασία. 

Κατ’ επέκταση, η ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο, η ζάχαρη καρύδας, το μέλι, και η καστανή ζάχαρη, μεταξύ άλλων, είναι ποικιλίες ζάχαρης οι οποίες καταπιέζουν το πάγκρεας με τον ίδιο τρόπο και έχουν τους ίδιους κινδύνους για την υγεία με τη λευκή ζάχαρη.

Γι’ αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό να μη σας ξεγελούν οι ετικέτες και να διαβάζετε προσεκτικά τη λίστα με τα συστατικά πριν αποφασίσετε αν θα αγοράσετε ένα προϊόν που φαίνεται πιο υγιεινό.

Διαβάστε επίσης: Βελτιώνει την πνευματική απόδοση η ζάχαρη;

Να τρώτε λιγότερο για να μειώσετε την κατανάλωση ζάχαρης

Η μικρότερη ποσότητα φαγητού μειώνει τις πιθανότητες υπερβολικής κατανάλωσης ζάχαρης σε ημερήσια βάση. Παρότι φαίνεται προφανές, πολλοί άνθρωποι τρώνε παραπάνω από τις ημερήσιες απαιτήσεις τους.

Για να το πετύχετε αυτό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε διάφορες στρατηγικές. Όμως, το κλειδί είναι απλά να προσέχετε την ποσότητα και να σταματήσετε να τρώτε αν δεν έχετε όρεξη.

Η συναισθηματική αποκόλλησή σας από το φαγητό και το να μην επηρεάζεστε από την οργανοληπτική ποιότητα του φαγητού είναι επίσης ωφέλιμες συμβουλές όταν έρθει η ώρα να μετρήσετε το πόσο θα φάτε και να σταματήσετε τις υπερβολές.

Επιπλέον, θα σας βοηθήσει αν αγοράζετε μόνο υγιεινές και απαραίτητες τροφές, αντί φαγητών που είναι γεμάτα με ζάχαρη και με έκδοχά της.

Γιατρός κρατά ένα μήλο και ένα κρουασάν
Παρότι φαίνεται προφανές, ο περιορισμός της ημερήσιας ποσότητας φαγητού βοηθά στη μείωση της συνολικής κατανάλωσης ζάχαρης. Αυτό, μεταξύ άλλων, ωφελεί την υγεία και το βάρος σας.

Η χρησιμότητα της (υγιεινής) κατανάλωσης ζάχαρης

Γενικότερα, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η ζάχαρη είναι μια θρεπτική ουσία. Η λειτουργία της είναι κατά κύριο λόγο η παροχή ενέργειας. Αυτός είναι ένας παράγοντας που θα πρέπει να έχετε στο νου σας όταν σκέφτεστε την κατανάλωση ζάχαρης. Ίσως είναι ενδιαφέρουσα η κατανάλωσή της λίγο πριν από κάποια σωματική δραστηριότητα, ή ακόμη και μόλις αρχίσετε μία. Η καλύτερη επιλογή γι’ αυτό είναι ένα φρούτο.

Με αυτή τη διατροφική στρατηγική μπορείτε να βελτιώσετε την αθλητική σας απόδοση και να αποτρέψετε την κόπωση. Έτσι, αν καταναλώσετε επεξεργασμένη ζάχαρη ή υποκατάστατά της, είναι καλύτερο να το κάνετε πριν από μία σωματική δραστηριότητα παρά σε μια καθιστική ημέρα.

Ίσως σας ενδιαφέρει: Υπερβολική πρόσληψη άλατος ή ζάχαρης: Τι είναι χειρότερο;

Κατανάλωση ζάχαρης – Συμπέρασμα

Η κατανάλωση ζάχαρης μπορεί να επηρεάσει την υγεία σας. Η ημερήσια πρόσληψη αυτής της θρεπτικής ουσίας είναι συνήθως υπερβολική. Αυτό το φαινόμενο έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία, γι’ αυτό και θα πρέπει να αναλάβετε δράση.

Μια καλή ιδέα είναι να μειώσετε την κατανάλωση επεξεργασμένων προϊόντων και να αυξήσετε την κατανάλωση φρέσκων τροφών. Επίσης, θα πρέπει να διαβάσετε τις ετικέτες των τροφίμων για να αποφύγετε την εξαπάτηση όταν επιλέγετε τρόφιμα.

Γενικά, η καλύτερη λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η επίγνωση των τροφών και η εκπαίδευση πάνω στη διατροφή από μικρή ηλικία.

  • Peinado AB., Rojo Tirado MA., Benito PJ., Sugar and exercise: its importance in athletes. Nutr Hops, 2013. 4: 48-56.
  • Arulselvan P., Fard MT., Tan WS., Gotahi S., et al., Role of antioxidants and natural products in inflammation. Oxid Med Cell Longev, 2016.
  • Tappy L., Fructose containing caloric sweetener as a causa of obesity and metabolic disorders. J Exp Biol, 2018.