Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για το πλεόνασμα κορτιζόλης

23 Μάρτιος, 2021
Η κορτιζόλη είναι μια σημαντική ορμόνη στο σώμα μας κατά τη διάρκεια αγχωτικών καταστάσεων. Παρέχει την απαραίτητη ενέργεια για να μπορεί να τα αντιμετωπίσει. Ωστόσο, το πλεόνασμα κορτιζόλης μπορεί να είναι επιβλαβής

Έχετε ακούσει ποτέ για το πλεόνασμα κορτιζόλης; Είναι ένα κύμα που βοήθησε τους προγόνους μας όποτε έπρεπε να ξεφύγουν από τον κίνδυνο. Ωστόσο, ο ρόλος του στρες δεν εξυπηρετεί πλέον τον ίδιο σκοπό και ούτε η λειτουργία αυτής της ορμόνης.

Η κορτιζόλη παράγεται και εκκρίνεται από τους αδένες που βρίσκονται πάνω από κάθε νεφρό – επινεφρίδια. Ο εγκέφαλος στέλνει ένα σήμα σε αυτούς τους αδένες για να απελευθερώσει κορτιζόλη όταν το σώμα χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για να εκτελέσει συγκεκριμένες εργασίες υπό αγχωτικές καταστάσεις.

Όλοι έχουμε ορισμένα επίπεδα κορτιζόλης στο αίμα και αυτά εξαρτώνται από τις καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε. Ωστόσο, η περίσσεια κορτιζόλης μπορεί να είναι επιζήμια για την υγεία μας.

Μάθετε περισσότερα σχετικά με το πώς να αντιμετωπίσετε την ινομυαλγία με φυσικό τρόπο.

Τι οδηγεί σε πλεόνασμα κορτιζόλης στο σώμα;

Η κορτιζόλη είναι η ορμόνη του στρες που εκκρίνει το σώμα κάθε φορά που βιώνουμε από μια αγχωτική κατάσταση, όπως μια παρατεταμένη νηστεία ή όταν ξεφεύγουμε από τον κίνδυνο.

Επιπλέον, η κορτιζόλη είναι μια υπεργλυκαιμική ορμόνη. Δηλαδή, αναγκάζει το σώμα να παράγει και να απελευθερώνει γλυκόζη. Μόλις φτάσουν στο αίμα, οι ιστοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν το σάκχαρο για την παραγωγή της ενέργειας που χρειάζονται υπό πίεση.

Ο απώτερος στόχος της κορτιζόλης είναι να παράγει περισσότερη ενέργεια για το σώμα. Επιπλέον, η κορτιζόλη παίζει ρόλο στην ισορροπία νερού και μετάλλων στο σώμα, καθώς και στα επίπεδα αρτηριακής πίεσης.

Επίσης, ρυθμίζει τον κύκλο ύπνου-αφύπνισης στον εγκέφαλο, καθώς πρέπει να παραμείνουμε σε εγρήγορση για να δράσουμε γρήγορα σε αγχωτικές καταστάσεις. Παρομοίως, συμβάλλει στη διαδικασία μνήμης και συγκέντρωσης.

γυναίκα με ναυτία
Η κορτιζόλη είναι η ορμόνη του στρες και αυξάνει τη συγκέντρωσή της όταν βιώνουμε δύσκολες καταστάσεις.

Τι πρέπει να κάνετε για το πλεόνασμα κορτιζόλης;

Η παρατεταμένη νηστεία ή η απόδραση από ζώα που θέλουν να μας φάνε δεν είναι πλέον πρόβλημα για τους περισσότερους ανθρώπους αυτές τις μέρες. Ωστόσο, πρέπει να αντιμετωπίσουμε άλλους τύπους στρες, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι ψυχολογικοί, στην εργασία ή στο σχολείο.

Ο εγκέφαλος δεν κάνει διάκριση μεταξύ αυτών των τύπων στρες και αντιδρά με τον ίδιο τρόπο σε όλους, ενεργοποιώντας έτσι την κορτιζόλη. Ωστόσο, η δράση της κορτιζόλης, ένα κύμα ενέργειας, δεν είναι πλέον απαραίτητη σε περιόδους ψυχολογικού στρες.

Η περίσσεια κορτιζόλης γεμίζει το αίμα μας με γλυκόζη και κινητοποιεί γρήγορα τα λίπη και τις πρωτεΐνες. Εκτός αυτού, αναστέλλει την παραγωγή ινσουλίνης, την ορμόνη που είναι υπεύθυνη για την πλήρωση των κυττάρων με γλυκόζη.

Η αυξημένη γλυκόζη στο αίμα και η αντίσταση στην ινσουλίνη μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη και καρδιαγγειακές παθήσεις. Ομοίως, τα λίπη πηγαίνουν κατευθείαν στην κοιλιά και προάγουν την παχυσαρκία.

Μάθετε περισσότερα σχετικά με το πώς να κοιμάστε καλύτερα τη νύχτα.

Άλλες αιτίες για το πλεόνασμα κορτιζόλης

Δεν είναι μόνο το άγχος που παράγει περίσσεια κορτιζόλης. Υπάρχουν ασθένειες που διεγείρουν τα επινεφρίδια, οπότε παράγει περισσότερες ασθένειες, μεταξύ των οποίων:

  • Η νόσος του Κουσίνγκ. Ο εγκέφαλος είναι υπεύθυνος να «λέει» στα επινεφρίδια να απελευθερώσει κορτιζόλη, μερικές φορές λόγω της ύπαρξης όγκου του εγκεφάλου.
  • Υπερλειτουργία των επινεφριδίων. Δηλαδή, λειτουργούν περισσότερο από όσο πρέπει, είτε με εξωτερική διέγερση είτε με εσωτερικούς κυτταρικούς μηχανισμούς.
  • Εκτοπική σύνθεση του ACTH. Αυτό το σήμα στον εγκέφαλό μας μπορεί να ενεργοποιήσει την παραγωγή και την απελευθέρωση κορτιζόλης στους επινεφριδιακούς αδένες. Ορισμένοι όγκοι, όπως ορισμένοι καρκίνοι του πνεύμονα, μπορούν να συνθέσουν και να εκκρίνουν αυτήν την ορμόνη.
  • Ιατρογενής απορρόφηση. Εδώ, η αύξηση της κορτιζόλης μπορεί να οφείλεται στη χρόνια λήψη φαρμακολογικών κορτικοστεροειδών.
εξέταση νεφρών
Τα επινεφρίδια είναι οι κύριοι παραγωγοί κορτιζόλης.

Τι να κάνω γι ‘αυτό;

Το άγχος της καθημερινής ζωής αυξάνει τα επίπεδα κορτιζόλης. Ωστόσο, δεν υπάρχει ανάγκη για θεραπεία, εκτός εάν γίνει παθολογική. Είναι σημαντικό να μειώσετε το άγχος σε αυτές τις καταστάσεις. Μπορείτε να το κάνετε μέσω ασκήσεων χαλάρωσης ή μέσω οποιασδήποτε δραστηριότητας που σας επιτρέπει να ξοδέψετε την περίσσεια ενέργειας λόγω της αύξησης της κορτιζόλης.

Ομοίως, εάν είστε υπό θεραπεία με κορτικοστεροειδή, εάν έχετε διαγνωστεί με διαβήτη ή οστεοπόρωση, ή εάν πάρετε πάρα πολύ βάρος χωρίς προφανή λόγο, τότε τα επίπεδα κορτιζόλης ενδέχεται να είναι υπερβολικά. Έτσι, μπορεί να βρίσκονται πίσω από αυτές τις συνθήκες.

Πρέπει να συμβουλευτείτε έναν γιατρό σε οποιαδήποτε από αυτές τις καταστάσεις. Αυτό συμβαίνει επειδή η περίσσεια κορτιζόλης μπορεί εύκολα να διορθωθεί υπό ορισμένες συνθήκες. Ο γιατρός θα εργαστεί επίσης για τον εντοπισμό διαφορετικών πηγών της ουσίας σε όγκους ή σε δυσλειτουργικά όργανα. Θα προτείνουν συμπληρωματικές μεθόδους για το σκοπό αυτό.

Ελπίζουμε να απολαύσατε αυτό το άρθρο.

  • Definición de cortisol – Diccionario de cáncer – National Cancer Institute. (n.d.). Retrieved May 17, 2020, from https://www.cancer.gov/espanol/publicaciones/diccionario/def/cortisol
  • Síndrome de Cushing – Trastornos hormonales y metabólicos – Manual MSD versión para público general. (n.d.). Retrieved May 17, 2020, from https://www.msdmanuals.com/es-es/hogar/trastornos-hormonales-y-metabólicos/trastornos-de-las-glándulas-suprarrenales/síndrome-de-cushing
  • Díaz Gutiérrez, Susana Patricia, et al. “Asociación entre el nivel de cortisol sérico y la mortalidad en pacientes postquirúrgicos con choque hipovolémico hemorrágico.” Medicina Crítica 32.1 (2018): 7-12.
  • Cortés Romero, Celso Enrique, et al. “Stress and cortisol: implications on food intake.” Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas 37.3 (2018): 1-15.
  • Martínez, Julio Conchado, et al. “Estrés académico y valores de cortisol en estudiantes de medicina.” Revista Científica y Tecnológica UPSE 5.1 (2018): 77-82.