Τι να κάνετε αν ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα;

Η κριτική, τα πειράγματα, η αδιαφορία και η χειραγώγηση προκαλούν μεγάλη συναισθηματική ζημιά. Μάθετε τι να κάνετε αν ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα σε αυτό το άρθρο.
Τι να κάνετε αν ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα;

Τελευταία ενημέρωση: 22 Μαρτίου, 2022

Η σχέση σας θα πρέπει να είναι το καταφύγιό σας, το ασφαλές σας μέρος. Θα πρέπει να είναι ένας χώρος όπου αισθάνεστε ότι σας αγαπούν, σας σέβονται και σας αναγνωρίζουν. Αυτό δεν είναι όνειρο θερινής νυκτός ή αντανάκλαση υπερβολικά απαιτητικών προτύπων. Είναι πραγματικά το ελάχιστο που πρέπει να ικανοποιείται σε κάθε δεσμό αγάπης. Επομένως, όταν ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα, θα πρέπει να λάβετε κάποια μέτρα. Πρέπει να αναλύσετε γιατί συμβαίνει και να αναζητήσετε μια λύση.

Όλες οι σχέσεις περνούν από σκαμπανεβάσματα. Κάποια στιγμή, όλοι έχουμε χάσει την ψυχραιμία μας και έχουμε υψώσει τη φωνή μας ή έχουμε πει κάτι που πλήγωσε τον άλλο.

Ωστόσο, όταν αυτό γίνεται το γενικότερο μοτίβο στη σχέση σας, οι ψυχολογικές και συναισθηματικές συνέπειες μπορεί να είναι καταστροφικές. Σε αυτό το άρθρο, σας ενθαρρύνουμε να αξιολογήσετε τη σοβαρότητα της κατάστασής σας και να κατανοήσετε τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό.

Ο σύντροφός σας σας κάνει να αισθάνεστε άσχημα

Το“να αισθάνεστε άσχημα” είναι μια πολύ διφορούμενη κατάσταση, που παρέχει λίγες πληροφορίες και ελάχιστα περιθώρια ελιγμών. Πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν ότι ο σύντροφός τους τους κάνει να αισθάνονται άσχημα, αλλά συχνά δεν μπορούν να προσδιορίσουν τι ακριβώς αισθάνονται και γιατί.

Αυτή ακριβώς η έλλειψη σαφήνειας μπορεί να τους οδηγήσει στο να υποβαθμίσουν τα συναισθήματά τους και να τα αφήσουν να περάσουν, επιτρέποντας στην κατάσταση να κλιμακωθεί. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να έχετε ένα ευρύ συναισθηματικό λεξιλόγιο.

Αναρωτηθείτε για λίγο: “Όταν ο σύντροφός μου με κάνει να αισθάνομαι άσχημα, πώς αισθάνομαι εγώ;” Ακολουθούν μερικές από τις πιο συνηθισμένες απαντήσεις.

  • Χαμηλή αυτοπεποίθηση: Αισθάνομαι ότι τα συναισθήματά μου δεν είναι σημαντικά, ότι υπερβάλλω ή ότι δεν έχω δικαίωμα να εκφραστώ.
  • Ταπείνωση: Ο σύντροφός μου με κάνει να αισθάνομαι ντροπή για τον εαυτό μου. Φαίνεται να με αντιλαμβάνεται ως κατώτερο και ανεπαρκή.
  • Έλεγχος: Βρίσκω τη σχέση ασφυκτική επειδή ο σύντροφός μου ελέγχει κάθε τομέα της ζωής μου και παίρνει αποφάσεις για μένα.
  • Χειραγώγηση: Συχνά καταλήγω να κάνω πράγματα που δεν θέλω να κάνω για να μην θυμώσει ή λυπηθεί ο σύντροφός μου.
  • Περιφρόνηση: Αισθάνομαι ότι ο σύντροφός μου αισθάνεται αηδία ή απόρριψη από μένα και δεν με θεωρεί άξιο και πολύτιμο άτομο.
  • Παραμέληση: Πρέπει να ικετεύω και να παρακαλάω τον σύντροφό μου να αφιερώσει χρόνο μαζί μου ή να λάβει υπόψη του τις ανάγκες ή τις επιθυμίες μου. Δεν αποτελώ ποτέ προτεραιότητα γι’ αυτούς.
Desprecio por la pareja.
Μερικές φορές είναι δύσκολο να δώσετε ένα όνομα στα συναισθήματα που νιώθετε στη σχέση σας, αλλά είναι βασικό να το κάνετε.

Με ποιους τρόπους ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα

Αυτά είναι μερικά από τα πιο συνηθισμένα συναισθήματα που βιώνουν οι άνθρωποι σε επιβλαβείς, επιζήμιες και ανθυγιεινές σχέσεις. Γιατί προκύπτουν αυτά τα συναισθήματα;

Τις περισσότερες φορές, δεν έρχονται από το πουθενά, αλλά προέρχονται από ανάρμοστη συμπεριφορά του συντρόφου σας. Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά.

Ανακαλύψτε: 5 συμβουλές για να βελτιώσετε τη σχέση σας

Παράπονα και κριτική

Ο σύντροφός σας μπορεί να επικρίνει συνεχώς το πώς είστε, σκέφτεστε, αισθάνεστε και ενεργείτε. Μπορεί να εντοπίζει και να τονίζει τα ελαττώματά σας και να μην εκτιμά τα δυνατά σας σημεία. Τέλος, σας κάνουν να πιστεύετε ότι δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα σωστά, ότι θα πρέπει να αλλάξετε και ότι η δέσμευση και ο τρόπος ύπαρξής σας δεν είναι ποτέ αρκετοί.

Πειράγματα, προσβολές ή αποκλεισμοί

Οι λέξεις έχουν μεγάλη δύναμη και μπορεί να πληγώνουν, ακόμη και αν ειπωθούν σε δήθεν αστείο τόνο. Οι προσβολές και οι υποτιμήσεις, ο χλευασμός και ο σαρκασμός υπονομεύουν την αυτοεκτίμηση και προκαλούν μεγάλη συναισθηματική ζημιά.

Επιπλέον, αν εκστομίζονται δημόσια, δημιουργούν μεγάλη αίσθηση ταπείνωσης. Αυτό το είδος ψυχολογικής βίας είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα στα εφηβικά ραντεβού και αποτελεί κραυγαλέα ένδειξη της επικρατούσας έλλειψης σεβασμού.

Ο σύντροφός σας σας κάνει να αισθάνεστε άσχημα: Εκβιασμός και συναισθηματική χειραγώγηση

Η συναισθηματική χειραγώγηση επιδιώκει να κάνει τον σύντροφο να ενεργήσει όπως εσείς θέλετε, χρησιμοποιώντας τα συναισθήματα ως διαπραγματευτικό χαρτί. Έτσι, ο σύντροφός σας μπορεί να σας λέει φράσεις όπως “Αν με αγαπούσες πραγματικά, θα έκανες αυτό”. Ωστόσο, μπορεί επίσης απλώς να θυμώσει ή να σας τιμωρήσει με σιωπή.

Gaslighting ή ψυχολογική χειραγώγηση

Gaslighting βιώνει ένα άτομα όταν καταλήγει να αμφισβητεί την κρίση και την αντίληψή του. Τότε, είναι στο έλεος της κακοποίησης του συντρόφου.

Αν ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα ή σας κάνει να αμφισβητείτε τις πεποιθήσεις σας, αν αρνείται το προφανές, αν σας μπερδεύει έτσι ώστε να μην εμπιστεύεστε τα ένστικτα και τα συναισθήματά σας, σταματήστε τον.

Έλλειψη ενσυναίσθησης και συναισθηματικής ευθύνης

Τέλος, αν ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα, μπορεί να του λείπει η ενσυναίσθηση. Πιθανότατα νοιάζεται μόνο για τον εαυτό του και όταν εκφράζετε τις ανάγκες, τα συναισθήματά σας ή τα αιτήματά σας για αλλαγή, σας αγνοεί. Σας κάνει να αισθάνεστε ότι είστε μόνοι στη σχέση.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Αν ο σύντροφός σας σας κάνει να αισθάνεστε άσχημα, πρέπει να λάβετε υπόψη σας ότι μπορεί να συγκλίνουν διάφοροι παράγοντες:

  • Τα προσωπικά χαρακτηριστικά του συντρόφου σας: Μπορεί να είναι εγωιστής, εγωκεντρικός ή ναρκισσιστής. Μπορεί να πάσχει από κάποιο στυλ προσκόλλησης ή  από έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων ή/και χαμηλή συναισθηματική νοημοσύνη.
  • Δυναμική της σχέσης: Αυτού του είδους οι συμπεριφορές είναι συνηθισμένες σε σχέσεις που δεν είναι ισορροπημένες ή έχουν πολύ ισχυρή ιεραρχία. Έτσι, ο σύντροφός σας μπορεί να υιοθετεί μια ανώτερη θέση στην οποία έχει περισσότερα προνόμια και εσείς υιοθετείτε μια κατώτερη θέση.
  • Χαρακτηριστικά της προσωπικότητας: Είναι σημαντικό να σημειώσετε ότι αν παραμείνετε σε αυτού του είδους τη σχέση, μπορεί να έχετε και εσείς θέματα που πρέπει να επεξεργαστείτε. Μπορεί να έχετε χαμηλή αυτοεκτίμηση, φόβο απόρριψης ή εγκατάλειψης, ανάγκη να ικανοποιείτε το άλλο άτομο και κακή ικανότητα να θέτετε όρια.
Pareja con inseguridades.
Οι παράγοντες που συναντώνται σε αυτές τις καταστάσεις είναι ποικίλοι. Η ψυχολογική εργασία μπορεί να σας βοηθήσει να αποκαλύψετε τι κρύβεται πίσω από μια ανθυγιεινή σχέση στην οποία ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα.

Τι κάνετε αν ο σύντροφός σας σάς κάνει να αισθάνεστε άσχημα

Αν έχετε ταυτιστεί με τα παραπάνω, δεν πρέπει να συνεχίσετε να αφήνετε αυτή την ανθυγιεινή συμπεριφορά.

Ξεκινήστε θέτοντας όρια. Μην επιτρέπετε σε καμία από αυτές τις συμπεριφορές να συνεχίσουν να επαναλαμβάνονται. Για να το κάνετε αυτό, πρέπει να μάθετε να επικοινωνείτε διεκδικητικά και πρέπει να ξεχάσετε το φόβο ότι θα φύγετε από τη σχέση ή ότι θα χάσετε το σύντροφό σας. Τα τελεσίγραφα είναι άχρηστα αν δεν είμαστε πρόθυμοι να συμμορφωθούμε με τις συνέπειες.

Αν ο σύντροφός σας μπορεί να αναγνωρίσει την παραβατική του συμπεριφορά και το βαθμό ευθύνης του, η επαγγελματική βοήθεια μπορεί να είναι χρήσιμη. Θα πρέπει επίσης και οι δύο σας να λάβετε βοήθεια ατομικά, έτσι ώστε ο καθένας σας να αποκτήσει τις σχεσιακές δεξιότητες που του λείπουν, καθώς και δεξιότητες μαζί ως ζευγάρι.

Είτε αποφασίσετε να συνεχίσετε τη σχέση είτε να την εγκαταλείψετε, θα πρέπει να εργαστείτε πάνω στις πτυχές που σας οδήγησαν να δημιουργήσετε και να διατηρήσετε τον εαυτό σας σε μια ανθυγιεινή σχέση. Και στις δύο περιπτώσεις, η επούλωση των πληγών και των φόβων και η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων θα είναι ουσιαστικής σημασίας.

Πρώτα απ’ όλα, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι προτεραιότητά σας είναι και πρέπει να είναι πάντα ο εαυτός σας. Να είστε προσεκτικοί στα σημάδια και μπροστά σε οποιαδήποτε έλλειψη σεβασμού, οποιαδήποτε κακοποίηση ή περιφρόνηση. Δράστε και μην ψάχνετε δικαιολογίες για τη συμπεριφορά του συντρόφου σας.

Τέλος, αν δεν αισθάνεστε σε θέση να εγκαταλείψετε τη σχέση από μόνοι σας, αναζητήστε βοήθεια.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
6 σημάδια ασέβειας σε μια σχέση και πώς να τα διορθώσετε
Με Υγεία
Διαβάστε το Με Υγεία
6 σημάδια ασέβειας σε μια σχέση και πώς να τα διορθώσετε

Αυτά τα σημάδια ασέβειας σε μια σχέση θα σας βοηθήσουν να προσδιορίσετε εάν η σχέση σας είναι υγιής ή εάν πρέπει να κάνετε αλλαγές.



  • Sweet, P.L. (2019). The sociology of gaslighting. American Sociological Review. 84(5): pp. 851 – 875.
  • Castelló, J. (2000). Análisis del concepto dependencia emocional. In I Congreso Virtual de Psiquiatría (Vol. 5, No. 8).
  • Sainz, Y. E., Castro, M. G., Sandoval, A. M., & Quintana, Y. S. (2007). Violencia en el Noviazgo Adolescente. Revista Internacional De Psicología8(02), 1–34. https://doi.org/10.33670/18181023.v8i02.46