Πώς να αποφύγετε τη συναισθηματική προσκόλληση

Πιστεύετε ότι μπορεί να είστε πολύ δεμένοι συναισθηματικά στις σχέσεις σας; Λοιπόν, σε αυτό το άρθρο, θα σας δώσουμε μερικές συμβουλές για να εξασκήσετε συναισθηματική απόσπαση. Με αυτόν τον τρόπο, θα απολαύσετε πιο υγιείς σχέσεις.
Πώς να αποφύγετε τη συναισθηματική προσκόλληση

Τελευταία ενημέρωση: 01 Σεπτέμβριος, 2021

Πολλοί άνθρωποι έχουν σχέσεις που βασίζονται στην συναισθηματική προσκόλληση. Αυτό είναι φυσιολογικό για αυτούς, καθώς τα πρότυπα που έχουν δει σε όλη τους τη ζωή βασίστηκαν σε αυτό. Αλλά η δυσφορία, ο πόνος και η έλλειψη ανεξαρτησίας που τους προκαλεί, τους κάνει να αναζητούν τρόπους για να εξασκήσουν τη συναισθηματική απόσπαση.

Υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα φράση που συνοψίζει τι είναι προσκόλληση, σε αντίθεση με την αγάπη. Η ψυχολόγος Silvia Congost λέει τα εξής: «Η εξάρτηση γεννιέται από την ανάγκη, ενώ η αγάπη από την ελευθερία». Πόσο αλήθεια είναι αυτό!

Αυτή είναι μια εξάρτηση που δεν υπάρχει μόνο μέσα σε ένα ζευγάρι, αλλά μπορεί επίσης να εμφανιστεί με την οικογένεια και τους φίλους. Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά.

Πώς μπορώ να ξέρω αν υποφέρω από συναισθηματική προσκόλληση;

Το πρώτο πράγμα είναι να καθορίσετε εάν υποφέρετε πραγματικά από συναισθηματική προσκόλληση. Δεν πρέπει όλα να είναι προσκόλληση και εξάρτηση, οπότε προσπαθήστε να προσδιορίσετε ακριβώς τι είναι συναισθηματική προσκόλληση.

Πρέπει να υποψιαστείτε ότι υποφέρετε από συναισθηματική προσκόλληση όταν δεν μπορείτε να σταματήσετε να σκέφτεστε το άλλο άτομο. Ακόμα κι αν βρίσκεστε στη δουλειά ή με φίλους, δυσκολεύεστε να απολαύσετε και να εστιάσετε, επειδή το άλλο άτομο απασχολεί όλες τις σκέψεις σας. Αυτό δεν είναι ούτε υγιές ούτε θετικό.

Μια άλλη πτυχή που πρέπει να σας ανησυχεί είναι αν περιμένετε πάντα κλήση ή μήνυμα του άλλου ατόμου. Λες και η προσοχή σας είναι αποκλειστικά σε αυτούς και σας αποσπά από όλα και όλους τους άλλους. Αυτό δεν είναι θετικό, ειδικά επειδή και άλλα πράγματα απαιτούν την πλήρη προσοχή σας.

Τέλος, εάν αισθάνεστε ευτυχισμένοι μόνο όταν είστε μαζί με το άλλο άτομο, αυτό είναι σοβαρό! Η ευτυχία σας πρέπει να γεννιέται εκ των έσω και να μην εξαρτάται από κάποιον άλλο. Αυτό είναι ένα σημάδι ενός προβλήματος αυτοεκτίμησης.

σπασμένη φωτογραφία
Όταν η σκέψη και η μνήμη του άλλου εισβάλλουν σε όλη σας τη ζωή, υπάρχει συναισθηματική προσκόλληση και όχι αγάπη.

Συμπτώματα από την συναισθηματική προσκόλληση

Για καλύτερη απεικόνιση και αναγνώριση της συναισθηματικής προσκόλλησης, θα δώσουμε μερικά παραδείγματα συμπτωμάτων που μπορεί να είναι προειδοποιητικά σημάδια. Για παράδειγμα, εάν αισθάνεστε πολύ άγχος όταν παρατηρείτε ότι το άλλο άτομο δεν απαντά στα μηνύματα ή στις κλήσεις σας αμέσως. Κοιτάζετε αναγκαστικά το κινητό σας και αυτό είναι ένα σαφές σημάδι.

Δεν είστε σε θέση να κάνετε πράγματα και να νιώσετε καλά χωρίς το άλλο άτομο; Αυτό είναι ένα άλλο σύμπτωμα συναισθηματικής εξάρτησης. Εάν δεν ξέρετε πώς να απολαύσετε τον εαυτό σας εάν το άλλο άτομο δεν είναι εκεί, αυτό είναι μια σαφής προειδοποίηση ότι υπάρχει ένα πρόβλημα που πρέπει να λυθεί το συντομότερο δυνατό.

Άλλα συμπτώματα μπορεί να είναι τα ακόλουθα:

  • Πρέπει να ευχαριστήσετε και να ικανοποιήσετε το άλλο άτομο για να νιώσετε καλά.
  • Δεν μπορείτε να δείτε τα ελαττώματα του άλλου, αλλά μόνο αυτά που σας αρέσουν.
  • Φοβάστε μην απορριφθείτε ή εγκαταλειφθείτε.
  • Εξαιτίας αυτού, ενεργείτε κτητικά και νιώθετε ζήλια.
  • Η φράση “χωρίς εσένα, δεν είμαι τίποτα” καθορίζει τη σχέση σας.

Συνέπειες από τη συναισθηματική προσκόλληση

Όπως μπορείτε να δείτε, η συναισθηματική προσκόλληση δεν είναι καθόλου υγιής. Δεν μπορείτε να έχετε μια υγιή σχέση βασισμένη στην εμπιστοσύνη εάν φοβάστε ότι θα χάσετε το άλλο άτομο.

Τη στιγμή που ολόκληρος ο κόσμος σας περιστρέφεται γύρω τους και δεν είστε αυτόνομοι, αλλά εξαρτημένοι, είστε σε μια τοξική σχέση που σας προκαλεί μόνο πόνο.

Μια άλλη συνέπεια της συναισθηματικής προσκόλλησης είναι ότι η αυτοεκτίμησή σας μειώνεται. Καθώς νοιάζεστε μόνο για το άλλο άτομο, σταματάτε να φροντίζετε τον εαυτό σας. Αυτό σας κάνει να υποβιβάζεται τον εαυτό σας και, όταν κοιτάζεστε στον καθρέφτη, δεν αναγνωρίζετε πλέον τον εαυτό σας. Ξεχνάτε τον εαυτό σας.

Παρόλο που το άλλο άτομο σας κάνει να νιώθετε ευτυχισμένοι, νιώθετε πάντα δυσαρεστημένοι και απογοητευμένοι. Λες και τίποτα δεν μπορεί να σας ευχαριστήσει. Αυτά τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά όταν εξαρτάστε από κάτι εξωτερικό για να σας κάνει ευτυχισμένους.

Οι επεμβατικές σκέψεις, το άγχος, ο συνεχής φόβος της εγκατάλειψης, η απαίτηση για εκδηλώσεις στοργής από το άλλο άτομο… όλα έχουν μοιραίο αποτέλεσμα. Η αυτοεκτίμησή σας θα συνεχίσει να πέφτει κατακόρυφα και θα βρεθείτε εγκλωβισμένοι σε μια σχέση με τον πόνο ως το κυρίαρχο συναίσθημα.

5 συμβουλές για την εξάσκηση της συναισθηματικής απόσπασης

Τώρα που γνωρίζετε πόσο επιζήμια μπορεί να είναι η συναισθηματική προσκόλληση, θα πρέπει να λάβετε υπόψη μερικές συμβουλές για την εξάσκηση της συναισθηματικής απόσπασης. Δεν είναι εύκολο, αλλά με τη δύναμη της θέλησης και επαγγελματική βοήθεια, είναι δυνατό να αλλάξετε τον τρόπο που έχετε φέρει τη σχέση.

  1. Έχουμε τη δική μας ζωή

Αυτές οι φρικιαστικές φράσεις όπως “τώρα είμαστε ένα” ή “είσαι ολόκληρος ο κόσμος μου” είναι ένα μεγάλο λάθος. Το να έχετε έναν σύντροφο ή ένα άλλο άτομο στη ζωή σας δεν σημαίνει ότι οι ζωές σας είναι συγχωνευμένες και ότι πρέπει να τα κάνετε όλα μαζί. Το να συναντάτε φίλους χωριστά και να κάνετε δραστηριότητες μόνοι σας είναι απαραίτητο.

  1. Το να μάθεις να είσαι μόνος είναι το κλειδί για τη συναισθηματική προσκόλληση

Όταν είστε μόνοι, αισθάνεστε λυπημένοι; Νιώθετε άγχος αν δεν έχετε αυτό το άτομο στο πλευρό σας; Δεν ήταν πάντα εκεί και ίσως κάποια στιγμή η σχέση να τελειώσει ή οι δρόμοι σας να πάρουν διαφορετικές κατευθύνσεις. Πρέπει να μάθετε να μένετε μόνοι και να απολαμβάνετε αυτή τη μοναξιά.

γυναίκα ζωγραφίζει
Η απόλαυση της μοναξιάς είναι μια άσκηση αυτάρκειας και προάγει τη συναισθηματική απόσπαση από αυτό που μας πληγώνει.
  1. Κανείς δεν είναι υπεύθυνος για εσάς

Αυτή η συμβουλή για την άσκηση συναισθηματικής απόσπασης είναι θεμελιώδης. Κανείς εκτός από εσάς δεν πρέπει να είναι υπεύθυνος για την ευτυχία ή την ευημερία σας. Δεν είμαστε πλέον μικρά παιδιά που εξαρτώνται από τους ενήλικες. Εσύ είσαι υπεύθυνος για τη ζωή σου.

  1. Μην θεωρείτε τίποτα δεδομένο

Το να έχετε σύντροφο δεν σημαίνει ότι το άτομο σας χρωστάει κάτι ή ότι θα θέλει να είναι μαζί σας για πάντα. Σίγουρα, είχατε και εσείς σχέσεις στο παρελθόν.

Στην πραγματικότητα, με την προσκόλληση, τείνετε να έχετε αλυσιδωτές σχέσεις για να αποφύγετε να μείνετε μόνοι και να υποφέρετε από θλίψη. Έτσι, κοιτάξτε τη σχέση με ρεαλιστικό τρόπο, χωρίς φαντασιώσεις.

  1. Η επικοινωνία είναι θεμελιώδης

Νιώθετε ζήλια για το άλλο άτομο; Δυσπιστία; Λοιπόν, είναι καλύτερο να το ανακοινώσετε παρά να πέσετε σε εμμονικές και ανθυγιεινές πρακτικές γύρω από τη σχέση.

Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να απαλλαγείτε από τις αμφιβολίες σας, να παραμείνετε ήρεμοι και να καταλάβετε ότι όλα είναι στο κεφάλι σας και είναι προϊόν ανασφάλειας. Η επικοινωνία είναι θεμελιώδης.

Η άσκηση συναισθηματικής απόσπασης είναι μια άσκηση που απαιτεί εξάσκηση

Συνολικά, δεν θέλουμε να τελειώσουμε αυτό το άρθρο χωρίς μια τελευταία σύσταση, δηλαδή να δείτε έναν επαγγελματία εάν το χρειάζεστε. Στον τομέα της ψυχολογίας, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι εξειδικευμένοι στην εξάρτηση που μπορούν να σας συνοδεύσουν για να εξασκήσετε πιο αποτελεσματικά τη συναισθηματική απόσπαση.

Η δημιουργία υγιών σχέσεων δεν είναι εύκολη, αλλά είναι δυνατή. Υπάρχουν πολλά μορφωμένα πρότυπα που πρέπει να ξεμάθουμε και είναι ευθύνη μας να το κάνουμε.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει ...
Πώς να βελτιώσετε τη συναισθηματική υγεία σας
Με ΥγείαΔιαβάστε το Με Υγεία
Πώς να βελτιώσετε τη συναισθηματική υγεία σας

Η καλή συναισθηματική υγεία βοηθά στην καλύτερη διαχείριση της αντίδρασής σας σε αγχωτικές καταστάσεις. Συχνά, οι άνθρωποι επικεντρώνονται στη



  • Aiquipa Tello, J. J. (2015). Dependencia emocional en mujeres víctimas de violencia de pareja. Revista de Psicología (PUCP)33(2), 411-437.
  • Castelló, J. (2000). Análisis del concepto dependencia emocional. In I Congreso Virtual de Psiquiatría (Vol. 5, No. 8).
  • Hoyos, M. L., Arredondo, N. H. L., & Echavarría, J. A. Z. (2007). Distorsiones cognitivas en personas con dependencia emocional. Informes psicológicos9, 55-69.